Hos Mommer

1. maj 2014

Jeg KAN ikke holde de æhh’er ud!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:23
Tags: , ,

Jeg ved jo godt, at det ikke hjælper at hidse sig op over det, men enten er jeg blevet mere følsom på mine gamle dage, eller også er det blevet værre, og jeg kan simpelthen ikke holde ud, når såkaldt professionelle sprogbrugere i tv og radio siger ‘ÆHHHH’ for hvert femte ord.
John, som ellers normalt er mest irriteret over, at jeg lader mig irritere, er for en gangs skyld lige så grumlende over det, som jeg er.
Der er sandelig ikke meget professionelt over den slags sprogbrug, og når en nyhedsoplæser eller en interviewer kan nå at sige ÆHHH 11 gange på fire forholdsvis korte sætninger, så bliver det for slemt og der bliver slukket eller zappet væk.
Der er en af meteorologerne, der er lige så slem, men det er underligt nok ikke hver gang han er på, der kommer de mange æhh’er.

Min anden chef af mine fire af slagsen var meget slem til det, og selv om han ellers var lydhør over for kritik, var han ikke i stand til at rette den fejl hos sig selv. Det generer mig også, når talere siger “ … hva’ hedder deeeet …” i tide og især i utide.

Jeg får en stor lyst til at skrive til TV2 og DR, når de udsætter mig for den slags sproglige uhyrligheder, men jeg bliver nok bare (måske heller ikke helt uberettiget) betragtet som en gammel, sur møgkælling.
På den anden side er det vel ikke et urimeligt krav fra lytternes side, at det skal kunne være til at holde ud at høre på, hvad mediernes ansatte prøver at bilde os sagesløse ind?

Inden I spørger, hvorfor der overhovedet bliver tændt for tv-nyhederne, når jeg nærmest er ved at få mavesår af dem, vil jeg bare sige, at det ikke er en mulighed ikke at være tvangsindlagt til den slags, når man er gift med John! Hvis jeg selv kunne bestemme, blev der aldrig tændt for sådan noget som Tv2News eller DR Update, men han er en rigtig nyhedsfreak … heldigvis tager han den første 1½ times tid om morgenen, hvor jeg bliver i min seng og hygger mig med min iPad, og så er hans dagsbehov for deciderede nyhedskanaler så nogenlunde dækket ind.

Der sker det, at når man først er begyndt at høre disse sprogkalamiteter, tager det fokus fra det egentlige budskab, ganske som i dag, hvor jeg lynhurtigt begyndte at tælle æhh’er i stedet for at lytte til det manden havde at sige.
Hvilket i øvrigt var noget med 1. maj og Fælledparken.
Jeg mener, som Rasmine, at hele 1. maj-traditionen nok har overlevet sig selv, og når barnlige elementer fra venstrefløjen vil tage derind udelukkende for at møde Helle Thorning med en fløjtekoncert, så mister jeg helt respekten. Den kunne i forvejen ligge et meget lille sted for mange af dem på yderste venstrefløj, men det her er godt nok en tand for børnehaveagtigt.
Jeg gider heller ikke høre på Helle, men så holder jeg mig bare væk fra Fælledparken. Den anden form for opførsel har jeg slet ikke ord til at beskrive.
Eller … det har jeg måske nok, men så sætter jeg mig ned på deres niveau.

Fred dog være med dem, der synes, at 1. maj-talerne skal holdes i hævd. Det cirkus må de jo gerne beholde for min skyld, bare de holder mig udenfor.

Japansk kirsebær i blomst

Dette er ikke en sprogblomst …

Reklamer

38 kommentarer

  1. Jeg kan heller ikke sige mig fri for at blive irriteret, når nyhedsoplæsere/studieværter ikke “taler ordentligt”. Det kan ta’ hele min opmærksomhed, så jeg slet ikke opfatter budskabet i det, der bliver sagt. Så der er vi helt på linie 🙂

    Kommentar af bedstesblog — 1. maj 2014 @ 17:14

    • Vi er mange, tror jeg … det kunne være dejligt, hvis det gik op for de ansvarlige – og for nyhedsformidlerne selv – hvordan de bliver oplevet 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 17:51

