Hos Mommer

10. oktober 2013

Jeg fik et godt svar

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:04
Tags: ,

Som reaktion på gårsdagens indlæg om julebrokkerierne, fik jeg i dag en mail fra Rita (fulde navn er redaktøren bekendt), som desværre følte sig lidt usikker på, om jeg ville kunne acceptere hendes kommentar, fordi hun “godt vidste, jeg helst vil have det rigtigt med kommaer og punktummer”.
Rita og andre: Jeg kan ikke understrege kraftigt nok, at jeg aldrig kunne finde på at håne eller hænge privatpersoner ud, hvis det at skrive ikke falder jer lige for.
Jeg brokker mig over officielle skilte, kommercielle hjemmesider, turistinformationssider og professionelle sprogbrugere, der alligevel viser sig ikke at være særlig professionelle.
Så Rita: tusind tak for din gode kommentar, som jeg har valgt at bringe her som en del af et selvstændigt indlæg, fordi du gav en god forklaring på, hvorfor forretningerne er så tidligt ude med alt julehalløjet.
Det har ikke ændret min holdning om, at det er meget tidligt, og hvis alle kunne blive enige om at starte senere, var situationen måske anderledes … og dog … du skriver jo netop, at folk så spørger efter julevarerne, hvis de ikke er der …
Mig ikke forstå dette, men det er en kendsgerning, som jeg naturligvis accepterer. Jeg vil nok stadig brokke mig til næste år, men det er så mere for princippets skyld …
Her kommer Ritas svar. Efter eget ønske renset for stavefejl og grammatiske ditto, men Ritas egen skrivestil er naturligvis forsøgt bevaret.

Hvorfor julen er så tidligt i butikkerne:
Jeg er i butik og har været både i de store og i de små.
Hvorfor det kommer frem så tidligt? De første sælger mest.
Det har også noget at gøre med, at børnepengene kommer her midt i oktober – det har virkelig meget at sige.
De butikker der får det først op, får måske ikke rester, og det gælder om ikke at få rester.
Der bliver virkelig solgt meget nu – tro mig.
Var et år med til at sætte op nu. Her valgte jeg at snakke med kunderne, om de var færdig med at købe det nu, eller hvorfor de købte det nu?? Selvfølgelig på en pæn måde og alt det der.
Nej, de spiser det nu og til jul????
Et år i en stor butik valgte vi at vente til 10. november med de første ting der skulle i butikken, så det blev på lageret – personalet lagde pres på lederne. Da vi nåede til 5. november opgav vi og det begyndte at komme ind … hvorfor?? Fordi fra den 28. oktober begyndte folk at spørge efter kalenderlys, chokoladekalender, pebernødder og lignende, så vi personaler stod hele tiden en eller flere på hovedet på lageret for at finde et kalenderlys, der skulle sendes til Australien eller en, der skulle på besøg hos søn/datter i Langbortistan.
Eller de chokoladekalendere hun skulle bruge til børnene skulle købes nu, så de kunne blive gjort klar; hun var selv i butik og ville være færdig før sin julearbejdsplan (og skulle de købes hos os, var det nu).
Finder man først julevarer frem sidst i november, sælger man intet … er prøvet … vi prøvede det i butikken, jeg er i nu, for et par år siden. Men folk havde købt det andre steder.
Det er nok mig, der er gammeldags, men jeg synes jo også julemad, -knas og -kager hører til de sidste dage inden jul og i juledagene og ikke fra 1. december eller sidst i november. Mange i dag pynter jo op sidst i november; spiser også juletingene fra den tid og juleaften kan knapt blive overstået, inden det skal væk igen.
Jeg finder adventskransen og stiller kalenderlys frem til den 1. og så stilles julepynt frem lidt hen i december, men jeg vil nyde juledagene med mad, kager og knas.
Her kommer juleknaset tidligst frem d. 22. december, hvis der kommer gæster.
Butikkerne må, hvis de vil overleve, have hvad kunderne mangler og vil købe nu og her. Beklager, men sådan er det, selv om jeg ikke er stolt af at være i butik når julen kommer så tidligt frem.

Det var god information ‘indefra’, som vi jo ikke rigtig kan argumentere imod, så alle os oktober-julebrokkere må vel bare lære at lukke øjnene for det … men det kom altså bag på mig, at nogle efterspørger den slags allerede nu.

IMG_3561

Dette er en meget lang, rød mur, som Inge og John kendte til, men som jeg så for første gang i dag. John har set den smukkere … jeg synes nu den var ganske pæn, men uanset hvad, får man i det mindste en ide om størrelsen.

