Hos Mommer

30. august 2013

Karl Johan galore …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:09
Tags: ,

I sidste uge fandt jeg et par nærmest uanselige kantareller, og det var det.
Der var kommet alt for lidt vand til at danne en god svampebund, så at sige, men eftersom det regnede en del i den sidste uge, vi var her sammen med englænderne, havde jeg et vagt håb om, at der nu endelig var kommet lidt gang i væksten.

2013 - 29 august 2013 - 29 august  (1)

DET var der. I allerhøjeste grad! Vi havde været så pessimistiske kun at medbringe én kurv på gårsdagens tur, så den blev fyldt til bristepunktet, inden vi havde nået at gå hele ruten.
De er nemme at få øje på i mosset, de smukke, små, overbagte overkryddere, og man kan ikke tage fejl af den brune hat og den tykke hvide stok – så har man fundet kongen af alle svampe (hvis I spørger mig … slår selv kantareller), nemlig Karl Johan-rørhatten.
Billede 1 og 2 herover er den samme svamp; man opdager ‘krydderen’, skubber lidt til mosset, så man får stokken blottet, inden man skærer den over med sin dertil indrettede svampekniv.

2013 - 29 august  (2)2013 - 29 august  (4)

Man kan ikke tage fejl – ikke med nogen, der gør voldsom skade, i hvert fald – her til venstre ses en panterfluesvamp, men den har fluesvampenes karakteriske svøbrester, som ses som hvide pletter på hatten. Man dør kun af snehvid og grøn fluesvamp, så har man styr på sine giftsvampe, kan det ikke gå helt galt, da de fleste svampe simpelthen bare er såkaldt uinteressante. Nogle kunne måske forveksle Karl Johan med galderørhatten, men denne har lyserøde rør, hvor Karl Johan har lysegrå som ung og gule som ældre. Skulle det alligevel gå galt for én, ødelægger galderørhatten bare maden, fordi den efter sigende skulle smage særdeles kraftigt af … galde, såmænd, og et enkelt eksemplar kan spolere en hel ret. Jeg har fundet galderørhatte og var overhovedet ikke i tvivl om deres identitet.
Karl Johan er en af de meget få, udover champignon, som kan spises rå. De yngste og fineste eksemplarer er excellente i en salat.

2013 - 29 august  (6)2013 - 29 august  (7)

En enkelt punktstokket indigorørhat kom også med i kurven – også en trestjernet rørhat.
Noget af dagens høst på hele fire kilo er gemt i køleskabet – dem skal vi have stuvede på et stykke ristet brød til frokosten i morgen. Nogle af dem kom i gårsdagens brune sovs – som vi selvfølgelig for en gangs skyld skulle have, når nu vi havde alle de gode svampe.

2013 - 29 august  (9)

De fleste af dem blev ‘fräsat’, som det hedder på svensk: med en anelse smør på panden dampes det meste af væden fra dem, så de ikke fylder så meget i fryseren – eller bliver så slasket-våde, når man tør dem op igen. De svinder ind til mindre end en tredjedel på denne måde.

2013 - 29 august  (8)2013 - 29 august  (10)

Nogle af dem udsatte jeg for et eksperiment: kan de tørre forholdsvis hurtigt over brændeovnen? Det kan de tilsyneladende fint, så det gør vi om en anden gang, for tørrede svampe kan holde sig i årevis.

2013 - 29 august dagens høst på fire kilo2013 - 29 august  (3)

32 kommentarer

  1. Hm .. håper det kommer noe sopp her også.
    Har ikke sett så mange ennå.
    Så kjekt å tørre de over ovnen. Finner jeg en del, skal det prøves. Svak varme i komfyren har jeg prøvd, med hell.
    Klem 🙂

    Kommentar af Mormor — 30. august 2013 @ 18:15

    • Mon ikke de er på vej til jer også?
      Det virker fint, denne måde at tørre på – jeg har ikke prøvet i en elektrisk ovn – kun trompetsvampe 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. august 2013 @ 18:53

  2. Tak for lektionen! Nu tror jeg faktisk, at jeg tør gå på Karl Johan-jagt, hvis jeg ellers kan finde et sted at jage. Du har ret – de ligner grangivelig lidt for bagte overkrydderboller 🙂

    Kommentar af Rasmine — 30. august 2013 @ 18:26

    • Velbekomme 🙂
      Det er næsten umuligt at tage fejl af dem og andre svampe, men hvor du lige skulle gå på jagt, ved jeg så ikke …

      Kommentar af Ellen — 30. august 2013 @ 18:54

  3. Det er bare så svært at skrive kommentarer hos WP brugere! Godt jeg har min Blogspot!
    Nå men sikke heldige I er med Karl ! Vi havde også KJ svampe første år på gården, men efter at have fældet en del træer forsvandt svampene desværre!
    Håber min kommentar dukker op, og held og lykke med svampefrådset 🙂

    Kommentar af ivildenskyElin — 30. august 2013 @ 18:58

    • Du skulle godkendes, men forhåbentlig kun denne ene gang.
      Det er da irriterende, at det er så svært – hvad er det egentlig, der gør det så vanskeligt? Jeg kan ikke selv se det – og jeg synes, at Blogspot kan være ret irriterende 😉
      Øv, at de forsvandt hos jer, men de kan jo desværre ikke undvære samarbejdet med træerne.

