Hos Mommer

14. februar 2013

Jeg gider ikke høre mere om hestekød

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:37
Tags: ,

I går sagde Eric det rigtig godt, så jeg skal gøre mit bedste for ikke at gentage hans ord, omend der nok vil være et vist overlap.
Jeg er lidt spændt på, hvor længe medierne gider køre på hestekødssagen – og i hvilken form.
Aftenshowet i aftes gjorde det ret godt: en en eller anden fyr (beklager, men min tv-koncentration har kørt på mindre end halv i denne uge, så jeg får ikke det hele med) var blevet hevet ind for at fortælle om hestekødets fortræffeligheder … det er nemlig en udmærket spise.
Charlotte højt til hestDer blev tilberedt en ret af hestekød ‘Ryttergryde’! Igen pga. min ringe koncentration ved jeg ikke, om det var en frivillig eller ufrivillig morsomhed. Formentlig det første. Sms-afstemningen plingede ud med et resultat for spisning af hestekød, der ikke overraskede mig specielt meget, men som kom meget bag på tv-værterne; nemlig 86 %, der ikke ville have noget imod at spise hestekød og dermed 14 %, der ikke ville sætte tænderne i det.
Hele denne sag er en sag mellem hestekødseksportører og dem som åbenbart fejlagtigt tror, de er oksekødsimportører. Det er noget med at købe billigt og snyde med varerne, så man kan sælge dyrt.
Det er selvfølgelig på ingen måde i orden, men jeg kan ikke se, at det på nogen måde kan retfærdiggøre, at den hestekødsfyldte mad kasseres.

Hvis det havde været svinekød, kunne jeg forstå ramaskriget, for så har vi pludselig op til flere religioner indblandet.
Eric foreslog, at man kunne klistre en mærkat på de aktuelle færdigretter “OBS: kan indeholde hestekød”.
Så enkelt kan det gøres, hvorefter man kan koncentrere sig om at finde de virkelige syndere, som vist gemmer sig godt … den ene efter den anden har i hvert fald travlt med at vaske hænder og sige “Det var ikke mig! Det var …”

Jeg har spist en del hestekød, men det ligger mange år tilbage. Eller … det ved jeg måske så ikke, om det gør? Winking smile Da jeg ikke køber færdigretter, passer det sikkert for mit vedkommende …
For år tilbage var det ikke ualmindeligt at kunne finde det hos slagteren, og når han havde det, købte jeg gerne lidt fars og lavede hestebøffer – en absolut glimrende spise. En anelse sødere i smagen end oksekød, som der også blev sagt i aftes, men jo selvfølgelig ikke sødt som i sukkersødt.
Da Charlotte og Pernille blev ført sammen som hhv. 10- og 11-årige, var de begge bidt af gale heste og kunne lige så lidt forestille sig at spise hestekød som de fleste af os kan forestille sig at spise hundekød. De unge damer kunne i skøn samdrægtighed ophidse sig over, at man overhovedet kunne få tanken, og da jeg ikke syntes, det ville være i orden at narre dem, holdt jeg helt op med at købe hestekød. Ikke at C havde spurgt til det tidligere … hun spiste uden spørgsmål den mad, der kom på bordet, så jeg kunne sagtens have snydt hende, men hvorfor skulle jeg det? I dag er de begge mere afslappede vedrørende emnet – de har forlængst indset, at det jo ofte er dyr, vi kender godt, der ender på slagtebænken, så om det er hest, ko, gris eller kylling, betyder ikke rigtig noget.

38 kommentarer

  1. Jeg har undret mig, lige siden postyret startede.Efter postyret at dømme kunne man forledes til at tro, at det var sundhedsfarligt.

    Citat fra et nyhedsbrev, som jeg har modtaget fra Løgismose:

    “Det er ikke så længe siden, det ikke var helt umuligt at finde hesteslagtere i Danmark. Blandt andet lå der en berømt én af slagsen ude på Herlev Hovedgade. Han havde en aftale med Travbanen i Charlottenlund, og de unge heste, han fik herfra, var så eftertragtede, at han også havde en telefonliste over både private og restauratører i Københavnsområdet, som blev lykkelige, når endnu en travhest var kommet galt afsted.