Derudover har vi været til eftermiddagskaffe hos Kisser, som havde noget gammelt kobbertøj, hun fik lyst til at forære mig.
Det var meget sødt af hende – jeg er godt nok en smule spændt på, om jeg kan pudse det pænt op, men det skal i hvert fald forsøges, og det var en rigtig hyggelig eftermiddag – vi savnede på intet tidspunkt noget at tale om.
Det var hyggeligt nok til at blive gentaget, blev vi enige om.

IMG_3562

40 kommentarer

  1. Jeg fik aldrig kommenteret på forrige indlæg, men jeg havde netop fået samme forklaring af en butiksejer. Hun solgte nærmest intet efter 1. december. Så nu forstår jeg bedre, at jeg har svært ved at finde juleting , for jeg begynder først at købe julegaver og andet juleri i december 🙂 Hvor er den mur flot.

    Kommentar af Lene — 10. oktober 2013 @ 19:19

    • Hehe, ja, der er jo en forklaring på (næsten) alt 🙂 – men jeg har altså ikke i sinde at være før ude af den grund …

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 19:51

  2. Det må naturligvis accepteres at butikkerne søger at opfylde kundernes behov. Hvad skulle de ellers? Jeg vil så bruge min gode energi på andet brok. Fx landsbytosserne i trafikken, eller hvad man nu skal kalde de respektløse trafikanter.

    Kommentar af Jørgen — 10. oktober 2013 @ 19:37

    • Næh, hvad skulle de ellers? Den med trafikantbrokkeriet kan jeg godt tilslutte mig – vi skal i hvert fald nok finde noget at brokke os over, os grumpy old poeple 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 19:52

  3. Fnis, og jeg har været i Netto på den anden side af vejen efter jeres besøg, og der var JULESLIK. Jeg stod og savlede og lod det være.
    Selvfølgelig kan du pudse det pænt op – kobbertøjet, eller kan det havne på en eller anden genbrugsstation. Det er jo bare ting!!
    Tusind tak for en givende eftermiddag – godt med grin og en god snak, I to kære væsner.
    Åh ja, lad der endelig blive en skøn gentagelse.

    Kommentar af Kisser — 10. oktober 2013 @ 19:39

    • Ja, det er bare ting, men derfor giver jeg alligevel ikke så let op!
      Selv tusind tak, søde. Det skal bare gentages 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 19:54

  4. Jeg er virkelig overrasket over, at det er kunderne, der efterspørger juletingene allerede i oktober – men nu har vi fået en fin insider-forklaring og den står jo til troende.

    Sikke en lang flot rød mur.

    Kommentar af Stegemüller — 10. oktober 2013 @ 19:45

    • Ja, det var overraskende, men man må jo bøje sig for kendsgerningerne.
      Ja, den er så flot.

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 19:55

  5. Jeg spørger ikke endnu.. 😉

    John har ret, muren er set flottere, mere tæt og større.. Fedt at i kørte ind og tog billeder, jeg ser den næsten hver dag, og er aldrig stoppet op for at tage billeder. 🙂

    Kommentar af Inge — 10. oktober 2013 @ 19:53

    • Næh, jeg spørger sandelig heller ikke 😉
      ja, I kender jo den mur grundigt, I Roskilde-sagkyndige, men det skulle være nu, jeg skulle se den – efter første nat med frost ligger det hele nede på jorden 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 19:57

  6. Nu ved jeg godt, hvad jeg tidligere har sagt, meeeen… I Aldi i eftermiddags stod jeg og faldt i staver ved nogle klejner. Klejner er godt nok julesmåkager, men ordentlige klejner smager vel godt altid, jul eller ej? Det endte med, at jeg lod dem stå, simpelthen fordi jeg huskede, at jeg tidligere har købt Aldi-klejner, der smagte helt forkert. Så har jeg heller ikke småkager til at stå og friste herhjemme. Jeg skal jo arbejde på det stabile blodsukker.

