Hos Mommer

17. april 2013

Find Holger! Hvem Holger?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:45
Tags: , , ,

Hvordan har I det med, at Holger Danske bliver solgt og måske skal flytte uden for landets grænser?
Jeg har det fint, vil jeg lige skynde mig at sige … den bronzestatue, der er til salg, er hverken et nationalt klenodie eller Danmarks inkarnerede identitet, men et kunstværk, der for 100 år siden blev bestilt af Hotel Marienlyst i Helsingør, så hvorfor folk lige falder i svime over denne auktion, har jeg lidt svært ved at forstå.
Hvorfor en vis fru Kjærsgaard skræppede op med det samme, er jeg dog ikke spor forbavset over.

Jeg synes især det var pinligt-morsomt, da Hr. og Fru Danmark på gaden blev spurgt, hvad de mente om sagen, og hvor der tilsyneladende var bred enighed om, at narj, selvFØLgelig skulle han da blive i landet og det var da også for dårligt og hvordan KUNne man dog GØre sådan noget – vi må starte en indsamling …
Men da samme Hr. og Fru Danmark blev spurgt, hvem denne Holger Danske egentlig var, var der ikke rigtig nogen af dem, der vidste det; dog kom der en del interessante, men relativt tåbelige bud.
Han skal altså blive i landet, men man ved ikke hvorfor.
Det var meget dansk: At vi ikke kender den korrekte baggrund skal ikke forhindre os i at brokke os og fyldes af hellig forargelse.

Bronzeudgaven, der er i udbud nu, er det efter min bedste overbevisning kun de færreste, der kender.
Hvis der endelig er en Holger Danske, der gerne må blive stående, er det gipsafstøbningen (nu beton, fordi gips blev ødelagt af fugten) til omtalte bronzestatue, som står i kasematterne i Kronborgs kældre, men skulle han også smutte, går det nok alligevel, og go’e gamle Danmark består sikkert uden ham. Han har alligevel aldrig holdt sit løfte … ifølge legenden skulle han blive levende, rejse sig og “redde Danmark i nødens stund”. Hvor var han fx den 9. april 1940, spørger jeg bare.
Jeg synes til gengæld ikke det er helt i orden, at DR, der så forfærdelig gerne vil gøre indtryk af at være et seriøst og troværdigt medie (det lykkes dog sjældent), får den ‘morsomme’ ide at byde kunstigt op, så Lauritz.com må stoppe legen, da buddene runder 41 millioner. Auktionen er nu startet forfra.
DR P3 kalder det satire. Jeg er som sagt ikke enig, men jeg er enig med DRs kulturdirektør Morten Hesseldahl i følgende: “Der er meget forloren nationalromantik, der bliver pumpet ud i de her dage”.

Nu er Holger jo en særdeles hårfager herre (burde han så ikke have heddet Harald?), hvilket måske er forklaringen på, at stavningen gik lidt i hårdknude for TV2, da de ville fortælle om konkurrentens uheldige indblanding.

Holger Hårknude

Reklamer

35 kommentarer

  1. Ja, sikke dog en tumpet sag! Det overraskede heller ikke mig at Pia K reagerede som hun gjorde!
    Ud med Holger!

    Kommentar af Elin — 17. april 2013 @ 17:46

    • Tænk gjorde du heller ikke? 😉
      Hvis Pia vil beholde Holger, må hun købe ham for egne midler!

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 19:46

  2. Måske skulle man her spørge: Hvornår bliver TV åndsfrisk?

    Kommentar af Jørgen — 17. april 2013 @ 18:49

    • Hehe, ikke i vores tid, Jørgen 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 19:47

  3. Årh Ellen, lad os nu få lov at brokke os, Det er så dejligt – så har vi noget at være fælles om… Der er ikke noget så godt som en gang fællesforargelse og uvidenhed har aldrig været en hindring for en holdning…

    God aften til dig

    :-))

    Kommentar af Lone Nielsen — 17. april 2013 @ 18:54

    • Det er skønt at brokke sig – jeg gør det også selv i stor udstrækning 🙂
      Det sidste har du meget ret i 😉

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 19:55

  4. Gab, gab, gab! Var man ægte nationalt sindet, var det vel mere relevant (fx) at interessere sig for, at hæderkronede danske virksomheder sælges til udenlandske kapitalfonde eller multinationale selskaber, som dygtigt formår at holde skatteloven uden at betale skat.

