Hos Mommer

19. september 2012

Ting går i ring – er det også en slags livscyklus?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:25
Tags: , ,

I søndags, om morgenen, mens vi sad stille og hyggeligt og fejrede en bryllupsdag, ingen af os endnu havde husket, kastede John en bold i luften, som jeg ikke var længe om at gribe.

“Jeg har tænkt på, om ikke det var en god ide at købe os en campingvogn. Igen.”

En walisisk kystDa jeg havde genfundet min underkæbe og derfor blev i stand til at tale, svarede jeg, at det sandelig var noget af en bombe at fyre af kl. 8 en søndag morgen … men det skal jeg da tænke over – giv mig lige et minut …
I de første år af vores bekendtskab var økonomien ikke den bedste. Vi klarede os fint nok og manglede ikke noget i hverdagen, men vi elskede alle at rejse, og pengene til den slags fornøjelser var bestemt ikke til charterrejser, da vi altid var fire i ferierne, fordi Pernille selvfølgelig også skulle med.
Vi købte en brugt campingvogn sammen med min yngste søster og svoger og havde i en årrække de skønneste ferier og weekender i den go’e, gamle Adria. Da vi ikke længere havde hjemmeboende børn, var campingvognsepoken overstået, og jeg glædede mig til at holde ferie på andet end campingpladser, nu vi kun var to.

Jeg havde overhovedet ikke haft i tankerne, at vi skulle genoptage den fordums ferieform … jeg er jo blevet totalt vild med autocampere, men det er udelukket at erhverve sådan en, med mindre en af os vinder i Lotto.

John havde skytset parat; her gengivet i temmelig forkortet udgave: “Den behøver jo ikke at være ny; vi kan sagtens få en god, brugt en, der holder vores tid ud, til en fornuftig pris. Den kommer måske til at koste en af de to helt store ferier, vi håber på at få råd til, når vi stopper med at arbejde. Til gengæld er vi frie som fugle. Vi kan tage til Moseldalen, mens de høster druer. Vi kan tage en måned til Sydfrankrig, Nordspanien eller Toscana, når de fleste andre turister er væk derfra. Vi kan være fire uger om at køre Nordkap tur/retur, hvis det er det, vi vil. Vi kan tage den med til England og bruge Charlottefamilien som udgangspunkt til Cornwall, Skotland, Wales … Når vi ikke skal betale hoteller eller B&Bs, har vi råd til enten at holde oftere ferie eller holde længere ferier ad gangen. Eller måske oven i købet både-og. Maden skal vi have alligevel, og da vi kan lave den selv, tæller det slet ikke med i regnskabet.”

Ved Comosøen i 1996Jamen manden er jo genial. Det er da det, vi gør! Jeg kunne meget tydeligt se det hele for mig.
Ja, den vil nok koste os en af de helt store ferier, men hvad pokker … vi vil trods alt hellere have friheden og økonomien til at kunne køre af sted, når vi har lyst – og helst mange flere gange om året, så længe vi overhovedet kan køre bil. Hurtigruten er også på menuen, men sådan noget skal være, når vi ikke længere kan tage de lange bilture.
Vi har kigget på brugte campingvogne en masse – det er nu, vi skal købe, for mange af dem er reduceret pænt meget i pris, fordi det er krise; sæsonen er slut, og sælgerne så gerne vil af med dem inden vinteren.

Lige pludselig bliver tiden derfor skruet tilbage til 1988 … der er i sandhed sket meget med både campingvogne og os på de 24 år, men jeg er sikker på, at det var en rigtig god ide, John fik der. Der er forhåbentlig stadig nogle landevejsår tilbage i os efter maj 2013.

35 kommentarer

  1. Han er en klog mand ;o)

    Kommentar af Susanne — 19. september 2012 @ 17:33

    • Ikke helt dum, nej 😉

      Kommentar af Ellen — 19. september 2012 @ 18:25

  2. Ja måske er det en ring der slutte igen.. Men jeg tror nu mere John er moderne og med på beatet., 🙂
    Det er blevet in at vælge ferier som frie fugle, at hægte hjemmet efter bilen og køre ud i det blå.
    Jeg er spændt på at se hvilken vogn I vælger.. 🙂

    Kommentar af Inge — 19. september 2012 @ 17:54

    • Er det virkelig? Jeg har vist ikke rigtig fulgt med inden for det område …
      Det er jeg også spændt på 😉

      Kommentar af Ellen — 19. september 2012 @ 18:26

  3. Sikke da en dejlig mand du har, og det er da en super idé han fik der…;-D

    Kommentar af rejen — 19. september 2012 @ 19:52

    • Den var slet ikke så tosset 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2012 @ 19:59

  4. Ih, jeg glæder mig allerede til dine rejseberetninger fra nær og fjern 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. september 2012 @ 19:57

    • Og jeg glæder mig til at kunne skrive dem 😉

      Kommentar af Ellen — 19. september 2012 @ 20:00

  5. Ja, tiden er jo den helt rigtige, udvalget er stort, og priserne i bund. Men I skal jo nok også have en opbevaringsplads, er haven stor nok? Vi har selv gået i samme tanker: en billig sommerbolig i DK og så rejse ud on vinteren.

