Hos Mommer

11. oktober 2013

Det Hvide C og (mere) chili

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:57
Tags: , ,

I går, da vi var på vej til Køge, sad der en sommerfugl på en træstamme lige uden for vores indgang. Den sad helt stille og lod sig hellere end gerne forevige, så vi vovede os tættere og tættere på og fik nogle rigtig gode skud i kassen.
Jeg kendte den som sagt ikke; den kunne godt minde lidt om Nældens takvinge, men vingerne så forkerte ud. Ved opslag i bogen fandt vi ud af, at den hedder Det Hvide C – et underligt navn til en sommerfugl, som jeg aldrig har hørt om før, men der var ingen tvivl om, at det var sådan en fætter.
Klik eventuelt billedet større og nyd det flotte eksemplar – se blot alle de gyldne hår, der stritter ud fra kroppen.
Men … hvor er det C?

Det Hvide C

Chili i lange baner (2)Chili i lange baner (4)Jeg ved simpelthen snart ikke, hvad jeg skal gøre med alle mine chili – jeg bliver nok nødt til at kapitulere og indse, at jeg ikke kan få brugt dem alle.
Lige nu er der dog ikke rigtig nogen, der er modne, men med det flotte vejr vi har, modnes der hele tiden flere i drivhuset.
Især citronchilien og Aji benito har været helt utrolig frugtrige; har begge givet mange hundrede chili bare på én plante af hver.

Citronchilien er den, jeg er blevet mest glad for. Det er en styrke 7, så den trækker tænder ud, men bruger man den med måde, er den virkelig god, lever op til sit navn og er frisk i smagen.
Ranken til højre er citronchili (de store) og Criolla sella (mindre, orange), også styrke 7. Især de sidstnævnte er meget tyndhudede og er derfor gode til at hænge til tørre, hvilket jeg blev inspireret af at se Overleverens billeder af de ungarnske gaver.
Ranken til venstre er citronchili og Aji benito, som er en 5’er. Alle chiliene harmonerer smukt med vores køkkengardiner …
Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre at tørre dem på denne simple måde, men der sker jo ikke noget ved at forsøge, og lykkes det, kan de holde meget længe.

Jeg har lavet en forholdsvis mild chilimarmelade og en lidt stærkere, så nu skulle der eksperimenteres med de stærke gule. Jeg købte derfor gule peberfrugter i stedet for røde i håb om at kunne holde marmeladen gul, hvilket lykkedes til fulde.
Den blev stærk. Ikke vindstyrke 12, som Chili-Klaus kalder det; faktisk kunne den godt have været endu stærkere, men den blev okay – jeg er nok også bare ved at vænne mig til de stærke sager, for jeg kunne godt forestille mig en chilinovice synes, at den er så rigelig stærk, som den er her.

IMG_3548

Chilimarmelade til højre – lige så fint farvet citronchiligul, som Aji benitoen farvede de første udgaver røde.
Man kan måske fornemme, at jeg efterhånden har syltede chili til at forsyne hele kvarteret – der er også sat et par batch oppe i Sverige – men det er rart at have lidt at forære væk af.
Glasset til venstre er udelukkende med Brazil multicolour. Hvis jeg selv skal sige det, og det gør jeg, ser det altså bare hamrende godt ud med de farverige chilier i glassene, så bliver de ikke spist, kan de heldigvis stå til pynt – hvis de ellers beholder farven … det ved jeg ikke helt endnu.

24 kommentarer

  1. Jeg har desværre ikke nok chilier til at lave alle dine fine ting med. Og den første Piment d’Espelette vi høstede..fik manden lov til at spise.. Han fortrød dog sit udsagn med at den nok ikke var særlig stærk. Han GRÆD! Og jeg tænkte på dig og dit link 😉

    Kommentar af Kong Mor — 11. oktober 2013 @ 16:44

    • Hehe, stakkels mand … som skal passe på, hvad han siger – effekten sætter først for alvor ind efter nogle sekunder 😀
      Jeg har en chocolate bonnet habanero,på styrke 10 – jeg var ved at dø af 3×3 mm chili – jeg kunne ikke finde styrken på jeres Piment, men jeg fandt en anden, som har styrke 7, og spiser man den hel, så græder man altså!