    Kommentar af Eric — 17. april 2013 @ 19:14

    • Ja, men når nu man ikke kan se de store linjer, må man jo interessere sig for de små …

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 19:56

  5. Jeg ville have det skidt med det, hvis der skulle bruges skattekroner til at indkøbe rædselen til Christiansborg, hvilket gimpen jo ønsker.

    Jeg er meget mere optaget af at bevare danske idéer og idealer som fx den danske model, velfærdssamfundet og demokratiet. Det står skralt til med alle tre i øjeblikket, efter min mening.

    Kommentar af Henny Stewart — 17. april 2013 @ 19:34

    • Det ville godt nok også genere mig i ret høj grad. Så kan hun købe den for egne midler, hvis den betyder så meget for hende!
      Jeg vælger at fortsætte med at være optimistisk og tænke, at det skal nok gå altsammen, men som situationen er lige nu for dig, kan jeg så udmærket forstå din holdning.

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 20:01

  6. Lad da bare det der hotel sælge den skulptur som ingen af os anede de havde eller kendte til eksistensen af. Synes jeg.

    Problemet at det kan være at den betegnet som kulturarv og derfor ikke må sælges ud af landet.. men gerne sælges. Jeg ved ikke om den er i den kategori men jeg kunne nu godt forestille mig det.

    Om den er vigtig? Ikke det fjerneste….

    Kommentar af overleveren — 17. april 2013 @ 19:44

    • Jeg har kun kunnet finde oplysninger om, at den ikke er betegnet som kulturarv, så jeg synes bare man skulle lade den auktion køre i al ubemærkethed.

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 20:03

  7. Sælg den dog. Vi blive hverken rigere eller fattigere på den (kultur)-konto. Jeg kendte sådan set heller ikke historien om baggrunden, men jeg har da set bronzeudgaven på Kronborg.

    Kommentar af Stegemüller — 17. april 2013 @ 20:04

    • Bronzeudgaven står ved og ejes af Hotel Marienlyst, og det er den, der er på auktion. I Kronborgs kasematter står gips(beton)modellen 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 20:41

  8. De kan sælge den eller lade være, jeg anede ikke den eksisterede, troede at ham Holger sad og snorksov i kælderen på Kronborg.. 🙂

    Kommentar af Inge — 17. april 2013 @ 20:16

    • Det gør han også – som betonmodel. Men du bekræfter, at ikke mange kender bronzeudgaven af ham 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 20:43

  9. Lad ham dog bare fare udenlands, jeg anede ikke at han stod/sad andre steder end på Kronborg. 🙂

    Kommentar af Rejen — 17. april 2013 @ 20:30

    • Enig. Det er der vist ikke ret mange, der ved 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 20:43

  10. Meget mærkelsesbeværdigt: hvad er det egentligt, der gør os til danskere som et folk, til forskel fra Norge og Sverige, for at tage dem, der skulle ligne os mest? Er det Den kgl. Porcelænsfabrik, Georg Jensen, Holmegård? Eller kongehuset? Den lille Havfrue?
    Jeg var på Amalienborg den 9. April, og var ked af, men ikke spor forbavset over at der ikke var nogen mindehøjtidelighed, efter hvad jeg ved, af hensyn til de gardere, der faldt eller blev sårede i 1940, det eneste sted i Danmark, hvor tyskerne gav op. Min yngste farbror var gardehusar i Næstved, sammen med Anker Jørgensen. Anker gik vist ind i Bopa, min farbror i Holger Danske, som altså vågnede. Efter besættelsen blev han sat til at bevogte flygtningelejren i Frihavnen, Langelinjes kassematter fik han lov til at rydde op i, der var mange døde børn. Hans storebror, farbror Carl, lod sig også inspirere af Holger Danske, de var en gruppe, inklusive Anders Lassen, der meldte de sig til de engelske tropper.
    De havde nok meldt sig alligevel: men der skal altså være en lille kerne, en nukleus, til at starte et snefnug, således også noget, der inspirerer til at ville være med til at befri landet, mod de odds, der herskede. De kunne jo have været ligeglade; men tror du, det var det muselmalede, Den lille Havfrue, eller folk på gaden, der ikke kendte til Holger Danskes historie/myte, inklusive den fra Besættelsen, der fik dem til at lette røven?
    Kunstneren bag arbejdede jo selv for at få Holger Danske til Kronborg, nu røg gipsfiguren, betonfiguren kostede en formue, og hvad kostede det at fragte Havfruen til Kina? Skal det gøres op i penge: hvad kan vi acceptere at sælge til udlandet, før du mener, at grænsen er nået?
    Kort og godt: hvilke symboler kan vi undvære, før vi ikke mere er danskere?

