Hos Mommer

8. februar 2013

Bureaukrati?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:11
Tags: , ,

For godt en uge siden fik jeg et brev fra FTF-A (min arbejdsløshedskasse), der kunne fortælle mig, at jeg snart blev 60 – hvad jeg i og for sig er beklageligt klar over – og at jeg dermed er berettiget til at få mit efterlønsbevis – det var søreme godt, for den efterløn har jeg allerede kalkuleret ind i 2013-budgettet …

FTF-A tager det som givet, at ingen går på efterløn, før de er 62 år … der stod en masse om, at jeg intet skulle foretage mig og om, hvad satserne og de skattefrie præmier ville beløbe sig til under forskellige omstændigheder.
Jeg vil gerne starte på efterlønnen 1. juli; dvs. at jeg bestemt ikke venter to år endnu. Hvad man i givet fald skal gøre, havde de gemt godt, men ved grundig granskning fandt jeg det midt inde i en tekst, jeg nærmest synes handlede om noget andet – men der stod:
”Hvis du ønsker at gå på efterløn inden du fylder 62 år, skal vi modtage din ansøgning senest den dag, du fylder 60. Gå ind på vores hjemmeside for yderligere information.”

Godt så. Jeg gik ind, fandt formularen (som man ikke kan sende elektronisk, men skal printe, skrive under på tro og love og sende med snailmail), udfyldte og sendte. Dvs. jeg sendte John på posthuset i mandags og bad ham om at sende brevet anbefalet. FTF-A skulle ikke have lov til senere at påstå, at de ikke havde modtaget ansøgningen rettidigt.
Det kostede 84 kroner. FIREOGFIRSINDSTYVE KRONER for at sende én A4-side. Havde jeg vidst det, havde jeg da bedt John om at være kurer og selv køre ind og aflevere det, hvilket ville have været en del billigere.

Det må så lades dem, at de har svaret hurtigt, for i går modtog jeg en opgørelse over de pensioner, de ved, at jeg har. Jeg skal skrive under på, at det dækker over den hele og fulde sandhed, og hvis ikke, tilføje de pensioner, der mangler.
Det papir må “jeg tidligst underskrive og returnere den dag, jeg fylder 60 år.”

Det er nu noteret i min kalender, at jeg skal huske det, men jeg kunne ikke forhindre den tanke i at opstå, at ‘nogen’ gør deres bedste for at gøre det så besværligt for os som muligt, så der er større risiko for os for at begå fejl og dermed forsinke – eller meget værre: forhindre – processen.

Det er altså en jungle. Jeg fik både en bankrådgiver og en uvildig pensionsrådgiver til at regne ud, hvor meget jeg kan få i efterløn; de to nåede frem til nogenlunde det samme beløb, hvilket virkede overbevisende på mig dengang.
I det første brev kom FTF-A selv med en beregning – som gav mig en del mere, end de to førnævnte var nået frem til.
Det gider jeg ikke brokke mig over, hvis det skulle vise sig at være rigtigt, men tage det som en positiv overraskelse, hvis FTF-A har ret, og der i øvrigt ikke er et eller andet, jeg har misforstået – lidt spændende bliver det dog – der var faktisk en pænt stor forskel …

22 kommentarer

  1. Sådan noget kan gøre mig så sur. Men de har forregnet sig, de kender ikke Mommer 🙂

    Kommentar af Lene — 8. februar 2013 @ 17:24

    • Jeg håber du har ret – jeg har jo ikke fået noget endnu 😉

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2013 @ 17:46

  2. Det lyder ikke som om det er let at hæve sin efterløn før man bliver 62, men du har bestemt dig og så skal det selvfølgelig være sådan – men hvorfor dog gøre det så besværligt; bare det at man skal printe en blanket ud, virker meget besværligt og gammeldags, det irriterer mig hver gang jeg støder på den slags blanketter.

    Kommentar af Stegemüller — 8. februar 2013 @ 17:55

    • Jeg synes nu, det er helt i orden med blanketten – der var et par spørgsmål, de ingen mulighed har for at vide svaret på; bl.a. i hvilken måned og år jeg vil starte på efterløn 😉 – jeg synes bare, at det havde været lidt nemmere at sende den elektronisk …

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2013 @ 19:39

  3. Ak ja, dette har vi været igennem, og nu er det folkepensionen, den skal også søges. ATP er de eneste der kan finde ud af at sende helt uden ansøgninger. De penge kan man slet ikke komme udenom 😉 Du kender vel siden pensionsinfo, hvor vi alle har et samlet overblik over vores pensionsopsparinger uanset hvor meget de er spredt. Så glemmer man ikke nogen.
    Du kunne nøjes med 8,- kr. oveni brevporto, Så havde du fået en kvittering på at brevet var sendt.
    Tillykke ned dit nye legetøj 🙂