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 17:07

  2. Fantastiske billeder af ‘Det hvide C’; det er virkelig et skarpt objektiv, du har til dit kamera, jeg bliver helt misundelig (på den gode måde), selv om jeg er glad for mit eget Nikon D40. Du kan få mange flere flotte detaljer, end jeg kan.

    Det er nogle meget appetitlige billeder, du har taget af dine chilli-frembringelser. Hvor er der mange muligheder for den kreative. Ja jeg tror også, du kan forsyne hele kvarteret 🙂

    Kommentar af Stegemüller — 11. oktober 2013 @ 16:48

    • 12.1 megapixel – mon det er det, der gør forskellen? Jeg kan dog se, at der ingen Nikon D40 er under 12 MP, men jeg ved ikke, hvor gammelt dit kamera er?
      Mit Canon er jo ikke engang et spejlrefleks, så jeg skulle da mene, at dit kamera burde kunne tage lige så skarpe billeder.
      Der er masser af chili-muligheder, begrænsningen ligger i, at det helst også skal kunne nå at blive spist bagefter 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 17:10

  3. Jeg har somme tider svært ved at få brugt de pebre og chilier, jeg køber, så jeg ville da gå i dyb krise over din overflod. Det der med at tørre dem på snor har de jo gjort i Ungarn i hundredvis af år, så mon ikke det skulle kunne lykkes.

    Sommerfuglen er fantastisk, også fordi den sidder på sådan en fin baggrund.

    Kommentar af Henny Stewart — 11. oktober 2013 @ 17:36

    • Sådan havde jeg det også før jeg fik en million af slagsen – der var jo ikke før det, jeg begyndte at blive opfindsom. Før proppede jeg bare en i en gryderet i ny og næ. Dette her er meget sjovere.
      Ja, den havde fundet det helt ideelle sted at placere sig.

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 19:58

  4. Det passer ikke helt du aldrig har hørt om det hvide c. Du har i alle tilfælde kommenteret her http://nyhedsblog.com/dagsommerfugle/ hvor det hvide c er. Den hedder sådan pga en c-lignende tegning på undersiden af vingerne, men det er jo ikke altid man kan få den til at flytte sig som man synes. Flot, flot billede. Jeg kan bedre lide den end alle de chilier!

    Kommentar af Jørgen — 11. oktober 2013 @ 17:39

    • Ej altså, nu har jeg lavet præcis det samme pinlige nummer med dig som med Per Teilmann og sølvhejren 😳
      Det må være det samme fænomen som, at jeg er elendig til at huske navne, men jeg glemmer meget sjældent et ansigt.
      Og C’et er på bagsiden – jajada – og jeg synes også selv, at billedet er bedre end chilibillederne 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 20:01

      • Pyt. Du kan klare det ved at skrive du ikke har set den (levende) før. Det er noget andet end at have hørt om …

        Kommentar af Jørgen — 11. oktober 2013 @ 20:07

        • Tak for redningsforsøg, Jørgen!
          Det er over to år siden, du lagde billedet ud, konstaterede jeg – man kan ikke forvente alverden af min hukommelse, så 😉

          Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 20:22

          • Du har sgu nok det hvide Cnit, hæhæ!
            Englænderne smækker c’et sammen med kommaformen og kalder den: Comma! 🙂

            Kommentar af AagePK — 13. oktober 2013 @ 21:46

            • Sommetider kunne jeg godt frygte det 😉
              Se, det vidste jeg ikke og måtte lige google for at se det C. Som mere ligner et C end et komma 🙂

              Kommentar af Ellen — 13. oktober 2013 @ 22:01

  5. Vakker sommerfugl og fristende glass med innhold.
    Tror jeg skal lage en eplechutney med chili i, Det er så masse epler å få brukt 🙂
    Ha en fin kveld 🙂

    Kommentar af Mormor — 11. oktober 2013 @ 18:03

    • Det er en rigtig god ide – det kan kun komme til at smage meget, meget godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 20:02

  6. Hej Ellen. Dejlig med en “chili-gal” mere. Du kan med fordel fryse dine chilifrugter i fryseegnede bøtter. Det gør vi og de holder sig rigtig godt. Når de tørres mister de meget af de forskellige smage, hvilket bevares ved frysningen. Og de er næsten som friske når de tør op. Vi er også ved at drukne i disse dejlige frugter.
    Forsat god fornøjelse. Hilsen en mere med skabet (og fryseren) fyldt med Chili sylt, Helle 🙂

