Hos Mommer

30. juni 2014

Wimbledon i konkurrence med fodbold-VM

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 22:30
Tags: , , ,

P1010770Det er første gang, vi ser Mennesket ved havet i solskin – vi har set de fire herrer mange gange, men indtil i går altid med en dyster himmelbaggrund.

Sejlturen kunne næppe foregå mere glat, selvom det faktisk blæste en del, da vi kom ud på åbent hav – båden gyngede dog kun lige præcis så meget, at det bare var som at vende tilbage til den spædeste barndom, hvor man blev vugget i søvn på behageligste og hyggeligste vis.
Commodore Class var igen særdeles behagelig, men holddaop, hvor er man jeg ved at blive gammel, sær, intolerant og kontrær. Eller …?
Jeg tror jeg vil skrive til Regina.dk, som åbenbart forsøger at etablere en ny rute Esbjerg/Harwich, at de skal etablere en 1. klasse, hvor der er forbudt for børn under 12 år. 15 år, måske …
Der var to børnefamilier på CC denne gang. En med en særDEles højttalende dreng på ca. otte år og en anden med to børn på hhv. et og ca. fem år.
Okay – jeg indrømmer det blankt: Jeg gider simpelthen ikke betale noget, der ligner en mindre formue for at få den luksus, en Commodore Class er, for at blive ‘underholdt’ af et stk. hylende og skrigende unge og et andet stk. konstant højttalende barn. Beklager hvis jeg er en strid kælling, men sådan er det bare. Det var heller ikke kun mig; alle var irriterede over det; det var der ikke megen tvivl om, men ingen sagde noget – det havde jo ikke ført til noget alligevel, men min fornemmelse er helt klart, at det var ildeset af samtlige øvrige passagerer.

P1010786Jeg overlevede overfarten trods larmen, og turen fra Harwich til familien gik uden problemer.
Først blev der løbet lidt rundt med de boldskydedimser, vi havde med til ungerne, og efter aftensmaden løb Tim og Charlotte rundt og forsøgte at lege Wimbledon; turneringen, der jo foregår i disse dage og som her i England på nuværende tidspunkt er lidt mere interessant end fodbold-VM.

P1010787

Der er blevet fotograferet en del fra børnenes side, fordi vi havde vores gamle Lumix TZ20’ere med til ungerne. Johns, fordi han aldrig brugte sit, og mit, fordi makrofokus ikke længere virkede optimalt, men fungerer generelt godt nok til et otteårigt barn.
De blev meget stolte af at få rigtige voksenkameraer og brugte lang tid på at fotografere i én uendelighed og finde ud af de forskellige scenefunktioner.

Ikke mere – dette blev skrevet mens nogen så Wimbledon, men nu skal det være mor-datter-taletid indtil det bliver sengetid.

22 kommentarer

  1. Her er jeg helt enig med dig !
    Måske det er alderen for mit vedkomne men jeg er blevet meget mere sart med lyd og støj kan jeg mærke. Som I rejser jeg også på Commodore Class og man forventer jo luksus for prisen det er jo det vi betaler for..:-)
    Ønsker jer en dejlig ferie i England..:-)

    Kommentar af Lisbeth Fossum — 30. juni 2014 @ 22:55

    • Rart at høre. Jeg er færdig med små børns larm – det hørte en anden tid til 🙂
      Og ja, jeg betaler bl.a. for at have en fredelig overfart!
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2014 @ 23:22

  2. Ikke for meget støy under overfart.. For mange penger.

    Kommentar af Mormor — 30. juni 2014 @ 23:04

    • Netop. Jeg betaler for at få fred. Så vil jeg også have fred!

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2014 @ 23:23

  3. Surt med irriterende larm på rejsen. Sjovt nok følges en tiltagende svækkelse af sanserne ofte med større ‘følsomhed’ overfor larm og andre forstyrrelser 😉 Måske bliver det bare sværere at adskille og frasortere; jeg kan i al fald mærke tydelig forskel fra jeg var yngre.
    Jeg vil til enhver tid bytte fodbold med tennis! Jeg var ikke engang klar over at det var tid til Wimbledon. Det bliver der ikke spildt krudt på i Danevang, når først VM feberen raser!