  2. Undskyld Ellen, jeg sidder her med et smil om munden, du kommer til at ligne min mor mere og mere, hvad angår sprogrøgteriet 😉 Sådanne gamle sprogeksperter er ikke sådan at bide skeer med, når de holder op med at arbejde 🙂

    Kommentar af Lene — 1. maj 2014 @ 17:34

    • Du skal ikke undskylde; jeg er sikker på, at din mor er værd at ligne 🙂
      Næh, det er nok farligt ikke at have et arbejde til at tappe en for energi 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 17:53

  3. Kan det være fordi vi ikke længere er så meget tålmodighed til samtaler, men er vænnet til fjernsyn, Ipod og Ipad mv, hvor vi selv bestemmer hvad og hvornår og hvor længe og dermed er blevet til zappere, som ikke har tålmodighed til at afvente tænkepauser, men i stedet tager tænkepauser, som signal til at vi (endelig) kan bryde ind og selv komme til orde. For at undgå at blive afbrudt kommer der så lyd på tænkepausen. Bare en tanke…. 🙂

    Mit standartsvar på “Hvad hedder det nu?” er – “det ved jeg ikke”. Det kan afspore en hvilken som helst samtale. Men jeg er jo høflig og svarer, når jeg bliver spurgt. Hæ-hæ

    Kommentar af Lone Nielsen — 1. maj 2014 @ 18:50

    • En udmærket tanke, men jeg er ikke helt enig, for der er masser af gode nyhedsformidlere, der ikke behøver at sige ÆHHH hele tiden, og når de kan, burde de andre vel kunne lære det 🙂 Det har aldrig – hverken nu eller for 20 år siden eller mere – været god stil at sige ÆHHH, når man siger noget til en større menneskemængde; om det er en bryllupstaler, en foredragsholder eller en nyhedsoplæser, er underordnet.
      Et udmærket standardsvar – især hvis man afbryder den talende 😉

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 19:15

      • Jeg tænkte ikke i professionelle formidlere, som, her jeg helt enig, ikke skal æhe og øhe undervejs. Jeg tænkte på alle os andre, som vel indimellem kommer med lidt fyldstof undervejs. En dårlig vane som kan udryddes, hvis man er bevidst om det. For at vende tilbage til de andre – raslen med mønter i lommen og klik med kuglepennen kan gøre mig meget irriteret. Kørte iøvrigt gennem Ugledige i går – inspireret af et af dine tidligere indlæg. Ren idyl og blomstrende kirsebærtræer langs vejen mod søen. Smuk tur – tak for tippet!

        Kommentar af Lone Nielsen — 2. maj 2014 @ 08:06

        • Selvfølgelig er jeg mere overbærende over for ikke-professionelle, men ja: det er en dårlig vane – jeg foretrækker en pause frem for lange æhhh’er.
          Især kuglepensklik kan tage pippet helt fra mig – så meget, at jeg er nødt til at bede folk om at stoppe.
          Velbekomme – herligt, at jeg kan inspirere til smukke ture 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. maj 2014 @ 12:09

  4. Ikke klar og forståelig tale?
    Et “sykdom” som brer seg, tror jeg.
    Fortsett å påtale, men ikke få magesår er du snill 🙂
    Klem 🙂

    Kommentar af Mormor — 1. maj 2014 @ 18:52

    • Den sygdom breder sig også i Norge, så vidt jeg ved 🙂
      Jeg får ikke mavesår, bare rolig 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 19:16

  5. Du plejede da vist at høre lydbøger, når du sad fast i trafikken. Den teknik burde også være anvendelig her. Eller hvad med god musik i et par hovedtelefoner, så længe nyhederne varer?

    Kommentar af Rasmine — 1. maj 2014 @ 19:05

    • Jeg er meget dårlig til at høre lydbøger i andet end en bil – spørg mig ikke hvorfor, men måske fordi jeg for let lader mig distrahere af alt muligt andet. Jeg skal i hvert fald være helt alene, hvad jeg jo sjældent er. Det er også okay – det er jo ikke John som sådan, jeg er irriteret over, og de ‘rigtige’ nyheder i form af tv-aviser er såmænd okay, og jeg har fået vænnet ham af med at skulle se fire om dagen – det er stort set det samme, de siger i dem alle, så en enkelt er nok, især efter han får sin dosis på 1½ time hver morgen 🙂 Den ene er okay med mig – jeg skal jo også selv følge lidt med …

