Hos Mommer

4. december 2013

Man kan ikke vinde hver gang

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:20
Tags: , ,

Nærmeste U-bahn ligger 300 meter fra hotellet, så vi lagde ud med at tage den fire stationer til Potsdamer Platz for derefter at spadsere videre til Brandenburger Tor og ned ad Unter den Linden – et must, når man er i Berlin.
Den har med andre ord stået 100 % i den pligtopfyldende turists tegn hele dagen. Vi fulgte også Inges råd og tog bus 100 ud til endestationen ved Zoo og senere tilbage, hvor vi stod af ved Berliner Domen, hvorfra der ikke var langt til Tv-tårnet, hvortil vi havde billetter til kl 15.

P1040026P1040027

På vejen kom vi forbi nogle rester af muren, og jeg blev foreviget med et ben i vest og et ben i øst – sidstnævnte minder mig om en ret genial krydserpåtværsforklaring, jeg stødte på engang: “Det det var”. Svar: DDR.
Det virkede helt surrealistisk at tænke på, at det kun er 14 år siden, den forbandede mur blev revet ned.

Rester af berlinmurenEt ben i øst og et ben i vest

Brandenburger Tor – jo, selvfølgelig tog jeg billeder, men det gør alle andre også, og hele verden ved, hvordan den ser ud. Jeg springer den i hvert fald over denne gang.
I stedet vil jeg hellere vise et billede fra det julemarked, vi rendte ind i ude ved Europa Center, og hvor vi spiste den anbefalede wurst (Thüringer for mit vedkommende og et Riesenspiess for Johns) til frokost. Kød og hvidt brød. That’s all, folks. Vi vil forsøge at finde et lidt sundere/grønnere aftensmåltid …

P1040046

Efter at have fået varmen på en Baresso-kaffebar, gik vi videre mod Tv-tårnet. Gårsdagens taxachauffør påstod, at vejret i dag ville blive lige så klart som det var i går, men desværre fik han ikke ret. Det har været koldt; kun lige over 0 grader, skyerne hænger meget lavt og det har støvregnet.
Men … hvordan hulen skulle jeg kunne vide det, da jeg hjemmefra for længe siden bestilte billetter til tv-tårnet? Vi ankom klokken 14, selv om billetten sagde klokken 15, men jeg gættede på, at med det elendige vejr ville der hverken være kilometerlange køer eller tumultagtige tilstande for at få lov til at komme op i tårnet.
Rigtigt gættet. Hun er skarp, hende Ellen … og kl 15, da vi forlod tårnet igen, var det blevet endnu mere usigtbart, end da vi kom.

IMG_3742

Der var ikke specielt mange deroppe – måske 40-50 personer, hovedsageligt bestående af danskere og andet godtfolk, der sikkert lige som os havde booket billetter for lang tid siden.
Og nej: Vi kunne absolut ikke se København! Vi kunne faktisk ikke se en pind.
Jeg må indrømme, at jeg ærgrede mig grundigt – 20 Euro pr. snude for at få lov til at glo ud i nogle skyer. Øv.
Julemarkeder kunne vi dog se masser af – hele fem af slagsen kunne vi se dernede på vores tur rundt i tårnet (så jo, lidt kunne vi derfor se …). Plus det marked, vi besøgte i formiddags. Det er seks. Gad vide, hvor mange der er i alt i Berlin?
Selv om vi ikke kunne se så langt, gik vi naturligvis hele vejen rundt, nu vi var kommet. Om ikke andet, så kunne vi læse en masse interessant information om byens historie og om det man kunne se vi gerne ville have haft kunnet se derude.

Man kan ikke vinde hver gang.

Vi er altså i Berlin ...

37 kommentarer

  1. Det ser ud til I har haft en aktiv og god dag i Berlin, bortset fra skyerne. Jeg fandt lige en hjemmeside, der sagde mindst 50 julemarkeder, men den var slet ikke opdateret, så pyt med den. Mon ikke du mener det er 24 år siden muren faldt, i 1989. Håber I finder en god restaurant der har en flaske Weissburgunder Trocken eller Halbtrocken. Vine på denne drue har det med fint at fremhæve maden. Eller – gør som I finder det behageligt.