      Kommentar af Ellen — 30. august 2013 @ 19:03

  4. Når jeg ikke oftere skriver kommentarer her er det ikke fordi jeg ikke har lyst, men simpelthen fordi der er sååå mange barrierer hos jer der skriver i WP, så det ender galt og man ikke orker at fortsætte. Men jeg følger din blog med interesse, og tak for dine kommentarer hos mig!

    Kommentar af ivildenskyElin — 30. august 2013 @ 19:01

    • Ej, hvor irriterende – det anede jeg ikke. Kan du beskrive de barrierer lidt nærmere? Ikke, at jeg kan gøre noget ved det, formentlig … jeg troede bare, man skulle godkendes første gang, man skrev en kommentar, og det var så det.
      Men tak for ordene, og i lige måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. august 2013 @ 19:05

  5. Svampe har aldrig prøvet at gå på jagt efter, men jeg er slet ikke i tvivl om, at de er lækre på alle mulige serveringsmåder 🙂
    Med hensyn til dit stikkeri har jeg en lille historie om en kollega, som syntes hun selv skulle prøve at stikke sig i låret ligesom de diabetes børn hun oplærte til det. Det tog hende flere dage for at overvinde skrækken for at stikke sig selv 😉

    Kommentar af Lene — 30. august 2013 @ 19:47

    • Oppe i nærheden af jer har jeg fundet blomkålssvamp, som også er en utrolig lækker spisesvamp – og den kan man heller ikke forveksle med noget andet.
      Hehe, tanken er meget værre end selve handlingen, men det fandt din kollega nok selv ud af 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. august 2013 @ 20:46

  6. Det er så lækkert med svampe, og man mener jo også nu, at de indeholder værdifulde sporstoffer. Jeg er bare ikke kommet videre end supermarkedets champignons, for jeg tør ikke stole på, hvad jeg evt. selv kunne finde i skovbunden. Synes, de spiselige svampe og de giftige ligner hinanden på en prik ,,,

    Kommentar af Henny Stewart — 30. august 2013 @ 20:01

    • De første tre gange, jeg samlede svampe, var det i følge med en erfaren svampekender. Det betyder rigtig meget at høre sådan en pensle forskellene ud og se virkeligheden fremfor at skulle gå frem efter en bog. Jeg mener det er direkte uforsvarligt at forsøge sig uden kyndig vejledning i starten – selv om jeg måske får det til at lyde nemt her 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. august 2013 @ 20:49

  7. Du er så svampekyndig, så dette link: http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Artsleksikon/Svampe/ er overflødigt, men jeg læste om problemerne med at kommentere hos WP – jeg fik problemer med at kommentere hos dig efter jeg forsøgsvis starte bloggen “soeren013.wordpress.com”. Derefter skulle jeg for at kommentere hos dig både angive “Username” og “Password” som jeg benytter hos WP, d.v.s. at jeg ikke kan kommentere, som da jeg havde min gamle smartlog-blog. Når jeg om lidt vil sende denne kommentar kan jeg i dit kommentarfelt få lov til at dkrive min mail-adresse. Ved navnet og webside blander WP sig og lægger noget ind, som jeg så skal slette før jeg kan skrive det, som jeg mener der skal stå der. Jeg ved ikke om det er verdens bedste forklaring, men sådan er det p.t. 🙂

    Kommentar af Søren — 30. august 2013 @ 21:12

    • Det lyder meget irriterende og meget underligt, at det skal være så besværligt. Jeg har overhovedet ingen problemer med at kommentere hos andre WP-bloggere, og jeg bliver husket, så jeg ikke skal skrive noget selv i felterne, der skal udfyldes … undtagen hos Eric og Hanne S, fordi de har WP på eget domæne. Men selv om jeg skal skrive det hele hver gang hos dem, prøver WP dog ikke at leve sit eget liv. Jeg kan godt forstå, hvis man synes, det er hammerirriterende.

      Kommentar af Ellen — 30. august 2013 @ 21:21

  8. Uhm altså, sikke en høst 🙂 Nu ønsker jeg altså snart noget regnvejr, så jeg kan komme på svampejagt 😉 Hvis ikke vi snart får noget vand, så er der heller ingen svampe her i år 😦

    Ang. at kommentere på WP blogge, så er det den samme procedure vi skal igennem, som du skal hos Hanne og Eric, og det er især besværligt hvis man kun sidder med sin iPad. WP kan ikke huske os, selvom jeg beder om det hver eneste gang.

    Dit forrige indlæg rørte altså også mig.