    Kommentar af fiberfryd — 1. juli 2014 @ 00:52

    • Ja, man bliver nok mere sart med alderen, men jeg kender (heldigvis) en del med små/mindre børn, der ikke vil have, at deres unger larmer i det offentlige rum, så det har altså også noget med manglende opdragelse at gøre. Knægten på båden styrede sine forældre 100 %.
      Nej, der er nok ikke meget tennis i dansk tv, og slet ikke nu, hvor Wozniacki er ude.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2014 @ 15:03

  4. Det må være den lokale CountryClub, der får det til at se ud, som om Wimbledon fylder mere end VW i England: tag til Manchester, Glasgow, Liverpool: mon ikke billedet er lidt anderledes der? Selv om England er ude? Bare se herhjemme, hvor vi også er ude, medens Caroline stadig er inde. Du skal nok til Gentofte, før billedet vender. Og så vender det nok lige så hurtigt mod Touren.
    Jeg vil da ikke hævde at jeg er gammel, selv om jeg også foretrækker rimeligt velopdragne børn; det er mere det, at dem er der langt imellem. Der er jo ingen, der gider stille krav til deres eget afkom, det kræver jo en indsats. Så hellere skælde ud på andres unger. Og hunde, og hvad de ellers slæber rundt med.
    Og at jeg stadig ikke bryder mig om:” … voreS gamle Lumix TZ20’ere…” har da heller ikke noget med alderen at gøre; men det ser nu pænere ud med vor, vort, vore, som vi lærte det i min barndom. Jeg var jo nødt til at acceptere moderne enhedssprog i skolen, men pænt synes jeg nu ikke, det bliver. Men Sprognævnet har jo travlt med andre, vigtigere ting: nu vil de afskaffe ord og vendinger som: kæphest!
    Hvad skal vi så ride? 🙂

    Kommentar af AagePK — 1. juli 2014 @ 07:38

    • Jo, det kommer nok meget an på, hvilke kredse man kommer i eller fra. Caroline røg nu ud i går eftermiddags – var det første vi fik fortalt, da vi ankom 🙂 – men i det mindste er der tv-plads nok til alle Wimbledonkampene herovre; det er ikke mit indtryk, at der er det i dansk tv.
      Det er i hvert fald en misforståelse, hvis man tror, at alle andre også synes, det er vældig interessant, hvad lille Peter vælter ud af sin aldrig stillestående mund – forældrene var så vældigt betagede af deres vidunder af en søn, at de ikke sansede andet end ham.
      Sjovt nok … selv om jeg ellers er en værre pedant, kan jeg bedre lide ‘vores’ end ‘vort’ og ‘vore’, som jeg synes lyder så pokkers højtideligt 🙂
      For en gangs skyld vil jeg holde med sprognævnet: Det er ikke dem, der vil have visse ord afskaffet, men de har konstateret, at de yderst sjældent bliver brugt og derfor ikke længere hører hjemme i en nudansk ordbog. Vi må bare bruge ordene rigtig tit på nettet, så de ikke blivber registrerede som ude af sproget, for kæpheste må vi have 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2014 @ 15:09

      • Spørgsmålet er: hvor kigger nævnet hen, inden de tager afgørelsen? Artikler på nævnets publikationer tyder ind i mellem på forudindtagethed, altså smagsdommeri. Det svarer til bibliotekerne, hvor jeg et par gange har konstanteret, at det ikke er en udlånsstatistik, der afgør, hvilke bøger der ryger ud: hvis bibliotekaren har et nært forhold til Klaus Rifbjerg, ryger han i hvert fald ikke ud, lige meget hvor få, der læser ham. Og det er antal bøger på hylden, ikke antal udlån, der afgør bibliotekspengenes størrelse.

        Kommentar af AagePK — 1. juli 2014 @ 19:57

        • Ja, det er et godt spørgsmål, og jeg er som bekendt absolut langtfra altid enig i nævnets afgørelser og/eller konklusioner.

          Kommentar af Ellen — 1. juli 2014 @ 20:49

  5. Uha.. godt du trods alt overlevede.. 🙂 Forstår nu godt din frustration, og har ondt af de stakkels forældre der er i absolut første parket til larmen. 🙂 Mon ikke de kunne mærke irritationen fra de øvrige passagerer..

    Rigtig god ide at lade ungerne arve jeres små Lumixer, dem kan de få rigtig meget glæde af.

    Kommentar af Inge — 1. juli 2014 @ 10:15

    • Jeg havde faktisk også lidt ondt af dem med den etårige, – de var faktisk kede af, at hun græd så meget – her er der jo heller ikke tale om dårlig opdragelse, og deres femårige var en sød dreng. Men forældrene med den otteårige havde jeg bestemt ikke ondt af, for de var uden tvivl totalt betaget af deres vidunder af en søn! 😦
      De blev heldigvis meget glade for kameraerne, og de er gode at øve sig på for dem.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2014 @ 15:13

      • Tager man ikke et grædende barn ned i kahytten mere?

