Hos Mommer

24. april 2013

Vi er selvfede og intolerante

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:22
Tags: , ,

Det er noget af en påstand, må man sige.
Men jeg er tilbøjelig til at være enig, skal jeg gerne indrømme.

Vi har igen stemt os selv ind som Verdens lykkeligste folk. Jeg kan undre mig lidt over hvorfor – selv om det ikke skal opfattes sådan, at jeg ønsker at emigrere. Det har John og jeg hele to muligheder for at kunne gøre forholdsvis problemfrit, men ønsker det trods alt ikke. Dvs. – jeg kunne sagtens finde på at rive mine rødder op, sælge alt og flytte til England, men jeg kan ikke rigtig få John med på den.
Men vi topper altså lykkelisten, med Finland og Norge på hhv. 2. og 3. pladsen. Man kan selvfølgelig sagtens være lykkelig på samme tid, som man er selvfed og intolerant – det er på ingen måde selvmodsigende. Hvis nogen skulle ønske at vide det, var USA er nummer 11 på lykkelisten, Afghanistan nummer 130, mens Bulgarien var det lavest placerede europæiske land på en 146. plads

I aftes i Aftenshowet var der en gæst, der løftede en meget stor pegefinger og fortalte os på en pæn måde, at vi ikke er så gode og hjertevarme, som vi går rundt og tror vi er.
Vi vil gerne have turister, men er vi imødekommende, hjælpsomme og glade?
Generelt er svaret nej. Vi er selvfede, intolerante og har nok i os selv. Men ingen skal komme og kritisere os for det! Uhada nej.
Og ja, det er generelt og gælder ikke alle, men sådan vil det jo altid være … manden kom med flere gode (eller rettere dårlige) eksempler på denne selvfedhed.

Jeg har tænkt over det flere gange, når vi opholder os i England, hvor vi oplever en helt anden venlighed og imødekommenhed. Hotel- og andet servicepersonale er mere smilende og hvad-kan-jeg-gøre-for-dig-orienteret.
Vi oplever det også andre steder – England er bare det udland, jeg kender bedst og har oplevet i flere sammenhænge, hvorfor det er mit bedste sammenligningsgrundlag.

Jeg har inden for egen familie oplevet et par pudsige episoder i forbindelse med, at Charlotte har fortalt om hvor godt, i nogle tilfælde meget bedre, visse systemer virker i UK sammenlignet med i Danmark.
I stedet for at glæde sig over, at det er sådan derovre, har mine søstre faret direkte i forsvarsposition for Danmark og kæmpet en brav kamp for at bevise, at vi skam er bedre her i Danmark, ja vi er så! De skal ikke tro, at de er noget derovre i England! Og slet ikke bedre end os!
Aksel Sandemose har sandelig ikke levet forgæves – hans jantelov lever i bedste velgående, og der er vel også en grund til, at den er skrevet om danskerne …
Vi er selvfølgelig ikke blevet uvenner over det, men når C og jeg stillede spørgsmål til, hvorfor de dog ikke bare kunne acceptere, at der er punkter, hvorpå vores lille smørhul Danmark simpelthen på nogle områder bare fungerer dårligere end andre lande, kunne de jo godt høre, hvordan de selv lød. Sommetider i hvert fald …


Samme tv-indslag som det ovenfor nævnte leverede atter nogle tal, som simpelthen ikke kan passe. Jeg ville sådan ønske, at de ville regne én gang til og undre sig over, hvad det er, de selv påstår i DR:
Vi havde 22 millioner turistovernatninger i DK i 2012.
Turistbranchen havde angiveligt en omsætning på 30 millioner kroner samme år. Omsætning? Det var sandelig ikke meget, men omsætning er som bekendt absolut ikke det samme som fortjeneste, så det der stod var, at en hotelnat tilsyneladende koster 1,36 kroner pr. turist.
Så forstår jeg simpelthen ikke, at landet ikke er totalt oversvømmet af lykkelige og glade turister, der kommer for at bo i billige Danmark …
De mente måske milliarder, selv om det vist heller ikke er nok til at kunne gøre påstanden rigtig. Måske skulle der have stået en fortjeneste på 30 milliarder kroner fra turistindtægterne?

21 kommentarer

  1. Uuuhhh – det er meget farligt at røre ved danskernes lykke 🙂 Men som udlandsdansker hører man selvfølgelig også om den berømte undersøgelse – og mange spørger mig, hvad det er, der er så fantastisk i Danmark.