    Kommentar af Pigen fra landet — 30. august 2013 @ 21:35

    • Næh, vand må der til, men det må da komme … sidste år fandt vi nu kun en eneste KJ-svamp.
      Ej altså, hvor er det dog irriterende, at det skal være så svært at kommentere!
      Den historie lader vist kun de mest hårdhjertede upåvirkede 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 09:29

  9. Det ser lækkert ud! Jeg er også glad for Karl Johan svampe og den er let at kende når man ser nedenunder. Men jeg har kun fundet en! Og det er længe siden. Nu går jeg måske på svampetur igen efter at have set de to lækre fade 🙂

    Kommentar af Donald — 30. august 2013 @ 21:51

    • Hvis I ikke har fået noget videre regn, kan du godt spare dig – der kommer ingen svampe, så længe det er så knastørt 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 09:30

  10. Heldige asen: Karl-Johan-galore, og vi kan kun få tørrede! Men uanset: bankekød med K-J og så et stykke blåskimmelost, til frisk fettucine, eller tagliatelle, det er SÅ lækkert, med en god italiensk rødvin til: Vinding-Diers Supremasso fra Sicilien, f.eks.

    Kommentar af AagePK — 30. august 2013 @ 22:43

    • Pasta, Karl Johan (eller trompethatte, men dem har vi ikke i nærheden af stedet i Sverige) passer ualmindelig godt sammen 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 09:31

      • Det gør det, og trøfler især. Men læg lige et stykke blåskimmelost i sovsen som eneste jævning: det er utroligt, hvad der sker. Hvis man altså kan lide osten.

        Kommentar af AagePK — 31. august 2013 @ 09:50

        • Helt enig. Blåskimmelost er også ret godt til vildtsovse 🙂

          Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 10:45

          • Mmm, i aften skal vi have kanin med morkler, samlet ved Wilhelmina, enebær, samlet ved Bråtadal i Halland, creme fraiche og et lille stykke blåskimmel, fra Thiese. Hertil en Ch. La Bouscade 2007, Les Sept Vents, Syrah, fra Minervois. Og egne kartofler og bønner.

            Kommentar af AagePK — 31. august 2013 @ 12:28

            • Det er sådan en rar fornemmelse at være næsten selvforsynende. Bon appetit 🙂

              Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 12:55

  11. Nu er jeg ikke svampespiser, men det må være hyggeligt at gå på svampejagt i skoven, og så få fornøjelsen at sætte tænderne i dem bagefter. Tænk hvis man kunne gå på lakridsjagt i skoven, så ville jeg ikke være til at drive hjem. ;-D

    Kommentar af Rejen — 31. august 2013 @ 07:03

    • Vi to ville i hvert aldrig komme op at slås om vores favoritsteder i skoven, så 😉

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 09:32

  12. WP er lidt ligesom en lukket klub, hvor det kun er let at kommentere, hvis man selv er på WP. Men WP er alt for indviklet, det er måden den er sat op på, der er for ‘kodet’. Det værste jeg indtil nu har oplevet, var da jeg inde på Farmer’s blog, lige havde skrevet en længere kommentar – og hvad skete da jeg kiggede ind på min Facebook profil? Der stod min kommentar frit for alle at se! På Facebook !
    Hvordan det så er lykkedes WordPress at få den adgangstilladelse, ander jeg ikke, men jeg var nødt til at gå ind på Farmer igen og afkrydse et usselt lille flueben, for at undgå at mine kommentarer kom frem på Facebook , jamen altså!!

    Kommentar af ivildenskyElin — 31. august 2013 @ 08:50

    • Farmers blog var på Smartlog, og det var den, der pludselig sendte alle kommentarer over FB, hvorfor Farmer blev stiktosset og er i gang med at skifte til WP. Jeg er ret sikker på, at WP ikke blander sig i FB uden blogejerens tilladelse.
      Men derfor er det alligevel hammerirriterende, at det skal være så svært for folk at kommentere på WP, hvis de kommer fra en anden udbyder. Jeg tror, jeg vil spørge WP, hvorfor det er blevet sådan – for det har vist ikke altid været på den måde, mener jeg.
      Hvis man bruger Windows Live Writer, er WP noget af det nemmeste at bruge – og man kan også bruge WLW fra Blogspot. Det er rigtigt, at WP er blevet meget ‘kodet’, som du siger, men det er man helt ude over at skulle se på, hvis man skrriver sine kladder i WLW. Jeg kan dog ikke forestille mig, at man kan få WLW til at virke på en iPad …

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 09:38

  13. Øh, ved ikke lige hvad WLW går ud på, men jeg kommenterer fra min IPad.
    Det kører jo helt godt nu, men det er fordi jeg er logget ind. Det er ved indlogging det går galt engang imellem 🙂

    Kommentar af ivildenskyElin — 31. august 2013 @ 13:38

    • Windows Live Writer er et software til at skrive blogkladder i. Kladden viser indlægget, som det vil se ud, når det går i luften, og det er supernemt at redigere billedstørrelser og -egenskaber. Jeg kunne slet ikke leve uden WLW 🙂
      Du må bare forblive logget ind 😉

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 14:04

  14. Uhm, nogle lækre billeder. Især de overskårne ligner grangivelig slik. Og de stegte ser bare helt vildt mundvandsdrivende ud. Uhm.

    Kommentar af conny — 31. august 2013 @ 15:05

    • Og det er præcis lige så lækkert, som det ser ud 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2013 @ 15:58


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.