Hos Mommer

22. marts 2014

En heidihue til en heididatter

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:34
Tags: ,

Heidihuer til Ella og AnnaSommetider får jeg de særeste lyster.
Som for eksempel forleden, hvor foråret var godt og smukt i gang, fik jeg lyst til at strikke huer. Skørt og spørg mig ikke hvorfor, men måske trængte jeg bare til et arbejde, der var hurtigt overstået; et som ikke ville bllive levnet en chance overhovedet til at kunne udvikle sig til en UFO.
Det skulle være peruhuer til børnene. I kender sikkert dem med de store øreklapper? Jeg kender dem kun som  peruhuer, men fandt ud af, at de kaldes heidi hats på engelsk. Det havde jeg aldrig hørt før, og hvis en eller anden havde spurgt mig hvordan en heidihue ser ud, ville jeg have gættet på alt muligt andet end det, det åbenbart er.

Jeg fandt en sød opskrift med forskellige forslag til mønstre og med størrelser fra to år til voksen.
Satte en størrelse 10 år i gang, men fandt halvvejs ud af, at to tråde måske kunne give en hue til en toårig med ikke for stort et hoved.
Jeg fortsatte – hader simpelthen at pille op – og tænkte, at jeg da bare laver en mage til med tre tråde.
Ikke noget problem. Begge huer er nu færdige, for én hue tog kun én aften at strikke, selv om der skal strikkes to ens: en yderhue og en inderhue (uden mønster), som sys sammen. Den er derfor varm! Jeg vil selv have en.

Men … jeg er kommet i tvivl: Kan/vil en dreng på syv år gå med sådan en hue? I drengefarver, selvfølgelig … og hvis man undlader fletningen i toppen og snor bindebåndene i stedet for at flette dem? Skal der en pompon i stedet for fletningen eller ingenting? Erfaringer fra drengemødre/-bedstemødre er et stort ønske herfra.
Jeg synes nemlig ikke, at huer uden ørevarmere er nok til børn, ikke engang raske drenge, så jeg ville helst have, at Aubrey fik en hue med klapper. Jeg skal nok vare mig for at kalde det en heidihue i hans påhør – det vil forblive en peruhue.

Det passede så fint med, at Ella, 13 måneder, kom i dag og fik en hue med sig hjem.
Hendes forældre kom også – de var nødt til at tage med for at lege chauffører og bære sandkassen og noget småpigelegetøj, vi har til hende, med tilbage til hjemmet, men det er helt i orden; det er skam også hyggeligt at have besøg af Heidi og Nikolaj Winking smile

2014 Ella 22 marts (5)2014 Ella 22 marts  (3)

Og hatten passede …

22 kommentarer

  1. Hej Ellen

    Må en faster svare? 😉
    Først ville jeg spørge MODTAGEREN og forældrene om behov/ønsker, men husk det kan skifte hurtigt allerede i den alder, så fra marts til det igen bliver huesæson er der LANG tid.
    Min nevø (nu 13 år) ville VILDT betakke sig for en “babyhue” med øreklapper – selv uden snor, da han var i den alder. Den eneste måde han MÅSKE ville acceptere sådan en hue skulle være, at et eller andet fodbold- eller skakidol var afbildet med en sådan.
    Jeg har strikket flere huer til ham til hans tilfredshed, hvor vi har talt om farver, garn (det må ikke kradse, når man har varm og svedig pande) og model: Farver er individuelt, men i fodboldfavoritholdets farver, så er vi nær målet. Garn: Alpacca og/eller en uld/bomuld/silkeblanding (jeg har med held strikket i http://www.garnudsalgdk s superfine alpacca + uld/bomuld / uld/silke). Model: 2×2 rib og så lang at den enten kan lægges dobbelt forneden eller være poset (hvilket også har den fordel, at når det viser sig at være HUEN, så kan den bruges mindst to år). Ingen pompon/dusk, da pynten tynger og dermed trækker huen væk fra panden og slet ikke dur i en cykelhjelm eller indeni hætten på overtøjet.

    Kort sagt: Drenge er interesseret i funktionalitet, vil ligne idoler/de andre og så ikke mere pjat.

    Fortsat god strikkelyst
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 22. marts 2014 @ 19:28

    • Selvfølgelig må en faster svare 🙂
      Farverne er på plads (gråt-hvidt-sort) – dem er han blevet spurgt om i forbindelse med en jumper, jeg i er i gang med til ham.
      Huerne var bare noget indimellem-noget, så derfor har jeg ikke spurgt, og du har ret i, at smagen alligevel kan ændre sig til næste sæson.
      Jeg har strikket flere huer til mandfolkene i min familie på samme måde, som du beskriver her – måske skulle jeg bare holde mig til det. Når hans far vil gå med det, er der håb om, at sønnen også vil. Du bekræfter mig i min mistanke om, at peruhuen er for piget.

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2014 @ 19:49

  2. Mon ikke fletningerne er grunden til, at den kaldes Heidihue? Det smager da lidt af Østrig og Alpeluft 😉 Men huen er rigtig sød til Ella. Jeg er også usikker på om Aubie ikke vil synes at huen er for tøset eller barnlig, men da han jo er ‘sin egen’ kan det være vi tager helt fejl.

