Hos Mommer

20. juni 2013

Vil I se min nye frisure?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:10
Tags:

Den parykbutik i dag var noget af en oplevelse – på den helt go’e, ja faktisk fantastiske måde. Hun har 30 års erfaring med parykker og dermed også med sådan nogle som mig, der kommer ind til hende uden det er sådan helt frivilligt, at man nu skal til at have kunstigt hår.

Nyt hår - bogstavelig taltHun var enestående. Simpelthen. Fagligt meget kompetent og yderst forstående, sød og empatisk.
Hun hedder Camilla Erwin og har salon/butik på Gl. Kongevej i Kbh. Jeg reklamerer ikke ofte, og hun har naturligvis ikke bedt mig om det, men hvis I nogen sinde kommer i min situation (hvilket jeg ikke kunne ønske for den værste fjende, jeg vist slet ikke har), så kan jeg kun anbefale hende på det allervarmeste.

Hun følte på mit kranium og på mit hår.
Hun så mit google-profilbillede fra en af mine kommentarer på min blog; dvs. ikke det bedste udgangspunkt, men to minutter efter kom hun med en paryk, der bare var den helt rigtige. Hverken John eller jeg var i tvivl. Selvfølgelig prøvede jeg et par stykker til, men det var den første, der vandt. Man kan stort set ikke se forskel på parykhårfarven og mit eget hår, så i virkeligheden kunne jeg bare have været blevet klippet.
For jer, der sidder og venter spændt: Hanekammen kom slet ikke på tale …

Den næsten-langhårsfrisure, jeg render rundt med i øjeblikket, er en stor fejl, og jeg havde netop besluttet mig til at få det klippet kort igen, da jeg fik at vide, at jeg skulle i kemo. Så var der lige som ingen grund til at ofre en klipning, når skidtet alligevel falder af om kort tid.
Derfor tog jeg en paryk med en frisure, jeg altid har ønsket mig, men som kun en frisør kan sætte ordentligt.
Pga. et par hvirvler og nogle genstridige krøller er det aldrig rigtig lykkedes for mig selv at sætte håret helt, som jeg vil have det.

Men nu har jeg en paryk, der bare ser ud præcis som mit længevarende ønske om en frisure!
Det er altså lyspunkter i hele denne sørgelige historie, må jeg sige.
Parykken er håndsyet, hvilket bl.a. vil sige, at hvis en eller anden af en eller anden grund får set parykbunden, ligner det på en prik en ganske almindelig hovedbund, hvorimod en maskinsyet paryk meget hurtigere vil afsløre sig selv, så at sige. Den kostede lidt mere, end paryktilskuddet giver mig, men det var fuldstændig ligegyldigt.

Nyt hår - bogstavelig talt

Jeg forsøgte at fotografere mig selv, mens John var ude at tæve græsplænen, men jeg må konstatere, at med den ikke så effektive nattesøvn, jeg har i øjeblikket, så har jeg været mere fotogen, end jeg er lige nu – ikke fordi jeg nogensinde har været tilfreds med mig selv på billeder, men dette var da helt elendigt … I får det dog alligevel.

Når jeg begynder at tabe håret, skal jeg bare ringe og bestille en tid i salonen, så hjælper de mig af med det hele på én gang. Det er naturligvis frivilligt om jeg vil gøre det på denne måde, men jeg har ikke spor svært ved at forestille mig, at det må være meget, meget lidt sjovt at se sit tykke hår falde af i store totter. Så hellere kronrages og i gang med parykken med det samme.

Jeg fik også en nathue med – i det blødeste, bløde bambusstof. Nathue, altså. Hvad si’r I så?
Det er en anelse underligt at tænke på altsammen – men hvad enten I tror mig eller ej, glæder jeg mig faktisk til at tage min nye frisure i brug!