    Kommentar af Henny Stewart — 10. oktober 2013 @ 20:09

    • Ordentlige (= hjemmelavede) klejner smager himmelsk; købeklejner kan jeg generelt ikke lide … og ja: du skal tænke over, hvad du hiver indenbords, så du kan blive stabil, så det var nok godt, du lod dem ligge på hylden 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 20:46

  7. Meget apropos mit eget lille blogindlæg i dag, så ja – jeg forstår så udmærket, hvorfor butikkerne starter så tidligt. Som lille netbutikindehaver gør jeg det jo også selv. Jeg er endda nødt til at se på julevarer til butikken midt i sommervarmen, og DET skulle jeg lige vænne mig til. Men i mit privatliv… venter jeg altså til slutningen af november. Bortset fra at jeg allerede nu har købt mit første juleblad og netop har gumlet på et stykke marcipan… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 10. oktober 2013 @ 20:25

    • Jeg kigger lige over til dig … men jeg ved jo godt, at især indkøbere skal være i rigtig god tid. Fotomodeller står jo også model til vintertøj i juli og værre: skal have badedragterne på udendørs i frostvejr!
      Marcipanen kan jeg forstå (det må man spise hele året), men julebladet havde jeg nok sprunget over 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 20:49

  8. Greit å få julestyret forklart “innenfra”, men jeg har aldri spurt etter julevarer i oktober.
    Klage kan vil gjøre 😆
    Ha en fin kveld 🙂

    Kommentar af Mormor — 10. oktober 2013 @ 21:08

    • Ja, vi kan klage, men det hjælper bare ikke 🙂 (Det var det, du mente, ikke?)
      God aften til dig ønskes også herfra 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 21:11

      • Det var det og noe skal man jo klage over?

        Kommentar af Mormor — 10. oktober 2013 @ 21:31

        • Ja, for pokker – kan man ikke klage, må man jo være syg 😉

          Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 21:55

          • Og det får holde med de skavanker man har 😆

            Kommentar af Mormor — 10. oktober 2013 @ 22:29

            • Helst, ja 🙂

              Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 09:00

  9. Er liksom starten på julevarene når Julebrusen er kommet i butikkene. Den har jeg enda ikke sett, men den er nok der nærmere slutten av oktober vil jeg tro.

    Kommentar af Kamelrytterske — 10. oktober 2013 @ 21:28

    • Jeg husker også slut-oktober som starten på juleriet, så den 9. oktober var ekstraordinært tidligt, synes jeg.
      Men I starter også tidligt i Norge, kan jeg fornemme 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2013 @ 21:56

  10. Jeg fik ikke svaret på dit indlæg i går, men med det i tankerne kiggede jeg efter jul i den lokale Coop. Der var faktisk ikke noget. Jo, pebernødder. Men fint med den kommentar. Jeg vidste ikke, der var så mange, der efterspurgte julevarer så tidligt. Nu ved jeg det 😉

    Kommentar af betty — 10. oktober 2013 @ 22:03

    • I venter måske trods alt til sidst i oktober? Det erde nok ikke ked af 🙂
      Det er altid godt at blive lidt klogere, og det gør man her i blogland.

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 09:02

  11. Fin forklaring fra Rita.
    Det er vist ligesom med økologiske varer:
    Stort set alle påstår, at de stort set altid køber økologisk; men en økologisk ko burde kun give mælk onsdag/torsdag, for kun fredag/lørdag er efterspørgsel lig forbrug. De andre dage havner en stor del af økomælken i den konventionelle tank på mejeriet.
    Vi forbrugere tænker ét og gør noget andet.

    Kommentar af Farmer — 11. oktober 2013 @ 03:00

    • Ja. Det var godt at høre det fra den anden side.
      Det med de økologiske varer har jeg også læst – de fleste vil simpelthen gøre sig bedre, end de er … det er nok et klassisk menneskeligt træk. Og så tror jeg, at flere gerne ville købe økologisk, men at det er for dyrt for dem, og så kommer denne ønsketænkning frem i spørgerunderne 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 09:05

  12. Sikke nogle skønne billeder af den flotte efterårsfarve, man kan ikke andet end tænke at det ville man gerne have her, sådan en mur. Den gør noget ved hele stedet. Heldigvis at der er mennesker, som anlægger smukke ting.

    Jeg har læst det meste af indlægget og undrer mig ikke over at man begynder tidligt, fordi jeg opfatter det som en god måde at lave lidt ekstra belysning i den mørke tid. Jeg kan ikke lide at tage på arbejde i mørke og køre hjem i mørke. Nu hvor jeg går hjemme som pensionist, kan jeg se at det føles rigtigt gå en tur om dagen.

    Men jeg må indrømme at jeg sidder fast i en tid, hvor man syntes at det var for tidligt at Gl.Kongevej rykkede jule-guirlande-pyntningen frem til 1. november, så året efter var den flyttet tilbage til 15. november. Senere hen blev den som bekendt rykket til 1.november igen, og det er der ikke mere nogen, som undrer sig over.

    Før det, vistnok engang i 50’erne, første gang man satte lysguirlander op på Gl.Kongevej, var det 1. december.

