Hos Mommer

24. juni 2014

Blus på bålet og på rustkatedralen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:19
Tags: , , ,

Man har glemt at tage strømforsyningen til pc’en med til Sverige. Klump, Ellen!
Det bliver derfor bare til et par stemningsbilleder fra Skt. Hansaften og af rustkatedralen, eller hvad det nu er for et navn, dette bygningsværk har fået i folkemunde, og som vi for første gang så med lys i i aftes. Det sker nemlig ikke hver aften, men jeg må sige, at det pyntede. Faktisk var den ret flot at se på på afstand, men det var svært at finde et godt sted at tage et billede.

imageP1010710

Køn er den altså normalt ikke, Roskildes nye varmecentral, hvis I spørger mig, men det så lidt pænere ud med ildfarver på i aftes. Sommetider er det vist andre farver der bliver sat på.

P1010668

Nede ved bålpladsen var der sørget for anbringelse af nogle gedigne birkestammer som siddepladser – OG rigtige stole, oven i købet – luksus for alle pengene.
Der blev dækket op på traileren med kaffe, te, kakao og hjemmebag, plus til en irsk kaffe eller cognac til ikke-chaufførerne.

P1010699

Det er ikke lige til at se det, men dette er en 13 år gammel labrador, der nyder at varme sin trætte krop i bålvarmen. Den gider ingenting mere – undtagen når Hans tager jagttøjet på, så bliver den som ung igen. Jagt er sjovt, og det bliver en god jagthund åbenbart aldrig træt af.

ØP1010702

Ved bålet kom der på et tidspunkt helt krøyerske farver over sceneriet.
Hyggeligt var det helt sikkert – og da jeg altid har påstået, at to gange gør alting til en tradition, må vi hermed konstatere, at Skt. Hansaften hos Hans og Bodil nu er en tradition.

31 kommentarer

  1. Det er sjovt, for jeg synes faktisk, at den er ret interessant den varmecentral. Jeg har jo set den nogle gange nu – da søster bor i nærheden. Og jeg synes bestemt, at der er vikingarkitektur over den – passende til byens historie. Lidt ligesom forstævenen af en drakkar? Men jeg havde aldrig set den oplyst heller; det er de et imponerende syn – men måske lidt voldsomt for naboerne.

    Kommentar af Nille — 24. juni 2014 @ 14:35

    • Johh, der er da en lighed, især i en bestemt vinkel, ellers synes jeg nu bare, det er et grimt skrummel 🙂 – og ja, jeg er glad for, jeg ikke bor tæt på den …

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2014 @ 16:48

  2. Rustbunken vil jeg afholde mig fra at kommentere på.. her i byen forsøger de at overbevise os allesammen om at det er kunst.. hrmmmmmffff…..

    Ja selvfølgelig er 2 gange en tradition, det gætter jeg på at Bodil og Hans heller ikke har alverden i mod. 🙂

    Kommentar af Inge — 24. juni 2014 @ 15:29

    • Ja, det forsøger man jo at forsvare det med 🙂
      Den var nu meget flot med lys på, men man kunne jo heller ikke se alt det rustbrune, så.
      Det tror jeg heller ikke B&H har noget imod, heldigvis 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2014 @ 16:51

  3. Roskilde kraftvarmeværk, Energitårnet, katedralen….. Jeg måtte lige Google!!
    Det er i hvert fald anderledes! Måbjerg Kraftvarmeværk ser jo helt ordinært ud nu! Og ligeså Viborgs “Franskbrød med kniv i”!
    Jeg synes, det kommer an på hvilket foto, man lige får op… for det har da nogle fascinerende linier. Og lys pynter jo altid!
    Sikke en skøn KrøyerSanktHansAftenStemning på billederne. Inkl. tilbehøret!

    Kommentar af Anne Holtegård — 24. juni 2014 @ 15:32

    • Du fik så også mig til at google 🙂 – og jo, det er virkelig et alternativt kraftvarmeværk, der er i Roskilde!
      Jeg vil dog give dig ret i, at det kommer meget an på synsvinklen, bogstavelig talt, og jo: det er langt kønnere med lys på.
      Det var en god aften; alt inklusive!

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2014 @ 16:54

      • He he… rart man kan sætte dig i arbejde!!!