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 19:21

  6. Især professionelle kommunikører burde kunne kommunikere professionelt, og især, når det stof, de vil kommunikere, er af den forberedte slags. Det duer ikke, at præsten, læreren eller tv-oplæseren har svært ved at tale flydende, artikuleret og velmoduleret: der skal være flow og melodi i sproget, ellers har man tabt for mange tilhørere.
    Noget helt andet er interviews, og især debatter: man ved jo sjældent, hvilke svar man bliver mødt med, og så skal man lige samle tråden op. Men igen: den professionelle burde kunne. Ellers må han få en anden til at overtage: vi betaler rigeligt i løn og licens til at kunne kræve de bedste.
    Det er noget andet med ofrene: jeg nægter at stille op for f.eks. en Clement Kiersgaard, der jo ikke ligefrem hjælper sine ofre til at komme med fyldestgørende svar, men jævnligt springer til noget helt andet, hvilket så giver indtryk af en dygtig og vidende journalist kontra gumpetunge politikere o.lign. Og så står man der: æ-bæh-buh, som i Klods-Hans, medmindre man har noget plever og en krage og en træsko at hive i hovedet på spørge-jørgen.
    Så længe arbejdsgiverforeningerne eksisterer, er der brug for 1.Maj.
    Men kun fascister er fløjtende ligeglade med demokratisk dialog.

    Kommentar af AagePK — 1. maj 2014 @ 19:27

    • Vi er fuldstændig enige hele vejen igennem; du uddyber på glimrende vis, hvad jeg selv burde have skrevet i indlægget – tak for det 🙂
      Enige – undtagen i din næstsidste sætning – der er brug for modspil til arbejdsgiverne, ja, men det har ikke noget med 1. maj at gøre …

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 20:03

      • Jo: for arbejdsgiverne holder jo også årsmøder og fejrer sig selv; hvis ikke de forskellige arbejdstagerforeninger gjorde det, ville det være som at være kristen og ikke gide holde jul. skal vi afskaffe julen, fordi arbejdsgiv—øh, salgsorganisationerne har deres forbrugsfest samtidigt?
        (Vi kan selvfølgeligt altid snakke om, hvorvidt en statsminister vinder noget ved at deltage 1.Maj, eftersom hun burde være statsminister for alle parter; på den anden side deltager hun jo også i Arbejdsgivernes Årsmøde!)

        Kommentar af AagePK — 1. maj 2014 @ 22:28

        • En lidt underlig sammenligning, synes jeg …

          Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 23:12

          • 1.Maj er en sentimental årsfest, hvor fagforeningsmedlemmer på tværs mødes, mindes og tæller op: hvem er død siden sidst, og den slags. Og så lige får bekræftet retningen. Lige som når jeg var til sydslesvigernes årsmøde, eller på Dyrskue.
            Hvor meget kamp for religionen er der tilbage i jul og påske, andet end lige få udpeget retningen, og så ellers hygge med familie og venner?

            Kommentar af AagePK — 2. maj 2014 @ 07:58

            • Jeg kan godt se din pointe 🙂

              Kommentar af Ellen — 2. maj 2014 @ 12:05

  7. Næ, men man kan bruge mange smukke sprogblomster af dit foto af den japanske kirsebær.
    Jeg er altså en sur ældre dame, for jeg kan bestemt heller ikke holde de æææhhh og hvad er det nu det hedder…. ud. Der bliver straks zappet væk – her bestemmer jeg jo selv over fjernbetjeningen.

    Kommentar af Kisser — 1. maj 2014 @ 20:22

    • Godt med sure, ældre damer – vi er heldigvis mange … med eller uden selvbestemmelse over fjernbetjeninger 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 21:42

  8. Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal mene om 1. maj efterhånden. I mange deltog jeg i Fælledparken og syntes, at det var godt og vigtigt at møde op. Herefter holdt jeg op med at komme fordi fokus blev flyttet fra politik til en stor udendørs shawarmabar, og det brød jeg mig ikke om. I dag med den alvorlige buuen og fløjten mod Helle Thorning tager jeg stærkt afstand fra. Det er en hån mod demokratiet. Vi skal værne om vores demokrati og vores grundlovssikrede ytringsfrihed, vi skal ikke misbruge den. Jeg ved snart heller ikke, hvor jeg står politisk, men ting er jeg sikker på, og det er, at vi behøver vækst i vores samfund – hvem vil sikre væksten?

