Hos Mommer

10. december 2012

Ekspertbegrebet er ved at blive udvandet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:24
Tags: ,

Jeg er hjemme – dejlig tidligt hjemme, da min søde chef var enig med mig i, at det nok var en glimrende ide at forsøge at undgå myldretidstrafikken, da det har sneet uafbrudt fra jeg ankom på arbejde tidligt i morges. Det sner endnu, så det bliver lidt spændende at se, hvornår vi skal hjemmefra for at nå i lufthavnen til tiden i morgen tidlig. Jeg er glad for, at jeg efter planen skal flyve allerede kl. 07:45, for så kan det hele ikke nå at være vildt forsinket endnu … jeg er jo lidt afhængig af videre transport efter ankomst til Heathrow.

P1060281

Det kunne have været værre, men det kunne bestemt også have været bedre … det kunne fx helt have ladet være med at sne!

Jeg regnede faktisk selv den ud med at undgå myldretidstrafikken – behøvede slet ikke at spørge en ekspert til råds. Eller er jeg selv eksperten her? Jeg har jo mange års erfaring …
Sådanne eksperter skal jo spørges om alt efterhånden, lige fra det komplet indlysende til områder, hvor ekspertviden er helt relevant at opsøge.

Ekspertviden

Er det bare mig, der mener, at i et tilfælde som dette er det de lykkepilleudstedende folk selv, der burde være eksperterne? Jeg har ikke læst artiklen – det er spisesedlen fra en avis, det ligger mig uendelig fjernt at købe, så jeg skal ikke kunne sige, om der senere står ‘læger’ som synonym for eksperterne. Hvis ikke det er lægerne/psykiaterne selv, der er eksperterne her, hvem pokker skulle det så være?

Medierne er åbenbart gået over til at mene, at det kun er ‘ekspertudtalelser’, der er troværdige. Med det resultat – i hvert fald for mit vedkommende, at jeg gradvist mister respekten for dem.
Når det oven i købet ofte er de samme ‘eksperter’, der bliver hevet frem ved enhver lejlighed, hopper kæden da helt af.
Har I tid og overskud, så siger denne blogpost det mange gange bedre, end jeg selv kunne have gjort det.

Fra og med i morgen er jeg i mormor-mode – et område, hvor jeg endnu ikke er ekspert, da jeg kun har små syv års erfaring … men jeg elsker læringsprocessen … 😀

37 kommentarer

  1. Det er bedre at være i mormor-mode end ekspert-mode. Jeg tror det er ganske klogt at udvikle en vis allergi mod informationsoverload, som det vel hedder, hvad enten allergien knytter sig til eksperter eller kommentatorer. Måske er der tale om en særlig form for pensionistallergi.
    De sidste dages snevejr har ikke gjort vejene ufremkommelige, men langsomme. Fordelen ved snevejret er i øvrigt at man taler med folk man eller ikke taler med. Som fx kvinden der mente det var fint at bilerne ikke støjede så meget som ellers.
    Håber i øvrigt at vejret arter sig tirsdag – og god tur.

    Kommentar af Jørgen — 10. december 2012 @ 16:40

    • Det er meget bedre!
      Min allergi over for medier/journalister/eksperter er efterhånden ved at nå astma-stadiet.
      Dårligt vejr kan altid få folk til tale sammen og være mere hjælpsomme end normalt, så noget godt er der da ved det 🙂
      Tak – det håber jeg også, vejret gør.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 16:50

      • Nu har jeg læst “denne blogpost” – og konklusionen synes at være: det er forbløffende at man snart har overlevet 70 år når verden i den grad vil (og bliver) bedraget af de autoritative. Mon vi skal skrive til TV og aviserne, hver gang de bruger overfladeekspertise at vi holder op med at se deres udsendelser og læse deres aviser. Der ville blive så stille som i sne.

        Kommentar af Jørgen — 10. december 2012 @ 17:36

        • Det er da ikke så underligt, at vi to har overlevet, Jørgen: vi er kildekritiske 😉 Det lærte jeg om i gymnasiet, og det er nok noget af den mest nyttige viden, jeg erhvervede der …

          Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 18:15

        • Hhmm: der er autoriteterne, de autoritative——-og så er der de autoritære, mon ikke det er sidstnævnte, der er tale om her? Evt de autodidakte? 😉

          Kommentar af AagePK — 10. december 2012 @ 22:11

  2. Du og min gemal siger nærmest det samme. Han er så begyndt helt at lukke ørerne for deres udtalelser i fjernsynet med det resultat at han af og til faktisk ikke får de rigtige eksperters udsagn med 😉

