Hos Mommer

18. februar 2014

Retur til Enø og frokost på Kanalkroen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:37
Tags: , ,

Vejret var nogenlunde. Heller ikke mere, men det regnede i det mindste ikke, så vi kørte mod Sydsjælland for at gå en tur på stranden igen samt for at indtage frokosten på den hyggelige kanalkro i Karrebæksminde med ‘statuerne’ af Kaj og Bøje ude på terrassen, som selvfølgelig stadig er lukket af for spisende gæster.
Der blev ikke vist synderlig meget respekt for den mere kunstneriske udførelse af artsfællerne – under hele frokosten sad denne måge på Kaj.

P1040626 P1040628

Kanalkroen, hvor sugerørene får solbriller på – et hidtil ukendt fænomen for familierne Maltin og Nielsen – men hvor man også får serveret en dejlig frokost.

Hjemme igen skulle jeg lige en tur i Brugsen for at købe nogle ting til aftensmaden.
De er begyndt at udlevere mærker, som kan give op til 90 % rabat på potter og pander. Man får et mærke for hver 50 kroners køb og 60 mærker giver ret til 90, 80, 70 eller 60 %, afhængig af grydens/pandens størrelse. I Sverige trænger vi i temmelig høj grad til nye gryder, så selvfølgelig vil jeg samle mærker – varerne bliver jo købt alligevel.
Uha, nu begynder det at blive svært. Der er nemlig ingen kasseanordninger, der fortæller, hvor mange mærker kunden skal have, så der skal hovedregnes.
Forleden dag købte jeg for 1170 kroner, og pigen så helt skæv ud i ansigtet, da beløbet plingede frem.
“Det giver 23 mærker”, kunne jeg fortælle hende.
“Aj, hvor var du hurtig om at regne det ud!”
”1000 kroner giver 20 mærker – det er til at huske. Og at 170 kroner giver tre mærker, er nemt nok, ikke?”
”Ih … det var smart tænkt; det skal jeg nok huske!”

Fint. Det var første lektion.
I dag købte jeg for 363 kroner. Hun gav mig seks mærker.
“Jeg vel gerne bede om et til. 350 kroner giver syv mærker.” Hun kiggede på mig i et par sekunder og måtte så give mig ret i, at 35 divideret med 5 vist ganske rigtigt er 7.

P1040623

Aubrey blev for en gangs skyld ikke våd på fødderne. Faktisk var det meget sjovere at høvle rundt på skrænterne og få mudret tøjet til …

22 kommentarer

  1. Hihi.. Våd eller mudret er et fedt i den alder..🙂 det er aktionen inden der er vigtig.

    Kommentar af Inge — 18. februar 2014 @ 17:26

    • Hehe, man kan godt høre, at du kender en del til det😀

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2014 @ 17:54

  2. Det skal da nok gå galt for Brugsen med alle de der mærker. Jeg tror ikke på, at nutidens unge kan så meget hovedregning, men så må de vel have en lommeregner i lommen.

    Hyg jer nu med børnebørnene, og det er helt fint at du går i mommer-mode her på bloggen, for de er da så søde de to små, som faktisk ikke er så små mere.

    Kommentar af Stegemüller — 18. februar 2014 @ 17:40

    • Åh, det går vel ikke ligefrem galt, men det er lidt morsomt, at de er nødt til at øve sig i hovedregning🙂
      Vi hygger, tak – med de store, små børn …

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2014 @ 17:56

  3. Jeg kommenterer lige noget af det tidligere, du har skrevet: SKØN idé med jeres sølvbryllup; jeg ville have gjort det samme – og ih, hvor lyder det dejligt med den tur. Det lyder så ikke helt så dejligt med alt det vand i England, og jeg har jo også selv set, hvor slemt det står til. Den gamle bro i Worcester, hvor jeg altid handler (når jeg altså kan komme ind i byen) er ved at falde sammen, og selv hos mig, der bor højt, er der kommet en å og en sø på marken neden for huset. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at de (meget søde) englændere ikke altid er så praktiske… vi havde vand på vores vej og gravede en lille kanal i siden, så vandet kunne løbe væk fra vejen og ind på marken. Det kunne man gøre på en masse af de småveje også, som de bare lakonisk har lukket af med bom og skilt…

    Kommentar af Mia Folkmann — 18. februar 2014 @ 18:14

    • Jeg har ikke svært ved at forestille mig, at den sølvbryllupsrejse godt kunne falde i din smag🙂
      Hvor er det synd for den gamle bro – den bliver vel næppe repareret, eller hvad?
      Helt enig: De er skønne, de fleste englændere, men selv om de taler meget om vejret, gør de ikke så meget ved det😉

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2014 @ 19:02

  4. Haha, ikke nok med at du sprogkorrekser Brugsen, nu skal de også lære at regne!
    Karrebæksminde og Enø er (også) dejlige steder, men Kanalkroen har jeg til gode at opleve. Synd at solbrillerne ikke virkede i dag, Charlotte ser lidt forfrossen ud😉

    Kommentar af fiberfryd — 18. februar 2014 @ 18:21

    • Ja, og når nu de ikke kan selv, må jeg jo lære dem det🙂
      Det var s….koldt, vinden peb gennem marv og ben derude ved vandet.