    Velhængt hestekød fra dyr, der har levet et smukt liv, er en stor delikatesse. Føllet leverer helt på niveau med kalven, og den voksne hest leverer et smukt alternativ til det allestedsnærværende oksekød. Alt efter race og alder kan det bevæge sig fra at ligne godt oksekød til forveksling, over imod et mørkere og dybere udtryk, der er i familie med det, den højt skattede svenske elg leverer.”

    Så vidt jeg ved, har jeg aldrig smagt hestekød, men nu kunne jeg virkelig godt tænke mig at prøve at smage hestekød fra forskelllige racer.

    Kommentar af Rasmine — 14. februar 2013 @ 18:08

    • Du skal åbenbart bare købe en fastfood-lasagne, så får du masser af hestekød 😉
      Spøg til side … det var interessant at læse dit citat fra Løgismose. Hestekød er udmærket kød, men der skal naturligvis ikke være snyd og bedrag med i billedet, og kødet skal være kontrolleret som alt andet konsumkød.

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 19:09

  2. Jeg kunne ikke være mere enig med dig. Vi nærmer os hysteriske højder.
    Selvfølgelig skal varedeklarationen være korrekt, så vi kan vælge, hvad vi vil spise. Men man skulle tro ud fra mediernes og politikernes reaktioner, at hestekød er den værste gift, der findes.
    Sandheden er, at det handler om kultur og tradition.
    Måske også religion? Jeg tror heste hører til de urene dyr i jøder og muslimers forståelse. Det er vist nok kun dyr (af de firbenede) med klove, der må spises. Køer og får. Og også fjerkræ. Og fisk, men ikke skaldyr.
    Nej, nu bevæger jeg mig vist for langt ud 😉
    Nå, nok om det.
    Dejlige billeder fra kælketuren. Hvor er det skønt med sådan et vintervejr, når børnebørnene er hos jer.
    Sød lille baby.

    Kommentar af betty — 14. februar 2013 @ 18:14

    • Jeg skal ikke afvise, at hestekød kan være urent kød i visse religioner – jeg ved ikke nok om det, men hvis det er sådan, kan det godt undre mig, at ikke-kristne danskere ikke har råbt meget højt efter der blev konstateret hestekød i visse produkter.

      Ja. Når nu det hedder vinterferie, er det okay med kælkevejr 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 19:13

  3. Suk hvor er jeg træt af at høre om den “kæmpe” skandale.. Det må være agurketider lige nu når det får så meget dækning.. Det er jo for pokker ikke sundhedsskadeligt at spise hestekød.. Selvfølgelig skal der ikke snydes med indhold.. meeen så er det heller ikke værre. Så vidt jeg ved er der ingen der er døde af det.. 🙂

    Kommentar af Inge — 14. februar 2013 @ 18:30

    • Jeg tror bare, medierne som altid elsker at svælge i en skandale, og jo mere suppe, de kan koge på den, jo bedre.
      Det kunne være rart, hvis de havde nogle spioner blandt menigmand, så de kan finde ud af, hvornår nok er nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 19:15

  4. Problemet er vel, at der ingen kontrol er med kødet, når det foregår på denne måde. Ingen kan spore hvorfra det stammer, hvilket slagteri, under hvilke hygiejniske forhold osv slagtning og forarbejdelse er foregået. Kødet kan indeholde uanede mængder af medicinrester mv. Heste har i DK og i resten af EU, et hestepas indeholdende bla et medicinkort, hvor visse typer af medicin skal registreres. En del alment anvendt medicin til heste fx smertestillende og beroligende midler medfører, at hesten ikke længere må anvendes til konsum og det er der vel en grund til?

