Hos Mommer

31. juli 2013

Brugerbetaling på Facebook og hackning af Googlemail

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:25
Tags: , , ,

Nu vil Facebooks bagmænd til at have listet brugerbetaling ind.
Foreløbig kommer det nok hverken dig eller mig ved, men det skal koste 6,50 krone at sende en mail til en, man ikke er ven med eller ikke har fælles venner med. Pæn porto-størrelse, hvis I spørger mig.
Og??? Kan man sige. Hvad betyder det for mig? Ingenting, sandsynligvis, men det kommer til at betyde noget for bl.a. FB-grupperne og nok også for firmaer.
Og??? Kan man sige. ‘Mig’ kan være ligeglad. Joda. Men spørger I pessimistiske Ellen (og de allestedsnærværende eksperter), er det kun første skridt på vejen til mere generel brugerbetaling på FB.
Og. Det gider jeg ikke. Hvis ikke bagmændene kan leve af alle de tåbelige annoncer, så må de dø. Jeg har ikke tænkt mig at donere så meget som en krone til FB. Never ever!

Jeg læste i dag om en kvinde, der fik hacket sin Googlemail – alle hendes mails og kontaktpersoner forsvandt.
Til gengæld fik alle disse kontakter en mail, angiveligt fra hende, om hjælp til at “sortere hende ud af” en knibe, hun var havnet i i Storbritannien, fordi hun var blevet frastjålet alt og havde brug for penge til bl.a. en flybillet hjem.
En af hendes venner sendte uden yderligere spørgsmål 12000 kroner til den opgivne Western Union-konto og pengene blev naturligvis hævet af hackeren.

Det er synd for kvinden, og hændelsen minder atter en gang os alle om at være superopmærksomme på alt, vi modtager.

Men. Det giver mig atter en chance for at understrege, hvor vigtigt det er at kunne sit sprog!
Ikke kun, når man selv skal kommunikere med andre, men så sandelig også for at kunne gennemskue sproglige fejl som den ovennævnte. Det er så tydeligt, at det er en undersættelse (som jeg vælger at kalde maskinoversættelser) af det engelske udtryk “to sort out …”
Det var ikke den eneste fejl. Hun “havde sin taske stjålet” og manglede penge til at ‘”bosætte hotelregninger” (to settle a bill kombineret med en dum oversættelsesmaskine); tre eksempler, der meget tydeligt afslører sig selv som engelske undersættelser.
Man behøver dog ikke at være stærk i engelsk for at kunne gennemskue, at det er en falsk mail, for man ville aldrig udtrykke sig sådan på dansk. Det er simpelthen noget vrøvl, og det havde været nyttigt for kvindens velmenende ven, hvis denne havde kunnet gennemskue dette, så var han/hun ikke blevet 12000 kroner fattigere.

OPDATERING: Beklager, at I havner i mit spamfilter. Det skyldes, at jeg har sortlistet alle kommentarer, hvor ordet “Facebook” er nævnt! Det har jeg ikke tænkt mig at lave om på, men jeg lover at huske at tjekke spamfiltret dagligt 🙂

34 kommentarer

  1. Facebook? Har aldrig været der. Og hvad er en FB-gruppe: en indskrænket FDB-et-eller-andet?
    Intet i denne verden er gratis, der kommer altid en regning, til dig, eller til en anden.

    Kommentar af AagePK — 31. juli 2013 @ 17:42

    • Du får tre gæt på, hvad en FB-gruppe er 😉
      Jo, Aage, der er masser af ting i denne verden, der er gratis; det er heldigvis ikke alt, der kommer en regning på.

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2013 @ 22:27

      • Nejtak, jeg ser ingen grund til at spilde energi på FakeBuddies, eller hvad det nu kan være.
        Hver gang, du trækker vejret, danner du CO2, og der bliver mindre ilt. For hvert skridt du tager, døer en masse springhaler og andet småkryb, osv. Alt hvad du gør har konsekvenser. Selv en enkelt tanke kræver energi, som tages fra en anden.
        Hvad er det, der er gratis?

        Kommentar af AagePK — 31. juli 2013 @ 23:24

        • Okay, sådan må du selvfølgelig gerne se på det, men sådan regner jeg altså ikke – det lyder jo helt religiøst 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 08:46

          • Ikke religiøst: sådan er det bare. Og så må man prioritere. Og her kommer så det religiøse ind: nogle, bl.a veganer og indiske sekter, kan ikke leve med konsekvenserne for dyrelivet, men har ingen problemer med at æde sagesløse planter, eller hente olie op af undergrunden for at lave plastiksko. Andre, som Anders Fogh, sætter gerne danske soldater ind for at fedte sig ind til ent job som NATO-chef; veteranernes problemer er jo en gratis omgang for ham. Det gælder jo Vestens frihed, eller sådan noget.
            Religion er de undskyldninger vi bruger for at kunne leve som vi gør.
            For nogle er FB den nye religion.

