Hos Mommer

9. april 2013

Var det ikke noget med en kirke?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:25
Tags: ,

Ved en tidligere lejlighed skrev jeg om, at vi godt kunne tænke os lidt mere plads, efterhånden som de små englændere bliver større.
Lige netop det omtalte hus droppede vi igen; vi har kigget på en masse siden (dog kun på nettet) og vi er nok nået endeligt frem til, at vi vil tale med en håndværker om at få lavet halvdelen af andensalen (som nu bare er ét stort loftsrum) om til en hems. Det vil give os et rigtig stærkt incitament til virkelig at få ryddet op og ud på loftet.
Det vil også give os et permanent ekstra værelse og gøre det lidt nemmere at have et enkelt par overnattende gæster, så når jeg jobstopper, og vi ellers en sjælden gang opholder os på folkeregisteradressen, vil vi gå mere alvorligt til sagen.
Det er heldigvis ikke et projekt, der haster, for det varer længe, inden englænderne skal sove i rækkehuset næste gang: vores fælles uges sommerferie tilbringer vi i Sverige og efterårsferien er sikret på Djursland. Det bliver derfor tidligst til jul, og den har vi ikke engang truffet beslutning om skal tilbringes i Sverige eller i Danmark.

Vi kunne jo også købe en kirke.
Der kan vi formentlig få plads nok, og jeg kan til enhver tid stille mig op på prædikestolen og overskue hele situationen.

Solrød landsbykirke

Nej, pjat, selvfølgelig køber vi ikke en kirke – men jeg skulle vende tanken om ‘kirke til salg’ et par gange inde i mit hoved, da jeg for nylig hørte, at man havde sat et antal kirker til salg.
Jeg er godt nok ikke medlem af foreningen, men jeg ser vore gamle kirker som unikke kulturminder og ville meget nødig undvære dem i vores landskab – men ingen har jo heller talt om at rive dem ned … 
Det er dog nok ikke landsbykirkerne, der ryger først ud på det åbne marked – aktuelt er det 17 københavnske kirker, der er tale om.
Interesserede kan se de 16 af dem her.
Fordi en kirke for mig mere er en smuk og meget karakteristisk dansk bygning end et ‘Guds Hus’, har jeg aldrig brudt mig om moderne kirkedesign af forskellig karakter, som fx en af de i artiklen afbildede, nemlig Bavnehøj Kirke i Kongens Enghave, så den vil jeg ikke stå i kø for at købe … jeg kan i øvrigt undre mig en del over, at man byggede kirker så sent som i 1977 – på det tidspunkt var kirkerne bestemt ikke længere overrendt i Danmark.

Jeg synes, det er en vældig god ide at udbyde kirkerne til salg; der må være en masse spændende formål, hvortil de vil være meget, meget velegnede.
Chancerne for, at en given kirke dermed vil blive ordentligt vedligeholdt, stiger sikkert også, hvis der er nogen, der har villet ofre penge på at købe den.
Hvad synes I om tanken om at sætte kirker til salg?

42 kommentarer

  1. Hø hø jeg kunne ellers lige se scenen for mig. Dig tronende på prædikestolen 😉

    Kommentar af Anette — 9. april 2013 @ 16:53

    • Hehe, ku’ du lige det, Anette? Man skulle næsten tro, du kendte mig 😉

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 18:08

  2. Det lyder spændende med jeres projekt på 2. salen.

    Jeg synes som udgangspunkt at tanken om at lukke kirker og at sætte dem til salg er helt forfærdelig – for det siger jo noget om, at der slet ikke kommer mennesker i kirken og at der alt for ofte har været messefald (jeg tror nok, det er sådan, de 16 københavnske kirker er udvalgt). Når det så er sagt, kan jeg ikke se noget galt i, at man finder andre egnede formål for bygningen. Jeg forestiller mig, at der kan holdes mange dejlige udstillinger, musikarrangementer mv. Køberen bør være forpligtet til at holde kirkebygningen i god stand og at bevare den del af vores kulturarv.