    Ellers er jeg enig – hestekød slagtet og forarbejdet under kontrollerede og hygiejniske former er som al anden kød.

    mvh Lone

    Kommentar af Lone Nielsen — 14. februar 2013 @ 18:50

    • Du har en pointe med medicinen, og det ville da være rart at vide, om kødet er under kontrol, hvor det end kommer fra, men det skal man nok ikke regne med, at det er.

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 19:17

  5. Skal jeg forstå det sådan at du og evt andre der ikke kan se problemet synes at det er ok at betale oksekødspris for noget der ikke er oksekød? For det synes jeg faktisk. Jeg bryder mig slet ikke om tanken om at det nogen bilder nogle andre ind er oksekød fra gamle malkekøer eller måske ligefrem kødkvæg i virkeligheden er gamle udtjente ponyer. Og alene fordi de er billigere at få fat i end okserne?

    Jeg spiser osse gerne hest og det uden problemer, men jeg bryder mig ikke om at blive snydt på den måde. Og jeg bryder mig slet ikke om at nogen har hakket noget kød og så hældt lidt farvestof i det for at få det til at ligne oksekød.

    At jeg så heller ikke bryder mig om at hele sagen har fået disse dimensioner af kæmpeskandale – det er naturligvis en helt anden sag.

    Kommentar af overleveren — 14. februar 2013 @ 18:51

    • Nej, jeg synes bestemt ikke, det er i orden, at der er nogen, der sælger hestekød til oksekødspris – det var det jeg mente med, at det er en sag mellem importørerne og de bedrageriske hestekødshandlere. Jeg gider som forbruger ikke have klistret al sendetiden til med at vade rundt og rundt i det.
      Så vi er vist i virkeligheden enige 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 19:20

  6. Det er ikke i orden at man snyder for at tjene flere penge, så hellere skrive at det indeholder hestekød så folk ved hvad de køber.

    Kommentar af rejen — 14. februar 2013 @ 19:52

    • Netop!

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 20:44

  7. Så lenge kjøttet er egnet som menneskemat, skulle det jo ikke være noe problem? Tok litt tid før jeg forsto på reportasjen på Dagsrevyen at problemet var at ferdigmaten ikke var merket med hva den faktisk inneholdt, at det var det som var problemet, ikke at hestekjøttet var bedervet.
    Var vel en eller annen luring som “glemte” å opplyse at kjøttet kom fra et hesteslakteri, og noen andre luringer som så en mulighet for litt ekstra fortjeneste ved å “glemme” å oppgi riktig innhold i produktet de solgte

    Kommentar af Kamelrytterske — 14. februar 2013 @ 19:54

    • Det er præcis det, der er problemet, hvorfor jeg synes, at medierne bruger alt for meget ‘spalteplads’ på emnet.

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 20:45

  8. Hestekød er (normalt) sundere end oksekød, og det smager mindst lige så godt. Du skriver, at det skulle smage sødere, ja, men det skyldes, at det blev hakket, og dermed iltet. Ifølge min hesteslagter, Elung Jensen, skuespilleren Søren Elungs far. Han havde en dejlig slagterbutik i Kongensgade i Odense. Men han så drabelig ud, da han manglede et par fingre, i min hukommelse på hver hånd. Hans røgede mørbrad af føl var noget af det lækreste, men t-bonesteak var nu nr 1; at det så også var den eneste t-bonesteak, man som ung studerende kunne få råd til, er noget andet.
    Foruden ham var der to andre slagtere, der havde hestekød i disken, hver dag.
    Aversionen skyldes i dag tøsekulturen, undskyld mig, men det er det: ridepigerne synes det er sååå synd at spise heste, og der bliver derfor lavet en masse bestemmelser, der besværliggør handlen. Vi har selv haft hest siden 1973 og kender en hel del til problemet med at få godkendelserne i orden, nogen påstår derfor, at der nok er en kontorchef, hvis hestepige af en datter har sat fluer i hovedet på ham.
    Når det er sagt: konen er farmakonom, svigerfader var dyrlæge, så selvfølgeligt er vi da også klare over, at medicinmisbrug er et stort problem, som kan gøre køddet i høj grad usundt for mennesker. Mange ryttere pumper hesten op med phenylbutazon, for at ophæve ømhed efter længere transport, f.eks. Stoffet har tidligere været anvendt ved arthritis og andre gigtlidelser, Morbus Bechterew, kraftige ledsmerter. Men det er forbudt siden engang i ’80erne, da der er kraftige risici for mavesår, nyresten, og blødersyge.
    Men FEI, hestesportens øverste organ, har tilladt og endda forsøgt at forhøje restindholdet i serum, og med skam at melde: prins Phillip var en meget kontant forfægter, ellers kunne hestene jo ikke deltage i så mange konkurrencer pga transportømhed.
    Og det er den ene side af problemet med hestekød i dag. Den anden er den kulturelle: foruden hestetøserne har især kristendommen, og især i Sverige, set skævt dertil: fordi asatroende ofrede, og åd, heste, blev det i Sverige forbudt at slagte og spise heste; det var rakkerarbejde at begrave dyrene. Da danskerne blev fordrevet fra Skåne i 1710-tallet, blev 5000 heste skudt og smidt i brønde, kirker, rådhuse og fæstninger: de lokale jøder blev sat til at rydde op. Svenskerne ville ikke røre ved de døde heste.