    Kommentar af AagePK — 17. april 2013 @ 20:31

    • Det er et godt spørgsmål, men her handler det om en figur, stort set ingen kendte til eksistensen af. BetonHolger, som er ham, folk kender, bliver jo på Kronborg, så hele denne sag er latterlig.
      Jeg forestiller mig egentlig ikke, at det kan blive et problem, for hvor mange elementer af kulturarven kan mon være i privateje og dermed blive udbudt til salg? Næppe meget.
      Den kulturarv, vi via vores historie har inde i vores hoveder, er nok den mest værdifulde, men det er sikkert godt for danskheden og det nationale fællesskab at have noget mere konkret at forholde og knytte sig til.

      Kommentar af Ellen — 17. april 2013 @ 20:53

      • Jamen, de er da kun kommet i almen eje, fordi mæcener har skænket, og siden loven om salg af uvurderlig kulturarv, eller hvad den nu hedder, blev vedtaget. Nationalmuseet er kun fyldt med danefæ, fordi loven siger, at man skal aflevere. De fleste gør, fordi vi indimellem har historielærere, der gør historien spændende og vedkommende.
        Problemet er “internationalisterne”, politikere fra Venstre og ud til Enhedslisten, der enten er komplet historieløse, Fogh f.eks, eller dæmper folks nationalfølelse for ikke at irritere tyskerne på 9.April, f.eks.
        Så kan vi jo lige så godt aflyse påsken, den er der jo heller ikke nogen, der kender historien bag (stikord: pessach, en dans!), og den er trods alt meget længere væk end vore forældre, der stadig lever med arrene!

        Kommentar af AagePK — 17. april 2013 @ 21:43

        • Hele diskussionen om kulturarv har mange sider, som vi kan bruge meget spalteplads på – og jeg er såmænd ikke uenig med dig – jeg ønskede bare at påpege, hvor latterlig jeg synes lige netop denne sag er, fordi det, der i almenhedens øjne er ‘kulturarven’, slet ikke er inde i billedet 🙂

          Kommentar af Ellen — 18. april 2013 @ 07:30

          • Og netop derfor er debatten vigtig: lige nu diskuterer Møger og andre, igen-igen, om vi skal afskaffe monarkiet. Jamen, lad os da gøre det, og indrette Amalienborg til husvildeboliger. Ved at sælge Rytterstatuen udenfor bliver der råd til nogle bænke, hvor de kan sidde og ølle den og lade sig fotografere af kineserne, når disse nu hverken har dronningen eller havfruen mere. For hun er da helt til grin, alle ved jo, at Disney er den ægte vare, ikk’? Så skrot hende dog. Ligesom Hørup og Bovbjerg og de andre gamle fjolser, som ingen kan komme i tanke om, hvad de egentlig står der for.
            “Evigt ejes kun det tabte”

            Kommentar af AagePK — 18. april 2013 @ 09:49

            • Nu får jeg knopper bare af at høre navnet Møger, og jeg tror der er mange, der har det som jeg … lad ham bare diskutere, for jo, debatten er da vigtig. Hvis der er en debat, og det synes jeg egentlig ikke, der er – udover den med holger Danske 😉
              Der er altid nogle, der med jævne mellemrum råber op om kongehuset, men seks ud af syv ønsker det ikke afskaffet, så jeg er ikke særlig bekymret.