    Kommentar af Donald — 11. oktober 2013 @ 11:19

    • Ja, heldigvis 🙂 – den mur er godt tænkt.
      Havebelysningen har vi i næsten hele mørketiden; vi starter 1. december og piller det først ned engan gi februar, men vi har det heller ikke som lys i et grantræ. Det gør en forskel, at det ikke ligner jul for meget, synes vi.
      Jeg ville jo også mene, at 1. december var passende, men det gør mange andre ikke, kan vi se …

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 14:05

  13. Jeg synes, det har været sådan i mange år, at julen i forretningerne begynder i forbindelse med efterårsferien. Det er altså også alt for tidligt for mig. Set fra butiksejernes side er det åbenbart det rigtige at gøre, så det kan blive, som mange kunder tilsyneladende ønsker det. Jeg kan godt vente til 1. søndag i advent :-)!
    Skøn efterårsfarvet mur! God weekend!

    Kommentar af Nonna — 11. oktober 2013 @ 13:23

    • Ja, det har det nok, men så var de en ekstra uge for tidligt på den i vores brugs 🙂
      Jeg kan også vente, men så er vi bare nødt til at vende det blinde øje til indtil da.
      Tak, i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 14:07

  14. Er jeg mon den eneste, der ikke synes, det er en god forklaring? Hvis butikkerne ikke havde vænnet kunderne til, at de kan købe julevarer så tidligt, ville de jo slet ikke spørge efter dem før tiden. Nu gør de det, fordi de har oplevet at komme for sent, men så vidt jeg kan se, er der slet ikke tale om at opfylde et ægte kundebehov. Det “behov” har butikkerne skabt. Det er klart, at indkøberne må være ude noget før, men hvorfor skal vi andre belemres med en for tidlig jul? For at butiksejerne kan spare lagerudgifter eller noget i den stil?

    Kommentar af Rasmine — 11. oktober 2013 @ 16:26

    • Ja, det er du vist 🙂
      Jeg ser mere det evige spørgsmål, om det var hønen eller ægget, der kom først.
      I 50’erne, som Donald talte om, hvor det hele startede senere, rejste man sikkert ikke så meget ud eller havde op til flere slægtninge i det store udland. Vi er dog ganske enige om, at det stadig er meget tidligt, og selv om man rejser her i oktober, kan man vel stadig nå at sende det ud senere.
      Jeg tror simpelthen, at vi må acceptere tingenes tilstand og vende det blinde øje til – vi, der ikke efterspørger tingene allerede nu, kan intet gøre for at ændre på situationen – jeg skal bare lige op og pippe om min utilfredshed nu og da – det hjælper lidt 😉

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2013 @ 16:55

  15. Jeg kan nu godt vente med at købe julepynt og knas til lidt senere, men må dog indrømme at der kommer pebernødder med hjem til Jimmi lige så snart de er i butikkerne. ;-D Flot “mur”

    Kommentar af Rejen — 12. oktober 2013 @ 06:18

    • Så han er pebernøddefan 🙂 Men du/han ville sikkert ikke brokke dig/jer til butikken, hvis de først kom en måned senere 😉

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2013 @ 09:04

      • Nej tror ikke at vi ville brokke os.;-D

        Kommentar af Rejen — 13. oktober 2013 @ 05:49

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 13. oktober 2013 @ 09:17

  16. Fin forklaring på fænomenet “tidlig jul”.
    Og flot rød mur. Det er jo i det hele taget flot derude i øjeblikket, men den mur er helt overvældende rød.

    Kommentar af conny — 13. oktober 2013 @ 01:24

    • Ja, den var fin, og det er muren også. Vi kørte en tur i går, og selv om solen ikke skinnede, var det så smukt overalt.

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2013 @ 09:17

  17. Her i Sverige er det lige i disse dage der så småt stilles juleting op. Så kan det stå side om side med halloweenpynten.
    Men jeg skal være færdig med en pakkekalender den 13. november og ville ønske jeg havde lidt mere julesjov at vælge mellem.
    Så jeg tror det hele bare drejer sig om øjnene der ser.

    Kommentar af Sverigestossen — 22. oktober 2013 @ 21:17

    • Det gør det jo nok – drejer sig om øjnene der ser 🙂
      Hvis det er fast hvert år, at du skal have en pakkekalender færdig så tidligt, har jeg et forslag: du er simpelthen 10-11 måneder forud næste gang, således at du køber dine kalendergaver til 2014 i løbet af december 2013 😉

      Kommentar af Ellen — 22. oktober 2013 @ 21:30


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.