    Ærligt – så har jeg også til tider svært ved at svare på det. Men jeg ved sandelig også godt, at der er nogen, der bliver fornærmede.

    Men på den ene side er danskerne muligvis dem, der brokker sig mest over skattetryk, ventelister på hospitaler og deslignende – og glemmer helt at selvsamme skattetryk vel må være med til at sikre den førsteplads i kraft af de goder, det betaler for? En basiseksistens for en dansker er ganske enkelt på papiret mere tiltrækkende end en belgiers fx. Ingen tvivl!

    Så man skal brokke sig over det ene, men være lykkelig over det andet? Det virker ulogisk på mig, og jeg kan faktisk kun give dig ret i det selvfede. Det er selvfølgelig en generalisering – men som C, så ser jeg også tingene i et andet perspektiv efter mange år i udlandet. Jeg synes faktisk slet ikke de fleste danskere værdsætter deres gode liv nok – og så kan man virkelig undre sig over den 1. plads? Er det så en anden psykologi, der spiller ind? At Janteloven gælder i begge ekstremer – for det højeste skattetryk og det bedste liv?

    Og faktum er da også, at ikke særligt mange danskere emigrerer i forhold til andre nationaliteter – på trods af skattetryk – fordi det vel i bund og grund er godt nok. I de franske nyheder viser de p.t. ugentligt reportager om helt unge, der valfarter til Polen og sågar Rusland for at finde arbejde til 5-600 EUR om måneden. Men det er alternativet til et liv uden penge i Frankrig – og uden meget hjælp fra staten. Den situation kommer en ung dansker – og jeg nævner IKKE Robert – næppe til at sidde i.

    Ups – det blev langt; men er netop et emne, der kan gøre mig liiiiidt harm 🙂

    Kommentar af Nille — 24. april 2013 @ 17:11

    • Lange kommentarer har aldrig været bandlyst på min blog 🙂
      Du uddyber emnet så meget bedre … jeg ville ønske det var mig, der havde skrevet det, du skriver her.
      Tak for en rigtig god kommentar, som jeg kun kan tilslutte mig.

      Kommentar af Ellen — 24. april 2013 @ 19:53

  2. Jeg gad nok vide, hvordan de regner det der “lykke” ud. Jeg har svært ved at se, at vi skulle være så hulens meget lykkeligere end mange andre folkeslag. Omvendt er det vel sandt, at vi har et bedre sundhedsvæsen, et bedre socialt system osv. end de fleste andre lande. Men det er ikke noget, jeg ville gøre op i lykke. Lykken måtte snarere være ikke at have brug for de ting.

    Samtidig med disse “lykketal” plejer man at få selvmordstallene serveret, og der ligger vi også i absolut top.

    Det undrer også mig, at man accepterer talblinde journalister. Det at være talblind burde være lige så diskvalificerende til det job som at være ordblind.

    Kommentar af Henny Stewart — 24. april 2013 @ 17:54

    • Det var en god pointe, at lykke må være ikke at have brug for de ting.
      Statistikken er baseret på spørgeskemaer – mere ved jeg ikke om det, men da jeg ville finde tal på selvmordsstatistikker, faldt jeg over denne side: http://www.worldometers.info/da/ – den er godt nok tankevækkende.
      Jeg fandt også ud af, at vi ligger på plads 41 af 108 i selvmordsstatistikken … det kunne heldigvis have været værre – men Grønland ligger på førstepladsen …
      Tankevækkende er det også, at selvmordsraten tilsyneladende slet ikke hænger sammen med, hvor ‘lykkeligt’ landet er.

      Kommentar af Ellen — 24. april 2013 @ 20:06

  3. Jeg er gennem mange år kommet rigtig meget i det allersydligste Tyskland, og der oplever jeg også et langt højere serviceniveau end i Danmark. Ex: I Tyskland gå jeg ind for at købe et par nye cowboybukser, men kan ikke umiddelbart finde nogen, der passer og er på vej til at gå, men der kommer en ekspedient og hjælper og hun finder bukser frem indtil det er lykkedes at finde et par. I DK: Der kommer ingen og hjælper og hvis jeg selv henvender mig, peger hun over mod hylden og siger “Hvis de ikke ligger derovre har vi dem ikke”. I Tyskland ender jeg med at købe to par, i Danmark går jeg med uforrettet sag,

    Det undrer mig lidt, at vi er de mest lykkelige, jeg synes ellers at der er mange, der brokker sig rigtig meget over alt muligt. Men det kan selvfølgelig være at det var glemt, da intervieweren var ude og spørge.