40 kommentarer

  1. Du har ret – den er simpelthen helt rigtig. En chick korthårsfirsure, som jeg ligesom dig altid har svært ved at få til at se rigtig ud. Ikke af de samme årsager som du, men fordi mit hår er meget fint :o) (som tynde hår)
    Nå, I tæver græsplænen? Vi pisker den – min veninde Lene og jeg.
    Ha en god week-end i Sverige – forhåbentligt i det skønneste midsommervejr.

    Kommentar af salix-Lene — 20. juni 2013 @ 18:25

    • Du var da så flot med den korte frisure! Jeg havde netop tænkt på, at jeg ville ønske, jeg kunne få mit hår til at sidde lige godt som dit 🙂
      I lyder altså lidt mere SM-agtige med jeres piskning 😉
      Her var 29°, da vi kom. Nu er det ‘kun’ 25 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 19:19

      • Haa-ha tak skal du have, Ellen. Siger man ikke: Det sete kommer an på øjnene, som ser? Måske er vi alle lidt selvkritiske (uden selvfølgeligt at være forfængelige 🙂 )
        Jo, det LYDER måske lidt SM-agtigt – er det værre end bølleagtigt?
        Jeg kunne godt “nøjes” med 25 grader, bare det holder medens I er deroppe.

        Kommentar af salix-Lene — 20. juni 2013 @ 19:42

        • Jeg tror vi kvinder er alt for selvkritiske, men det kan vi nok ikke sådan lige lave om på 🙂
          Hvad er værst? Bøller eller SM’er? Måske i virkeligheden de første; de lader det gå ud over helt uskyldige 😉
          Vejret holder desværre ikke … i morgen efter frokost ender det med regn og torden, men vi havde næsten heller ikke forventet andet med denne lummervarme.

          Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 20:03

  2. Ja hvis ikke jeg vidste det, ville jeg ikke kunne se, at det var en paryk. Og det må da være det bedste signal om at det er den rigtige 🙂 God tur til Sverige, mon ikke snart I smutter af sted?

    Kommentar af Lene — 20. juni 2013 @ 18:37

    • Jeg vil vove den påstand, at det ikke kan ses, at det er en paryk 🙂
      Vi er skam smuttet, du – vi kørte direkte fra København og var her kl. 16 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 19:22

      • Det var sådan set også det jeg mente. Jeg kan jo netop ikke se, at det er en paryk, men jeg ved det 😉
        God aften i Sverige

        Kommentar af Lene — 20. juni 2013 @ 21:57

        • Okay så – det var også det jeg håbede på, at du mente 😉
          Tak skal du have og god aften til dig også 🙂

          Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 22:02

  3. Den er helt rigtig til dig, godt set af hende, hun fortjener den positive omtale.. 🙂
    Når lokkerne falder, så er det bare af sted med dig og få ny flot frisure..
    God weekend i Sverige, vi kører også derop i morgen, en golfweekend med Lisette og Peter er i kalenderen.

    Kommentar af Inge — 20. juni 2013 @ 18:49

    • Det ender med, at jeg altid vil gå med den paryk 😉
      Tak, i lige måde, og god golfweekend til jer. Her er SÅ varmt – nu kl. 19:30 er her stadig 25° – spændt på, om det ender med en kæmpebrag.

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 19:24

  4. Dit nye hår er fint. Faktisk er det ualmindeligt nydeligt og klæder dig godt, men du har da glemt de elastikker til at holde smilet oppe 😉

    Kommentar af Pia — 20. juni 2013 @ 18:51

    • Tak, Pia – jeg er glad for, at også andre synes det er pænt.
      Hmmm, jo, jeg glemte vist lige elastikkerne 😉

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 19:26

  5. Jeg tror deg, for det hadde faktisk jeg gjort også. Gledet meg til den nye frisyre.
    Det så veldig bra ut, men jeg er dog litt lei for at hanekammen ikke var med (du kan jo kjøpe en sånn jukseparykk billig, med hanekam eller låne en og ta et gedigent bilde ).
    Men hvor ble det av oppovermunnvikene? Gikk strikken i stykker?
    Klem 🙂