            Kommentar af AagePK — 1. august 2013 @ 09:57

            • Og politik udgør det meste af resten af undskyldningerne 😉

              Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 10:05

  2. Ak ja. I øvrigt tror jeg, at FB dør hen, uanset om man skal betale “porto” eller ej. Det sker ikke på en studs, men popularitet ændrer sig hurtigt på nettet. I nogle år var MySpace vældig populært, i dag er der mange, der ikke kender det. FB “sucks” på så mange måder, at der ikke skal meget til.

    Kommentar af Eric — 31. juli 2013 @ 19:32

    • Det tror jeg da heldigvis, at du har ret i, og det ville ikke give mig søvnløse nætter, hvis FB led en stille død.

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2013 @ 22:28

  3. Jeg fatter ikke, at de kan tro, at nogle vil betale for Facebook /FB), for godt nok er FB et OK sted at komme, men ligefrem at betale for det, kunne jeg aldrig drømme om Jeg tror ikke på, at der er ret mange, der vil betale, og hvis de indfører brugerbetaling tror jeg, at rigtig mange vil holde sig væk. Jeg er enig med dig i, at hvis de ikke kan klare sig med reklamepengene, må de dø. I øvrigt ser jeg aldrig reklamerne -. heller ikk på FB – da jeg har et program, der filtrerer alt det skrammel væk. Det hedder Super AdBlocker og er en gratis udvidelse til Firefox.

    Spam-mails/hackere: Det er da helt utroligt med veninden, der uden at spørge yderligere sendte 12.000 kr. af sted. Jeg mener, at der er så mange advarsler rundt omkring på nettet, at man næsten ikke kan bevæge sig rundt uden at støde på en af dem. På den anden side, så har jeg to gange inden for kort tid fået en mail fra ‘Apple’ om at de gerne ville have mig til at verificere min brugerkonto ved bare at klikke på dette fikse link. Begge gange har jeg bare smidt mailen ud. Jeg regner nemlig ikke med, at Apple nogensinde vil sende mig en mail om min brugerkonto, det er firmaet simpelthen for stort til. Mailene var godt lavet med logo og det hele og den slags kan jeg i og for sig godt forstå, at folk falder for.

    Du har ret i, at man skal være opmærksom på sproget. Hvis man er det, vil man kunne fange langt det meste, da det bare er dårlige maskinoversættelser eller virkelig dårlig dansk. De to mails fra Apple var dog 100 pct. korrekte, så man kunne ikke fange dem ud fra det.

    Kommentar af Stegemüller — 31. juli 2013 @ 21:33

    • Jeg tror heller ikke, at man frivilligt vil betale til FB, men er lidt spændt på, hvordan de vil forsøge at liste det ind ad mere eller mindre gennemskuelige bagveje.
      Hvis man bare kunne lære folk at muse hen over de links, der måtte være i en mail, så ville de med det samme se, at det ikke er, hvad det giver sig ud for at være. Logoerne er alt for nemme at kopiere – tænk bare på alle dem fra ‘SKAT’.
      Hvis dine mails fra ‘Apple’ var korrekte rent sprogligt, er det første gang jeg har hørt om, at den slags har været det. Egentlig lidt bekymrende, for så holder min teori om det elendige danske jo ikke …

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2013 @ 22:36

  4. Jeg har to “sider” på Facebook foruden min normale “profil”, og hver gang jeg slår noget op på siderne, er jeg kun et klik fra at bestille en annonce, der ville koste mig 57 kr. om dagen, hvis jeg altså købte den. Da jeg ikke – næsten ikke – tjener penge på “siderne”, har jeg naturligvis ikke noget reklamebudget. På det vis har jeg allerede i lang tid haft FBs lyst til at tjene penge på mig hængende som en ubehagelig lugt i næseborene. Det med at skulle betale for at sende en privat besked til nogen, jeg ikke er ven med, er helt i orden med mig. Hvorfor i alverden skulle jeg sende beskeder til nogen, jeg ikke kender? Jeg er ikke nogen spammer. Hvis det derimod skulle koste noget at sende beskeder til sine venner, så vil det gå stærkt ud over FBs funktionalitet. Folk ville udveksle mailadresser og sige bye, bye Facebook. Det ville i hvert fald være mit bud. Jeg er iøvrigt lidt enig med Eric, FB sucks! F.eks. er det nogle gange sådan, at hvis man følger et link til en blog på FB, så bliver man bedt, så vil en eller anden FB-app have adgang til alle ens oplysninger. Den slags siger jeg af princip altid nej til.