        Kommentar af Anne Holtegård — 24. juni 2014 @ 19:16

        • 😉

          Kommentar af Ellen — 24. juni 2014 @ 19:18

  4. Dejligt, I havde en hyggelig aften 🙂 Det er lige før, jeg alligevel vil skrive under på din Nu Flytter vi Skt.Hans til nærmeste lørdag-anmodning. For det blev da godt nok lidt fesent. Vi var i byen for at spise, og jeg gik bagefter aftentur med Kamel med kurs mod Skt.Hans-bål og tamtam. Troede jeg. Jeg fik kun tam. Det eneste, der var tilbage var syv fnisende teenagere, der havde nok i sig selv, og en mand, der gik og rev resterne af bålet sammen. Klokken var ti minutter i ti!

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. juni 2014 @ 15:45

    • Ja, det var da godt nok mere tam end tamtam, du oplevede … ALLE i selskabet i aftes var enige om, at aftenen skal flyttes til en weekend, især de, der havde måttet melde afbud, da det blev ændret til i går i stedet for i lørdags. Fremover flytter vi den i hvert fald helt sikkert selv!

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2014 @ 16:58

  5. Åh Ellen, hvordan kunne du dog glemme strømforsyningen?

    “Rustenborg” ser da rigtig spændende ud med lys i, men jeg medgiver at den ikke er køn i daglys. Som Fruen i Midten og dig stemmer jeg også for at vi gør som svenskerne og flytter Skt. Hans aften. Når vi har sommertid, kan man jo slet ikke nå at se de flotte bål inden man skal i seng og på arbejde dagen efter.

    Kommentar af Stegemüller — 24. juni 2014 @ 16:52

    • Fordi jeg er et fjols, men det er i det mindste første gang, og jeg har da heldigvis ipadden 🙂
      Den er tudegrim i dagslys, er de fleste vist enige om.
      Vi flytter selv skt Hansaften fremover, så kan modstanderne af det rende og hønse, kan de 😉

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2014 @ 17:00

  6. I havde godt vejr som os, andre steder regnede det vist. Jeg stornød også min Skt Hansaften, den må gerne blive en tradition 🙂

    Kommentar af Lene — 24. juni 2014 @ 18:53

    • Trist for dem, hvor det regnede, men ja: længe leve gode traditioner 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2014 @ 19:17

  7. Jeg kan ikke huske ret mange sankthansaftener med godt vejr. Der må være et eller andet derude i rummet, der gør, at vejret netop på den tid bliver køligt og regnfuldt.
    Egentlig kan jeg godt lide Rustkatedralen, og med lys i er den helt utroligt flot.

    Kommentar af Rasmine — 25. juni 2014 @ 00:59

    • Der har været mange kolde og regnvåde, ja, men jeg husker nu også rigtig mange skønne, så helt slemt er det heldigvis ikke.
      Ja, jeg synes kun den er flot med lys i, desværre – måske er det fordi vi ofte kører meget tæt forbi det store rustskrummel.

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2014 @ 08:06

  8. Fik I ikke ny computer for ikke så lang tid siden? Duer den gamle strømforsyning så ikke som udstationeringsobjekt at placere i de tidligere danske lande, såsom Skåne, Halland og Blekinge? Mine to iBooks deles da fint om strømforsyningen her, så ligger den anden i transporttasken, så man netop ikke glemmer.
    “It is with pleasure and pride, we begin a tradition, and it is our wish and opinion that it must be alive for a long time!” Det kunne være fra jeres båltale, men det er fra Langås første, og vistnok også sidste, turistbrochure. I næste linje omtaler de sig som Langå Minicipality. Men du har ikke godt af at se den, Ellen, så lad for Guds og din egen sindsro være med at slå op på: http://www.langaa-guiden.dk/sjov-turistbrochure-langaa-kommune-984.html
    Mange kraftvarmeværker sælges som moderne kunst, og lige som moderne kunst ser de ofte langt fra godt ud. Jo længere væk, jo bedre ser de ud, ikk’? Men bortset fra det: de første elværker blev jo også kaldt teknikkens katedraler, da arkitekturen i røde mursten med søjler og pilastre jo direkte lånte af gotikken.
    Vi har altid noget styvning, så vi har vort eget bål; men ofte kigger vi så ned til vor lille havnelaug og får en øl dernede. I år bankede 3 fremmede studiner på døren for at spørge om overnatningsmuligheder; det fik de, og de kom også med. 3 unge sprøde hekse kunne da kun gøre festen mere hyggelig, hvilket resten af selskabet kan bekræfte.