    Kommentar af AagePK — 14. februar 2013 @ 20:07

    • Jeg tror du har meget ret i det med tøsekulturen, som du kalder det. Det var jo også det, vi i nogle år var underlagt, og da det var overstået, kunne man ikke længere købe hestekød.
      Jeg synes, fyren i aftes, sagde, at kødet generelt var sødere – oksekød hakkes og iltes jo også, så det skulle i princippet kunne være den samme smag, men det er det ikke – oksefars og hestefars smager ikke ens.
      Jeg vidste ikke, at svenskerne havde det syn på heste.

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 20:50

      • Så lige en sjov fyr skrive: Pferdiretter, spor af oksekød kan forekomme! 🙂

        Kommentar af AagePK — 14. februar 2013 @ 21:38

        • Hehe, den var ret god 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. februar 2013 @ 07:36

  9. Nå men så vil jeg skrive om noget helt andet … tænke tænke tænke … Håber du fik sendt englænderne godt af sted 🙂

    Kommentar af Lene — 14. februar 2013 @ 20:15

    • Hehe … jotak, det gjorde jeg. De er landet i UK, blevet hentet af Tim og må være helt hjemme om en times tid 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 20:51

  10. Jeg har intet mod, at man spiser hestekød. Har selv spist det med god appetit. Men man skal kunne regne med indholdsfortegnelser!

    Kommentar af Henny Stewart — 14. februar 2013 @ 20:42

    • Jo, men hvis producenterne har handlet i god tro, så må man gå længere bagud i fødekæden (!) for at finde synderne – og i mellemtiden have alternative løsninger, så ikke der skal smides store mængder mad ud.

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2013 @ 20:53

  11. Der kan sikkert ikke koges så meget suppe på den pt. overfyldte “knogleekspressen” som på “koen var hest”. Måske skulle man bruge energien på at lære Lars Løkke at der er forskel på synke og sænke, jvf. et læserbrev gd., der påpeger at han har sagt at Nordkorea sank en korvet. Velbekomme. Mangles relevante emner kan det anbefales at læse Berlingskes kronik dd.

    Kommentar af Jørgen — 15. februar 2013 @ 09:50

    • Du godeste – jeg troede, LL var bedre til dansk end dette!
      Du bliver nok nødt til at specificere nærmere – jeg holder hverken Berlingeren i papir- eller elektronisk udgave og kan kun læse, hvad resten af verden også kan læse – og at søge på ‘kronik 15. februar’ gav ikke et brugbart resultat 😉

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2013 @ 10:41

  12. Hestekød smager aldeles glimrende, så vidt jeg husker. Det er længe siden, jeg har smagt det. Vores datter havde hest, og så var det naturligvis ikke god tone at servere det :-)! Men man skal naturligvis kunne stole på varedeklarationen. Mere fødevarekontrol, tak.
    Jeg synes som så mange andre også, at nu har vi hørt nok om det. Vi fik forøvrigt lasagne forleden (altid hjemmelavet), uden hestekød.
    Jeg så for øvrigt en god vits på FB: Et billede af en flok heste, der galopperer afsted. Teksten lyder: Let´s go, before they Findus :-)! God fredag!