    Kommentar af Stegemüller — 9. april 2013 @ 16:57

    • Vi er jo meget enige, og når man som dig er troende, kan det ikke være en rar tanke, at der ingen kommer til gudstjenesterne.
      Men når det nu er sådan det er, er det nemlig fint, at man finder på løsninger, der medvirker til kirkernes bevarelse.
      Tror du ikke, det kommer af sig selv, at man vedligeholder, når man har betalt penge for noget? Det vil retfærdigvis aldrig kunne blive andet end en moralsk forpligtelse; ganske som når man køber et parcelhus.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 18:11

  3. På Læsø har de indrettet en kirke til badeanstalt. De har sådan nogle saltbehandlinger. I England har jeg flere gange set kirker, der var konverteret til privat beboelse. I Tyrkiet er nogle af de bedste moskéer konverterede kirker, fx Hagiah Sophia. Det er sådan set bare sund fornuft, at folkekirken ikke skal have nogle ubrugte bygninger stående. Jeg er sikker på, at der kan findes købere. Men det ville godt nok genere mig at bo i en kirke i det, jeg opfatter som klassisk kirkedesign.

    Kommentar af Henny Stewart — 9. april 2013 @ 17:57

    • Mine ord igen 🙂 Det er bedst at finde anvendelse for ubrugte bygninger – uanset hvad det er for en slags bygning.
      Jeg tror heller ikke, at jeg ville synes om at bo i en kirke, men kan faktisk ikke beskrive hvorfor jeg har det sådan.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 18:15

  4. Bryder mig ikke om tanken om det – hvis de bliver sat i frit salg.. som man blandt andet gør i England hvor folk kan indrette dem til boliger og sådan noget. Men kan de overtages af behørige foreninger og organisationer har jeg ingen verdens problemer med at en halvtom bygning bliver brugt til noget andet – bare man aldrig glemmer hvad det egentlig er der er historien bag murene.

    god fornøjelse med hemsen.. det er altså herlig boligindretning.. så det er da en glimrende ide.

    Kommentar af overleveren — 9. april 2013 @ 18:03

    • Jeg tror nok, de bliver udbudt i frit salg, men mon ikke chancen er størst for, at det bliver netop organisationer eller foreninger, der bliver de reelle købere? Det tror jeg.
      Joh tak – vi synes egentlig også selv, at det er en ret god ide 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 18:20

  5. Jeg ville nok ikke vælge at købe og bo i en kirke. På hjørnet af Vindingevej og Lysevangsvej ligger en kirke der blev solgt og i starten var et motionscenter.. Hvad det er i dag aner jeg ikke.

    Kommentar af Inge — 9. april 2013 @ 18:16

    • Det ville jeg nok heller ikke … men det rummer nogle helt specielle muligheder for alternativ indretning.
      Ja, gad vide … et motionscenter i en kirke? Ja, hvorfor ikke? Kan dog ikke lade være med at spekulere over den specielle akustik, der normalt er i en kirke 😉

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 18:23

  6. Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal mene om det, hvis de bliver solgt og brugt fornuftigt, og som du selv skriver, med tanke på at de fleste indeholder historie, så er det ok i stedet for at de står og forfalder. Ville dog ikke selv investere i én, der er alt for meget at gøre rent.. 🙂

    Kommentar af Rejen — 9. april 2013 @ 18:48

    • Det lyder til, at mange – og også du – har været rundt om de samme tanker som jeg selv.
      Omfanget af rengøring kommer vel an på, hvordan du indretter kirken 😉

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 19:44

  7. Selvfølgelig skal de da sælges, hvis de ikke bliver brugt og i øvrigt ikke har nogen særlig arkitektonisk eller historisk værdi. Jeg har kigget på de 16 og undret mig noget over to af dem, jeg kender lidt til. Den ene er Ålholm kirke, som har en meget speciel historie, hvor de omkringboende samlede ind til den, fordi de savnede en kirke. Det var absolut ikke et rigt kvarter, så den blev meget enkelt indrettet. Jeg synes, det ville være rigtig synd, hvis den blev ombygget. Den anden er Solbjerg Kirke, hvor jeg har været til koncert et par gange, og da var den stopfyldt, “tilhøreladende” med omkringboende, men det kan jo godt være, at de samme mennesker ikke kommer der til daglig. Den ville i øvrigt egne sig glimrende til forsamlingshus eller lignende. Så er der jo også Sankt Pauls kirke inde ved Nyboder, men den er i forvejen flittigt brugt til koncerter og lignende, så den skal nok klare sig i sin oprindelige skikkelse.