    Kommentar af AagePK — 19. september 2012 @ 20:09

    • Nemlig, det er NU, der skal købes, er det! Og det er en dejlig tanke, ikke?
      Nej, haven er bestemt ikke stor nok, men man kan vel altid finde en lade et eller andet sted. Jeg regner faktisk med, at vi har en helt gratis på fædrenegården ikke så langt herfra 😉

      Kommentar af Ellen — 19. september 2012 @ 20:20

      • Der er jo rasende mange alternativer at vælge imellem: campingvogn, autocamper, indregistreret her eller i Sverige: det sidste gør jo en forskel alene på mindst 10.000 i årlig vægtafgift. Og hvor brugt er brugt: der står en Adria Altea 432 PX fra 2005, til 62.900 hos Tarup. Eller en Hymer Swing Autocamper hos Dancamper i Hedehusene, fra 1998 vistnok, til 199.000
        campingferie.dk har under overskriften “Drømmen er opnåelig” samlet en del om registrering udenlands. I skal jo over bro eller med færge uanset hvad vej I rejser, og så kan I jo lige så godt starte i Sverige, ikk’? Fra Ystad behøver I ikke tænke på at anskaffe en transit-tilladelse til kørsel i DK på udenlandske plader.

        Kommentar af AagePK — 20. september 2012 @ 11:54

        • Det er rigtigt altsammen, men for det første er 1998 helt sikkert for brugt til os. Camperen fra sommerferien var fra 2000 og var i vores øjne for gammel. Johns uheld var fx ikke sket, hvis vi havde valgt en nyere model.
          For det andet er der det med transittilladelsen; det er én ting, men vi må stadigvæk ikke bruge camperen i DK, og så kan det være det samme – camperen har vi derfor droppet – vi hverken kan eller vil ofre så mange penge på sagen – men selvfølgelig, hvis en af os pludselig blev Lotto-millionær …
          Vi har fundet et site med brugte campingvogne over hele landet. Man kan specificere sin søgning, så man kun får relevante hits, og der er en hel del at vælge mellem, der er fra 2006-2008 til mellem 65000 og 85000 kr.
          Vores år med campingvogn og vores to erfaringer med campere har vist lært os tilstrækkeligt til, at vi er meget sikre på, hvad vi skal gå efter og hvad der er vigtigt for os.

          Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 13:21

  6. Held og lykke med projektet, vi har også haft de dejligste sommerferier i campingvogn, men kun i Danmark 🙂

    Kommentar af Lene — 19. september 2012 @ 20:21

    • Tak 🙂 Vi har kun holdt campingsommerferie én gang i DK. Det regnede hver dag i tre uger! Så det var både første og sidste gang! I dag ville vi nok se lidt anderledes på vejret end dengang, vi sad med to teenagebørn, der savnede at kunne blive lækkert brune 😉

      Kommentar af Ellen — 19. september 2012 @ 20:43

  7. Det er da en helt fantastisk idé – nej hvor lyder det bare dejligt. I blive frie som fuglen, der kan lande hvor end den vil. Jeg kan sagtens se jer to for mig på camping. En autocamper er for dyr, og så er en campingvogn den helt rigtige løsning. Held og lykke med at finde den rigtige vogn, der lige præcis lever op til jeres krav. Jeg glæder mig til at læse om den her på siden og ikke mindst at se billeder af herligheden. Det lyder til at være det helt rigtige tidspunkt at købe, når priserne er i bund.

    Kommentar af Stegemüller — 19. september 2012 @ 20:23

    • Ja, jeg blev også ret hurtigt varm på tanken.
      Vi må se, hvad vi finder for en vogn, men man får meget for pengene i øjeblikket, har vi da foreløbig fundet ud af 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2012 @ 20:46

  8. Ham der John, ikk? Han er jo bare helt rigtig!!
    Sikke en god idé!
    Og ja det bliver sikkert billigere at komme rundt. Glæder mig til at høre mere!

    Kommentar af Kong Mor — 19. september 2012 @ 20:29

    • Det er han heldigvis næsten altid 😉
      Det kan kun blive billigere – selv om benzinen godt nok IKKE bliver det … men det bliver spændende til næste år.

      Kommentar af Ellen — 19. september 2012 @ 20:47

  9. Det var da en aldeles dejlig idé! Ja, en autocamper er optimal, men den ER frygtelig dyr, og jeg kunne også sagtens blive fristet af en campingvogn. Jeg synes, at de er så hyggelige – og mine svigerforældre er så glade for deres. Det bliver spændende at se, hvad det ender med. Og flere ferier om året er den helt rigtige holdning efter min mening… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 19. september 2012 @ 21:15

    • Ja, jeg ved jo, hvor gerne I vil have en camper; det ville vi såmænd også, men vi har ikke råd – og har vi råd, er den alt for gammel. Den er også temmelig dyr i forsikring og brændstoføkonomi, så alt i alt er det helt fint at nøjes med en campingvogn. Det går ikke lige så stærkt på landevejene, men vi har jo snart tiden for os 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2012 @ 21:23

  10. Hvor er det en god ide. Jeg kender to par, der har købt campingvogn nu, da de blev pensionister. Måske er det en trend? 😉
    Den kan vel også stå i UK og gøre det ud for granny-flat?