    Kommentar af Nonna — 15. februar 2013 @ 09:52

    • Så I har også været underlagt Aages ‘tøsekultur’? 😉
      Jeg synes såmænd, vi har fødevarekontrol nok … jeg ville hellere henstille til fastfoodproducenterne at tjekke deres råvarer, inden de går i gang med at producere.
      Det skal vi som medicinalvirksomhed … og det giver rigtig god mening, da man så ikke risikerer at stå med et færdigt produkt, der er fejlbehæftet lige fra den spæde start.
      Den på FB er rigtig god – folkeviddet er som sædvanligt både hurtigt og rammende 😀

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2013 @ 10:14

  13. Problemet er vel, at hvis man ikke kan være sikker på, at der er oksekød i oksekødslasagne, så er der måske alt muligt andet, man heller ikke kan være sikker på. At de slagtede dyr (køer, heste eller ?) var sunde og raske, at hygiejnen var i orden og så videre. Og DET er da bekymrende. Kan ikke lade være med at tænke på dit nylige indlæg om kalvehaler fra kalv. Pludselig virker den mærkning ikke længere helt så sær 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 15. februar 2013 @ 16:39

    • Hehe, point taken ang. din sidste bemærkning – bortset fra, at jeg til hver en tid vil kunne skelne mellem hestehaler og ko- eller kalvehaler 😀
      Du har helt ret, men jævnfør mit svar til Nonna herover, så mener jeg, at kontrollen bør ligge hos færdigvareproducenten og ikke ude i butikkerne, således, at man sikrer sig, at råvaren er i orden.

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2013 @ 16:54

  14. Der, hvor jeg har læst, har det mest handlet om, at mange heste får flere slags medicin, som kan være skadelige for mennesker – i lighed med penicillinrester i grise. I mine unge dage var jeg på apotek, og dengang var det helt almindeligt, at landmændene selv (over?)medicinerede deres kreaturer og svin. Det blev så bestemt, at der skulle tilføjes et røbestof til de færdige, flydende penicillinpræparater, så mælken fra køer, der var i behandling for yverbetændelse, blev farvet og derfor ikke kunne sendes på mejeriet (hvilket man nok ikke HELT kan regne med, at det ikke blev tidligere). Det var vel begyndelsen til den fødevaresikkerhed, man tilstræber i dag. Jeg har desuden læst, at hestekød fra Rumænien også skulle være iblandet æselkød, men det bliver kødet vel hverken værre eller bedre af! Jeg finder emnet på linie med fusk af anden art, f.eks. at et bestemt supermarked reklamerede med, at det kun havde hakket kød liggende i højst fire timer i kølediskene. At man så tog pakkerne ind bagved, pakkede dem om og satte nye etiketter på var en anden kedelig virkelighed. Og de tilfælde hvor der blev blandet andet kød i lamme- og oksekød. Som forbruger skal man i dag kunne forlange rene varer med rigtig angivelse af indhold.

    Det kunne være, at folk ville stoppe med at købe burkyllinger og buræg, hvis de blev bedre informeret om de rædselsfulde forhold, fjerkræ opdrættes under. Deres fødder og ben har ætsnings-sår efter ammoniak fra den afføring, de går rundt i, alt for lidt plads og flere andre kritisable produktionsmetoder. Tænk også lige på, at der dør 25.000 – fem og tyve tusinde – smågrise hver dag i Danmark, og at søerne lever under kummerlige forhold mange steder. I mine øjne er det uværdigt, at vi skaffer os mad ved at behandle dyr så usselt. Jeg har oplevet, hvordan det tidligere gik til, når grise blev hentet til slagteriet – det var ingen god oplevelse. Man siger, at grise er kloge dyr – gud ved, hvad de mente om den behandling. Er det mon blevet meget bedre, efter man har fundet ud af, at dyr, der dør med kroppen fuld af stresshormon, har kød af meget dårlig kvalitet. Det er jo billigt – eller er det pengene værd!