    Kommentar af Jørgen — 4. december 2013 @ 17:34

    • Nu kan jeg heller ikke regne mere 😦 jeg ved da godt det var i ’89.
      Jeg er også spændt … det høvler ned lige nu, så vi blev enige om at give hotellets egen (middelhavsbuffet) en chance. De påstår at have et godt vinkort.
      50!!! Du GOdeste …

      Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 17:58

  2. Muren faldt da vist i 89 – så det er efterhånden 24 år siden.
    Det lyder ellers som om, I har haft en begivenhedsrig dag. Jeg har hørt fra pålidelig kilde, at selv julefreaks godt kan få nok af julebling-bling i Berlin, hvad siger du?

    Kommentar af bedstesblog — 4. december 2013 @ 17:35

    • Øv, det ved jeg da godt – jeg kan bare regne mere 😦
      Jeg synes ærlig talt ikke der er så meget bling – det er meget værre i Kbh., så jeg finder ikke, det er spor for meget 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 18:01

      • Jeg regnede helt bestemt også med, at du godt vidste det. Det er vist de færreste, der har glemt det 🙂

        Kommentar af bedstesblog — 4. december 2013 @ 19:20

        • Nej, for pokker – hvem kan nogensinde glemme billederne dernedefra fra den aften,hvor det hele skete?

          Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 19:49

  3. I relation til overskriften, troede jeg altså at det var julemarkedet du hentydede til, men det hører vi sikkert mere om en anden dag 😉 Ærgerligt med udsigten fra tårnet. Jeg håber I får lidt god mad og vin i aften, og at vejret arter sig bedre i morgen. Her er der lagt op til det helt store uvejr.

    Kommentar af Pigen fra landet — 4. december 2013 @ 18:17

    • Julemarkederne er skam helt i orden – dem nyder vi begge to 🙂
      Det med uvejret hørte vi allerede inden vi tog hjemmefra, men de holder åbenbart fast i den vejrudsigt. God fornøjelse med blæsten!

      Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 19:52

  4. Hold da op det lyder til at være mange julemarkedet 🙂 og der bliver oplevet noget 😉
    håber dog at vin vil smage noget mere i aften og dermed kan nydes 😉
    Nyd vejret og tiden dernede … vejret synes lige at der i Danmark skal være storm fra i morgen til og med fredag 🙂

    Kommentar af Tove — 4. december 2013 @ 19:12

    • Vi keder os ikke 🙂
      Som jeg skrev til Pia, så hørte vi allerede inden vi tog hjemmefra om stormen, og lige nu sidder John og får det bekræftet ved at se det danske “Vores vejr” 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 19:54

  5. Ærgeligt med udsigten, men hvordan dælen skulle man kunne vide hvordan vejret bliver på forhånd ? Håber at jeres vejr bliver lidt bedre de næste dage. ;-D

    Kommentar af Rejen — 4. december 2013 @ 19:34

    • Ja, det var lidt surt, og vejret ser ikke meget anderledes ud i de næste par dage, men det går jo alligevel 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 19:57

  6. Hvad, skal vi træde lidt i det sur-realistiske? At det var i ’89 er vist gået op for dig, men heldigvis har de ikke revet hele muren ned. Ærligt tal, så synes jeg, de har revet for meget ned: så glemmer de alt for hurtigt, hvor meget den egentligt betød, og hvad der gik forud.
    Den rigtige Curry-wurst skulle I jo have haft hos Konnopkes Imbiß, den ligger under U-Bahn’en Eberswalder Straße, i Schönhauser Allé. Curry-wursten blev opfundet OG patenteret i 1959, men Konnopkes er meget ældre, og overlevede 2.Verdenskrig. Lige som de Hackesche Höfe, med de 8 ! baggårde, med deres helt eget univers, endda vers på væggen, hehe. I Rosenthaler Straße.
    Hvis du selv vil lave Curry-saucen: der får du brug for din chili!