    Kommentar af AagePK — 25. juni 2014 @ 08:12

    • Strømforsyningen til min pc udmærker sig ved at være den fjerde forskellige af slagsen i husstanden! Der er bare ingen af dem, der kan erstatte hinanden, men ved først givne lejlighed køber jeg en ekstra her til Sverige.
      Langås turistbrochure er en klassiker og brugt flere gange på de kurser, jeg var på, som ekstremt morsomt eksempel på skoleengelsk, når det er værst 🙂 – og et skræmmende godt eksempel på, at korrekturlæsning er et MUST, når man vil bilde andre ind, at man er professionel.
      Enig: rustkatedralen ser langt fra godt ud …
      Hyggeligt med lidt ekstra hekse 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2014 @ 08:31

  9. Det ser ud til at have været alletiders sankthansaften i tørvejr. Det havde vi heldigvis også. Selvfølgelig er det blevet en tradition efter 2 gange :-)!
    Lyset pynter på Varmeværket. Her har vi Asnæsværket, som er et af Danmarks største kraft-varmeværk. Ikke kønt i dagslys, men når der kommer lys i og på, er det fascinerende og direkte eventyrligt.
    Jeg kender godt Langaas turistbrochure, blot på tysk, til skræk og advarsel. Stakkels Langaa :-)!
    Gode dage i Sverige, med eller uden strømforsyning!

    Kommentar af Nonna — 25. juni 2014 @ 10:16

    • Det var en herlig aften, og jo, der var bred enighed om, at det nu er en tradition 🙂
      Det er da godt, at varmeværkerne kan nydes bare en gang imellem …
      Er den lige så slem på tysk? Hahaha. Men de er ikke ‘stakkels’ i mine øjne, når de ikke kan gøre arbejdet ordentligt. Så er de bare nogle sjuskehoveder. Eller alt, alt for selvbevidste, hvilket ikke er meget bedre. Eller godtroende, hvilket til nød kunne være en begrundelse for dit stakkels 😉

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2014 @ 10:50

      • Den er faktisk meget-meget værre på tysk. Der skete jo det, at oversætterens budget forduftede, hvorefter man bad nogle elever om at oversætte, ifølge den ansvarlige. Og elever i folkeskolen eller gymnasiet har jo et rimeligt forhold til engelsk, bortset fra enkelte faste vendinger og sålunde; men tysk har man i dag, som i 1990, intet forhold til, andet end den evige klagesang: æv, det er så svært og kedeligt. Den jammer hører man konstant, især fra voksne, og så tror de unge jo tilsidst på det. Og det er jo noget vrøvl: ethvert barn i Tyskland kan jo, er danskere dummere end dem?
        Så derfor blev service ikke til Service eller Bedienung, men til Tischgeschirr, (spise-)bestik. Und so weiter fort..

        Kommentar af AagePK — 25. juni 2014 @ 22:02

        • Nu er du jo langt bedre til tysk end jeg er – til gengæld er jeg rigtig god til engelsk, så mon ikke det mere er et spørgsmål om kendskabet til det pågældende sprog, om det er den engelske eller den tyske version, der er værst? Jeg kan i hvert fald finde skræmmende mange eksempler på totalt fatale og fuldstændig meningsforstyrrende ord og vendinger, der i ‘slemhedsgrad’ er mindst lige så ekstreme som det med servicet – alene den i videoen nævnte med ‘a flashing river’ 😀

          Kommentar af Ellen — 25. juni 2014 @ 22:16

          • Hvis vi tog hver sin udgave og satte røde streger, fik du nok færre end jeg gjorde: via musik og engelske film med danske undertekster har danske børn et stort passivt engelsk ordforråd, som ret hurtigt aktiveres. Det havde børn på Ærø og Lolland-Falster også mht tysk, indtil MTV og TV2 startede: de så jo hver dag Sesam-Straße oma; derfor kunne jeg optage en masse tyske udsendelser og vise i historie, biologi, musiktimerne: alle forstod, hvad det tekstmæssigt gik ud på, hvortil kom, at jeg i kritiske situationer stoppede videoen og lige fik sat dit og dat på plads. Og ungerne sagde jo selv: vi får historie og tysk på én gang, ren foræring.

