Hos Mommer

6. oktober 2012

Sylte: aadddrr. Svinekæber: en udsøgt delikatesse

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:21
Tags: , ,

I torsdags var det markedsdag på terrassen uden for kantinen. Det er noget vores køkkenchef arrangerP1050175er et par gange om året med sine forretningsforbindelser. Vi kan købe store, lækre laks og anden fisk; der kommer en slagter, en ostehandler, en grønthandler og en delikatessefyr.
Jeg investerede i 24 svinekæber, to foie gras og noget røget andebryst.

Seks af svinekæberne står lige nu og simrer med løg, pastinak, gulerod, hvidløg, laurbærblade, enebær, bladselleri, en smule æblecidereddike, lidt sukker og sidst, men ikke mindst en hel flaske porter.
Det bliver serveret med kartoffelmos, ovnbagte, marinerede champignon og appelsinsalat med chili og rødløg.
Det bliver en lørdagsmiddag af de mere gourmetagtige, vil jeg vove at påstå – det dufter i hvert fald himmelsk.
‘Svampignonerne’, som en kollegas lille datter kaldte dem, fandt vi på vej til Køge i formiddags.

Det der med de svinekæber synes jeg er ret komisk. Det er blevet en af tidens største trends – de er højt besungne som en stor delikatesse, hvad de da også er – men det har de været altid – jeg har lige fra barnsben ment, at kæberne er noget af det mest smagsfulde kød, der findes på en gris, men koger man dem sammen med resten af hovedet, synes de fleste, at det da er noget af det mest ulækre, der tænkes kan.
Ulempen er så blevet nu, at hvor man før næsten kunne få et hoved smidt i nakken (!) af slagteren, er svinekæber blevet lige så dyrt at købe som mørbrad!
Men sådan er der så meget. Det kræver bare en god sælger af en kok, så sker der sandelig noget nyt på madfronten.

Inge ringede og meldte, at de kom lige en tur alle tre (jeg har hilst på den skønne, lille Emil nu) for at se nærmere på campingvognen. Det var en kort, men naturligvis hyggelig visit.
Da vi steg ud af feriedyret, kom der en smuk, hel halv regnbue, som oven i købet nåede at blive dobbelt, et fænomen, som Inge oplevede for første gang. Den anden, spejlvendte bue kunne kameraet ikke fange – ikke mit kamera …  jeg ved ikke, om TZ30 kunne? Hvad siger Inge? Blev det til noget?

Regnbuen 6 oktober 2012 (1)

Vi har en rutsjebane lige uden for havelågen … den unge mand var derfor ikke meget for at skulle med indenfor, bare fordi vi irriterende voksne absolut skulle ind og drikke kaffe. Det hjalp vist lidt, da han blev tilbudt saftevand og rosiner …

P1050177

Men sød var han, den lille fyr. Sød og glad og dejlig.

24 kommentarer

  1. Vil du være med til at bytte – her er mit: Da jeg havde sendt min kommentar til chefer, var jeg godt klar over, at det ikke hed “samlingsobjekter” men “samle-objekter”. Du skriver om “smagfuldt kød”. Kød og andet til at putte i munden kan i bedste fald være “smagsfuldt”. Smagfuldt refererer til udseendet.

    Kommentar af Elsebeth — 6. oktober 2012 @ 19:11

    • Øv altså – du har da ret! Den havde jeg overhovedet ikke tænkt over, men jeg har rettet ‘smagfuldt’ til ‘smagsfuldt’ og dine ‘samlingsobjekter’ er blevet til ‘samle-objekter’ 🙂 Hvor er det godt, at vi sprogtosser har hinanden 😉

      Kommentar af Ellen — 6. oktober 2012 @ 19:35

  2. Hehe, jeg kan se at jeg er gået glip af en sjælden sprogbøf fra fru Nielsens side 😉 Ja, svinekæber er blevet svært trendy, men foie gras er det ikke lidt politisk ukorrekt ? Jeg er så heldig, at ingen af os kan li’ den franske delikatesse, så vi behøver slet ikke forholde os 😉 Fint besøg, I har haft!

    Kommentar af Fruen i Midten — 6. oktober 2012 @ 20:06

    • Nobody’s perfect 😉
      Jeg er ligeglad med, om foie gras er politisk ukorrekt – vi elsker det bare begge to 🙂
      Ja, det var fint … og meget hyggeligt.

      Kommentar af Ellen — 6. oktober 2012 @ 21:10

      • Nej, og heldigvis for det 🙂 Ja, tænker også sommetider på, hvor let det er at være politisk korrekt, når det ikke betyder noget for en. Ligesom fx med at ryge, som ingen af os gør, og så kan vi jo sagtens mene, at alle andre også skal lade være 😉

        Kommentar af Fruen i Midten — 6. oktober 2012 @ 22:48

        • Ja, sådan er det jo – og man er endnu mere imod rygning, når man selv er forhenværende ryger, som både John og jeg er 🙂

          Kommentar af Ellen — 7. oktober 2012 @ 22:10

  3. Hehe.. skulle lige over og kopiere din url for at linke til dig, vi viser stort set de samme billeder i dag.. 🙂 Tak for sidst, for det lækre tørklæde og for kaffe, saftevand og rosiner..
    Nu sover den lille mand, og det gør vi også inden længe..
    Jeg mener selv at kunne se den dobbelte regnbue, men måske skal man vide den er der.. om lidt kan du selv se om du kan finde den.. 🙂

    Kommentar af Inge — 6. oktober 2012 @ 20:07

    • Selv tak – Emil må da også være træt efter alle de rutsjeture 🙂
      Jeg har været ovre og kigge hos dig, og man kan godt se dem. begge regnbuer altså. Næsten. Når man nu ved, at der skal være to 😉
      Men de var der, var de! Og ingen skal komme og sige noget andet.