    Kommentar af Henny Stewart — 31. juli 2013 @ 22:18

    • Jamen det er skam også helt i orden med mig, at man skal betale for mails til ukendte personer – jeg er som sagt bare sikker på, at det kun er første skridt på vejen til, at de vil have penge for alt på FB, men er så heldigvis også (næsten) lige så sikker på, at det er vejen til FBs undergang.
      Og ja, det er allerede ved at snerpe derhenad netop ved det eksempel, du nævner – og som jeg også altid svarer nej til … men mon ikke der er visse, der ikke lige læser, hvad der står? Det ved jeg, at der er … jeg må med alt for jævne mellemrum minde John om, at det er temmelig vigtigt, at han læser hvad der står, inden han svarer ja eller nej til nogetsomhelst!

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2013 @ 22:43

      • En lille kommentar angående mails til ukendte personer: Det var faktisk grunden til, at jeg selv meldte mig under fanerne hos nævnte “firma”. Som adresseefterforsker i en gammelelevforening kan firmaet være en guldgrube af informationer; men for at få kontakt til kommende jubilarer for at hitte deres korrekte adresse kan det være nødvendigt at sende en mail via FB til en person, man ikke kender.
        Ellers er jeg enig i ikke at ville betale for noget der.

        Kommentar af conny — 1. august 2013 @ 09:46

        • Det var sjovt nok lidt af samme årsag, jeg i sin tid meldte mig under FB-fanerne: jeg ville forsøge at finde mine gymnasiekammerater. Jeg fandt én! Men har hængt fast i mudderet, så at sige, lige siden.

          Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 10:12

  5. Tror heller ikke på brugerbetaling på facebook, men er jo helt klar over at netmedier skal finde en eller anden måde at tjene penge på, og de fjollede annoncer virker jo ikke og er alt for nemme at fjerne (det gør jeg osse) – facebooks eneste styrke er dets enorme udbredelse og jeg kan lige så godt tilstå at jeg faktisk er glad for Fb, men sorterer osse ganske meget i hvad der foregår derinde.. blandt andet bliver superspillerne høvlet ud med det samme.

    Som et par andre er inde på er sproget altså blevet bedre, og det er kun amatørerne der anvender maskinoversættelser i dag. Jeg fik en mail fra et dansk stort teleselskab, og det var da rimeligt godt dansk og ikke noget i sig selv der alarmerede.. bortset fra at jeg jo aldrig havde haft sådan et abonnement og derfor ikke hoppede på de fine ord om en tilbagebetaling efter en konto-gennemgang af en logfil på en “glemt” server.

    Kommentar af overleveren — 1. august 2013 @ 05:29

    • Det er en anelse bekymrende, at disse ‘pengeafpresningsmails’ bliver bedre og bedre. Jeg har dog endnu ikke fået en, der ikke afslørede sig selv via sprogfejlene, men det skal jo nok komme … jeg synes dog stadig ikke, det er så svært at huske på, at deres fremgangsmåder ikke er, som det ‘rigtige’ firmas ville være – ganske som du også skriver her.
      Hvad mener du med ‘superspillerne’? Jeg kunne snildt leve uden FB, men jeg kan jo se, hvor helt utroligt meget nogle bruger den. Også helt utroligt alt for meget, hvis du spørger mig … det er da voldsomt, hvilke ligegyldigheder man kan blive præsenteret for – og alt det ‘Like’-pjat … Nå. Der er jo også en grund til, at FB sommetider mailer mig og spørger, om jeg er død. Det er ikke der, jeg bevæger mig mest rundt 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 08:55

      • Det er da meget godt at maile ´dig´og spørge om du er død… hvilket svar forventer de mon sig..

        Superspillerne er de der der høvler rundt i alverdens sociale spil som det kaldes og hvor man får ekstra point for at genere vennerne – og dem sorterer jeg fra på fb.. gider ikke den del af facebook.. men i øvrigt er jeg tilfreds bruger som holder fin kontakt med gamle og nye venner dér..

        Kommentar af overleveren — 1. august 2013 @ 17:33

        • Nårh … jeg har også frabedt mig enhver henvendelse, der har med spil at gøre – det gider jeg simpelthen ikke gennem FB.

          Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 18:18

  6. På nettet popper ting op og dør hen. Om ti år er der næppe nogen, som husker FB klart.

    Disse spammails bliver superfarlige den dag deres kvalitet højnes, så der ikke kan skelnes fra den ægte vare.
    -Og den dag er måske allerede nu medens disse linier skrives.
    Den perfekte svindelnummeret ær blot en kvalitetsoversætter med ufin kant away 🙂

    Kommentar af Farmer — 1. august 2013 @ 06:06

    • Det er nok rigtigt – Eric mente det samme, og det ville ikke genere mig. Det bliver bekræftet af de mange blogs, som kommer og går. Det er vist fåtallet, der bliver ved efter nogle få år.
      Den dag, oversættelserne bliver gode, må vi huske på alt det andet, der gælder for disse falske mails – og at der er en grund til, at vi alle skal have en Nem-konto. Som selvfølgelig kan hackes; det hjælper blot ikke at blive paranoid, men det kræver flere og flere sikkerhedsforanstaltninger fra firmaernes side, som de er nødt til at tage alvorligt.

      Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 09:00

  7. Tak for i går, det var super hyggeligt.. 🙂
    Jeg tror FB er en død sild, hvis de får sneget brugerbetaling ind for alle ikke kommercielle brugere. At det skal koste at sende mail til folk man ikke kender, finder jeg helt OK, gid man også kunne indføre noget i den stil på alm. mail, så ville vi hurtigt slippe af alle de tåbelige phising mails, der desværre bliver bedre og bedre rent sprogligt..

    Kommentar af Inge — 1. august 2013 @ 07:27

    • Selv tak og ja, det var en dejlig aften med masser af god snak.
      Se, DET ville være en fantastisk ide. Netporto til alle, der ikke figurerer på kontaktlisten! Lad os få det indført.
      Nu var det så netop kontaktlisten, der var blevet hacket hos den kvinde …

      Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 09:03

  8. Ja, mange af grupperne, bl.a. Dem med køb og salg, forsvinder af sig selv med det nye tiltag og så falder interessen formentlig for en del mennesker. Jeg bruger gerne tjenesten, men betale for det? Ikke på vilkår. Der er masser af andre muligheder.
    Der er rigtig mange mennesker der bruger internettet uden at bruge hovedet, de falske mails er et af problemerne, men lemfældig omgang med personlige oplysninger er et andet. Der er nok for lidt fokus på ‘ulykkesstatistikken’, selv om der ellers lyder advarsler nok. Og sproget, ja, det taler jo oftest for sig selv!

    Kommentar af fiberfryd — 1. august 2013 @ 08:04

    • Jeg tænker præcis det samme som dig 🙂
      Det er netop problemet – at folk ikke tænker sig nok om. Der skal sikkert massive kampagner til, og alligevel vil der være folk, der falder i. Hvis der ikke var nogen, der gjorde det, ville uvæsenet jo stoppe helt af sig selv.

      Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 09:05

  9. Måske er den begyndende brugerbetaling et tegn på, at FB allerede er ved at have overlevet sig selv? At nogen kommer galt afsted pga falske mails er trist. Og selvfølgelig skal man ikke bare hovere og sige, at de selv er ude om det. Meeen altså! At fare til at overføre fx 12.000 kr bare sådan uden videre til en udenlandsk konto er virkelig langt ude. Til gengæld huserer der en mail om, at ens betaling til EnergiMidt er blevet afvist, så man skal ‘lige klikke her’ for at få bragt tingene i orden. Netop den mail kan måske være svær at gennemskue for mange i netop mit lokalområde, hvor vi alle sammen betaler til EnergiMidt for varme eller bredbånd.

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. august 2013 @ 08:58

    • Ja, det kan da sagtens være. Men så hvil i fred, FB 🙂
      Enig; det kan være farligt at hovere. Nemesis og alt det, men ja, det er altså tåbeligt, det vedkommende gjorde. Kvindens andre venner enten sms’ede eller sendte hende en forespørgende mail – det var også på den måde hun fandt ud af, hvad der var sket.
      Dit eksempel bekræfter, at ‘de’ desværre hele tiden bliver smartere og mere målrettede.

      Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 09:09

  10. Jeg er sådan set lidt glad for FB, men kun for firmaet. Her har jeg nemlig mulighed for at opdatere nyheder og “snakke” med mine kunder, som jeg ellers ikke kan. Hvis jeg sender nyhedsbreve ud, er det jo sådan lidt énvejskommunikation. Med hensyn til de falske mails så bliver de dygtigere og dygtigere desværre. Jeg får rigtig mange mails, som man virkelig skal læse med dybt skeptiske briller (dem har jeg så heldigvis!) – men stavefejl er én af de sikre måder at genkende dem på. Endnu.

    Kommentar af Mia Folkmann — 1. august 2013 @ 09:12

    • Det bliver lidt spændende at se hvornår du får din første portoregning, så 🙂
      Ja, de afslører sig på sproget endnu, men heldigvis også ved så meget andet … prøv ‘tricket’ med at muse over et link, men det kender du sikkert godt. Eller hvad med en hotmailadresse til en påstået bankkontakt? Det er da for langt ude.

      Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 10:08

  11. Efterfølgende har ikke det fjerneste med emnet at gøre, men tusinde tak for messing kommentaren! Heldigvis varer det et par dage inden der står pudsning på programmet igen, men Aages opskrift er kopieret. Jeg fatter simpelthen ikke, at jeg som barn var vild med at pudse messing/sølvtøj m.m. og endda gjorde det frivilligt.

    Ja, ja selvfølgelig måtte det komme! Er det ikke den vej det går med gratisting, de bliver en stor succes, nogle øjner chancen for lettjente penge og så er det slut med det gratis. De kommer bestemt heller ikke til at tjene så meget som en øre på mig, selv om jeg er flittig bruger af det sociale netværk. Men, jeg kommer pludselig til at tænke på, at jeg indenfor de seneste uger et eller andet sted har set, at der stod “Dette sociale medie er gratis og det bliver det ved med at være”?

    Jeg forstår dig så godt og det kan ikke gøres for tit, altså advare mod diverse kriminelle aktiviteter på nettet. Vi hører jo jævnligt om mennesker, der er blevet snydt for både det ene og det andet. Men på den anden side set, er man ikke lidt naiv, hvis man sender 12.000 efter at have fået en mail fra en nødstedt ven. Jeg må med skam melde, at skal jeg hjælpe en ven i nød, så må der godt nok lidt mere kontakt til end en e-mail. Men igen, der kan ikke advares for ofte.

    En god og varm dag til jer deroppe nordpå, vi er blevet lovet omkring 36 grader resten af ugen…..Pyha!

    Kommentar af Annette (Holland) — 1. august 2013 @ 11:23

    • Jeg tror godt, jeg ved, hvorfor det var sjovt, da vi var børn: Vi kunne stoppe, når vi ville … mor var glad for enhver hjælp, så lidt havde også ret 🙂
      Jeg har ikke set, at det skulle forblive gratis – det bliver interessant at se, hvad der sker med FB. Jeg tror dog, at folk har ret i, at det, som så meget andet, også har sin tid, og så dør det simpelthen ud.
      Jo, jeg synes, man er meget naiv, hvis ikke man sørger for i det mindste at tale direkte med vedkommende, inden man betaler for eller til noget som helst, men det er desværre den slags naive personer, der er den direkte årsag til, at netsvindelen trives i bedste velgående, for det virker jo!
      Tak i lige måde … her er der kun 24° og overskyet, så det er fint nok – og jeg vil IKKE bytte med dig! Det er da vildt varmt i Holland 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 12:24

  12. Jeg gider heller ikke betale til “ansigtsbogen”. Har også læst om den stakkels dames bekendte, der ikke nåede at tænke sig om – gid pokker havde alle internettåberne. Det ser dog ud til at almindelig omtænksomhed er en mangelvare nutildags. Hos nogle.

    Kommentar af Jørgen — 1. august 2013 @ 17:03

    • Ja, det er ret ærgerligt med dem, der falder i. Hvis ikke de gjorde det, havde vi jo slet ikke noget problem …

      Kommentar af Ellen — 1. august 2013 @ 17:12

  13. Nå, vil de nu til, at ha’ penge for det?! På den jeg jeg logger (loggede) ind på står der ellers, at det er gratis og vil blive ved med at være det. Så’n nogen løgnhalse! Jeg holder en pause på “fjæsbogen” fordi den har en tendens til, at være kedelig… eller er det mon mig der er det?

    Kommentar af Mai-Britt — 17. august 2013 @ 15:00

    • I første omgang er det kun virksomheder, der skal betale, men ‘man’ siger, at det er vejen frem mod generel brugerbetaling. Jeg er også ret træt af FB og alle de kedeligheder, man bliver udsat for der.

      Kommentar af Ellen — 17. august 2013 @ 16:55


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.