Hos Mommer

31. august 2013

Pludselig fandt jeg på noget

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:27
Tags: , ,

Vi havde ingen planer, da vi kørte herop – skulle bare slappe af og lave ingenting.
Det er altså svært at lave ingenting, så det lod vi være med at lave.

P1030364P1030399Jeg fik den glimrende ide endelig at få malet vinduerne hvide i den gamle stue, i gangen, på badeværelset og i køkkenet. I alt seks vinduer og en dør.

De har hele tiden stået som ‘træfarvede’, og jeg havde egentlig ikke tænkt over, hvor meget lys det slugte. Det var Charlotte, der her i ferien undrede sig over, at vi ikke havde malet dem hvide for længst, når nu vi havde lysnet så meget andet inde i huset efterhånden.
Man (læs: vi) kører nogle gange på ren vane og rutine og lader hjernen ligge og hvile et eller andet sted – så er det godt at få andres øjne til at åbne ens egne.
Nu er dermed alt det indvendige af alle de dybe vindueskarme blevet hvide – holddaop, hvor har det dog pyntet.

Jeg kan godt forstå, hvorfor det hedder runner beans på engelsk – jeg tror de kan løbe snesevis af meter, hvis de ellers fik lov til at stikke af, som de lystede. Mine har været oppe og nede af støttestangen et par gange, men selve frugtafsætningen store hvide bønner (1)er desværre i høj grad præget af, at sommeren har været alt for tør, også selv om jeg har vandet grundigt hver gang, jeg har haft mulighed for det.

store hvide bønner (2)store hvide bønner (3)

2013 - Charlottes 'marrow'Indtil videre er der høstet fire bælge, svarende til en ydelse på 10 store, hvide bønner. Ikke ligefrem overvældende.
Der er dog sat snesevis af nye bælge af efter sidste uges regn, så nu håber jeg bare ikke, det er for sent på året til, at de kan nå at modne. Min bønnedyrkererfaring er ikke-tilstedeværende, så jeg venter bare og ser. Kan alligevel ikke gøre ret meget andet, vil jeg tro.

små sølle squash

Mine squash er ligeledes sølle og har lidt af vandmangel. Der ville kunne være 100 af mine inde i en af de to, Charlotte kom hjem til i England – hvor de så sandeligen også har fået vand i rigelige mængder de små tre uger, de har været væk. Det var lige før, deres græs skulle slås med le, før slåmaskinen kunne tage fat.
De solsikker, der står bag hende, blev sat, fordi de ikke skulle blive så store – “max 120 cm” – jo tak, det er lige som med mine chili: de kunne åbenbart ikke læse, hvad der stod på skiltet.

Jeg undskylder billedrodet. Opstillingen ser nydelig ud på min skærm, men jeg kunne godt forestille mig, at det vil være forholdsvis kaotisk at se på, hvis skærmen er af tabletstørrelse. Beklager …

16 kommentarer

  1. Jeg bringer altid kun billeder, der passer i bredden. Men det er et valg man tager. På min skærm ser det nu meget ordentligt ud, det du har lavet. Tillykke med, at I har malet de vinduesrammer. Det tror jeg, I bliver glade for. – Ja, det grønne udenfor trives jo ikke helt uden vand, men det har nu været godt med en ordentlig sommer for en gangs skyld.

    Kommentar af Henny Stewart — 31. august 2013 @ 19:07

    • Ja, det er et valg, og når man gerne vil vise mange billeder, må man jo være lidt kreativ 🙂
      Jeg må ikke sige det, men den har altså været for varm for mig i år, og med for lidt vand, men det har jeg vist brokket mig over et par gange allerede 😉

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 19:33

  2. Ikke dumt på skjerm her.
    Flott squash, våre har ikke gitt det helt store i år 🙂
    Ha en flott og avslappet kveld 🙂

    Kommentar af Mormor — 31. august 2013 @ 19:24

    • Det var godt 🙂
      Nå, heller ikke jeres? Sidste år var der over 15 pænt store på min eneste squashplante!
      Tak, i lige måde, Mormor 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 19:35