    Kommentar af Stegemüller — 24. april 2013 @ 18:04

    • Jeg har oplevet præcis det samme både i UK og i Sverige.
      God service findes også i Danmark, men man skal nok ikke gå ind i butikker med overvægt af meget unge medarbejdere 😉
      Vi brokker os meget som danskere, men hvis der kommer nogen udefra og kritiserer, er vi omgående på barrikaderne 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. april 2013 @ 20:08

  4. Lykke er at have mulighed for at brokke sig, lykke er at have mange socialdemokratier at vælge mellem, lykke er at nogle af dem falder for spærregrænsen ved næste valg, lykke er at nogle af er så store at man tror man kan gå på vandet, lykke er at betale licens så tal- og sprogblinde kan ansættes ved radiofonien, lykke er at se Lykke udfolde sig, lykke er at kunne købe tomme kalorier billigere, lykke er … Er vi så inkonsistente i vores gøren og laden at vi er lykkeligt holdningsløse og svarer i øst, når der spørges i vest? Lykke ville være en smule mere ordentlighed. Lykke er en påskelilje.

    Kommentar af Jørgen — 24. april 2013 @ 18:31

    • Hehe, “mange socialdemokratier” 🙂
      Du har i din gode kommentar mange fine eksempler på lykke, som meget ofte ligger i de helt små ting – du har så ganske ret 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. april 2013 @ 20:11

  5. Janteloven er norsk. Sånn er det bare med den saken

    Kommentar af Kamelrytterske — 24. april 2013 @ 18:37

    • Jeg troede, den var skrevet i danske Nykøbing … 🙂
      Den gælder desværre nok mange steder, Ragnhild.

      Kommentar af Ellen — 24. april 2013 @ 20:13

      • Den er jo skrevet af Aksel Sandemose. Det kan diskuteres, hvorvidt han er norsk eller dansk. Janteloven, derimod, ser jeg ingen grund til at diskutere. Lad endelig bare normændene få den!

        Kommentar af Henny Stewart — 24. april 2013 @ 20:25

    • Janteloven må vel regnes som en del av den dansk-norske felles kulturarven. Sandemose hentet som du sier mye fra sin oppvekst i Nykøbing når han skrev om Janteloven i “En flyktning krysser sitt spor”. Den ble utgitt i 1933, noen år etter at han bosatte seg i Norge.
      Min første kommentar var mest for å følge opp bloggpostens tema, om intoleranse, og å være seg selv nok. Noe salig Henrik Ibsen har beskrevet inngående i “Peer Gynt”.

      Kommentar af Kamelrytterske — 24. april 2013 @ 22:52

      • Jeg må beskæmmet indrømme, at jeg aldrig har læst Peer Gynt 😳
        Janteloven kan vi sagtens deles om, hvis du mener, Norge er lige så slem som Danmark 🙂

        Kommentar af Ellen — 25. april 2013 @ 07:43

  6. I dette link: http://www.ifitweremyhome.com/compare/listing/DK kan du sammenligne forskellige faktorer i andre lande i forhold til Danmark. Hvis du vil kende nogle faktorer i England i forhold til Danmark skal du blot klikke på United Kingdom 🙂

    Kommentar af Søren — 24. april 2013 @ 22:20

    • Tak. Norge ville være et glimrende sted at flytte hen, kunne jeg se 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. april 2013 @ 07:35

  7. Har læst dit indlæg et par gange og jeg kan godt følge dig. Men det kræver altså at jeg nærmest selv fylder hullet ud, for du kan jo ikke argumentere for at danskernes “lykkefølelse” skyldes selvfedme, uvenlighed over for turister mm. Det er jo ganske andre parametre, der bliver målt på i de der tal.

    Når man arbejder med tallene og hvordan en velfærdsstat er skruet sammen kan der altså dukke små artige overraskelser ud. Vi griner (selvfedt) af fx USAs sundhedssystem og hvor elendigt det er – men det kommer bag på de fleste, at omkostningerne til sundhed pr indbygger overstiger de danske alt inkl. Ja vi har et højt skattetryk – men husk hvor meget vi faktisk får for de penge. Og hvor meget tryghed der ligger gemt i den der lykkestatistik.