    Kommentar af AagePK — 4. december 2013 @ 19:48

    • Jeg har hele tiden været ganske klar over, at det var i 1989; jeg var bare ikke i stand til at trække dette tal fra 2013 …
      Tror du, de glemmer? Har du set den kæmpestore plads, der er dedikeret til de mange jøder, der måtte lade livet?
      Jeg skal slet ikke have karrypølser – kan ikke lide karry – var dog ikke klar over, at de ligefrem havde patent på dem 🙂
      Det kan dog godt være, at John skal smage, med chilisovs og det hele, men vi ved endnu ikke, hvor det kommer til at foregå.

      Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 20:02

      • Det hedder Curry, fordi det er curry, ikke karry, og sammen med chili og tomat er der ikke noget, der minder det mindste om Madras-karry.
        De har ikke glemt jøderne, det er tværtimod blevet deres offerkort på mange måder: ja, vi gjorde det, det er osse synd for os. Læg lige mærke til de små messing-Stolpersteine, med navne på de jøder, der boede lige der.
        Men: at Adenauer lod Hitlers generaler blive boende i de palæer, Hitler havde overladt dem efter at have smidt de jødiske ejere i kz, det har man glemt. Nato skulle jo bruge generalerne mod russerne. Og hvem der ejer en masse af den kunst, der hænger på museerne. Og så meget andet.

        Kommentar af AagePK — 4. december 2013 @ 21:56

        • Okay så, men hvad er forskellen på curry og karry?
          Sådan har jeg slet ikke tænkt på det, men kan sagtens se, hvad du mener

          Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 22:06

          • Curry er garam massala, og karry er kerri. Sådan cirka. 🙂
            Det tyske curry-pulver er mere rød og sød-rund i smagen, dansk karry mere gul og skarp, jeg synes slet ikke, de smager ens. Måske er der mere gurkemeje i den danske, måske mere bukkehornsfrø i den tyske. Det er jo blandingen, det kommer an på. Og forskellen er for mig større, end på hvid og sort peber.

            Kommentar af AagePK — 5. december 2013 @ 14:30

  7. For øvrigt: kommer I til Wannsee, evt for at se mindesmærket for Wannsee-konferencen, der fastlagde planerne for Endløsung, jødernes udryddelse, kan du ved Heckeshorn beundre Istedløven. Ja, sgu! Bankieren Wilhelm Konraf fik lavet en zinkkopi, og opstillede den i det nærliggende villakvarter Alsen, på dansk Als, ikke langt fra godset Düppel, Dybbøl, hvor prins Friedrich Karl, sejrherren fra 1864, residerede.

    Kommentar af AagePK — 4. december 2013 @ 19:58

    • Jeg har godt nok engang hørt noget om en kopi et eller andet sted, men om vi kommer ud og ser den, ved vi ikke endnu.
      Sjovt med stednavnene 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 20:04

      • Det svarer til Londons Trafalgar Square, for lige at huske på en stor sejr, som lagde grunden til Preusens overherreambitioner i det nye Tyskland.
        Jeg husker såvel bygningen som nedrivning af muren. Fra min mormors fjernsyn, og fra vort eget.

        Kommentar af AagePK — 4. december 2013 @ 22:02

  8. Vi har et par stumper af den oprindelige mur liggende, som Hasse og svoger har hugget ud af muren den vilde aften og nat i 89. 🙂
    Øv at skyerne var tunge og lave, der er ellers en ret flot udsigt deroppe fra.
    Vi opruster til storm i morgen, håber ikke I skal trækkes med samme slags vejr dernede.