    Kommentar af betty — 19. september 2012 @ 21:51

    • Det er måske den nye trend 🙂 Europa bliver oversvømmet af camperende pensionister …
      Den må sikkert gerne stå i UK i en kort periode, men C vil – med god ret – nægte at havde den stående i haven permanent – vi skal jo også selv bruge den til vores andre ferier 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 07:57

  11. Hørtes slett ikke dumt ut det nei. Menn kan være kloke de også. 🙂 Og jeg har slett ikke noen problemer med å forstå at slike tanker dukker opp. I mange år hadde vi også Campingvogn som vi dro rundt i, og vi kvittet vel oss med den siste rundt 1990/91. Så ble det Campingbil og bobil ei stund, som jeg har fortalt. Øynene blir litt lange når vi ser slike på veiene. Har du først startet et Sirkusliv, er det lett at det forfølger deg videre. Det kan vel egentlig ikke forklares, men må oppleves.

    Håper på at det blir realisert, og gleder meg til dine reisebrev allerede jeg, Ellen! God natt til deg, mot nye fine og flotte dager for dere to, og “konsernet” forøvrig. (Konsernet = Familien) 🙂

    Kommentar af karlhalvorsen — 19. september 2012 @ 23:07

    • Det er godt, at I mænd også kan være de kloge 😉
      Jeg tror, at du har ret i, at campinglivet er en ferieform, man enten elsker eller hader – der er nok ikke rigtig noget midt imellem. Man skal fx ikke have noget imod at kokkerere i sine ferier, men det har jeg aldrig haft problemer med … ved dog, at det er der mange, der ikke gider; det er en del af deres ferie ikke at skulle lave mad. Fra en campingplads kan der være langt til en god restaurant, og tre uger med fastfood er næppe attraktivt for nogen.
      God dag her fra 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 08:02

  12. God ide! Godt, at én af jer kom på den 🙂

    Kommentar af conny — 19. september 2012 @ 23:54

    • Ja det er … det bliver lidt spændende, hvad vi finder ud af 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 08:03

  13. Lige hvad jeg går og ønsker mig. Jeg tror nemlig at camping er en perfekt ferieform, når man kun er to. Det er frihed. Man kører, når man gider og holder pause, når man trænger. Man er som en lille glad snegl med hus på ryggen 🙂

    Kommentar af bedstesblog — 20. september 2012 @ 08:16

    • Helt enig. Du må i gang med at overbevise din mand om, at det er det, I skal 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 08:49

  14. Maj 2013, kommer hurtigere end man bryder sig om at tænke på (jaja jeg ved godt at tiden ikke går hurtigere end den plejer …)
    Det lyder som en genial ide, John har fået, og jeg håber I finder en fornuftig én, jeg har ikke meget forstand på priser og kvalitet, men ved dog at man skal undersøge for fugt og kvalitet i aluminium-svejsninger og så’n.

    Kommentar af Donald — 20. september 2012 @ 11:22

    • Kære Donald, maj 2013 kan simpelthen ikke komme hurtigt nok, hvis du spørger mig!
      Johns ide er supergod, og jeg fatter ikke, hvorfor jeg ikke selv har fået den 😉
      Jeg har heller ikke forstand på, hvad der skal kigges efter, men det har jeg folk til – sådan noget har manden min heldigvis helt styr på.

      Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 13:25

      • Ha ha … du får sikkert nogle andre geniale ideer! 🙂 Jeg kan ikke lade være med at spørge, om ikke der er nogle gode ting ved efterårsferien, som kan nydes, og bliver tiden ikke både længere og kortere ved drømmen om en hvid jul eller bare en juletid med lys og glade dage – maj kan såmænd komme hurtigt nok. Men jeg forstår godt. Jeg kunne ikke tro at hele dagen var “min egen”, altså – selv om ting går langsommere og man har fået en skavank eller fem, så er det OK at kunne gå en tur midt på dagen om vinteren, mens det er lyst – ja, det er endda somme tider solskin midt om vinteren 🙂

        Kommentar af Donald — 20. september 2012 @ 19:06

        • Jeg forstår godt hvad du mener, men vi vil skam også nyde tiden frem til maj i videst muligt omfang, men jeg glæder mig ikke desto mindre til at stoppe, fordi vi har så mange planer, som vi håber at få mulighed for at føre ud i livet.

          Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 19:29

          • Ja, der åbner sig nye horisonter! Go go go! 🙂

            Kommentar af Donald — 20. september 2012 @ 22:31

  15. Den har John da bare regnet rigtigt ud! Og du sprang på den, da du havde regnet efter, skønt! Kan se på en ny overskrift, at I har købt en. Vil læse om det nu.

    Kommentar af Salix-Lene — 26. september 2012 @ 03:48

    • Det har han, og ja, vi har købt et ‘feriemiddel’ nu 😉

      Kommentar af Ellen — 26. september 2012 @ 09:29


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.