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2014 @ 19:04

  5. Sugerørets pynt minder mig om en fest, hvor gemalen og jeg havde det sjovt med mange forskellige drinks og solbriller i alle mulige farver på sugerør i de drinks🙂 Rigtig god nydning

    Kommentar af Lene — 18. februar 2014 @ 18:44

    • Det lyder som en sjov fest🙂
      Jeg nyder, tak!

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2014 @ 19:04

  6. Hvad er så værst – våde tæer eller mudder over det hele? I Føtex har de et lignende mærke-system, men jeg kan se, at de har en eller anden målefidus, så ingen behøver at regne😉 Ja, C ser godt forfrossen ud. Har hun glemt alt om det danske klima?

    Kommentar af Fruen i Midten — 18. februar 2014 @ 20:10

    • Godt spørgsmål🙂
      Sådan en målefidus har de vist ikke fundet ud af at give brugsmedarbejderne.
      Hun havde ellers taget en varmere frakke med denne gang, men hun er en værre frossenpind, er hun.

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2014 @ 20:19

  7. Kaj og Bøjes pæle er renoveret, kan jeg se. Nyt navneskilt og nu også med pyntefugl.
    Selvom solen ikke rigtigt kunne bryde igennem tågen i dag, har det været lunt nok, også ude ved vandet.

    Kommentar af Pigen fra landet — 18. februar 2014 @ 21:40

    • Ikke på Enø! Uf, det var en kold vind, der blæste. Også hjemme, iøvrigt🙂
      I kender Kanalkroen i Karrebæksminde? Det er selvfølgelig heller ikke så langt fra jer, som det er fra os.

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2014 @ 22:02

  8. Hvor er jeg glad for, jeg ikke sidder i kassen i Brugsen og skal tælle og regne mærker. Du er alsidig til både det sproglige og det matematiske😉
    Det ser ud som en hyggelig frokost med tegnegrej og sugerør.
    Men en kold tur på stranden. Det kan selvfølgelig også være hyggeligt, selvom det er koldt

    Kommentar af Betty Schou — 18. februar 2014 @ 23:04

    • Arh, Betty – man skal bare kunne 5-tabellen … den tror jeg nu godt nok, du kan … men jeg misunder nu ingen at skulle sidde ved en kasse og servicere alle os grumpy old ladies😉
      Det blev en kortere tur pga. blæsten, desværre.

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2014 @ 10:36

  9. Pigen i kassen lyder da i det mindste til at være høflig og flink og tage imod gode råd. Andre kunne ligeså godt være robotter. (- fra den ene grumpy old lady til den anden …)
    På denne årstid SKAL man blæses godt igennem, når man går tur ved havet. Tror jeg nok.

    Kommentar af conny — 20. februar 2014 @ 12:06

    • Det var en meget sød ung pige🙂
      Det gælder kun ved Vesterhavet, at man skal blæses igennem … eller ogå var vi bare ikke forberedte på, at det var så kold en vind ved Enø😉

      Kommentar af Ellen — 20. februar 2014 @ 13:24

  10. Rimkogeren og jeg har talt om, sådan helt seriøst, at ifald du gerne vil modtage disse hersens “billetter” fra Superbrugsen, da vil vi gerne bede om mærker, når vi handler der – i Maribo! Du må ikke forvente store beløb, men lidt kan vel også have ret, ik´? Hvis du accepterer, da fint, og inden tidens renden ud, så poster vi mærkerne til dig, og de kan hjælpe med at score lidt af dine gryder, pander eller andet som ønsket udi det svenske… Nice😀

    Kommentar af anjoe — 20. februar 2014 @ 19:20

    • Det var dog ualmindelig pænt og sødt af jer! Tusind tak for det – jeg takker bestemt ikke nej. Jeg har nemlig engang lært, at man aldrig skal sige nej til et godt tilbud🙂

      Kommentar af Ellen — 20. februar 2014 @ 20:57

  11. Hovedregning er vist noget, der er ved at blive ret umoderne! Jeg synes tit jeg står i en butik, hvor de nærmest skal have lommeregneren frem for at regne byttepenge ud – hvis de altså ikke har et kasseapparat. Det er lidt skræmmende synes jeg. Vores supermarkeder bruger også den slags fremstød – og der siger kassebonen heldigvis hvor mange mærker man skal have. Men det er tit en ret god forretning, og jeg har da også fået gavn af nogle knive fra Kvickly eller hvad det var, da søster havde alt for mange mærker. Og det er jo fine mærkevarer som regel – smart til at holde kunderne til sin forretning!

    Kommentar af Nille — 21. februar 2014 @ 13:53

    • Jeg undrer mig egentlig også over, hvorfor de ikke får at vide, hvor mange mærker det drejer sig om – selv om de har godt af at træne lidt hovedregning🙂
      Det er nemlig nogle gode og pænt dyre gryder, jeg får for næsten ingen penge – nok ikke nogen, jeg normalt ville have købt til et sommerhus.

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2014 @ 15:47


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.