    Kommentar af Stegemüller — 1. maj 2014 @ 20:25

    • “Vi skal værne om vores demokrati og vores grundlovssikrede ytringsfrihed, vi skal ikke misbruge den” – det er vi helt enige i, Hanne. De der barnlige fløjtehandlinger er pinligt at vise verden om Danmark som nation.
      Jeg er sikker på, at alle uanset politisk farve gerne VIL sikre væksten, men jeg tror ikke, at alle KAN sikre væksten 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 21:45

  9. Øhhhh.. siger de æhhh.. Hmmm, ikke dem der er på lige nu.. 🙂

    En af vores bekendte siger egosjo lidt for ofte, jeg får sjældent med hvad han siger, fordi jeg lytter efter egosjo’er.. 😀

    Ps jeg oversætter gerne egosjo hvis der er behov. 😉

    Kommentar af Inge — 1. maj 2014 @ 21:55

    • Nej, for ‘lige nu’ er det en Tv-avis, og de fleste her er udmærkede sprog- og nyhedsformidlere, men prøv at se DR Update og Tv2News, og du vil græmmes.
      Haha, det må være “ikke også, jo” 🙂 – hvor mange er han oppe på i minuttet?

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 22:04

      • Lige de to nyhedscentraler ser jeg yderst sjældent.. Æhhh… Er DR Update ikke død

        Kommentar af Inge — 1. maj 2014 @ 22:06

        • Joh … Det er noget med DR … DR2 Morgen er det så nok 🙂 – løbende nyheder, men de løber i ring!

          Kommentar af Ellen — 1. maj 2014 @ 23:18

  10. Jeg havde en lærer der sagde øhhhh….og jeg begyndte også at tælle!
    Men jeg er enig med AagePK omkring de profesionelle…. Også i de sidste to sætninger! Det er vigtigt at fejre 1. maj og huske, hvoraf vores vilkår er kommet. Velfærd er ingen selvskabt selvfølgelighed! Men jeg er jo også bare en miljøskadet gammel TR!

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. maj 2014 @ 00:11

    • Jeg er skam enig i Aages sidste sætning – men jeg kan godt se din pointe, og som gammel TR skal du da også mene sådan om 1. maj 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2014 @ 11:58

  11. Hej Ellen!
    Lige det blomster-træ jeg synes bedst om. De er så flotte og meget tidligt i år.

    Kommentar af Jette — 2. maj 2014 @ 07:33

    • Ja – alt er før tiden i år – især i forhold til sidste år, hvor alt var senere 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2014 @ 11:59

  12. Jeg er så fuldstændig enig… Øhhh og æææhhh tænder jeg også af på. Det er en skade, jeg har fra min far, som også blev fuldstændig fikseret på at tælle øhh og æhh, og derfor ikke hørte indholdet. Ikke alene talte han, han gjorde også os andre opmærksom på problemet, og så sad vi også og talte. Jeg bliver også irriteret, når nyhedsoplæseren siger a i stedet for æ. Og så er der selvfølgelig ligge/lægge, som den yngre generation overhovedet ikke kan kende forskel på.
    Jeg er vist da også en sur gammel pedant, selvom jeg ikke er så gammel endnu!
    God dag, og et skønt billede af et japansk kirsebærtræ.

    Kommentar af Lisbeth — 2. maj 2014 @ 09:49

    • Flere unge, gamle sure pedanter, tak 🙂 Det er rigtigt, at især de unge har svært ved at skelne mellem ligge og lægge, men jeg hører desværre fejlen fra alle aldersgrupper. Og a-æ – ja! Jeg kan ofte ikke finde ud af, om de siger læger eller lærere.
      Tak og tak, i lige måde!

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2014 @ 12:02

  13. Jeg ser og hører åbenbart for lidt tv og radio til at lade mig gå på af den slags. Til gengæld bliver jeg nok (næsten) lige så gnaven som dig, når der er alt for meget misk-mask i det, jeg læser 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. maj 2014 @ 10:43

    • Du må se/høre meget lidt, så, for jeg synes ikke det kræver mere end fem minutters opmærksomhed 🙂
      Der er masser af arbejde til korrekturlæsere, men der er vist for få, der synes det er vigtigt.