    Kommentar af Elsebeth — 15. februar 2013 @ 17:40

    • Hest eller æsel kan ganske rigtigt nok være lige meget 🙂
      Jeg er ikke helt enig i, at det er på linje med, at supermarkedsslagterne bevidst snyder med fx holdbarheder. Her handler det om leddet før, hvor supermarkedet selv må anses for værende helt uskyldigt.

      Vi er til gengæld helt enige om burhøns og -kyllinger!
      Svinekød køber vi i videst muligt omfang i Sverige netop pga. at dyrene her er mindre stressede og derfor smager langt bedre – siger selv min lokale slagter i Danmark.
      Vi vil ikke batale, hvad det koster at få ordentligt kød – det er desværre en kendsgerning. Jeg synes ærlig talt også, at økologisk kød er lige i overkanten af, hvad jeg vil betale, men jeg er lidt dobbeltmoralsk lige i dette spørgsmål, må jeg nok erkende.

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2013 @ 19:21

  15. Det er ganske rigtigt latterligt at folk tager sådan på vej. Hvis det er et problem med de engelske dopede heste kan jeg ikke se det er værre end penicillinpumpede grise. Jeg kan både lide hestekød og kaninkød og harekød og rådyrkød og alle de søde dyr. Jeg har smagt hval og det smager skønt. Kan heller ikke se “skandalen” i det.
    Og nu fik jeg endelig læst op.. Suk at det skal være så udmattende at starte et nyt liv! 🙂

    Kommentar af Kong Mor — 15. februar 2013 @ 18:23

    • Det uhyre anstrengende at starte nyt job! Det tærer på alle former for energier, uanset hvor godt jobbet ellers måtte være 🙂
      Jeg bliver mere og mere i tvivl om det er ‘folk’ der tager på vej eller det er medierne, der går i selvsving over at svælge i, hvad de selv kalder en skandale – og jeg er enig i dit synspunkt 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2013 @ 19:25

      • I Nordnorge solgte man t-shirts med slogan:” Save the krill – eat whales! 😉

        Kommentar af AagePK — 15. februar 2013 @ 19:43

        • Høhø … men hvalkød er nu ikke så tosset 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. februar 2013 @ 21:28

          • Næh, det var jo også nordmændenes lidt underfundige måde at gøre lidt reklame for igen at fange et par hvaler.
            De kan i det hele taget godt være morsomme: en t-shirt havde teksten: Norden uden uvæsentlige detaljer, med et kort, hvor man så havde glemt Sverige. Eller en anden: Find fem feil!, hvor der var ét norsk flag omgivet af 5 svenske!

            Kommentar af AagePK — 16. februar 2013 @ 08:22

            • Sjovt nok har nordmændene og svenskerne altid bekriget hinanden på denne måde 🙂 I Sverige finder man de samme ‘norgeshistorier’.

              Kommentar af Ellen — 16. februar 2013 @ 10:04

  16. Kyllinger og æg køber jeg kun økologiske, og andet kød køber jeg ikke i supermarkedet, men fra steder som sælger kød fra dyr, der har haft gode forhold og ikke er blevet fyldt med medicin. Der er gode alternativer til økologisk kød; man skal bare se sig for og finde de rigtige producenter. Jeg har fundet et godt sted at handle på markedet i Flensborg, og jeg kan maile og bestille og tage med hjem i min køletaske; den er med hver eneste gang, jeg handler – så kan kølevarer holde sig mindst to dage længere!

    Kommentar af Elsebeth — 16. februar 2013 @ 14:46

    • Det er meget betegnende, at du også har fundet en leverandør uden for Danmark … siger en del om dansk køds mangel på kvalitet.

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2013 @ 15:13


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.