Hos Mommer

12. oktober 2013

Den må have stået på Hogwarts og andre skilterier

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:37
Tags: ,

IMG_3542

I denne uges Søndag kunne man se følgende lille notits om en auktion over to saucekander á en højde på 14,5 cm. For mig at se, er de ikke væsentlig bredere, end de er høje, så jeg kan kun konkludere, at Harry Potter eller en af hans venner må have smuglet dem ud fra Hogwarts.
Hvorfor? Fordi de hver rummer 17,5 liter!
Til sådanne mængder taler vi i øvrigt ikke om sauce, men om sovs. Det hedder det nemlig, når der er masser af det …

P1030739

Huspriserne stiger og stavestandarden falder.
“Statestik” … Hrmpf.
Klipset fra idényt.

Botox-tip

Til sidst denne ‘ting’, som jeg har svært ved at tro, at nogen kan mene alvorligt – med mindre neanderthalerne alligevel ikke er uddøde. Sådan en fætter ville finde denne neanderthal-blondine usædvanlig og tiltrækkende. Måske …
Der er dog én ting fra annoncen, jeg kan tilslutte mig: Det er et meget sært tip!

22 kommentarer

  1. Ja, den der besynderlig “mor”, der gør alle mulige sære ting, hende er jeg også stødt på. Men ærlig talt, hvis hendes udseende er en konsekvens af de tip, hun følger, så tror jeg nok, at jeg hellere vil have rynkerne… De der sovsekander måtte være sagen, hvis man skulle holde stor fest. Men der skal nok gode armkræfter til at svinge sådan en kande. En almindelig gulvspand rummer svjv ca. 10 liter … Og det har jeg ikke fra Danmarks Stat_e_stik

    Kommentar af Henny Stewart — 12. oktober 2013 @ 17:48

    • Ja, jeg foretrækker dæleme også rynker – det billede er da helt grotesk!
      Jeg vil tro, at kanden vejer til sin (formentlig) ringe mængde væske, men at der bare kan hældes 17,5 liter ud af den 😉 – jævnfør mit svar til Eric nedenfor … 😉

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2013 @ 20:22

  2. Med de tryllemængder kan kanderne forhåbentlig bruges til andet end sovs – vin fx 🙂

    Kommentar af Eric — 12. oktober 2013 @ 18:01

    • Ja – især hvis de kun skal fyldes med en lille mængde, og man kan få hældt 17,5 liter ud af hver – så er de billige i drift 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2013 @ 20:24

  3. 1. Ikke godt.
    2. Ikke godt.
    3. Ikke godt.

    Kommentar af Jørgen — 12. oktober 2013 @ 18:02

    • Nej, nej og nej!

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2013 @ 20:24

  4. Hahaha… Godt set.. 🙂

    Kommentar af Inge — 12. oktober 2013 @ 18:28

    • Du ved jo, at jeg slet ikke kan undgå at se den slags ting 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2013 @ 20:25

  5. De gav mig alle tre et godt grin her midt om natten. Det er ufatteligt hvor mange mennesker, der ikke kan stave til ‘statistik’. Hende der med læberne ville jeg nu nødigt ligne.

    Kommentar af Stegemüller — 13. oktober 2013 @ 01:08

    • Næh, det må du nok sige – jeg er ikke supertilfreds med mit udseende, men jeg tror godt, jeg kunne konkurrere med hende her 😉

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2013 @ 09:18

  6. Fantastiske sovsekander, der dog ikke lige sendte mig til Hogwarts, men derimod til et gæstebud hos jætten Udgårds-Loke, hvor Thor prøvede at tømme det store drikkehorn 🙂

    Og så hende til sidst.. jeg kan nu godt forstå at lægerne bliver forbløffede… men nok af andre grunde end de beskrevne.