    Kommentar af Lene — 10. december 2012 @ 16:50

    • Ja, sådan kan det jo også gå, men det er faktisk en del af min pointe med kritikken: det væsentlige drukner i det uvæsentlige 😉

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 16:52

  3. Selv russerne har innsett at piggdekk har sine fordeler, og har nå innført krav om vinterdekk. Veimyndighetene der borte har blitt lei av konstant kaos i trafikken vinterstid, forårsaket av sjåfører på sommerdekk. Selv de russiske ekspertsjåførene, trailer-/lastebilsjåførene, blir stående på kryss og tvers på føre som det du viser over her. Her i landet ergrer vi oss over utenlandske sjåfører som kommer uten skikkelig vinterutrustning, og blir stående der de ikke bør stå. Til stor glede for våre eksperter, Falck og Viking, som kjører bergingsbilene. Mens da vi som er vant til snø og is, ryster på hodet av utlendingenes mangel på ekspertise på vinterføre. Helt til vi selv står på tverra i grøfta, og må ringe Falck eller Viking.

    Kommentar af Kamelrytterske — 10. december 2012 @ 16:57

    • Du har jo helt ret, Ragnhild. Jeg har kun været i Norge én gang om vinteren (Geilo), og jeg må sige, at nordmændene har en ganske anden og meget bedre tilgang til det at køre i sne, end vi danskere har.
      Problematikken er 1), at vi normalt ikke har særlig mange dage som dette på en hel vinter – nogle vintre slipper vi oven i købet helt, så det er måske lidt ‘overkill’ at lovkræve pigdæk, og 2) når vi derfor aldrig nogen sinde at få den erfaring, som I har.
      Men at vi ikke engang har krav om vinterdæk, forstår jeg ikke – folk rutsjer rundt på sommerdæk endnu, hvilket er totalt tåbeligt …
      Bortset fra det, er det vist denne gang gået uden at have lige så mange ulykker, som der ellers sker så mange af, lige når vinteren sætter ind.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 17:10

  4. Ja sneen kunne bare have holdt sig helt væk, håber at den ikke laver forsinkelser for dig i morgen…God tur til dig..;-D

    Kommentar af rejen — 10. december 2012 @ 17:25

    • Vejret har bare at arte sig – ellers bliver jeg vred, og det er ikke rart, siger dem, der kender mig 😉
      Men tak for gode ønsker 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 17:33

  5. Jeg mener også, at det er de mennesker, der udsteder pillerne, der er eksperterne. Sådan at forstå, at det er tåbeligt at generalisere. En læge, der kender sin patient, kan sammen med patienten finde ud af, hvad der virker for denne patient. Det vil ikke være det samme for alle, og derfor er løbesedlens udsagn lallende idiotisk. Desværre kan vi høre den samme smøre i de licensbetalte medier. Hvis det kun var tabloidpressen, så var det da ikke så svært at undgå den slags sludder. Men den slags kan skabe uro og ængstelse hos folk, der ikke helt har ejerskab til den behandling, de er i. Sådanne findes også.

    Kommentar af Henny Stewart — 10. december 2012 @ 17:33

    • Jeg er jo så enig, og set i lyset af dit eget indlæg i dag, bliver overskriften kun så meget mere tåbelig, og som du siger, skal vi nok høre en eller anden ‘ekspert’ i aftenens tv-avis kloge sig om emnet.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 17:36

  6. Jeg klikkede ind på dit link… Pyhhh hvor var der mange ord og ingen billeder.. Må indrømme at jeg gav op.. 🙂
    Vejret har bare at arte sig i morgen tidlig, så du kommer af sted til tiden.
    God tur, og tillykke til C,

    Kommentar af Inge — 10. december 2012 @ 18:14

    • Det er ellers meget interessant læsning, Inge – jeg kan kun anbefale, at du giver det en chance til – det kan jo ikke være billedbøger det hele 😉
      Ja, det har så, men indtil videre har det lyttet til mine trusler … det er da holdt op med at sne.
      Tak skal du have, og tak igen.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 18:18

  7. Hold da op hvor havde du meget sne på din vej til arbejde. Det kan ikke være rart at køre i!

    Med hensyn til de såkaldte “lykkepiller”. Jeg hader ordet, for realiteten er ikke, at de gør en lykkelig, de gør derimod at man ikke bliver u-lykkelig, og der er stor forskel på de to faser. Det er derimod rigtigt, at man ikke bare kan stoppe med dem; hvis man ønsker at stoppe, skal man trappe langsomt ned, og det skal foregå i tæt samarbejde med egen læge/psykiater. Jeg mener ikke, at dette er det samme som at pillerne skaber afhængighed. En afhængighed er noget skidt, men det kan være livsnødvendigt at bruge antidepressiva, der er det rigtige ord.