    Bo i en kirke? De fleste af dem ville være svære at indrette til bolig – men du kunne da godt bruge en prædikestol til at prædike om apostroffer 😉

    Kommentar af Rasmine — 9. april 2013 @ 18:58

    • Meget interessant at høre om din viden om kirkerne, som jeg selvfølgelig intet kender til.
      Kirkekoncerter er vist ganske usammenligneligt med en almindelig gudstjeneste – selv jeg går glad og gerne til kirkekoncert, mens alle andre kirkelige handlinger end bryllupper er meget, meget lidt attraktivt for mig 🙂

      De er nok ret uegnede til boliger, men du sætter sjove tanker i gang vedrørende potentielle apostrof-prædikener 😉

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 19:52

      • “Den hellige Ellenistiske Apostrofiske kirke” HA-HA-HA!!

        Kommentar af AagePK — 9. april 2013 @ 20:10

        • Okay, Aage – det var godt nok en af de absolut bedre bemærkninger 😆

          Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 20:33

  8. Alt er vist sagt 🙂 Jeg håber at der findes brug for kirkerne, noget der understøtter bygningernes historie.

    Kommentar af Lene — 9. april 2013 @ 19:44

    • Ikke alt, Lene 🙂
      Det vil være bedst hvis de kan blive brugt, frem for at stå tomme og forsømte hen.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 19:53

  9. Ja, jeg burde jo nok bare skrive hele teksten til Arlo Guthrie’s Alices ResTaurant; men den er på 4 tætskrevne sider, så google selv. Den fortæller ellers meget fornøjeligt om, hvor hyggeligt det kan være at bo i en kirke, med meget plads, hvor der kan samles en masse garbage, og hvordan man får vennerne til at tømme ud for en Thanksgiving Dinner. Det er en af mine yndlingsplader fra hippietiden, i 1966-67. Den kom også som en dejlig film om militærnægteriet i USA’s Vietnam-krig.
    Nogle kirker, flere end man tror, har arkitektonisk værdi, fordi de afspejler troen i tiden. Og der bygges stadig kirker, fordi folk flytter sig. Nogle af kirkerne på Vesterbro f.eks har jo langt større menighed, end der bor mennesker på Ærø, hvor vi har 7 kirker, små perler hver især.

    Kommentar af AagePK — 9. april 2013 @ 20:27

    • Alice’s Restaurant fik lige en meget gammel klokke til at ringe, men jeg er meget glad for, at du undlod at skrive hele den tekst 😉
      Det gør det desværre ikke alene med en større menighed, hvis der ikke kommer en levende sjæl til gudstjenesterne 🙂
      Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeres syv kirker er syv perler, men hvor mange bruger kirkerne til deres oprindelige formål? Det er jo det, dette handler om.
      Velkommen tilbage fra ferie, i øvrigt! Håber I havde en dejlig tur.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 20:45

  10. “You can get anything you want, at Alice’s restaurant”.
    Arlo Guthrie har indrettet noget kollektiv/kulturcenter i den kirke, filmen Alice’s restaurant omhandler.
    I Varde bebor et arkitektfirma en nedlagt kirke – MED kirkeklokke.
    Kirken, jeg engang blev døbt i, blev siden omdannet til snedkerværksted, efter at en ny kirkebygning stod færdig.
    Her i huset bruger vi med stor fornøjelse og jævnligt de omkringliggende kirker. Vi er nemlig store fans af kirkekoncerter – og er meget stabilt ikke-deltagende i almindelige gudstjenester.
    Det er en undelig tanke at kirker skal bruges til andet end kirker – men hvorfor egentlig ikke? Det er slet ikke nogen ny eller ukendt tanke, tværtimod.

    Kommentar af Den gamle Krage — 9. april 2013 @ 20:40

    • Ja, alle vi gamle hippier kan nok huske nogle af ordene fra Alice’s Restaurant:-)
      Jo mere jeg tænker over det, jo bedre synes jeg om ideen om alternative anvendelser af kirker … og jeg kan se, at vi er meget på linje vedrørende kirkekoncerter og gudstjenester – så tanken, som først var underlig, også for mig, er slet ikke så underlig mere.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 20:56

  11. Hvis der ikke er nogen menighed, så synes jeg, det er sund fornuft at sælge bygningen. Der er mange kirkebygninger, der er historiske og arkitektoniske perler, så jeg håber, de bliver taget hånd om på en god måde. Det bliver spændende at se, hvad der kan komme af kreative løsninger.