    Kommentar af Inge — 4. december 2013 @ 20:28

    • Og forresten, hvis I er til oceaner af chokolade, så tjek det her ud, i min Berlinverden er det et must.. http://bymarken68.blogspot.dk/2012/01/jeg-elsker-god-chokolade.html

      Kommentar af Inge — 4. december 2013 @ 20:32

      • Ja, det var øv,men vi kunne se på billederne, at der godt kan være en meget smuk udsigt deroppefra 😉
        Jeg tror ikke, det kommer til at blæse noget videre hernede, men vi en anelse spændte på, om vores drivhus står på sin plads, når vi kommer hjem igen.
        Uf, det lyder alt for godt med alt det chokolade, og jeg vil gentage min kommentar fra indlægget: Meget chokolade er supergodt – bare ikke for huldet på sidebenene, desværre 😉
        Jeg har det lige som Oscar Wilde: jeg kan modstå alt, undtagen fristelser … så vi må ind og kigge 😉

        Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 20:40

  9. Skidt med tågen, man oplever jo noget alligevel. Tågen giver jer bare en undskyldning for at vende tilbage. Hovedsagen er, at I nyder ferien med lidt selvforkælelse.

    Kommentar af Eric — 4. december 2013 @ 20:58

    • Trøstende ord – som du da har så evigt ret i, Eric 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 21:11

  10. Det er nu lidt synd med tågen og det kolde vejr, men du har ret i, at man ikke kan vinde hver gang.

    Ja hvem husker ikke den aften i 1989; jeg boede på det tidspunkt på kollegium og vi var alle sammen samlet på et af værelserne for at følge med på TV. Det var fantastisk, og jeg ville gerne have været dernede for at være med. Det var bogstaveligt talt verdens centrum i de dage.

    Kommentar af Stegemüller — 4. december 2013 @ 21:21

    • Ja … man sad med en stor klump i halsen og fulgte hele sceneriet dernedefra.

      Kommentar af Ellen — 4. december 2013 @ 21:34

  11. Øv altså, øv 😦 Det var jo meningen, at I skulle have godt vejr. Men sådan skal det åbenbart ikke være. Og skal man tro DMI, er det nok først på dagen i morgen, at I skal se på julemarkeder og så satse på KaDeWe og andre indendørsfornøjelser sidst på eftermiddagen. På den anden side; dårligt vejr er en god undskyldning for at smage julemarkedernes glühwein 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. december 2013 @ 22:12

    • Ja, det var meningen, men jeg har ikke mine forbindelser helt i orden opadtil, og det er netop planen at tage KaDeWe og Inges chokoladebutik i dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2013 @ 08:18

  12. Nåe, jeg troede, det var noget, der var værre, da jeg så din overskrift.
    Det er selvfølgelig ærgerligt, udsigten ikke var knivskarp, men I har haft en oplevelse ud af det. Det er hyggeligt at læse din beskrivelse af de steder, I færdes. Hvis jeg var jer, så ville jeres lækre hotelværelse opveje en skuffelse hist og pist. I kan bare trække jer tilbage og hygge jer sammen. Nej, jeg ved godt, I ikke er rejst til Berlin for at bo på hotel. Men det er trods alt dejligt at bo godt. Sov godt og god fornøjelse i morgen.

    Kommentar af betty — 4. december 2013 @ 22:15

    • Det var da også slemt 😉
      Nej, det går da fint endda, og ja, vi har det perfekt på værelset, som vi valgte så stort netop fordi jeg ved, at jeg har brug for mere tid på det, end vi normalt plejer på en ferie.

      Kommentar af Ellen — 5. december 2013 @ 08:21

  13. Skønt at høre og se fra Berlin. Det er et par år siden, jeg var der, og jeg synes ikke, jeg kan huske, det var 20 Euro for at komme op i tv-tårnet. Det er ganske mange danske kroner, synes jeg nok – og så gange to. Synd med udsigten, men oplevelsen af at være højt oppe og se noget forskelligt hele vejen rundt må have været der.
    Ellers er der jo historie (og julemarkeder åbenbart) over det hele i den by. Man bliver aldrig færdig med den.