  3. Altså bønner: der er ikke plads i fryseren til flere, og en del spandfulde er foræret væk: but they keep a’coming…
    Der er kun 3 ting, der smager værre end squash: courgetter, zuchini og så auberginer, der er værst. Ikke så meget smagen som konsistensen: mage til snask skal man da lede længe efter, når de er tilberedt. Men ok: blomsterne, friturestegte i beignette-dej, det er godt nok lækkert!
    Vi sad netop i eftermiddags og snakkede om, hvor god en idet vi havde haft, da vi for nogle år siden malede alle karme hvide, sammen med de soltonehvide vægge giver det et dejligt lyst hus, med en rolig baggrund for vore malerier og møbler.

    Kommentar af AagePK — 31. august 2013 @ 20:12

    • For lidt og for meget …
      Du har vist ikke smagt mine marinerede, stegte squash, som nærmest er en legende i familien, og har fået omvendt et par ikke-squash-spisere 😉
      Auberginer skal udvandes godt med salt inden brug, men jeg har hørt masser af andre mene som dig.
      Ja – man tænker først bagefter over, hvor meget lys det slugte.

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 20:31

      • fatima1989, en sød ung iransk-dansk kvinde på nettet, har sendt flere lækre opskrifter og billeder, og jeg har også prøvet forskelligt i etniske restauranter rundt omkring, men stadig har jeg det med nævnte grønsager som med frisk koriander: der skal noget krydderi og ingredienser med struktur i for at opveje de mere negative sider.

        Kommentar af AagePK — 1. september 2013 @ 09:29

        • Jaja – vi har jo alle sammen nogle ting, vi ikke bryder os om 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. september 2013 @ 09:43

  4. Sikke fint og lyst der er blevet 🙂 Jeg har hverken bønner eller squash i år, man må jo vælge. Med mine hokkaido er det nøjagtigt det samme. Jeg plejer at vælte mig i dem. Det kan godt ses og mærkes, at vi ikke vander haven, men kun i drivhuset.

    I relation til tidligere indlæg. Jo, WP har altid været så besværlig, men hvis du kan ændre på det, er vi nok mange der bliver glade 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 31. august 2013 @ 21:54

    • Ja, vand må der til.
      Tænk, har WP altid været sådan? Så kan jeg jo ikke gøre noget 😉 – men jeg har det måske lidt nemmere, også hos andre bloggere, fordi jeg sjældent lukker min pc ned; jeg sætter den bare i dvale, hvorfor jeg så er logget ind i lang tid ad gangen … Elin nævnte, at det var login-processen, der var besværlig.

      Kommentar af Ellen — 1. september 2013 @ 08:54

  5. Det ser godt ud med vinduerne, utroligt hvad lidt maling kan gøre. ;-D

    Kommentar af Rejen — 1. september 2013 @ 06:47

    • Ja, mere skal der ikke til – og det har man gået og set på i årevis uden at tænke nærmere over det!

      Kommentar af Ellen — 1. september 2013 @ 08:55

  6. Jeg har nu selv sjældent svært ved at sidde stille og lave ingenting, men det er blevet vældig fint med de malede vinduer. Og sikke en imponerende squash Charlotte står med… har det virkelig regnet så meget den seneste tid? Det er lykkeligt undgået min opmærksomhed… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 1. september 2013 @ 09:47

    • Uhh, jeg bliver så rastløs 🙂
      Det begyndte at regne i England, da skolernes sommerferie startede. Typisk, ikke? Indtil da havde de ikke fået noget som helst vand i mange, mange uger. Det har såmænd været varmt nok hele tiden, men som sagt også de seneste uger med masser af vand (ofte i voldsomme mængder på kort tid), hvilket jo er godt for afgrøderne 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. september 2013 @ 10:08

  7. Hvor er det flot med de hvide vinduer – det var en rigtig god ide, Charlotte kom med.

    Kommentar af Stegemüller — 2. september 2013 @ 11:59

    • Ja, hun er ikke helt tosset 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. september 2013 @ 14:53


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.