    Jeg ønsker dig rigtig god tur til England og håber at trafikken arter sig, så du kommer af sted til tiden.

    Kommentar af Stegemüller — 10. december 2012 @ 18:21

    • Jeg kan ikke fordrage det, Hanne!
      I er flere af den samme mening, og jeg tvivler selvfølgelig ikke på, at I har ret. Derimod tror jeg, at ‘lykkepiller’ er medievalgt – for ja, det hedder da antidepressiva.
      Tak for gode ønsker … nu er det da holdt op med at sne …

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 18:46

    • Det er nemlig lige sådan, det hænger sammen. Jeg kan heller ikke fordrage ordet “lykkepiller”. Hvis man kunne få en pille, der gjorde en virkelig lykkelig, så tror jeg faktisk ikke, jeg ville tage den. Det, som ssri-pillerne kan gøre, er at man ikke ryger ned i det sorte hul, men derimod holder sig tættere til virkeligheden, som jo kan være nedslående nok i sig selv.

      Kommentar af Henny Stewart — 10. december 2012 @ 18:47

      • Sådan en pille er vist opfundet. I flere varianter. Men jeg tror ikke, jeg har lyst til at prøve nogen af dem, og i øvrigt er de ikke lægeordinerede …
        Jeg kan godt lide din sidste bemærkning. Meget Hennysk og dejlig rammende 🙂

        Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 21:03

  8. Jeg er ved at blive vanvittig af alle de såkaldte eksperter. Hvem er de? hvilken uddannelse har de? jeg syntes snart at alle kan blive ekspert på et eller andet område. Bjørn Lomborg var ekspert på klima, selvom han var samfundsvidenskabelig uddannet. Næ, gu´er han ej. (ja undskyld, han er en af de personer jeg har meget lidt respekt for)
    Men forbi mange medier, incl tv bruger eksperter til hvad som helst, så mister de jo deres betydning. Hans Engell er politisk ekspert på tv2 news. Men han er også ex. konservativ formand, så han er vel ikke helt objektiv. Fint nok, men giv lige besked om dette før han udnævnes til den store ekspert. Mogensen og Kristiansen er fint afbalanceret, netop forbi de åbent repræsenterer hver deres fløj. Men hvor er der mange der rent faktisk ikke er kompetente til at udtale sig om det de gør. ØV!!! 😉

    Kommentar af havehyrden — 10. december 2012 @ 19:26

    • Kære Havehyrde – du skriver det så godt, og jeg er så enig.
      Enig i, at Engell ikke er og heller ikke kan være objektiv (hvem kan i øvrigt det?), men vi så ham tit i ‘samarbejde’ med Ritt Bjerregaard, og når ikke man forsøger at skjule subjektiviteten, synes jeg det er i orden, ganske som med Mogensen og Kristiansen.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 21:08

      • og nu får jeg helt dårlig samvittighed. Jeg fik ikke ønsket dig god tur ud i det engelske landskab. Jamen, det var jo fordi jeg blev så grebet af dit ekspert indlæg at jeg glemte det……..og når du læser dette, ja så er du jo i familiens skød. Men håber ikke at turen endte i snedriver 😉

        Kommentar af havehyrden — 11. december 2012 @ 10:22

        • Det skal du da ikke få dårlig samvittighed over 🙂 Men tak for gode ønsker; turen gik over al forventning

          Kommentar af Ellen — 11. december 2012 @ 17:04

  9. Det var godt., at du kunne komme noget før hjem fra arbejde, og jeg håber, at det ikke vil sne mere, så du kan komme afsted i morgen :-)!
    BT har deres helt egen “lægeekspert”, en journalist. Hvorvidt han har konsulteret andre “eksperter”, ved jeg ikke, da jeg ikke har læst artiklen.
    Hvad angår eksperter, så er jeg ganske enig med dig i, at de bliver hevet frem i tide og i utide. Jeg forstår så ikke, at det er de samme igen og igen, vi ser på TV. Måske kunne det være forfriskende ind imellem at se sagen fra en anden synsvinkel? Jeg har længe været træt af fx PET´s ekspert, selv om jeg godt ved, at han har en grundig erfaring på området.
    Jeg kender ganske mange journalister, alle hæderlige mennesker, som bestræber sig på at formidle samfundsforholdene på afbalanceret vis, incl. Husbonden, vores søn og min svigermor (som nu er pensioneret)!
    God tur!

