Hos Mommer

9. august 2013

Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:45
Tags:

I morges kom jeg ned til en radioavis, hvori der blev udtrykt glæde over, at antallet af svenskere, der køber øl i Danmark, er steget med 40 %, hvilket både øresundsfærgen og Helsingør nyder godt af.
Jamen det er da fint nok og fuldt forståeligt, når man har set, hvad øl koster i Sverige. Svenskerne kan hive det tabte hjem igen fra alle de nordmænd, der handler i Sverige …

Jeg synes, det er dobbeltmoralsk at give udtryk for, at det er godt, at svenskerne køber ind i Danmark, mens man samtidig ømmer sig gevaldigt over, at danskerne køber ind i Tyskland, og at man med alle midler vil forsøge at stoppe denne handel; senest ved at sænke ølafgifterne – hvilket så fik flere svenskere hertil.
At man samtidig sænker sodavandsafgiften, gør kun det hele værre, da der i forvejen drikkes alt for meget af den slags usunde sukkervand i Danmark. Den officielle politik er altså som følger: Grænsehandelen, der åbenbart er vældig god at have i Østdanmark, skal helst stoppes i Syddanmark, samtidig med, at man sørger for at gøre det billigere og dermed mere fristende at opretholde en usund livsstil i hele landet. Flot dobbeltmoral, Danmark!

Herregud – lad dog den grænsehandel foregå i fred. Det kan vel næppe være den, der ødelægger Danmarks nationaløkonomi eller har hovedansvaret for arbejdsløshedstallene. Slet ikke, når man kan hive i hvert fald nogle af pengene hjem igen fra svenskerne.
De må godt. Vi andre må ikke.

Næste punkt på min dagsorden er affødt af, at der er kommet forslag op om, at der nu skal åbnes for udlændinges huskøb her i landet.
Det var sandelig også på tide, at vi slap denne for mig uforståelige dobbeltmoral.

Vi har lige siden vores indtrædelse i EF i 1973 haft en særlov, der forbyder udlændinge at kunne købe sommerhuse i Danmark.
Danskerne må købe sig et hus hvor de end måtte ønske sig det. Det er jeg naturligvis glad for – ingen, der læser med her, kan være i tvivl om, hvor meget John og jeg holder af vores svenske paradis.
Tyskerne har ikke ret meget kystlinje og er vilde med at opholde sig ved Jyllands vestkyst og ved strandene på Lolland/Falster, men må de købe sommerhus nogle af stederne? Nix.
Vi må godt. De andre må ikke.

Jeg har bevidst forenklet frem- og problemstillingen … selvfølgelig er der mere i det og en del argumenter fra begge sider, men det ændrer ikke på, at jeg synes, det er en dobbeltmoralsk og dermed uacceptabel holdning.

I har sikkert andre gode eksempler på danskernes dobbeltmoral?
Vi har vel alle en snert af pisken – det med at sige ét og gøre noget andet, kan nok ikke mange sige sig fra at have præsteret i større eller mindre målestok.
Hele problematikken om sort arbejde er et godt eksempel: stort set alle er ganske enige i, at sort arbejde er et problem i form af manglende skatteindtægter, og at der bør skrides ind over for det med alle midler, men jeg kender eller kender til rigtig mange, der ikke har spor imod at få udført sort arbejde eller som selv udfører det.
Jeg må godt. De andre må ikke.

Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om én nation, der slår Danmark i denne lidet ærefulde disciplin: USA.
Amerikanerne slår os til gengæld i en grad, der er så stor, at vi skal regne i astronomiske enheder, men det er en helt anden og sørgelig historie.

Advertisements

45 kommentarer

  1. Man har fremkaldt skrækscenarier om, at hele den danske kyst ville være brolagt og besat af tyskere. I forvejen er store dele af kystlandskaberne ødelagt af sommerhuse. Det ville ikke være mere ødelagt, hvis der var udlændinge, som ejede nogle af husene i stedet for kun at leje dem.