    Kommentar af Mormor — 20. juni 2013 @ 20:19

    • Det var dejligt 🙂
      Jeg kan godt se, at jeg bliver nødt til at købe en hanekam …
      Jeg tror, elastikken sprang, ja 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 20:48

      • Kanskje ikke så merkelig 🙂
        Klem 🙂

        Kommentar af Mormor — 20. juni 2013 @ 20:50

        • Nej. Nok ikke 😉

          Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 21:52

  6. Man skulle tro, du havde brugt dit blogbillede som model 😉 samme væg og næsten samme skjorte. Bare ikke helt samme udtryk. Men alt i alt et rigtigt godt billede af dig lige nu, tror jeg. Og det er da fantastisk, at man kan få sådan noget “lånehår”, der bare ser helt rigtigt ud til den person, det sidder på.

    Kommentar af conny — 20. juni 2013 @ 20:48

    • Hehe, det er også taget samme sted, men jeg kan godt se, at glimtet i øjnene mangler i dag 😉
      Det var en virkelig god og positiv oplevelse i dag.

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 20:50

  7. Den ser fin ud. Frisuren er meget klædelig. Når du har den, behøver du ikke tage stilling til spørgsmål om, hvorfor du ikke har hår, eller små pegefingre, med tilhørende stemmer, der spørger deres mor ad. Og du har da stadig lov at nøjes med et tørklæde eller en hat, hvis du skulle føle for det. Hvis håret skal komme ud, så tror jeg nok også, jeg ville foretrække at få kraniet ryddet, når den tid kommer, frem for at vente på, at det falder ud af sig selv.

    Kommentar af Henny Stewart — 20. juni 2013 @ 20:58

    • Tak, og nej, vi slipper nok for nogle spørgsmål her – medmindre de kommer ind til mig om natten, men det sker ikke så ofte mere.
      Ja … det er lidt underligt, for jeg synes ikke, det er slemt at tabe håret som sådan, men selve processen skal altså være så kort som muligt!

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 21:54

  8. Den parykbutik kan sit arbejde – når der benyttes paryk er der jo rigtig mange muligheder: http://www.funny-potato.com/funny-women-haircuts.html 🙂

    Kommentar af Søren — 20. juni 2013 @ 21:15

    • Du godeste, Søren – så er jeg altså glad for det valg, jeg traf 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 21:55

  9. Det er en sej frisure. Den kan jeg godt forstå du valgte. Og jeg kan også godt forstå du selv vil vælge. Det må da være bedre selv at kunne bestemme bare lidt.
    Dejligt at C og ungerne kommer – det havde jeg også regnet med. Bare lige for at kramme – bare lige for at se.
    John lyder som om han – også der – var helt rigtig. De kan altså noget de der mænd 😉
    Kulle hilse mange gange!

    Kommentar af Kong Mor — 20. juni 2013 @ 21:20

    • Ja, det er bare med at benytte de få muligheder, der er for lidt indflydelse her 🙂
      Det er ikke sikkert, at de kommer – hvis billetterne koster 4000 kroner stykket, så rækker pengene nok ikke helt – de skal jo ikke komme for enhver pris – jeg ligger trods alt ikke for døden – endnu da 😉
      John er simpelthen så god i alt dette!
      Tak, og du må endelig hilse igen!

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2013 @ 21:58

  10. Åh, sikke en besked du fik i går. Det gør mig ondt at høre. Du er bare så sej til at holde næsen oven vande. Godt, du har sådan en dejlig mand, der kan holde ud at være til stede, når du er ked af det. Parykken ser fin ud. Og så håber jeg, der er nogle billige billetter 😉

    Kommentar af betty — 20. juni 2013 @ 23:38

    • Det var en rigtig dum besked, ja 😦
      John er enestående, og jeg håber også, at billetterne er overkommelige 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2013 @ 08:49

  11. Kan sagtens forstå at du vælger at få taget det hele af fra start, men det må være en lidt speciel oplevelse at blive kronraget af en frisør på den måde. Men hellere det end at skulle igennem en længere periode hvor håret blev liggende i bruseren, sad i børsten.. og hvor det kløede under parykken fordi der stadig var totter, der stædigt holdt fast. Så god ide.