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2014 @ 12:05

  14. Det er helt klart rimeligt at nogle brokker sig over “æh æh æh hvad er det nu det hedder” i alle afskygninger. Grunden er den enkle – som påpeges – at det skal være til at holde ud at høre på for os der ser med og lytter. Og det er ikke altid til at holde ud. Jeg synes en vis allergi mod den danske nyhedsformidling udvikler sig hos mig. Og jeg synes der er rigeligt der kan fjerne fokus fra det egentlige.
    God kommunikation finder sted når der er overensstemmelse mellem verbale og nonverbale signaler – og, når det drejer sig om tv, også med de billeder der vises. Forleden kunne man se en dansk officer der tilbageholdes i Ukraine fortælle om hvorledes han havde det. Der var tydeligvis ingen overensstemmelse mellem det han sagde og det man så, og man måtte derfor få det klare indtryk at han ikke havde det god trods sit udsagn. Det var let nok at forstå, men at de danske nyhedsoplæsere har så lidt indlevelsesevne og empatisk fornemmelse, at de med et smil – man smiler når man underholder – forklarede at han havde det godt. Det var ringe kommunikation – og værre end æh.

    Kommentar af Jørgen — 2. maj 2014 @ 20:50

    • Jeg er også ved at udvikle en slem allergi – og jeg er bange for, at antihistaminer ikke vil hjælpe.
      Det var dog et grumt eksempel, du kommer med – man må da formode, at nyhedsoplæseren ikke kun hører ordene, men også ser de tilhørende billeder.

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2014 @ 21:33

  15. Jeg er bare så uenig med dig mht til fløjtekoncerten. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det skulle være udemokratisk? Det er jo et statement der vil noget. De fløjter fordi ingen i regeringen lytter til dem der har valgt dem. Og de viser derfor deres utilfredshed på den måde, ved ikke at lytte tilbage. Det syntes jeg er helt fint. Især når politikerne i DK har så lidt føling med befolkningen som vores nuværende regering har. Desværre har jeg selv været med til at placerer dem hvor de er. En stor fejltagelse, der bestemt ikke gentages. Så jeg forstår bestemt den frustration som breder sig, og jeg er ret overbevidst om at det intet har med hvilken fløj man er på. Hvorfor skal vi altid være så civiliseret? Det er da så typisk dansk at vi altid skal opfører os “ordentligt”. Ikke at jeg syntes at kaste maling på Fogh er ok, eller æg på Glistrup, det gik helt over stregen. Men en fljøtekoncert, det er da en ganske harmløs måde at vise sin utilfredshed på. Og det er der åbenbart behov for. Og ja, jeg blev også hjemme, gad da slet ikke høre på hende Helle, heller ikke i tv. Men sådan er vi så forskellig i vores udtryk.
    1 maj er jo en “kampdag”, som stadig betyder noget for de “gamle” arbejdere. Dem med det grove arbejde, der har måtte kæmpe for deres rettigheder. Det er fint, men det er (som du også skriver) nok ikke så relevant mere, da vi vel har nogle af de bedste arbejdsvilkår for langt de fleste arbejdende. Jeg har en del elever der tager derind og kigger på. Det syntes de er sjovt, men de forstår ikke helt virakken og det kan man jo godt forstå.
    Men 1 maj er protesternes dag, og det syntes jeg bestemt er ok, hvornår gider medierne ellers give dem tv-tid?

    Kommentar af Havehyrden — 3. maj 2014 @ 07:57

    • Nej, enige er vi bestemt ikke, Havehyrde, men det er altid rart at høre fra en, der ikke deler mit eget synspunkt.
      Vi bør absolut være civiliserede, synes jeg – har aldrig brudt mig om den måde man opfører sig på i fx det engelske underhus.
      Hvis man er utilfreds med regeringen, så må man stemme anderledes næste gang. I princippet synes jeg ærlig talt ikke, der er den store forskel på at kaste med æg og give folk tinnitus med sådan en fløjtekoncert 🙂
      Til gengæld kan jeg godt se både din og andres pointer mht. 1. maj – også det at se på den som en mindedag, måske lidt på linje som at huske befrielsesdagen 5. maj.

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2014 @ 09:38


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.