    Kommentar af Henny Stewart — 9. august 2013 @ 16:04

    • Her kunne jeg godt kommentere, men ikke på det foregående indlæg? Mystifystisk!

      Kommentar af Henny Stewart — 9. august 2013 @ 16:05

    • Fuldstændig enig!

      Kommentar af Ellen — 9. august 2013 @ 16:16

      • Kommentarerne, der forsvandt, røg direkte i mit spamfilter?! Disse to slap frit igennem, inden jeg havde markeret for Akismet, at du ikke er spammer. Det må være varmen …

        Kommentar af Ellen — 9. august 2013 @ 16:17

  2. Vi må ikke gå over for rødt. Idioterne må godt. Dobbeltmoral?
    Fordi grækerne har tilladt udlændinge som Pia Kjærsgård at købe sommerhus, har hun og mange andre formuende folk jobbet priserne i vejret, så grækerne ikke har råd til at bo i deres eget land. Pia og de andre betaler nemlig ikke skat i Grækenland, det gør grækerne, og, og, og…
    Det er jo sådan i dag, at nogen kan rage helt usandsynligt til sig via bonusløn oma, og samtidigt have råd til revisorer og sagførere, der hjælper en med at sende pengene af vejen. Derved får de råd til at købe sommerhus i Danmark, Sverige, Grækenland, lejlighed i London, osv. Mærsks direktør Lindegård tjener omkring de 20 mil om året, hvad gør man med så mange penge? Som grisehandlerens kone: sætter dem i jord og huse. Og så kører karrusellen. Og han holder sig jo absolut ikke tilbage med gode råd om, hvorfor folk på mindsteløn skal sættes ned i løn.
    Og vi har jo absolut IKKE brug for at plastre kysten til med flere sommerhusområder, tak!
    Mht folk på bonusløn: det er flere gange videnskabeligt bevist, at bonusløn på direktørniveau får dem til at performe VÆRRE, se blot RSA Animate Motivation af Dan Pinks fremragende foredrag på youtube.

    Kommentar af AagePK — 9. august 2013 @ 16:15

    • Jeg har ikke nævnt noget om, at jeg synes, der skal bygges flere sommerhuse. Jeg taler om, at udlændinge kan få lov til at købe dem, der er til salg.
      I DK betaler man ejendomsskat, eller hvad det nu hedder i dag, og det kommer udlændinge også til; lige som jeg betaler ejendomsskat i Sverige for min bolig derovre.
      Det er hverken PKs eller andre ikke-grækeres skyld, at Grækenland er i den situation, de er i nu – den vil jeg helt og holdent tilskrive grækerne selv. Der var vel ikke en kat, der havde gøet af, hvis man som udenlandsk boligejer skulle betale skat til det land, man ejer bolig i, så når ikke det forholder sig sådan, er det ikke boligejerens skyld!

      Kommentar af Ellen — 9. august 2013 @ 16:23

      • Nej, du har ikke nævnt det: men det har de, der stadigt plæderer for det, bl.a. fra Venstre, konservative og Liberal Alliance. Desuden vil der helt automatisk komme krav herom, når markedet som forventet koger over, og de nuværende er udsolgt. Flere borgmestre har allerede reserveret områder hertil!
        Du glemmer lobbyismen, når vi taler Grækenland: ikke kun kirken, men også repræsentanter for de store hotelkæder har kørt hårdt på det med ejendomsskatten, derfor: sålænge du ikke har meldt færdig, opfattes dit hus i Grækenland “under opførelse” og kan derfor ikke sættes i værdi, derfor ikke nogen rimelig skat.
        Herhjemme: har du nogensinde klikket dig ind på diverse offentlige sider om ejendomsvurderinger? Jeg har, og jeg opdagede, at borgmestre, kommunaldirektører og andre med indsigt lå bemærkelsesværdigt lavt i vurderingen. Hvor mit hus det ene år fik en værdistigning på 146%, lå de nede på de 30. Især grundskylden spillede ind. Min “bagjord” herude på landet lå højere end borgmesterens inde i byens fine kvarter!
        Spørg folk i sommerhusområder: de er dyre for lokalsamfundet, de bidrager ikke særligt, men kræver fuld dækning med politi og sundhedsvæsen, snerydning og hvad har vi.
        At der er enkelte, der klarer sig foruden, ved jeg; men snakker vi mikro- og makroøkonomi, så er de sjældent en gevinst.