    Kommentar af fiberfryd — 22. marts 2014 @ 21:16

    • Den forklaring med fletningerne køber jeg 🙂
      Jeg må hellere holde mig til den klassiske tophuemodel til Aubie …

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2014 @ 21:31

  3. Peruhuen er rigtig kær til Ella, og den må være rigtig dejlig varm.

    Jeg vil ikke udtale mig om drenges smag, men det er gode argumenter med cykelhjelmen.

    Kommentar af Stegemüller — 22. marts 2014 @ 23:54

    • Tak, ja den er rigtig varm 🙂
      Jeg har lidt svært ved at forestille mig andet end noget meget, meget tyndt, som kan være under en cykelhjelm … vil den i givet fald ikke være for stor, når man så ikke har noget på?

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2014 @ 09:20

  4. Hvad angår huer under cykelhjelm syede jeg (dengang mine unger var i den alder) med stort held elefanthuer i dobbelt fleece. Mønsteret var en kopi af den type hue, motorcyklister køber i dyre domme til at have under hjælmen, og den type huer kan (naturligvis) også strikkes.
    Jeg har også strikket klaphuer til mine børnebørn, med dobbelt garn i øreklapperne.
    Og så passer det forresten ikke, at drenge/mænd ikke kan have fletninger i øreklapperne, se bare her: http://travel-headwear.blogspot.dk/2008/01/ear-flap-beanie-easy-knit-e-pattern.html

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 23. marts 2014 @ 09:31

    • Ja, hvis der kan være dobbelt fleece, kan der nok også være en strikket hue.
      Jeg kan godt se på dit link – og på Aages forslag herunder – at det i hvert fald ikke generer drenge og mænd i Sydamerrika at gå med peruhue.
      Jeg tror løsningen kan være, at jeg strikker to til Anna og en af hver til Aubrey. Så må vi se, hvilken en han synes bedst om.

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2014 @ 10:24

  5. Prøv at google ind på Knitted peruvian hats, der er rigtigt mange flotte modeller, især ! til drenge og voksne mænd; den første knægt med fløjten er da ikke til at stå for! Ellers må jeg sende dig nogle billeder fra Potosi, ved optoget i forbindelse med deres byfest for skytspatronen var der et meget stort udvalg. Og alle gringos gik med dem, ellers kan man ikke klare solen, det er ren højfjeldssol!

    Kommentar af AagePK — 23. marts 2014 @ 10:12

    • Hmmm. Det har i hvert fald overbevist mig … spørgsmålet er, om det også overbeviser Aubrey, men nu bliver det altså prøvet af 🙂
      Tak for googlingsforslag … tænk, at jeg ikke selv kunne tænke så langt. Pinligt 😉
      PS: I øvrigt giver “knitted heidi hats” alle mulige andre huer også …

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2014 @ 10:25

      • Jo, men det var jo det med heidi, der skulle undgåes. Nu kan Aubrey sidde med mor og finde sin yndlings på Knitted peruvian hat.
        Prøv til gengæld hhv Spongebob, Waldo og Angry bird peruvian hat, de to sidste vil da klæde Tim og Charlotte! 😉

        Kommentar af AagePK — 23. marts 2014 @ 14:58

        • Haha – Angry birds er faktisk et stort hit hos begge ungerne for tiden – de fik Angry birds-håndklæder som en ekstrajulegave fra os … stor glæde 🙂

          Kommentar af Ellen — 23. marts 2014 @ 15:44

  6. Børn er sommetider svære at regne ud. Det som jeg sommetider troede gjorde lykke, endte med aldrig at blive brugt. Jeg håber dine lækre huer falder i Aubreys smag 🙂

    Kommentar af Lene — 23. marts 2014 @ 13:02

    • Børn kan være totalt uforudsigelige, ja … og jeg har jo lov at håbe 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2014 @ 13:14

  7. Sikke en kær lille trold I har haft på besøg.. 🙂

    Kommentar af Inge — 23. marts 2014 @ 17:56

    • Hun er noget så nuser – en glad lille unge 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2014 @ 18:52

  8. Fornøjeligt med huen, der passede til lille Ella.

    Kommentar af Jørgen — 23. marts 2014 @ 21:09

    • Ja …godt vi har børn i mange størrelser i familien.

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2014 @ 21:27

  9. Wow!!! Det er nogle flotte huer.
    Rigtig pænt strikket!!! Dette er noget af det første jeg ser du har strikket, så syntes lige jeg ville nævne det.
    Du er godt nok en haj til det.
    Og også en turbo strikker, En hel hue færdig på en aften.
    Jeg skal også snart have taget mig sammen til at komme igang med noget håndarbejde igen. Jeg står mest og glor på mine ufoer og ved ikke hvor jeg skal starte.

    Kommentar af Linda — 23. marts 2014 @ 21:32

    • Tak, Linda.
      Det kan godt virke temmelig uoverskueligt at kigge på ufoer og beslutte sig til, hvilken en man skal tage fat i. Nogle gange har jeg taget den fulde konsekvens og enten smidt skidtet ud eller trevlet arbejdet op.

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2014 @ 21:42

  10. Den er sød!

    Kommentar af Donald — 27. marts 2014 @ 10:51

    • Tak, Donald

      Kommentar af Ellen — 27. marts 2014 @ 10:55


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.