    Ved jo ikke hvad alternativerne var (bortset fra den manglende hanekam) men den du har valgt er da i hvert fald helt i plet, så den skal du nok blive glad for. Og jeg tror nu heller ikke at der er nogen der vil spekulere voldsomt over den for den klæder dig jo ganske godt.

    Kommentar af overleveren — 21. juni 2013 @ 04:56

    • Det bliver en speciel oplevelse, men hellere på én gang end i bidder!
      Jeg tror på, det er den helt rigtige paryk; ikke mindst fordi farven er så tæt på min egen.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2013 @ 08:51

  12. Især kommentarer og svar mellem salix-lene og dig får mig til at tænke: den største forskel på mænd og kvinder kommer til udtryk foran spejlet. Kvinden vender og drejer sig, halsen er ved at gå af led, indtil hun jubler:” Yes, jeg vidste det: en fejl! En delle! En rynke: whatever!”
    En mand stiller sig lodret op og ned foran spejlet og nikker tilfreds:” Ikke værst, vel, Flotte Fyr!”
    Vi er s’gu da ikke så åndsvage, at vi vender os i profilen, vel? 😉
    Men som søn, barne- og oldebarn af frisører, der alle har lavet parykker som led i deres uddannelse, kan jeg kun sige: det kan være en vanskelig beslutning, men det er det helt rigtige at lade sig kronrage, når parykken skal tilpasses. En dygtig parykmager kan sagtens gøre det løbende, men min mor nikker bejaende: der er store fordele ved at få det overstået.
    Men du hører så afgjort til de mennesker, der skal fotograferes i et ubevogtet øjeblik, du ser da ret skummel ud, når du er bevidst om situationen. 😉 Jeg ville da foreslå en frisure som Ritt Bjerregård, med en knude i nakken, der kan trække mundvigene op i den rette vinkel! 🙂

    Kommentar af AagePK — 21. juni 2013 @ 08:15

    • Overordnet set har du nok ret i det med forskellen på forfængeligheden 🙂
      Fordelen, ud over den rent praktiske, som du nævner, er bestemt også psykisk, er jeg sikker på!
      “Skummel” – det er desværre et helt rigtigt ord at anvende, men kan du ikke bare abstrahere og nøjes med at se på håret? Teoretisk er Ritt-frisuren et godt forslag, men når knuden ikke sidder fast i den anden ende, kan den jo ikke trække i noget 😀

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2013 @ 08:55

  13. Den er lige i øjet. Eller sådan noget i den stil. Et godt valg. Jeg kan forestille mig, at det er lidt underligt at prøve frisurer på den måde. Havde hun forresten hanekam på lager? God weekend til jer i det svenske.

    Kommentar af Susanne — 21. juni 2013 @ 08:26

    • Det var faktisk meget sjovt – selv om vi talte meget om alt det praktiske, var det slet ikke svært bare at ‘lege med’ 🙂
      Hanekammen glemte jeg helt at spørge om 😉
      Tak, i lige måde herfra.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2013 @ 08:58

  14. Den er perfekt! Og den klæder dig SÅ godt! Jeg tror også, at det bedste er at få alt håret af med det samme, for det må være hårdt rent psykisk at se det falde af i totter – jeg er overbevist om, at det psykiske spiller en langt større rolle end mange forestiller sig. Så tænk på dig selv som en SAS soldat, der bliver kronraget – og glæd dig over, at du kommer til at se supersmart ud med parykken… 🙂

    Kommentar af Mia Folkmann — 21. juni 2013 @ 08:58

    • Tak, søde Mia 🙂
      Jeg tror nemlig, du har helt ret: det er processen, der er den værste, så den kan vi lige så godt få overstået hurtigst muligt.
      SAS-soldat … det er en god association! En fighter. Den vil jeg holde fast i – tak for den 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2013 @ 09:04

