Hos Mommer

18. juli 2013

Fredeligt, solrigt og blæsende

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:19
Tags: , , ,

IMG_259224° – en behagelig temperatur, selv om solen skinner fra en skyfri himmel. Der blæser samtidig en lidt kraftig vind, hvorfor det ikke føles for varmt. Den tørrer desværre også alting endnu mere ud …
Døre og vinduer er åbne, så selv om jeg sidder inde i stuen og syr på livet løs på Karens rygsæk, føles det som om jeg opholder mig udendørs. En gang imellem går jeg en tur ned til åen eller ud for at se til John, som går og er aktiv med at skove nede bag grunden, hvor der er skygge, men decideret opholde mig udendørs i dag gør jeg ikke … jeg er blevet både ekstra lys- og solfølsom; noget, jeg var blevet advaret imod som en af bivirkningerne, men hvis jeg kan nøjes med den slags småting, skal jeg overhovedet ikke klage – og jeg nyder at sidde inde i køligheden og alligevel føle jeg er ude. Blikket kastes ofte ned mod åen, og måske lyder det uforståeligt for mange, men jeg slapper fuldstændig af og hygger mig gevaldigt, når jeg sidder og syr, så det er rendyrket ferie for mig, dette her.

DompapparIMG_2590IMG_2606

Hr og fru Dompap er blevet stamgæster i solsikkebakken – de sidder og hygger sig lææænge ad gangen.
Det lykkedes at snuppe et par sommerfugle til med kameraet, og nej, Conny, jeg ved ikke, hvad jeg gør. Det kan være, jeg har en duft, der ikke virker afskrækkende på sommerfugle? Og så har jeg altså en god zoom på Canonen.

Redekasserne

Stedet set fra Johns synsvinkel i dag. De tre pile angiver hvor redekasserne er anbragt, men, som tidligere berettet, foretrak musvitterne sjovt nok i år en redeplads næsten lige ved siden af vores hoveddør … faktisk har jeg aldrig set nogle af disse redekasser blive brugt, hvilket er lidt underligt, for de sidder ret fint og ugeneret, ville jeg mene. Måske er der noget galt med hullernes proportioner; kasserne sad her, da vi købte stedet, så de er måske ikke lavet med de autoriserede mål, der er nøje udregnet og tilpasset efter hvilken fugl, man kunne tænke sig ynglede i kassen.

28 kommentarer

  1. At sidde indendøre og nyde det gode vejr med døre og vinduer stående åbne er skønt. Når jeg er ude, sætter jeg mig så vidt muligt I skyggen. Mellem 12 og 15 er jeg sjældent ude overhovedet. Med så skønne omgivelser som I har og muligheder for at få dem i kassen, er det ikke altid nødvendigt at fare afsted. Sådan har jeg det I hvert fald. For første gang i mange år holder vi ferie herhjemme, og vi nyder det. Husbonden går på pension i august, og så er der rigelig med tid til at se sig omkring. God torsdag!

    Kommentar af Nonna — 18. juli 2013 @ 16:52

    • Sådan har jeg det også i denne slags vejr.
      Vi holder jo normalt meget af at tage ud i verden og se nye steder, men når nu det ikke kan være sådan i år, er der jo ingen grund til at side og surmule over det 🙂
      Det bliver (forhåbentlig) dejligt for jer begge, når manden jobstopper.

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 19:12

  2. Jeg har lige lukket terrassedøren, for blæsten kom helt ind i stuen, og det blev for meget. Det er nok, at man kan høre den rive og ruske i alting. Jeg synes, det er sjovt med jeres fine redekasser, som fuglene ikke benytter, men i stedet installerer sig, hvor de ikke er ønsket. Det er sådan et billede på, hvordan naturen har andre planer end mennesket.

    Kommentar af Henny Stewart — 18. juli 2013 @ 17:05

    • Vi har vist lige så stærk blæst som jer i dag … det er kun udvalgte vinduer, der kan stå åbne, uden alting ommøbleres i stuen …
      De bestemmer helt selv, de fugle 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 19:13

  3. Redekassernes placering i forhold til solen betyder også noget: stik syd bryder de sig ikke om, da konen, æggene og ungerne risikerer at blive kogte ved direkte solindfald. Og så er der noget om højde: musvitter og blåmejser ruger forholdsvist lavt, ligesom gærdesmutter og solsorte. Sådan mandshøjde ned til pumpehøjde er passende. Der ruger de i hvert fald her på matriklen.

    Kommentar af AagePK — 18. juli 2013 @ 17:50

    • Det underlige er jo så, at den benyttede rede bag risten vender mod syd i tre meters højde (men dog i skygge under tagskægget), mens de tre afbillede vender mod øst og sidder vel mellem to og fire meter oppe. Billedet er taget ved 12-tiden, og solen er væk fra kasserne – den har kun været der en times tid pga. skyggende træer længere mod øst. Der må være forskel på danske og svenske fuglevaner 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 19:19

  4. Hvor er det fine sommerbilleder, du har taget. Svensk idyl.
    Og hvor er det nogle kræsne lejere, der bor i jeres nærhed. Men jeg kan se af Aages kommentar, at der er mange ting, der skal være på en bestemt måde. Det kan være, de tidligere ejere ikke har vidst det?