      Kommentar af Ellen — 6. oktober 2012 @ 21:13

  4. Har stadig til gode at smage sylte som var værd at smage, men det kommer jo nok en dag. Nøjes foreløbig med tage dit ord for at det er en delikatesse. Svinekæber i sig selv har jeg heller ikke stiftet bekendtskab med og er nok på det punkt lidt af en gourmet-analfabet.

    Uhhh… den lille fyr ku vi også godt tænke os at møde… rosiner og saftevand kan stadig slå en rutsjebane – lige netop – så er det en god alder 🙂

    Kommentar af overleveren — 6. oktober 2012 @ 20:10

    • Du ved forhåbentlig, at du trygt kan stole på mig – det er delikatesser, begge dele!
      Dagens menu smagte i hvert fald godt, skal jeg hilse fra John og sige 🙂
      Den små Emil får I helt sikkert at se en dag – og han kan endnu bestikkes …

      Kommentar af Ellen — 6. oktober 2012 @ 21:17

  5. Det lyder som en rigtig hyggelig dag med en skøn gourmetmiddag. Hvor er det en god idé med terrassemarked :-)! Med ene gode og nyttige ting. Her i aften har vi været ude at spise, og forretten var foie gras. Ja, politisk sikkert meget ukorrekt, men hvor smager det godt!

    Kommentar af Nonna — 6. oktober 2012 @ 21:26

    • Det har været en god dag, trods al regnen.
      Århhh, det er bare SÅ lækkert, så hul i politikken 😀

      Kommentar af Ellen — 6. oktober 2012 @ 21:46

  6. Det er en dejlig købmandsbutik, du har; den kan jeg godt li’ at komme i – her kan man få sine egne varer byttet, uden bon og uden vrøvl!

    Kommentar af Elsebeth — 6. oktober 2012 @ 23:01

    • Hehe, du havde jo en ‘bon’ … i hvert fald et bytteobjekt 😉

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2012 @ 09:02

  7. Sylte smager godt – bare jeg kunne blive fri for blæveret! Eiiirk.
    Nå men ja, det er jo ligesom de unikke (og 200 ens) ansøgninger. Eller artiklerne om ferie på de helt ukendte strande. Gad vide hvor ukendte de er efter en artikel i Alt for dåserne. 🙂
    Emil ser stadig dejlig ud! Ham kunne jeg altså godt blive forfalden til!

    Kommentar af Kong Mor — 6. oktober 2012 @ 23:55

    • Mine sylter blævrer ikke!
      Alt for Dåserne, hahaha … nemlig, og alle de artikler, der på et tidspunkt når ud til det meste af jorden om “Paradiset, du har helt for dig selv; uden andre turister” 🙂
      Han var så sød, den lille trold. Inge har ikke overdrevet.

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2012 @ 09:05

  8. Sylte og svinekæber er ikke lige mine favoritretter så det er ikke mig der får prisen til at stige! Hvor er du heldig at have fået besøg af den skønne Emil, jeg må snart arrangere et træf mellem ham og Naja..;-D God søndag til jer

    Kommentar af rejen — 7. oktober 2012 @ 06:57

    • Okay, så lader jeg være med at bebrejde dig 😉
      God ide med et træf … de er nok bare ikke så gode til at lege sammen endnu, men vil sikkert bare slås om det samme legetøj 😉

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2012 @ 09:06

  9. Uhm hvor lyder dine svinekæber dog godt; det er rigtig efterårsmad. Jeg smagte for første gang svinekæber i kantinen forleden dag, og jeg må sige, at det er fint kød, de var så møre at man kunne skære dem igennem med øjenvipperne. Jeg kan nu også godt lide sylte, men det er mange år siden jeg har fået det. Min mor lavede sylte til jul, og jeg husker det som en stor delikatesse.

    Dejligt at du fik hilst på Emil. Der er ikke noget at sige til, at rutschebanen trak lidt mere end kaffe og voksensnak.

    Kommentar af Stegemüller — 7. oktober 2012 @ 15:34

    • De bliver nemlig SÅ møre, hvis de får tid nok … og rart endelig at høre en, der kan lide sylte 🙂
      Set fra en knapt toårigs synspunkt må det helt klart være rutsjebanen, der er det mest tilstrækkende …

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2012 @ 21:03

  10. Jeg har aldrig været til sylte. Det er sådan lidt føj. Svinekæberne har jeg tilgode. Måske det skal prøves nu hvor der står efterår på kalenderen. Du er en heldig kvinde. Ham Emil har smeltet mig lidt for længe siden, men jeg kender ham kun fra billeder.

    Kommentar af Susanne — 7. oktober 2012 @ 15:47

    • Du har bare aldrig smagt min sylte 😉
      Han var nu også en skøn lille gut, ham Emil 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2012 @ 21:04

  11. Det lyder som noget vældig gourmetagtigt noget det med svinekæber. Jeg husker ikke at have smagt sådanne. Hvad drak i til herlighederne – foruden vand, altså?

    Kommentar af Jørgen — 7. oktober 2012 @ 18:28

    • Det er meget trendy og dermed ‘gourmetagtigt’, men det er nu ikke spor vanskeligt at tilberede – man skal bare have god tid, men det har I nok også, vil jeg tro.
      Vi drak en god rødvin til. Jeg gætter på, at du tænkte på øl pga. porteren, og er man øldrikker, er det sikkert fint at drikke øl til … men jeg kan kun lide øl, hvis det er i maden og ikke til den 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. oktober 2012 @ 21:07


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.