        Kommentar af AagePK — 9. august 2013 @ 17:44

        • Forøvrigt: loven om salg af sommerhuse er jo fra længe før ’72, snarere ’60. Og det var netop det stigende salg til tyskerne, der gjorde loven nødvendig: priserne steg mere end danskerne havde råd til. Siegfried Lenz f.eks havde købt sommerhus på Sydals, og var faldet godt til, skrev bøger om folk på Als. Men da han solgte, og ville købe andetsteds, fik han nej. Så det har intet med moral, og slet ikke dobbeltmoral at gøre: vi har et demokrati, der har vedtaget en lov, andre har andre love, du kan jo ikke købe hus eller jord hvor i verden, du lyster, der er andre lande, der har forbud mod fremmedes opkøb.
          Men globaliseringen kæmper jo for at kapitalen skal have lov, jeg mener, at udefra kommende ikke skal have lov til at jage “de indfødte” fra deres jord.

          Kommentar af AagePK — 9. august 2013 @ 22:24

          • Jeg synes stadig, det er forkert, at andre ikke kan købe sommer- eller andre huse i DK, men jeg kan i de store linjer godt følge din argumentation og se problemerne, du beskriver.

            Kommentar af Ellen — 10. august 2013 @ 08:16

            • Kan du skaffe filmen “Äpplekriget” er det selvfølgeligt det bedste, men: den findes også, i 7 dele, på youtube, under navnet The Apple War, med engelske undertekster, så kan Tim også have glæde af den. Hvis du går efter Tempestarii666 får du hele filmen i rap: der er herligt gensyn med Ales Stenar, og mange andre af de kendte steder i Skåne. Jeg mener nu nok, at der også er taget billeder ved Borrås Skåra i Halland.

              Kommentar af AagePK — 11. august 2013 @ 12:15

  3. Ja det er simpelt som du fremstiller det. Og i princippet kan jeg jo godt forstå dig, men gid det faktisk bare var så simpelt.. grænsehandel-problemstillingen er dybt særpræget at vi glæder os på den ene side og er knotne på den anden.

    Huskøberiet er en ganske anden sag som handler om demografi og selvom vi da osse ind i mellem nyder godt af jer der har været så venlige at købe dejlige steder i udlandet forstår jeg faktisk godt hvorfor danmark som lille land med en meget følsom demografi ikke rigtigt bare kan frigive dén del af fællesskabet… Men en gylden middelvej og under visse forudsætninger skulle man nu nok mene at det kunne lade sig gøre – bare ikke generelt.

    Kommentar af overleveren — 9. august 2013 @ 16:17

    • Der er vi så ikke helt enige … kan heller ikke rigtig se for mig din gyldne middelvej i sommerhusproblematikken … skulle det være med kvoter, så? Kun 10 % udlændinge-ejede sommerhuse pr. en eller anden enhed?
      Jeg kan såmænd godt se, hvad du mener, men jeg synes bare ikke, vi kan tillade os at lave særregler på området.

      Kommentar af Ellen — 9. august 2013 @ 16:28

      • Ikke kvoter.. for de er “dumme” og “blinde”… men måske skulle man kigge lidt på og evt slække tilknytningskravene.. det ville være fint nok for mig.