    Kommentar af Nonna — 10. december 2012 @ 20:27

    • Det er holdt op med at sne, så jeg er en glad kvinde lige nu 🙂
      Du har også undret dig over alle ‘eksperterne’, kan jeg se … BT-ekspertens identitet forbavser mig pudsigt nok ikke 😉
      Selvfølgelig er der mange – forhåbentlig også de fleste – journalister, som arbejder helt seriøst, men de bliver desværre ofte overdøvet af de mange, for hvem det af en eller anden årsag mest gælder om at sælge varen – i hvilken form den end måtte være.

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 21:14

  10. Du har da helt klart sort bælte i Mormordisciplinen!!
    Håber du når dit fly on time så du kan komme videre i programmet! GOD ferie!

    Kommentar af Kong Mor — 10. december 2012 @ 21:21

    • Du er nu bare sød, Stine … tak, altså 😳
      Det skal jeg og det gør jeg – tak igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. december 2012 @ 21:46

  11. Pjat med dig, du er alt for beskeden. Selvfølgelig er du mormor-ekspert. Syv års erfaring er mere end rigeligt til at kalde sig ekspert. Du kan også kalde dig selv sprog-ekspert, stave- og komma-ekspert. Og sylte-ekspert ikke at forglemme. Ekspert er ikke en beskyttet titel, hvilket jeg tror er ved at gå op for de fleste, efterhånden som medierne benytter sig af ekspert-kommentarer i snart alle sammenhænge. Det betyder bare, at ekspert-begrebet bliver udvandet, og ingen gider tage det seriøst mere. Og det behøver man ikke en gang være ekspert for at kunne regne ud 😉 God tur til England. Selvfølgelig sner det ikke i morgen.

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. december 2012 @ 21:57

    • Det bliver nemlig alt for udvandet – og skal man til at have flere eksperttitler, går det da helt galt 😉 – men tak for ordene …
      Tak – det var fint vejr, og alt gik efter planen.

      Kommentar af Ellen — 11. december 2012 @ 17:12

  12. Der står da et navn på en ekspert nede i højre hjørne: Patient.
    Men jeg var da jublende lykkelig over at min psykiater var så meget ekspert, at han ikke troede på, at antidepressiva var det rette for mig. Det vil det jo heller ikke være for dig, Ellen: sålænge vi kan blive gale i skralden, sådan rigtigt vrede, og give udtryk for det, er man ikke i depression; det er først farligt, når vi ikke bliver vrede, for så har vi givet op. Og er på vej til depression.

    Kommentar af AagePK — 10. december 2012 @ 22:22

    • Det er rigtigt – passivitet er vist en del af depressionen, selv om jeg ellers slet ikke skal gøre mig klog på sligt.

      Kommentar af Ellen — 11. december 2012 @ 17:13

  13. Der er nogen, der glæder sig over there. Rigtig god fornøjelse. Det bliver fint vejr. Klart og koldt.

    Kommentar af betty — 10. december 2012 @ 22:43

    • Skam også over here – selv om jeg nu er over there 😉
      Tak .. det var koldt, men klart vejr.

      Kommentar af Ellen — 11. december 2012 @ 17:14

  14. En lille hilsen om god rejse – fra en ekspert (jeg har læst rigtig meget om både rejser, England og mormødre).

    Kommentar af conny — 11. december 2012 @ 00:20

    • Tak … fra den ene ekspert til den anden 😉

      Kommentar af Ellen — 11. december 2012 @ 17:14

  15. Er helt sikker på at du er ekspert allerede i mormor-disciplinen… altså for dine egne børnebørn.. 🙂

    Er også ved at være lidt træt af ekspert-vældet og alt for tit spekulerer jeg på hvordan eksperter kan bruge så utroligt mange ord på at forklare ting, som vi andre ved mere instinktivt.

    Håber du når godt frem til England og at du får en fantastisk før-jule-ferie derovre…

    Kommentar af overleveren — 11. december 2012 @ 05:19

    • Hehe, jo, måske nok 🙂
      Her er vi (også) helt på linje, kan jeg se.
      Tak, jeg er landet godt og sikkert i det wiltshire’ske hjem.

      Kommentar af Ellen — 11. december 2012 @ 17:15


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.