    Kommentar af Helle Holkjær — 11. oktober 2013 @ 18:14

    • Hej, søde Helle – velkommen til mit kommentarfelt. Hvor er det hyggeligt at se dig snakke med (jeg havde set, at du er ‘follower’ 🙂 )
      Problemet er, at min fryser er propfyldt, men jeg arbejder seriøst på at få tømt lidt ud i den.
      Jeg troede, at de ville blive meget splattede, når de tør op igen, og jeg vidste heller ikke, at der mistes flere smagsstoffer ved tørring – jeg er jo stadig novice på området. Jeg prøver at få plads i fryseren 🙂
      Hvis du har noget spændende at bruge chili til, som jeg endnu ikke har prøvet, hører jeg gerne fra en erfaren chilikvinde som dig!

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 20:07

  7. Holddaheltoppppp hvor er I produktive.. både dig og dine chilier.. 🙂

    Kommentar af Inge — 11. oktober 2013 @ 22:11

    • Jeg er det, fordi chilierne er det – nænner ikke at se dem sidde på planten til ingen verdens nytte 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2013 @ 09:05

  8. Fantastisk billede af sommerfuglen, der er solstribe-tam ser det ud til. Det er ikke så tit at man får lov at komme så tæt på dem.

    Jeg har ikke en pind forstand på chilier, men elsker at spise dem (dog ikke i rå-smagninger, som jeg finder er et unødigt stunt). Var heller ikke klar over at man kunne fryse dem, men har nu heller ikke lyst til at miste den fine ranke, der i øjeblikket hænger i vores køkken og dufter fantastisk, mens den tørrer ind. Jeg tror jeg vil blive ved med at tørre dem, men har naturligvis ikke adgang til dine mængder og variationer… 🙂

    Kommentar af overleveren — 12. oktober 2013 @ 07:15

    • Vi var lidt heldige der med den sommerfugl.
      Jeg deltager heller i chilismagninger – det har jeg ikke gane til endnu, men jeg smager på mine egne, fordi jeg er nødt til at vide, hvor stærke de er, så jeg ikke ufrivilligt ødelægger maden.
      Der ser så godt ud med den ranke, så havde jeg begrænset adgang til chilier, ville jeg nok gøre det samme 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2013 @ 09:08

  9. Flot billede af en smuk sommerfugl.
    Det er nu også dejligt at kigge på billedet med de mange glas chili. Dengang jeg havde en større have og ikke fik brugt stikkelsbær og ribs og andre ting, sagde jeg altid, at det var til fuglene. Mon ikke fuglene og mus og andre udendørs dyr vil holde sig langt væk fra chili? Men dine guirlander er vældig dekorative. Når jeg køber chili på tilbud, skærer jeg dem i fingerledbrede stykker og putter den i fryseren. De er fine og friske, når de bliver taget op.

    Kommentar af betty — 12. oktober 2013 @ 19:07

    • Haha, næh, jeg tror heller ikke, at der vil være meget afsætning på chilierne i løbet af vinteren 🙂
      Helle fortalte også, at de er fine at fryse, så det vil jeg prøve.

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2013 @ 19:53

  10. Du har det p.t. med chilimængder, som jeg havde, første gang jeg forsøgte mig med squash i køkkenhaven. 7 squashplanter er fx liiiige i overkanten til en lille familie på 4, hvor der ikke er mange squashspisere. Og squash var ikke så lette at lave de der dekorative ranker af, som du kan med dine chilier 😉
    Og wauw for en flot sommerfugl, du fangede. Billedet er lige til en forstørrelse.

    Kommentar af conny — 13. oktober 2013 @ 13:09

    • SYV planter!! Du må også have kunnet forsyne hele byen 😀
      Jeg har haft flere kolleger, der lavede samme nummer og slæbte squash med på arbejde til fri afhentning til vores andres glæde. I øvrigt har jeg en opskrift på marinerede squash, som også ikke-squashspisere kan lide. Jeg kan sætte opskriften på bloggen, næste gang jeg laver det.
      Tak – det blev faktisk ret godt, det billede.

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2013 @ 13:40


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.