    Jeg er ikke så berejst at jeg kan kloge mig på hvordan turister bliver behandlet andre steder så der må jeg tro dig på dit ord 🙂

    Kommentar af overleveren — 25. april 2013 @ 05:15

    • Jeg mener slet ikke, at vores lykkefølelse skyldes selvfedme, men at det ene ikke udelukker det andet, og jeg er ganske enig i, at DK er et land, man kan føle sig tryg i som indbygger. Vi er bare lidt for meget os selv nok – med DF som fanebærere til forstærkning af dette.

      Kommentar af Ellen — 25. april 2013 @ 07:41

  8. Generelt bryder jeg må jo ikke om at blive sat i een eller anden kasse sammen med andre “af min slags”, så derfor tager jeg som regel den årlige lykkeundersøgelse med et gran salt. MEN, jeg er nødt til at kommentere på dit indlæg fordi:

    I øjeblikket er jeg i meget nær kontakt med det danske sundhedsvæsen. Dels som patient, fordi jeg skal have nogle smerter o.a. udredt, dels som pårørende til en cancerpatient. Det sætter nogle tanker igang om fordeling og prioritering i samfundet. Selv de onkologiske afdelinger er ramt af sparekniven !! Og det er faktisk livsfarligt for patienterne !! Der bliver begået fejl som aldrig før og på trods af cancerpakker og koordinerede indsatser, så kræver det en skarp hjerne og/eller en fantastisk støttegruppe at fægte sig gennem og holde rede på diverse fejl så de kan rettes FØR det bliver fatalt.
    At jeg selv skal vente lidt (længe) betyder ikke det store og er okay.

    Som (ex)socialpædagog med beskæftigelse inden for særforsorgen er det mange år siden det gik op for mig at DK ikke er et ideelt land at leve i hvis man får et barn med særlige udfordringer. Nææ der skal man helst bo i et vores nabolande mod nord.

    Og med det vil jeg sige AT, et af danskens problemer er at vi i tidligere og mere gunstige tider lærte at vi lå i top på en lang række punkter såsom undervisning, hospitalsvæsnet, særforsorg, gratis uddannelse til alle og god og rolig ældrepleje. Tingene har ændret sig drastisk siden sidst i 60’erne og 70’erne, men vi danskere vil så gerne være bedst, dygtigst, længst fremme i skoene at vi overhovedet ikke opdager at vi slet ikke er det mere…..og det er jo nok fordi vi, generelt set, er urimeligt selvfede.

    Kommentar af Annette — 25. april 2013 @ 08:22

    • Jeg er meget enig med dig, Annette. Jeg har ikke selv oplevet det. Endnu, skal man jo huske at sige, for det skal nok komme.
      Men jeg har et par gange oplevet, at andre ikke har fået den hurtige behandling, de burde have haft, og jeg synes, det er under al kritik, at man fx overhovedet skal vente på en cancerscreening, hvis der er mistanke om, at der er noget galt. Hvis man vil være sikker på at stryge lige gennem systemet, er det smartest at have en helbredsforsikring, så man kan komme til med det samme på et privathospital.
      Er også enig i det med børnene. Det er ikke gjort med at diagnosticere dem med ADHD …
      Og til dit sidste afsnit: Også enig her …
      Tak for din kommentar.

      Kommentar af Ellen — 25. april 2013 @ 10:35

  9. Tak til dig, Ellen og til alle jer andre (var det korrekt brugt?ikke noget med I?). Det er spændende at læse de mange forskellige synspunkter. Jeg kan mærke, at jeg ikke helt kan lade ligge, at jeg synes, at vi gør et godt stykke arbejde i det danske sundhedsvæsen, men jeg er også enig med Anette i, at besparelser og andre prioriteringer gør, at det kan gå galt. Vores oplevelser med det danske sundhedsvæsen (to kræfttilfælde og dødsfald samt Alzheimer + plejehjem) har overordnet set været en rigtig god oplevelse, men hold da op, som det er afhængigt af den indstilling man har de forskellige steder.

    Kommentar af Lene — 25. april 2013 @ 15:41

    • Lene, når man følger en blog som din, er der slet ingen tvivl om, at du og langt de fleste inden for ‘væsenet’ yder det absolut bedste og brænder for arbejdet. Det er jo heller ikke jeres skyld, at der hele tiden bliver skåret i budgetterne.
      Overordnet set synes jeg ærlig talt ikke, at det danske sundhedsvæsen fungerer lige godt på alle fronter, men jeg synes bestemt ikke, at den enkelte ansatte dermed skal tage det som en personlig kritik, for det er jo ikke sådan ment. Det er systemet, vi kritiserer – der er plads til forbedring 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. april 2013 @ 16:59


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.