Hos Mommer

12. juni 2014

Min glorie

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:55
Tags: ,

Ellens glorieVi er først lige kommet hjem fra en laaang omvej over Tosteberga Ängar, Simrishamn, Kivik, Skillinge, Kåseberga, Ystad – og så ellers direkte hjemover.
En kysttur, med andre ord. Billeder og beskrivelse en anden god gang – nu vil jeg vande mine stakkels tørstende krukker – der er ikke kommet en dråbe vand på hjemmeadressen, hvilket jeg absolut ikke havde regnet (!) med og derfor ikke havde aftalt vanding med nogen. Håber sandelig, at det hele kan reddes, men er lidt spændt på basilikummen, som ellers var blevet så dejlig stor.
Bagefter vil jeg nyde et glas godnatvin, mens John nyder sin komme-hjem-øl.

imageNu har jeg snart pudset min glorie så mange gange, at nogle af jer efterhånden må være nysgerrige efter at se, hvordan den egentlig ser ud.

Det være hermed afsløret.

Der er sådan lidt russisk ikon over den, synes jeg – I ved godt de der gamle træsnit … ikke at jeg på nogen måde skal sammenlignes med andet end den rent fysiske lighed!

Der er visse, der stædigt har påstået, at min glorie er min horisont.
Jeg har lige så stædigt hævdet, at det er den ikke – det må være bevist nu én gang for alle Smile

29 kommentarer

  1. Ha! En horisont i niveau med vandstanden! Så er det bevist, he-he 🙂
    Men hvem er skyggen? 🙂

    Kommentar af AagePK — 12. juni 2014 @ 22:01

    • Hvorfor er jeg ikke overrasket over, at du kæmper for din påstand? 😀
      Jeg er blevet en skygge af mig selv …

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2014 @ 22:04

    • PS: a propos tapeter, forrige indlæg: Sinclair holdt jo til på et mindre slot udenfor Simrisham; de fik trykt et tapet i Paris, med farver på basis af arsenik, så holdt tapetet længere. Men en stakkels pige på slottet havde hørt, at arsenik indgik i flere patentmediciner og altså måtte være sundhedsbefordrende. Man fandt hende dødsyg en morgen, hvor hun natten igennem havde slikket tapetets farve i sig. Hvor hun blev begravet, voksede den senere berømte Sinclair-rose op. Den ingår nu i Rosentorgets samling af 130 oprindelige roser fra Østerlen, en genbank med både mosroser og damascus-roser.

      Kommentar af AagePK — 12. juni 2014 @ 22:39

      • Hvor i alverden støver du den slags viden op? Der ligger et Sinclairsholm tøt på Knislinge, og så er der Glimmingehus ved Simrishamn – er det et af dem?
        Jeg kan ikke engang google sinclair-rosen …? Eller rettere, det kan jeg selvfølgelig godt, men der kommer stort set kun kvindenavne op 🙂

        Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 09:33

        • Efter at have set på roser i Apotekshaven i Simrisham i 2003, mener jeg det var, blev vi af den lokale brochure lokket ud til et gods, der havde tilhørt Sinclair. Det kan have været Gärsnäs. Der læste vi om pigen og rosen, og købte en flaske Rosendryck. Jeg har ledt i mine brochurer, men det er ikke lykkedes mig at finde noget endnu. Men imens kan du nyde billeder og historier på http://www.osterlenrosor.se/

          Kommentar af AagePK — 13. juni 2014 @ 16:38

          • Okay, så – tak 🙂

            Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 17:06

  2. 🙂 du bliver våd når du skal pudse den glorie..

    Kommentar af Inge — 12. juni 2014 @ 22:04

    • Overhovedet ikke – det er jo bare en spejling af den 😉

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2014 @ 22:11

  3. Velkommen hjem! Selvfølgelig har du en glorie, hvem kunne dog tvivle på det 😉
    Dejligt med billeder fra Råshult, der er et af mine (mange) yndligssteder, men de der ‘enge’ I kørte forgæves efter, har jeg tilgode at opleve. Jeg tror snart jeg skal have lavet en liste over alt det, der skal ses, når gemalen engang får tid til at leve livet (og vi får anskaffet en campingvogn, hm).