    Kommentar af conny — 4. december 2013 @ 23:49

    • Vi købte VIP-billet, fordi vi ville være sikre på ikke at skulle stå i kø nogle steder 🙂
      Oplevel.sen var der, og ja, der er så meget at se på hernede

      Kommentar af Ellen — 5. december 2013 @ 08:23

  14. Skal man se det positive ved jeres ‘TVtårntur’, så var der i det mindste plads til, at I kunne komme til at se ud af vinduerne 😉
    Apropos muren, så vil jeg anbefale East Side Gallery (http://www.eastsidegallery-berlin.de), der ligger ved Spree i Mühlenstraße. Godt tre kilometer af muren fungererer som (vist nok) verdens største open air gallery. 118 kunstner fra 21 lande har udsmykket muren og langt de fleste billeder relaterer til begivenhederne omkring 1989.

    Kommentar af fiberfryd — 5. december 2013 @ 01:26

    • Det har du ret i,Ditte – det var overhovedet ikke noget problem!
      Tak for anbefaling – tre kilometer af muren er da fint meget at bevare; jvf. Aages ‘klage’ i sin kommentar 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2013 @ 08:25

  15. Curry Wurst er blot pølse med en slags ketchup tilsmagt med mange forskellige kydderier, deraf navnet curry, altså en blanding af krydderier. Men I kan roligt spare jer turen op til Konnopkes Imbiss i Eberswalderstrasse – ifølge den østtyske restaurantejer, som driver en lille privat temarestaurant “Pila” – Pionerlager – i Weinstrasse, er det kun vesttyskere og turister, som gider stå i kø over en time for at spise den “ægte” Curry Wurst. Østtyskere gider ikke stå i kø og tager derfor til Curry36 i Vestberlin, som serverer præcis samme produkt, blot ikke omgærdet af samme “hype”. Selvsamme restaurantejer serverer samme pølse og Stefan fik historien, da han kommenterede at den var lige så god som hos Konnopkes 🙂

    Jeg tror nu aldrig tyskerne glemmer, man kan jo dårligt svinge en død kat uden at ramme et mindesmærke for en eller anden i Berlin. Til gengæld er jeg ikke enig i, at tyskerne ikke er selvkritiske hvad angår egen historie. Jeg læser flere tyske aviser næsten dagligt og både journalistikken og debatten er langt mere kritisk og åben end herhjemme, også hvad angår deres egen rolle i Holocaust og efterfølgende handlinger. “Stolpersteine” er iøvrigt et helt privat, kunstnerisk projekt, som det offentlige intet har med at gøre, men som primært finansieres af efterladte, som ønsker at nedlægge en mindessten for de, de har mistet.

    Jeg kan iøvrigt anbefale føromtalte restaurant “Pila” i Weinstrasse, en sidegade til Friedenstrasse. Maden er tysk og meget veltillavet, billig og rigelig. Restauranten kaldes også “Det lille DDR museum” og det er en totalt kultagtig oplevelse at sidde ved de rødternede duge og lytte til østtysk pop fra 1970’erne.
    Den største oplevelse var dog toiletbesøget; man går ud, sætter sig ned – og stirrer direkte ind i Eric Honneckers ansigt, som hænger på indersiden af toiletdøren, i bedste Grisehandler Oluf Larsen-stil!

    🙂

    Kommentar af Henriette — 5. december 2013 @ 06:00

    • Hehe, der leverer du et godt bevis på, at det altid er godt at få råd fra lokalkendte 🙂
      Jeg tror nu slet ikke, at vi ligefrem vil opsøge den currywurst … køer eller ej – historien var dog god og morsom, men ‘Pila’ lyder som mere noget for os 🙂
      Tak også for en fin beskrivelse af tyskernes forhold til krigen og Holocaust. Jeg kan godt lide at få tingene belyst fra flere vinkler.

      Kommentar af Ellen — 5. december 2013 @ 08:33


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.