    Kommentar af betty — 18. juli 2013 @ 18:05

    • Tak 🙂 – ja, meget svensk og dejligt.
      Det er ikke godt at vide, men hvis du læser mit svar til Aage, er det stadig mystisk, hvorfor de ikke vil bruge de etablerede kasser.

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 19:20

  5. Det kan være at du af en eller anden grund – i sommerfugle perspektiv – ser ud som og dufter som en sommerfuglebusk som de blot er glade for kommer til dem i stedet for at de selv skal ud og finde. Sommerfuglehviskeren, Ellen.. det er da osse en titel 🙂

    Kan godt forstå at du er trukket indendøre og sidder og hygger dig med det lune vejr derinde… hvis det er hos jer som det er hos os, så sørger åbne vinduer i fin stil for at luften flytter sig rundt i rummene… tricket er så at få vinden til at undlade at flytte rundt med andet osse…

    Og nej – jeg vil stadig ikke have regn 🙂

    Kommentar af overleveren — 18. juli 2013 @ 18:09

    • Det vil jeg i hvert fald hellere være end hestehvisker …
      Det er nemlig lidt af en kunst at vælge de rigtige vinduer – vælger man de forkerte, er det lige før, stuen bliver ommøbleret …
      Vi bliver aldrig enige om den regn 😉

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 19:22

  6. Jeg håber du husker at nyde, at I kan være deroppe, også når det ikke er weekend.. 🙂
    Vi starter nydningen i morgen..

    Kommentar af Inge — 18. juli 2013 @ 18:31

    • Du kan tro, vi tænker over – og nyder – at vi kan være her anytime we want.
      God nydning, når I når så langt 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 19:24

  7. Det lyder til, at du rigtig hygger dig, hvor er det skønt at læse om. At du er blevet ekstra lys- og solfølsom er heldigvis en lille bivirkning. Så vidt jeg har læst mig til, døjer mange mennesker med kvalme, når de er i kemokur, men det gør sig ikke gældende for dig, hvor er det heldigt.

    Næste gang jeg skal have nyt kamera, vil jeg også prioritere zoomfunktionen højt. Det er virkelig nogle dejlige billeder du få af fx fuglene.

    Kommentar af Stegemüller — 18. juli 2013 @ 19:20

    • Ja, pyt med det med lyset … hvad kvalmen angår, er jeg vist meget billigt sluppet. Sidste gang tog jeg kun én antikvalmetablet af 3×4 tilladte, og denne gang har jeg endnu ikke haft brug for dem overhovedet.
      Jeg er SÅ glad for den x100-zoom!

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 19:26

  8. Svensk idyl og fede billeder! Hvor dejligt at det ikke kun er en weekendfornøjelse længere. Her nordpå blæser det som bare pokker, men i skrivende stund sidder vi stadig ude, for terrassen er helt i læ, så en trøje kan gøre det i kombi med en varm missekat på skødet.

    Kommentar af Eric — 18. juli 2013 @ 20:15

    • Det er så skønt, at vi bare kan tage herop, lige præcis når det passer os. Eller når blomsterne trænger til vand …
      Det har også blæst meget her i dag, men nu har den lagt sig næsten helt.
      Det er endnu lunere at have katten på skulderen, men det er ikke alle katte, der gider ligge der 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 20:57

  9. Her fandt vi et sted, hvor der var læ nok til at sidde ude i formiddags, men ellers blæser det stadig helt vildt. Jeg har altid bedst kunnet lide at sidde inde, når det er solskin, og allerbedst med en bog, så jeg drømmer om at jeg en skønne dag får lyst til at “lave” noget i stedet 😉 Det er så godt at læse, at du ikke mærker til mange bivirkninger. Og husk nu, at Nordjylland stadig er et godt sted at være 😉

    Kommentar af Lene — 18. juli 2013 @ 21:19

    • Sådan slapper vi jo så forskelligt af – jeg kan bedst lide at læse i sengen 🙂
      Vi har skam ikke glemt Nordjylland, men vi må jo ikke køre med campingvognen, før John har fået det forbaskede trailerkort, så næste tur, som vi faktisk havde besluttet skulle have været til Nordjylland i næste uge, må nu vente til englænderne er draget hjemover igen sidst i august.