        For udlændinge kan rent faktisk købe fritidshuse i danmark uden om de andre regler.. hvis de har en særlig tilknytning til sted eller familie… Den regel bliver bare fortolket meget hårdt…

        Kommentar af overleveren — 9. august 2013 @ 16:35

  4. En anden dobbeltmoral:
    Jeg bor i et område med store områder med fritidshuse. Fritidshuse er niveauet over kolonihavehuse, og i langt de fleste er der indlagt både el, vand og kloakering, og mennesker bor der mere eller mindre fast. Det må de ikke. FY. De kan bare ikke få noget andet at bo i (hvis de ikke lige har mellem 1,6 og 2,5 mill at købe for), så derfor har vi i Høje Taastrup kommune en meget høj andel af sociale bedragere.

    Aiijj…det kan godt være det eksempel er lidt søgt, men alligevel…..tænk alle de udmærkede boliger der ellers skulle stå tomme fra mandag til fredag og hele vinteren.

    Kommentar af annetteestrin — 9. august 2013 @ 17:37

    • Ja … der er en del, der halter i lille Danmark …

      Kommentar af Ellen — 10. august 2013 @ 08:17

  5. Mon ikke dobbeltmoral finder sted andre steder end i Danmarkog USA? Jeg tror det – vi mennesker synes altid det vi selv gør, er det rigtige, og kan nemmere se fejl hos andre. Men du har en god pointe med grænsehandlen 🙂

    Kommentar af Lene — 9. august 2013 @ 20:16

    • Du har ret – det er den med at kunne se splinten i andres øjne, men ikke bjælken i sit eget.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2013 @ 08:18

  6. Hmmm tja, hvad skal jeg sige.. Moral er godt dobbelt… Nåhh nej det har du jo selv sagt.. 🙂 jeg gir’ op.. 😉 i hvert fald lige nu. Og det må jeg godt for jeg har endelig FERIE.. 😀

    Kommentar af Inge — 9. august 2013 @ 20:33

    • Nej, du må ikke give op, men du må gerne have en rigtig god ferie 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. august 2013 @ 08:18

  7. Da Danmark kom ind i EU i 72, tror jeg, var 2. verdenskrig ikke så fjern, og et af vores forbehold var, at udlændinge ikke måtte købe sommerhus her. Det blev ikke sagt højt, men formålet var at holde tyskere ude fra at købe dansk jord. Nu er der gået så mange år, og mange danskere har ikke oplevet den tyske besættelse. Erfaringen har også vist, at vi ikke bliver løbet over ende af tyskere igen. Langeland og Lolland og andre udkantsområder vil have stor gavn af at åbne for salg til udlændinge, og mon ikke også det bliver sådan i en ikke så fjern fremtid?
    Mht. sort arbejde så er vi nok alle fejlbarlige 😉

    Kommentar af betty — 9. august 2013 @ 20:40

    • Jeg vil da håbe, at tiden er løbet for tyskerhadet generelt, og jeg har også en ide om, at salg til udlændinge vil kunne gavne yderområderne.
      Den med sort arbejde er rigtig svær, tro jeg 😉

      Kommentar af Ellen — 10. august 2013 @ 08:21

  8. Amerikansk dobbeltmoral?!
    Ja, ok. Men vi må godt. I andre må ikke. ; )

    Kommentar af En amerikansk læser — 9. august 2013 @ 20:56

    • Høhø 😉

      Kommentar af Ellen — 10. august 2013 @ 08:21

  9. Du rammer mig med det sorte arbejde – og jeg får faktisk rigtig sort samvittighed, for du har ret i dit “Jeg må gerne, de andre må ikke”. Jeg har fået udført sort rengøring (men det er stoppet nu). Jeg vil faktisk gerne gøre det ‘hvidt’ men det har ikke været muligt for mig, at finde frem til det. Jeg er selv enormt dobbeltmoralsk, kan jeg godt se.