        Kommentar af AagePK — 1. juli 2014 @ 19:59

        • Jo, og de gjorde egentlig en del for at forsøge at skåne os andre, men de prøvede at få noget mad i barnet, og det var åbenbart en kamp hver gang ved spisetid, så vi måtte udholde det i lige lidt for lang tid til mig, men det kunne trods alt have været værre. Jeg synes jo så, de kunne have været gået ned i cafeteriet, hvor der sikkert har været 1000 andre unger, men af en eller anden grund var det ikke en mulighed. De forældre syntes måske også, at de skulle have noget for deres mange penge …

          Kommentar af Ellen — 1. juli 2014 @ 20:55

  6. Vi er også blevet for grumpy til at gide “møgunger”… desværre er det jo oftest forældrene, der ikke har gjort forarbejdet ordentligt (læs: opdraget afkommet) Ulemper ved skibe er støjen fra omgivelserne… tit har støjen været fulderikker der ikke kunne finde hjem!
    Spændende om der kommer en anden overfart; læste at et rederi havde vundet en sag om rettigheder!
    Det bliver sjovt at se, hvad børnene får ud af jeres Lumix’er… Fotos fra deres verden giver nye sjove vinkler på livet i den højde! Jeg mindes mit første Instamatic… var vist 10år… Jeg har fotos af legekammerater og familie, som de voksne ikke ville have taget! Og en ny interesse var født… den har så fulgt udviklet sig med ny smarte fotomuligheder!
    Selvfølgelig er Wimbledon prioriteret i UK… de røg jo ud af VM!!!!

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. juli 2014 @ 10:17

    • Selvfølgelig er det forældrene, der er synderne, men det er jo ungen, man umiddelbart bliver irriteret på.
      Det er netop fordelen ved Commodore Class: her er der ingen fulderikker eller andre former for irriterende mennesker (bortset altså fra ungerne på turen i går …), og det på trods af, at der er vin og spiritus ad libitum oppe i loungen! Man har det virkelig luksuriøst på CC, men man får jo også lov til at betale for privilegiet 🙂
      Haha, vi har allerede set nogle ret morsomme billeder, og dagens børn har jo en kæmpefordel i forhold til, da vi var børn: Der er ingen restriktioner overhovedet, naturligvis fordi der ikke skal bruges penge på fremkaldelse af billederne.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2014 @ 15:18

  7. Åh ja, andres uvorne unger! Værst er det dog, når de sidder på sædet bagved i flyet, råber og skriger, sparker en i ryggen, trækker en i håret og eventuelt spilder ned ad nakken på en. Med det in mente synes jeg, at man kan holde til ret meget i andre situationer. Men surt er det. Tænk at få voksen-kameraer! Det er da helt vildt sejt 🙂 Tennis – hvaffor noget tennis?

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. juli 2014 @ 11:28

    • Okay, set i det lys var vi selvfølgelig overhovedet ikke generet af børn på den overfart 🙂 – men jeg ville nu alligevel hellere have været dem foruden!
      Tennis, du ved: det er noget med “quiet please!” – det er der ikke så meget af ved en VM-kamp 😉

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2014 @ 15:20

  8. Det er topmålet af hensynsløshed, når forældre lader deres børn forpeste det offentlige rum. Var det en hund, kunne man sige: “Mundkurv!”, men børn er tabu. Når vi rejser, skyr vi alt, der beskrives som “børnevenligt”. Det er vel overflødigt at ønske jer et behageligt ophold. 🙂

    Kommentar af Eric — 1. juli 2014 @ 19:34

    • Det er faktisk rigtig irriterende, og man kan kun håbe, at de forsømmelige forældre engang bliver lige så ‘følsomme’ over for andres skrækkelige unger, som vi i dag er over for deres. Så er det for sent, ja, men det sådan en sød lille hævnfølelse, der titter frem her.
      Børnevenlige steder kunne vi heller aldrig drømme om at opsøge, og det var som sagt også det, vi troede vi havde betalt os ud af på denne tur.
      Det er overflødigt, men tak alligevel 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2014 @ 20:52

  9. Jeg er også en strid kælling, åbenbart, for jeg gider heller ikke betale en formue for at høre på højrøstede børn. Jeg har oplevet det adskillige gange på turen over, og hver gang til stor irritation. Jeg vidste ikke, at man påtænker en ny rute? Jeg vidste bare, at den gamle holdt op her til efteråret, og den vil blive savnet af mange…

    Kommentar af Mia Folkmann — 5. juli 2014 @ 18:58

    • Har du virkelig? Stakkels dig – du er da om nogen IKKE en strid kælling, så nu har jeg endnu mindre dårlig samvittighed over at være en – for nej, det er faktisk overhovedet ikke i orden at tage så mange penge, når ikke vi kan være i fred for børnestøj.
      Prøv at kigge på reginaline.dk – der kan du se mere. Jeg håber de kommer igennem med at starte en rute op.

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2014 @ 19:21


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.