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 21:29

  10. Det er altså nogle skønne billeder du tager. Jeg nyder hver dag hvad du nu kan byde på. Godt at du har det så godt med kemoen. Det er godt du passer på med solen. Huden kan tage sindssygt imod. Jeg sad meget i skyggen og var alligevel meget, meget brun. Helt vildt – aldrig været så brun før.
    Jeg er vild med at se billeder af jeres svenske sted. Har du det stadig godt med parykken eller bruger du også huerne en del?
    Jeg har idag – efter arbejde – slået hele vores græsplæne i en omgang – uden pause – sejr 🙂

    Kommentar af Hanne — 18. juli 2013 @ 21:51

    • Ihh – tusind tak for de søde ord 🙂
      Det kunne da være, jeg skulle prøve at sætte mig i skyggen i morgen og blive pænt brun 😉 Jeg er (måske over-)forsigtig, da jeg i forvejen har en lys og sart hud. Man skulle jo nødig få hudkræft oven i det hele!
      Dejligt, at du orker at se alle mine billeder heroppe fra … det er godt nok svært at blive ved med at variere over det samme tema.
      Jeg har det fint med parykken, men når jeg bare tuller rundt herhjemme, kan jeg godt finde på at have hue eller tørklæde på hele dagen.
      Ja – en kæmpesejr! Hvor er det godt.

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2013 @ 22:03

  11. Dejligt at du fokuserer på alt det der går godt – og ikke bruger alle ressourcer på de ting som eventuelt kan ske/de ting, som ikke kan lade sig gøre. Tror at det er med til at give mere energi, en positiv energi.
    Med hensyn til lysfølsomheden har jeg i mange år været på jagt efter hatte, som kunne give skygge til mit ansigt. I år har taskebutikkerne Neye en pænt udvalg af hatte – både de klokkeformede, som er flotte, men ikke giver skygge og hatte med stor skygge. Har i min iver efterhånden købt et par forskellige så jeg har lidt at vælge mellem. Selv om du holder dig mest indendøre/i skyggen er det måske meget rart at have en hat at supplere med. Har ikke tænkt over hvor meget man kan se mit hår når jeg har hat på – men måske kan du undværre parykken hvis du har hat på – og dermed bedre holde varmen ud?

    Kommentar af Kristine — 19. juli 2013 @ 00:10

    • Det dur jo ikke at fokusere på det negative, og jeg finder det faktisk meget nemt at lade være 🙂
      Jeg har købt såkaldte kemotørklæder og hatte – eller rettere en af hver. Dem foretrækker jeg, fori de er designet til at skjule, at der ikke er noget hår indenunder, og det sker tit, at jeg ikke tager parykken på, men bruger en af disse hovedbeklædninger i stedet. Jeg tror ikke, en almindelig hat vil kunne dække hele området, hvor man normalt har hår – det er jo ikke meningen med en hat – jeg har dog ikke prøvet … bortset fra det, føles det slet ikke varmt at have parykken på – selv om det måske lyder underligt.

      Kommentar af Ellen — 19. juli 2013 @ 08:38

  12. Jeg bemærker særligt beskrivelsen af evnen til at slappe af – at være i den såkaldte her-og-nu-situation er næppe det værste du kan gøre for dig selv. Evnen er vigtig under alle omstændigheder og især dine aktuelle.

    Kommentar af Jørgen — 19. juli 2013 @ 07:55

    • Det tror jeg du har helt ret i, og jeg er glad for, at jeg kan … jeg kan jo lige så godt få det bedste ud af situationen. At tænke over det, jeg ikke kan, må eller ville have haft gjort, ville virke enormt stressende, er jeg sikker på.

      Kommentar af Ellen — 19. juli 2013 @ 08:42

  13. Fine sommerfugle – dog er den brune xx-randøje (?) næsten en xx-takvinge. Jeg må måske anskaffe mig en eau de “sommerfuglebusk” PLUS 100 g tålmodighed. Foreløbig nøjes jeg med at nyde dine flotte sommerfuglebilleder.
    Her blæser det også godt i dag, og nu kl. 10 er solen så småt på vej. Fortsat god mellemperiode til dig; det lyder til at gå o.k.

    Kommentar af conny — 19. juli 2013 @ 10:04

    • Ja, der er vist en, der har forsøgt at snuppe den uden helt at have haft heldet med sig.
      Det lyder som en meget god kombination … jeg troede ellers, du var et meget tålmodigt menneske 😉
      Solen er lidt on-off her, vinden er frisk, så det er til at holde ud – og det er mellemperioden heldigvis også 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. juli 2013 @ 10:13

  14. Hvor er de lækre dine dompapper….den ser vi meget sjældent her på matriklen.
    Mht redekasserne så er verdenshjørne placeringen vigtig. Vores, dem der er nogen der gider bebo, vender mod øst eller nord. Her er der åbenbart ikke alt for megen varm sol…..ja det er min lommefilosofi. Måske passer det ikke, men dem der vender mod andre verdenshjørner, gider ingen bebo 😉

    Kommentar af Havehyrden — 20. juli 2013 @ 06:34

    • Vi ser også meget sjældent dompapper hjemme i DK.
      Din teori passer fint med, hvad Aage siger – det var bare underligt, at de ville bo bag en sydvæg denne gang, men som jeg skrev til Aage: godt nok under tagskægget, så der var aldrig direkte sol, og desuden vender de tre kasser på billedet mod øst.

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2013 @ 09:17


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.