    Kommentar af Stegemüller — 9. august 2013 @ 21:41

    • Jeg tror den med sort arbejde rammer rigtig mange. Vi er alle i princippet imod det, men nok ikke mange kan pudse deres egen glorie og sige “Mig? Aldrig!”, er mit gæt.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2013 @ 08:23

  10. Jeg er fuldstændig enig med AagePK. Bare en tilkendegivelse, for jeg har ikke noget at tilføje.

    Kommentar af Rasmine — 10. august 2013 @ 09:29

    • 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2013 @ 16:25

  11. Jeg forstår heller ikke denne dobbeltmoral. Enten er man med i et fællesskab, eller også er man ikke. Jeg havde ikke de mindste besværligheder ved at købe hus i England, men en englænder har ikke samme ret her. Meget underligt…

    Kommentar af Mia Folkmann — 10. august 2013 @ 16:03

    • Nemlig 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2013 @ 16:25

  12. Jeg har kørt og spekuleret lidt på det med sort arbejde.
    Hvorfor er det egentlig liiige, at samfundet skal lukrere på, at jeg får nogen til at yde en ekstra indsats efter fyraften ved at skifte min tagrende, så kreditforeningens pant ikke misligholdes?

    Hvis samfundets beskatning gør, at tagrenden ikke vedligeholdes den dag jeg ikke har helbred til høje stiger længere, er der da kun tabere. (Svar ikke, at man så blot kan sælge huset, for herude på bøh er huse usælgelige bl.a. på grund af den høje beskatning af transport.)

    Jeg er i skrivende stund af den overbevisning, at mere uden for byzoneskiltene lykkes på trods af systemet end på grund af systemet.

    Kommentar af Farmer — 11. august 2013 @ 07:14

    • Hvis de hundrede rigeste i Verden gav afkald på 3/4 af deres årlige indkomst bare 1 år, ville al fattigdom være udryddet. Siger de seneste tal. Det er sådan cirka der, hvor dansk marginalskat ligger, ikk’? Det er da tankevækkende. De kommer jo ikke til at mangle smør på brøddet eller fløde i kaffen.
      Og hvis alle betalte deres skat, også selskaberne, ville der nok også blive så stort overskud, så hele det almindelige skattetryk blev sænket. Foruden den store besparelse der ville være i administrationen både offentlig og privat. Nogle bruger jo flere penge på at slippe for skat, end selve skatten vil løbe op i.
      Penge er jo nu engang samfundets blod, samler nogen til hobe er det lige som en blodprop: dele af kroppen døer, da det ingen næring får. Det ses jo nu, hvor bankerne ingen penge har til at låne ud, hvorfor mange ældre landmænd ikke kan få solgt deres overbelånte ejendomme.

      Kommentar af AagePK — 12. august 2013 @ 15:15

      • Landbrug går det faktisk fint med at omsætte. Det er mere problematisk med boliger.
        Ny er det jo ikke sådan, at fordi nogle har en opsparing, så ligger kapitalen død. Banken låner jo videre osv. Alt det kender du jo, Aage.
        Problemet er at få nogen til at yde en ekstra indsats når det gælder, dersom mere end 2/3 snuppes af et system, som er umætteligt og til tider ganske ineffektivt -i al fald herude på bøh:
        Skulle nogen få behov for politi, er der 40 min. kørsel til nærmeste bemandede station, så indbrud klares med nabohjælp.
        Skolen er for lille og for afsidesliggende til at tiltrække kvalificerede lærerkræfter (naturligvis med undtagelser).
        Skulle jeg få en blodprop eller et hjertetilfælde, er jeg heldigvis fri for at blive invalideret deraf. Jeg er nemlig stendød inden ambulancen når frem.
        Kommunens store nummer pt. er at overføre offentlige veje til private fællesveje, så dér får vi heller ikke så meget for skattekronerne længere.
        Listen kunne fortsættes……

        Kommentar af Farmer — 13. august 2013 @ 06:38

  13. Lige her og nu kan jeg ikke komme i tanke om eksempler på dobbeltmoral, men jeg forstår dig godt.
    Jeg tror, som Henny er inde på, grunden til udlændinges manglende mulighed for at købe fast ejendom i Danmark skyldes, at man vil få mange “uddøde” kystbyer. Byer, der kun er befolket i sommermånederne. Men om dette er den virkelige årsag, ved jeg ikke.
    Hvor ser det ud til at have været en pragtfuld sejltur med Sagafjord, tak for billedmaterialet ☺.