    Kommentar af betty — 9. april 2013 @ 21:00

    • Vi er meget enige, Betty. Det er langt bedre, at kirkerne bliver brugt og vedligeholdt end bare får lov at forfalde.
      Det bliver spændende, ja … vi må håbe, der er nogle, der finder det interessant at følge op på kirkesalget.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2013 @ 21:14

  12. Jeg synes umiddelbart, det er lidt vemodigt, at det er nødvendigt at lukke kirker. Men hvis der ikke kommer mennesker til gudstjenesterne, så er der jo heller intet grundlag for at opretholde kirken.
    Jeg er vild med at besøge kirker. Jeg bliver lidt overvældet over stemningen, der for det meste er i rummet. Gad vide, om den helt forsvinder, når en kirke nedlægges og overgår til andet formål.

    Kommentar af conny — 10. april 2013 @ 6:02

    • Enig. Det kan nok ikke være anderlede.
      Der er en speciel stemning i kirker, og hvorvidt den vil kunne bevares, afhænger meget af den nye ejer og hvad den vil blive brugt til, tror jeg.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2013 @ 8:56

  13. I Gørlev var der en valgmenighedskirke, da jeg var barn. En fin lille landsbykirke, som var lidt spændende at går forbi, fordi den kun var for dem, der var medlem. For omkring 20 år siden nedlagde valgmenigheden sig selv (det lyder lidt forkert), og kirken var dermed tom. I dag er den et af mine favoritsteder. Den er indrettet med brugskunst, delikatesser og de lækreste lædervarer (og vidst 100 andre ting). Man fornemmer rigtig kirkerummet, når man træder ind, og der er altid musik, der understreger stemningen. Den er brugt med respekt for historien og uden at ødelægge noget indvendigt. Prøv at Google Den Gamle Kirke i Gørlev. Og hvis du skulle komme forbi, så giv lyd, for så ses vi da 🙂

    Kommentar af Susanne — 10. april 2013 @ 6:30

    • Det lyder meget spændende, det du fortæller her … en god måde at anvende kirken på.
      Jeg giver lyd, hvis vi kommer forbi 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. april 2013 @ 8:58

  14. Selvfølgelig skal man da sælge kirkerne, så de kan blive brugt. Måske skal de være underlagt nogle klausuler, så de ikke blot bliver revet ned og erstattet af ligegyldigt byggeri, inden man får set sig om. Af privat-nostalgiske grunde kunne jeg tænke mig Solbjerg Kirke, som min oldefar har tegnet. Hvis vi nu var en formuende familie, kunne vi købe den og bruge den til afholdelse af familie-tam-tam. Det ville da være noget 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. april 2013 @ 7:55

    • Ej, hvor spændende, at din oldefar har tegnet den kirke! Jeg måtte jo lige over og lure … 400 siddepladser. Det skulle nok kunne give jer rum nok til selv de største familiefester 🙂 Kan I ikke splejse?

      Kommentar af Ellen — 10. april 2013 @ 9:00

  15. Ellen – jeg har skrevet om en ny vejrtjeneste, som jeg tror, I vil kunne have særlig gavn af, da I ikke kun opholder jer i Danmark, men også i Sverige og England 🙂

    Kommentar af Søren — 10. april 2013 @ 10:36

    • Jeg kigger over 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. april 2013 @ 10:56

  16. Jeg tror ikke, at jeg kan tilføje noget til det allerede skrevne, men min personlige mening er, at jeg med hjertet har svært ved at forlige mig med lukning af kirker, mens jeg med min hjerne godt kan forstå det. Blot vil jeg ønske, at kirkerne vil blive brugt til “passende” formål og under ingen omstændigheder revet ned. Uanset om de er kønne eller ej, så repræsenterer de hver især en periode, også I arkitektonisk forstand.
    Forhåbentlig bliver deres historie skrevet ned? I Dublin har vi set eksempler på både brug og misbrug af nedlagte kirker (turistbureau versus diskotek). Det kunne være spændende at indrette en kirke til privatbolig trods loftshøjden 🙂 ?

    Kommentar af Nonna — 10. april 2013 @ 11:48

    • Enig – hvis alternativet er, at de står og langsomt forfalder, er det bedre, at de bliver brugt og dermed bevaret.
      Diskotek lyder ikke helt rart i mine ører heller, men i England kan man se de mest fantastiske eksempler på anderledes udnyttelse af gamle bygninger, så hvorfor ikke en helt unik bolig?