            Kommentar af AagePK — 25. juni 2014 @ 22:28

            • Det her er jo ikke et spørgsmål om at vinde en konkurrence; bare en konstatering af, at vi to har hver vores sproglige kernekompetancer. Men du må ikke tro, at folk er bedre til engelsk, fordi de/vi ser engelske film og hører engelske tekster. De har ganske rigtigt et større passivt ordforråd, men det bliver ikke aktiveret af at skulle oversætte noget til engelsk – det er jo netop passivt – det gør, at de er bedre til at forstå engelsk, men på ingen måde bedre til at finde de rigtige ord – for slet ikke at tale om grammatikken.

              Kommentar af Ellen — 25. juni 2014 @ 22:59

              • Hrm-hrm: jeg er altså uddannet engelsklærer, med en hel del undervisnings- og eksamenserfaring.
                Til gengæld er jeg ikke tysklæreruddannet, jeg fik bare 3 7.-klasser smidt i nakken, fordi jeg har 1 dansk og 1 tysk studentereksamen.
                Og jeg nåede aldrig at få de lærerkurser i engelsk, som Cambridge udbyder, hvilket jeg stadig er ked af.

                Kommentar af AagePK — 25. juni 2014 @ 23:12

                • Jamen så kan jeg da godt se, at mit CAE og mit CPE og de mange år, hvor jeg specifikt har uddannet og efteruddannet mig i det engelske sprog, ikke rigtig kan være med her 😉
                  PS: hvad hedder de Cambridgekurser? Jeg kan ikke se dem i deres program.

                  Kommentar af Ellen — 26. juni 2014 @ 07:00

                  • Uha, vi skal sådan cirka 30 år tilbage, hvor det var interessant for mig at følge med i deres sommerkurser; men det var også noget med Certified og så nogle bogstaver. Der var også kurser mere beregnet på business-folk, jurister omm.
                    Det var dengang, man var DINKs, så blev man far, og røg ned på Yuppie-niveau, og så var der ikke råd.Men bamsen havde man da, alene batteriet vejede 1 kg, ha! og havde sin egen taske med skulderrem. 😉
                    Datteren lod sig ikke påvirke: i 8.kl fik vi pludseligt en dag et meget fornemt brev i tilsvarende kuvert, bøttepapir med blindtryk: jo, datteren var foreløbigt optaget på liste til sommerens kursus, pris X tusinde pund, første rate skulle betales inden denne dato, så ville bekræftelsen følge fortwith.
                    Hva’ for en smed?
                    Det viste sig, at hun via nettet havde fundet en meget posh skoles sommerkurser, udfyldt en ansøgning og sendt den, bare som sin egen engelsk-øvelse. Så brevet skulle kun ses som bekræftelse på, at hun havde forstået det hele rigtigt, og bestået prøven. “Se selv, de skriver Dear Ms Sofie!” 😉
                    Og det her er jo ikke spørgsmålet om at vinde en konkurrence: bare en konstantering af, at min sproglige kernekompetence formelt ikke er tysk. Men dansk. Fremmedsprogligt er det nok et mere broget billede, men formelt set: jeg har personligt mere undervisningserfaring i engelsk, på folkeskolens afgangsprøves niveau. 🙂

                    Kommentar af AagePK — 26. juni 2014 @ 08:02

                    • Fint nok – men den reelle sprogkompetence er nok mere sigende end den formelle …

                      Kommentar af Ellen — 26. juni 2014 @ 08:54

                    • St Giles hed kursusudbyderne vist, kurset TEC; de har også afdelinger i Brighton.

                      Kommentar af AagePK — 28. juni 2014 @ 07:59

  10. Nu bor jeg ikke i nærheden af omtalte rustkatedral, og jeg kommer kun sjældent forbi, så jeg kan jo sagtens synes, den er flot (og da især med lys på). Jeg kan godt lide, at man forsøger at gøre store bygninger til noget særligt og ikke bare en stor klods.

    Kommentar af conny — 25. juni 2014 @ 23:20

    • Den var helt bestemt flot med lys på, og jeg er enig med dig – i princippet, for jeg kan kun se en stor klods om dagen, men det er heller ikke nogen nem opggave.

      Kommentar af Ellen — 26. juni 2014 @ 06:56


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.