              Kommentar af Ellen — 18. april 2013 @ 11:02

  11. Da jeg var på Hotel Marienlyst for snart 2 år siden, blev jeg meget overrasket over, at Holger Danske i Kronborgs kælder ikke var originalen, men at originalen stod udenfor hotellet.
    Hotellet mangler vel penge og kan disponere over egne kunstværker, synes jeg.
    Ham i kælderen og historien om ham tager vel ingen skade af det?

    Kommentar af betty — 17. april 2013 @ 22:51

    • Du rammer min hensigt og min pointe med dette indlæg lige på kornet, Betty 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. april 2013 @ 07:31

  12. Vil man av med Holger? Ja, men så la ham da reise. Det er vel flere utgaver av ham, tenker jeg.
    Og det var dårlig gjort av ham å ikke trå til den 9. april 1940. Så hvorfor holde på en der ikke er ordholden??
    klem på en torsdag 🙂

    Kommentar af Mormor — 18. april 2013 @ 10:12

    • Hehe, nej, det var også det, jeg tænkte 😉
      Tak i lige måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. april 2013 @ 10:23

      • Og det skriver I på Dybbøldagen? Da nordmænd og svenskere kæmpede for Danmark, og faldt?
        Holger Danskes statue er den eneste, den er unik, så at sige. OG han vågnede, men: han var nødt til at overlade befrielsen til danskerne selv, så ikke de med det samme skulle glemme, at det koster, når man ikke vil stå sammen. På de erfaringer blev FN skabt; at Fogh så ikke syntes, vi skulle stå bagom FN, men hellere Bush, demonstrerer bare pointen: det koster, når man ikke står sammen!

        Kommentar af AagePK — 18. april 2013 @ 10:55

  13. Hos Lauritz er varenummeret 2952835 og teksten er ”

    Beskrivelse:
    Bronzeskulptur, Holger Danske, af billedhugger Hans Peder Pedersen-Dan 1859-1939. Siddende på massiv granitsokkel, placeret på sokkel af munkesten. Mål for skulptur: H. 188 cm, B. 125 cm, D. 170 cm. Mål for munkestenssokkel: 180 x 136 cm. Mål for granitsokkel: 160 x 111 cm.

    Hotel Marienlysts direktør, Anders Jensen, bestilte en skulptur af Holger Danske hos billedhuggeren Hans Peder Pedersen-Dan. Skulpturen skulle opstilles i hotellets have ved sæsonstart i 1907. Hans Pedersen-Dan havde helst set Holger Danske placeret i Kronborgs kasematter, og derfor sørgede han for at få gipsmodellen til bronzefiguren placeret på dette sted. Det førte til en strid mellem kunstneren og Anders Jensen, som gjorde krav på rettighederne til gipsoriginalen. (Lars Bjørn Madsen: ’Monumenternes Helsingør’). Denne uoverensstemmelse blev dog efterfølgende løst. Direktionen for Hotel Marienlyst har endvidere oplyst, at der i begyndelsen af 1980’erne blev taget form af originalen på Hotel Marienlyst i forbindelse med udformningen af den betonudgave af Holger Danske, som siden 1985 har været placeret i Kronborgs kasematter.

    Samlet anslået vægt inkl. munkestenssokkel: 1.500-2.000 kilo. Skulpturen kan beses ved Hotel Marienlyst, Nordre Strandvej nr. 2, 3000 Helsingør.”

    Der kan åbenbart tjenes penge på et salg, men hvor er det ligegyldigt for de fleste mennesker.

    Kommentar af Søren — 18. april 2013 @ 11:39

    • Netop! Ret ligegyldigt 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. april 2013 @ 12:08

  14. Sjovt nok er det jo ikke originalen, men betonafstøbningen i kasematterne, der betyder noget for os. Beton-Holger vil jeg gerne beholde, og så må hotellet for min skyld gøre, hvad de vil med originalen. Personalig vill jeg nok også prøve at sælge den, inden der kommer nogen og hugger den alene for metallets værdi (eller er det kun kobberstatuer, der bliver hugget?)

    Kommentar af Fruen i Midten — 18. april 2013 @ 15:17

    • Præcis! Lige mine ord!
      Så vidt jeg ved, er det kun kobber, der er interessant …

      Kommentar af Ellen — 18. april 2013 @ 17:29


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.