    Kommentar af fiberfryd — 13. juni 2014 @ 01:02

    • Det er der desværre en del, der gør, Ditte 😉
      Tosteberga Ängar er smukt, men det ligger ikke i et område, man gider campere i, hvis du spørger mig. Vi kan evt. køre derned engang, I besøger os på torpet.
      Der er SÅ meget, der skal ses. Og nås. Og der er så lidt tid til det … men lister er gode. Jeg er også begyndt at skrive ned, for jeg glemmer også den slags – især hvis det er noget fra en kommentar eller en blog: hvor var det nu lige, jeg så hvad? 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 09:36

  4. Sjovt billede 🙂 Somme tider skal man da ha’ lov til at pudse glorien – hvem gør ikke det? Jeg håber, at dine planter i krukkerne klarer sig trods de manglende vandleverancer.

    Kommentar af bedstesblog — 13. juni 2014 @ 07:03

    • Ku’ ikke stå for gloriefotograferingsmuligheden ;-.)
      Jeg har været ude og kigge: alle har overlevet og er ved fuld grokraft igen, heldigvis.

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 09:37

  5. Dette billede bør printes og ophænges på en fremtrædende plads i det nye hjem!

    Kommentar af Jørgen — 13. juni 2014 @ 08:04

    • Mnjahh, er du sikker på, det er en god ide, Jørgen?

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 09:38

  6. Vi har jo alle (mere eller mindre anløbne) glorier, men tænk at kunne vise den frem på den måde. Det er vist de færreste forundt 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 13. juni 2014 @ 08:34

    • Jeg tror aldrig, min glorie vil kunne nå at løbe an med den pudsningshyppighed 😉 – men det er sjældent, jeg kan fotografere den, for af en eller anden grund kan den ikke ses i spejle 😀

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 09:40

      • Det er det, jeg mener. Det er simpelthen så svært at tage gode gloriebilleder 😉

        Kommentar af Fruen i Midten — 13. juni 2014 @ 14:14

        • Når man ikke ses i spejle, er man vampyr, ikk’? 🙂 Mon det var derfor, du kun var skyggen af dig selv?

          Kommentar af AagePK — 13. juni 2014 @ 15:50

          • Nu skal du læse, hvad der står – JEG kan sagtens ses i spejle 🙂

            Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 17:07

  7. Imponerende visualisering af din glorie…. Det er da godt, den er af fleksibel karakter ellers kunne du jo aldrig gå med sådan en rigtig royal dame hat! Eller havehatten…..
    Jeg bliver nærmere advaret om, at glorien kunne give mig hovedpine! HRMPF!
    Håber dine planter overlevede.

    Kommentar af Anne Holtegård — 13. juni 2014 @ 14:51

    • Jeg ser fuldstændig tåbelig ud med en royal damehat, men ellers har du da ret 🙂
      Hovedpine, pfft, sådan nogle kan da ikke stramme – du må bare fortælle de frække mennesker, hvor fleksibel en glorie er!
      Det gjorde de, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 17:08

  8. Hvis du har fundet papir og blyant frem og ikke allerede kender Torsebro krutbruk så er det forslag til et lokalt mindre udflugtsmål, hvor der også er adgang til et fugletårn med kig udover Gummastorpasjön. I nærheden ligger gårdbutikken Harastorp gästebud (www.harastorp.se), der har åbent tors.-søn. og har dejligt svensk fersk lammekød og gode pølser til grillen.
    God weekend

    Kommentar af Kristine — 13. juni 2014 @ 18:15

    • Tak (igen …) for forslag. Vi kender ikke stedet, men kører stort set lige forbi det, når vi kører til Kristianstad, kan jeg se. Der bliver vejen helt sikkert lagt forbi ved lejlighed 🙂 … begge steder – fersk lammekød er jo det rene guf!

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 18:25

      • Husk iøvrigt “terrængående” fodtøj, da turen ud til fugletårnet kan være både fugtig og glat og der er hugorme.

        Kommentar af Kristine — 13. juni 2014 @ 19:07

        • Uha … tak. Hugorme har jeg respekt for!

          Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 19:11

  9. Du er altså lidt skør og utrolig dejlig 🙂 Puds du bar din glorie

    Kommentar af Lene — 13. juni 2014 @ 18:31

    • Jeg ved det godt, men jeg trives med det 😀

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2014 @ 18:44

  10. Altsaa, jeg kan ikke se saadan et billede uden at taenke paa denne her, som jeg naermest er doed af grin over flere gange! http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-19349921

    Kommentar af Tina - omme i London — 17. juni 2014 @ 00:46

    • Ej altså! Ja, jeg grinede også, men det var der nok nogle, der bestemt ikke gjorde 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juni 2014 @ 09:26


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.