  15. Den er bare helt perfekt til dig, og jeg har hørt om parykdamen før og set hendes parykker, jeg har to kollegaer der også har været hos hende, og man kan bare ikke se at det er en paryk. Smilet skal nok komme tilbage igen, men det er sgu svært at smile og se naturlig ud når man skal tage et billede af sig selv. Jeg ville også vælge at få håret raget af med det samme ingen grund til at trække processen ud. ;-D

    Kommentar af Rejen — 22. juni 2013 @ 06:20

    • Tak, og ja: smilet kommer igen – det er faktisk kommet, men jeg hader at blive fotograferet, og når man så oven i købet selv skal …
      Jeg har svært ved at forestille mig, at Camilla kan have utilfredse kunder 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2013 @ 09:40

  16. Jeg skal ærlig indrømme at jeg måbede noget over at du ville bære paryk…..Har ikke lige være så aktiv på bloggen den sidste måneds tid. Men fik en mindre chok da jeg læste om din brystknude. Det er sgu noget være lort….ja undskyld udtrykket, kære Ellen. Men nu har jeg efterhånden haft mange i omgangskredsen med samme diagnose og de er kommet godt igennem, så det gør du også. De har været meget glade for Herlev hospital som er eksperterne på det område.
    Og jeg tror min ene kollega fik en paryk samme sted som du. Efter hendes hår igen er vokset helt ud er det blevet helt anderledes end før. Tykt, krøllet og mørkt. Før var det tyndt, ikke krøllet og ved at blive gråt. Så hun syntes at lige den oplevelse har været af bonus værdi. Mon ikke dit vokser ud igen, i lige den frisure du altid har ønsket dig 😉
    Stort kram til dig…

    Kommentar af Havehyrden — 22. juni 2013 @ 08:54

    • Det er saftsusimig noget lort, Havehyrde! Men jeg kommer i gennem det lige som du kender, men det næste år bliver ikke sjovt.
      Jeg håber at få stråler på Herlev, fordi det er nærmere end Næstved – vi hører jo til Region Sjælland. Jeg er nu ikke utilfreds med Ringsted og Roskilde, hvor jeg skal have kemo – ekspertisen er jo samlet på ganske få steder, så min tillid er i orden.
      Jeg er også spændt på, om mit hår vil være anderledes bagefter.
      Tak og kram retur herfra.

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2013 @ 09:43

  17. Kære Ellen,
    Jeg er meget lidt blog læsende for øjeblikket og blev lige meget sørgmodig (og irriteret på mig selv over, at jeg ikke følger ordenligt med på bloggene), da jeg læste dagens indlæg, så jeg måtte lige læse lidt tilbage.
    Det er med paryk handler meget om ens personlige følelse. Jeg er ikke til paryk, men hvis jeg kom i din situation, kan det være, det ville se helt anderledes ud. Min moster fik en paryk, da hun var i kemo for en del år siden og den var, som du skriver, så naturtro at vi ikke kunne se, at det ikke var hendes hår.
    Som du skriver, så er det da en lysglimt i mørket, at du nu kan få den frisure, du længe har ønsket dig og så sidder den endda godt hver gang 🙂
    God vind (i dit nye hår som klær dig!).
    Et stort kram fra mig

    Kommentar af Kari — 7. juli 2013 @ 09:49

    • Kære Kari, man kan jo heller ikke nå det hele altid, men det var sødt af dig at sende mig denne hilsen 🙂
      Man ved aldrig, hvordan man reagerer, før man er i situationen, men jeg vil helt sikkert ikke rende rundt og være skaldet! Det er i mine øjne det samme som at fortælle alverden, hvad man er ramt af, og det har jeg ingen intentioner om at gøre. Jeg glæder mig jo som skrevet også til at få parykfrisuren, men processen til den er lidt sej …
      Tak for ordene og kram tilbage herfra.

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2013 @ 11:27


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.