    Kommentar af overleveren — 13. oktober 2013 @ 07:10

    • Det var selvfølgelig også en mulighed for deres herkomst 🙂
      Hahaha, ja … sådan havde jeg slet ikke tænkt 😀

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2013 @ 09:19

  7. Hvor jeg dog nyder din jagt på upsere – STORT GRIN.
    DR’s nyheder bidrager flittigt. Eks: Kvinden blev fundet myrdet i et køleskab…. Det må godt nok have været besværligt for morderen!
    En ikke ualmindelig gang sprogligt vås finder du her: http://rimkogeren.blogspot.dk/2013/10/1934.html

    Kommentar af Rimkogeren — 13. oktober 2013 @ 15:52

    • Dejligt, at andre også kan nyde jagten, som du kalder den 🙂
      Jeg har kigget over til dig – sjov smutter!

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2013 @ 16:40

  8. Har vi ikke kommenteret den party-queen engang for noget tid siden? Men om jeg orker at blade tilbage! Til gengæld undrer det mig noget, at man ved sovsekanderne bruger ordet “dessin”, som jo nok er røget ud og erstattet med “design” de fleste steder. de må have kigget i et gammelt katalog.

    Kommentar af AagePK — 13. oktober 2013 @ 22:13

    • Jeg kunne ikke huske, om jeg havde brugt lige præcis hende, men jeg har før skrevet om de sære tip.
      Der er faktisk en forskel på ‘dessin’ og ‘design’. Ordbogen siger, at dessin er en “retningslinje for eller idé til hvordan en opgave bedst muligt kan løses”, og det passer fint sammen med, at der er arbejdet efter ‘Dessin 606 B’.

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2013 @ 08:45

      • Min ordbog siger det samme om design, man har bare husket at skrive, at designet skal være kunstnerisk formgivet. Da GJ startede, var det jo franske udtryk, der blev brugt; da jeg i ’60-erne klippede vareprøver i stykker til handelsagenternes prøvemapper, havde bh-er o.lign. dessin-numre. Da arkitekterne tog over efter krigen, blev det engelsk, også på tøjområdet: hvor det før hed accessoires, hedder det nu accessories; det kom dog kun langsomt ind i The Concise English Dictionary.

        Kommentar af AagePK — 14. oktober 2013 @ 09:39

        • Okay så – jeg vil nu stadig mene, der er en lille forskel, men det behøver vi ikke at strides om 🙂

          Kommentar af Ellen — 14. oktober 2013 @ 14:48

  9. Statestik er vist en helt almindelig stavefejl, selv om ingen vel ville kalde Statistisk Årbog for Statestisk ditto.
    Det der ‘sære råd’ florerer i rigt mål på diverse sociale medier, men det foto du har fundet, tager da prisen!

    Kommentar af fiberfryd — 14. oktober 2013 @ 00:17

    • Jeg har også set fejlen før, og den undrer mig lige så meget af en tilsvarende grund, som du nævner her, nemlig at mange skriver ‘priviligeret, når alle formentlig ved, at det hedder ‘privilegium 🙂
      Jeg synes det er temmelig svært at tage den slags alvorligt – mon de fanger nogen overhovedet, de tåbelige reklamer?

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2013 @ 08:51

  10. Det minder mig om en kollega, som konsekvent skrev statestik og sagde stattestik. Det bliver et problem for sproget, hvis der ikke er nogen eller noget, der trækker i retning af tydelig udtale! 🙂 Jeg vil ikke hænge nogen ud, men blot sige at vi kan lære alting – næsten – hvis vi får oplysning og fred og ro. Jeg husker at der blev grinet hjemme når jeg sagde gabagebærer. Min far var nogenlunde fair til at rette mit sprog uden at kritisere – men det er en lang historie.

    Kommentar af Donald — 14. oktober 2013 @ 12:36

    • Haha, sjovt: både jeg og mine søstre sagde også gabagebærer, da vi var små 🙂
      Sproget udvikler sig jo, også i udtalen, men jeg kan ikke lide disse ‘ulogiskheder’, for hvordan udtalte din kollega ‘statistiker’? På den måde skal tingene jo hænge sammen.

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2013 @ 14:51


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.