    Kommentar af pia — 8. februar 2013 @ 18:12

    • Jeg kender godt siden og har også været inde og tjekke.
      Den side fortalte mig ikke det om portoen – men det synes jeg godt, de kunne have fortalt John nede på posthuset …
      Tak … nu er jeg med i klubben 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2013 @ 19:43

  4. Buerakrati kan jo også holde samfundet i gang..;-D

    Kommentar af rejen — 8. februar 2013 @ 19:50

    • Ja, det må da øge beskæftigelsen 😉

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2013 @ 20:12

  5. Suk, hvorfor skal det være så besværligt? Det bliver så spændende at se hvor meget der indgår på din bankbog, når du engang – og det varer jo længe endnu – skal have udbetalt efterlønnen.
    God week-end 🙂

    Kommentar af Kisser — 8. februar 2013 @ 20:00

    • Ja, det bliver lidt spændende … og du bliver da bare VED med at vade rundt i det med afgangsdatoen, Kisser 😉
      Nå – det er dig vel undt … og tak i lige måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2013 @ 20:13

  6. Jeg håber da, at både bankrådgiveren og pensionsrådgiveren ikke er ret gode til at rengne den (det) ud,og at pensionskassens computer har ret.
    Det, du beskriver, er virkeligt noget unødvendigt bureaukrati. Senest på dagen eller tidligst på dagen – det kan da vel være fløjtende ligegyldigt hvornår de får brevene. Det lyder til, at de ikke ønsker at nogen får udbetalt efterlønnen før de er 62. De har vel ikke råd til det?

    Kommentar af Salix - Lene — 8. februar 2013 @ 20:20

    • Ja, det virkede lidt pjattet – især det med ‘senest inden jeg blev 60’, for den anden gik på, at hvis jeg indebetaler ekstra pensionspenge inden min fødselsdag, skal de vide det.
      Der er vist nok ikke for mange penge til efterlønnen, men de sparer da hele belønningen til mig for at vente til 62 eller mere 🙂 – og de modregner med pensionsudbetalingerne. Også med dem, jeg IKKE får udbetalt! Velkommen til Danmark!

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2013 @ 21:37

  7. Det lader til, at man skal holde tungen lige i munden, hvis man vil have sit efterlønsbevis på tidligst mulige tidspunkt. Det skal jeg snitte bag øret. De sv*nehunde har jo allerede lavet det sådan, at jeg ikke kan få efterløn, før jeg bliver 61.

    Kommentar af Henny Stewart — 8. februar 2013 @ 22:08

    • Ja, aldrig har jeg været så glad for min dåbsattest: jeg er simpelthen med på det allersidste halve år, der ikke blev pillet nævneværdigt med.
      Nu skal jeg passe på, hvad jeg siger, for jeg har ikke haft brug for det og har derfor ikke sat mig grundigt ind i det, men der er et eller andet med en garantiordning, som for mig gjaldt fra 58 år, og som garanterer efterløn, selv som man bliver uarbejdsdygtig eller fyret. Jeg ved ikke, om det er 59 år for dig, så – eller om det overhovedet ‘virker’.

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2013 @ 09:47

  8. Det er virkelig en øvelse af de ikke helt enkle at holde styr på at til efterlønnen henhørende. Det forenkles på et senere tidspunkt ikke så lidt. Det kan således nu konstateres, at den eneste “lønfremgang” jeg har i 2013 er 57 kr. pr. måned. Det er rart at have noget at imødegå stigende udgifter med. R-breve bliver der ikke råd til at sende!

    Kommentar af Jørgen — 9. februar 2013 @ 08:01

    • Efterlønnen er Danmarks vanskeligste intelligensprøve! Husk bare, hvad John skulle udsættes for …
      57 kroner! Jeg læste det godt ovre hos dig … pas nu på ikke at gå helt amok med de mange ekstra penge 😉

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2013 @ 09:49

  9. Jeg havde hørt om bureaukratiet før, og det er ubegribeligt, at visse ting skal være så kringlede og besværlige.

    Kommentar af Eric — 9. februar 2013 @ 14:16

    • Man får visse anelser om, at det er ren strategi …

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2013 @ 14:39

  10. De sikrer sine penger. Uten tanke for at enkelte av oss ikke er like oppegående og innsiktsfull som du er.

    Kommentar af Kamelrytterske — 9. februar 2013 @ 14:43

    • Jeg tror desværre, at du har meget ret i, at de holder godt fast på pengene …

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2013 @ 17:27

  11. Det ville da være fedt hvis FTF-A er dem der regner mest rigtigt.. 🙂 så pyt med om de er bureaukratiske..

    Kommentar af Inge — 9. februar 2013 @ 22:15

    • Hvis de får ret, vil de kunne blive tilgivet meget … 😉

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2013 @ 23:20


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.