      Kommentar af Ellen — 10. april 2013 @ 14:25

  17. Det er et dejligt billede af Solrød Landsbykirke. Fint med mig at kirker sælges, hvis de ikke kan udnyttes til andre, fælles formål – og det må jo åbenbart være svært siden de sættes til salg. Kunne du ikke trone på hemsen og have overblik derfra?

    Kommentar af Jørgen — 10. april 2013 @ 15:27

    • Tak … jeg synes det er sådan en smuk kirke.
      Jo – jeg tror jeg må nøjes med at trone fra en hems 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. april 2013 @ 16:12

  18. En veninde blev valgmenighedspræst i en kirke, som oprindeligt havde været et mejeri. Det var en dejlig kirke. Jeg tror ikke, jeg ville have vanskeligt ved at bo i en tidligere kirke. For mig er det vigtigt, hvad der tidligere er foregået i en bygning. Derfor forstår jeg ikke, at der er mennesker, der køber et hus, der har været et fængsel engang, måske for længe siden – men alligevel. Ikke så langt fra hvor jeg bor, er der et stort hus, hvor mennesker er blevet mishandlet i kælderen under Anden Verdenskrig. Tænk dig lige, hvis det rum i dag bliver brugt til vinkælder. Én eneste gang i de tyve år jeg har boet i mit hus, havde jeg behov for at skrige min fortvivlelse ud, og det ville jeg ikke gøre i mit hjem, så jeg kørte ud i en skov langt væk – og skreg i vilden sky.

    Kommentar af Elsebeth — 10. april 2013 @ 23:24

    • Jeg forstår udmærket hvad du mener – jeg ville også kunne bo i en kirke, men ikke i et fængsel.
      Fin ide at skrige i skoven – jeg ville nok heller ikke gøre det i parcelhuskvarteret og slet ikke i rækkehuset, men jeg ville ikke køre nogen steder, hvis jeg var sikker på, at ingen andre kunne høre mig 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. april 2013 @ 6:34

  19. Jeg bor i et stort hus på en stor grund, så der ville ikke være nogen, der kunne høre mig. Noget af det bedste, jeg har købt for penge, er mit hus, og det ville jeg ikke bruge til at skrige i. Man kan vel ikke sige, at man elsker sit hus; mit hus er det bedste sted på jorden for mig, og det har en vidunderlig atmosfære, hvor alle, også børn trives – og det ville jeg ikke risikere at ødelægge. Min ene bror syntes, jeg var (for!) længe om at købe et hus. Så jeg fortalte ham, at jeg ikke skulle have et hus, men HUSET, og at jeg skulle kunne høre eller mærke, at jeg havde fundet det. Og da jeg første gang satte mine fødder på gårdspladsen kunne jeg straks mærke, at her hørte jeg til. Da mit ældste barnebarn var en bette fyr, hentede han somme tider et album og sagde til min datter, “I miss mormor’s house!”, og så kunne han sidde længe og kikke på alle billederne. Hver gang han kommer, tager han en tur gennem hele huset oppe og nede og kommer ud til mig og melder, “Mormor, it looks like it should, and it smells like it should!” Ikke mindst den sidste kommentar kan jeg godt lide, for der er huse, der ikke lugter særlig godt, og hvor atmosfæren heller ikke er særlig rar, synes jeg.

    Kommentar af Elsebeth — 11. april 2013 @ 10:41

    • Det lyder virkelig som om du har fundet dit drømmehus 🙂 Det må være dejligt at have det sådan … jeg har det – næsten – sådan med ødegården, men det er urealistisk at flytte derop, desværre.

      Kommentar af Ellen — 11. april 2013 @ 12:56

  20. Jeg vil ønske for dig og din mand, at I vil blive i stand til at opholde jer på ødegården i meget lange perioder ad gangen. Der er ikke noget bedre end at kunne trække vejret med bunden af maven og føle sig glad og tilfreds.

    Kommentar af Elsebeth — 11. april 2013 @ 14:32

    • Tak; jeg er så fuldt og helt enig, og det er da også planen at være der længere ad gangen end bare en weekend 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. april 2013 @ 15:10


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.