    Kommentar af Annette (Holland) — 12. august 2013 @ 17:22

    • Jamen er det ikke sådan i forvejen? I sommerhusområderne? Det tror jeg da.
      Velbekomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2013 @ 16:26

  14. Er da helt ved at få abstinenser. Håber, at det ikke er noget mere alvorligt, end at det svenske internet er stået af, eller at børnebørnene er kommet på uventet visit og behøver din fulde opmærksomhed.

    Kommentar af Henny Stewart — 12. august 2013 @ 22:48

  15. Selvfølgeligt er det for naivt at tro at moralen generelt er høj – dobbeltmoralen er sikkert dobbelt så høj. For nogel år siden læste jeg nogle statistikker, somblandt andet placerede Danmark og danskerne øverst hvad angår ærlighed og lignende. Meget har ændret sig i det lille land siden jeg rejste derfra for 21 år siden, det er jeg helt med på; men som du nævner, så trives dobbeltmoralen endog meget godt i Nordamerika.

    Kommentar af salix-Lene — 13. august 2013 @ 04:04

    • Skulle vi virkelig være så ærlige? Det kan selvfølgelig godt være, at vi er det i sammenligning med andre 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2013 @ 16:27

  16. Jeg har det fint!
    En mus har spist internetkablet på campingpladsen, vi er på sammen med englænderne.
    Vender stærkt tilbage torsdag …

    Kommentar af Ellen — 13. august 2013 @ 17:47

    • Godt at høre fra dig.

      Kommentar af Jørgen — 13. august 2013 @ 19:32

    • Godt at høre! Var ved at være helt bekymret!

      Kommentar af Henny Stewart — 13. august 2013 @ 23:20

    • Em mus har spist…hold nu op, mus spiser båndsalat af gamle kassettebånd, ikke kabler, det gør rotterne! 😉
      “Mus-i-den, mus-i-den zu-um Campingplatz heraus…”

      Kommentar af AagePK — 14. august 2013 @ 23:48

  17. Nå, det var godt! Med en forklaring, altså 😉

    Kommentar af betty — 13. august 2013 @ 23:39

  18. Godt, jeg lige kunne fyre denne kommentar af fra min HTC 🙂
    Og til Aage: bortset fra, at jeg heller ikke tror, det var mus, er vores mus i Sverige altså eksperter i kabelspisning 😉

    Kommentar af Ellen — 15. august 2013 @ 16:28

  19. Danmark har vist et uhørt antal særregler i forhold til andre EU-lande; det er fx også det eneste land, hvor man som udlandsdansker mister sin stemmepligt – som Charlotte jo også må have gjort det. Jeg kan godt se argumenterne for og imod også her – man er ikke inde i detaljer i dansk politik. Men det er barsk at vænne sig til at blive lidt statsløs, da man som regel ikke bliver statsborger med stemmepligt i sit nye land.

    I forhold til husene er der jo nærmest hele landsbyer i Frankrig, der i dag er overtaget af englændere, der har købt og restaureret smukke gamle huse. Hvis de ikka havde gjort, var de huse nok gået i forfald – så er det ikke godt for økonomien? Men som du siger, der er til tider en sjov dobbetlmoral i Danmark.

    Kommentar af Nille — 24. august 2013 @ 09:09

    • Præcis: C kan stemme til kommunalvalg i UK, men ikke stemme til noget i DK – det sidste er forståeligt nok, men ikke at kunne stemme efter 15 års ophold i et et land er altså noget pjat. Men det er jo ikke danske regler …
      Jeg har altså også svært ved at se problemet. De danske sommerhuse bliver da ikke mere brugt fordi det er danskere, der ejer dem, er jeg sikker på.

      Kommentar af Ellen — 24. august 2013 @ 10:03


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.