Hos Mommer

3. august 2012

Man skulle tro det var fredag d. 13.

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:56
Tags: ,

Man skulle tro det var fredag d. 13., men der mangler et ettal. Hvor uheldigt …
Jeg tror i øvrigt ikke på, at fredage d. 13. er særligt ulykkesramte dage. Hvor heldigt …

Jeg var ved at gå totalt op i limningen i eftermiddags – alt hvad jeg rørte ved, gik i udu.
Vi har det smarte koncept, at visse af vores netværksprintere er sat op som det, it har valgt at kalde en ‘Follow-you’, hvilket vil sige, at hvis man sender sit print til sådan en, kan man hive sin udskrift ud fra en hvilken som helst af disse printere; uanset i hvilken af vores seks bygninger, man befinder sig i. Printeren printer ikke, før man har identificeret sig selv med sit nøglekort eller en pinkode, så fortroligt materiale er gemt sikkert væk, indtil man selv står ved printeren og sikrer sig, at ingen andre ser noget.
De kan alt, de maskiner: printe, kopiere, skanne (og man taster bare initialer på sig selv eller en kollega, så får vedkommende det på en pdf 2 nanosekunder efter i en mail), lave brochurer og foldere (booklets). Inden I spørger: nej de kan ikke lave kaffe, men det kan maskinerne i pauserummet lige over for printerrummet, så det er ikke noget problem.

Jeg har brugt en hel del tid i denne uge på at få frembragt noget brugeligt undervisningsmateriale til vores nye dokumentationssystem – først en Powerpoint-præsentation; dernæst nogle øvelser – som skal bruges mandag morgen kl. 9. I dag var derfor ligesom en uoverskridelig deadline. Faktisk blev jeg færdig i går, men vedkommende, jeg havde lovet at lave det for, kom i morges og ville have foretaget nogle ændringer og en ekstra øvelse, så det strammede pludselig lidt til.

Klokken 12 sendte jeg mit print af sted. 15 kopier i duplex (= print på begge sider – man er vel bare lidt regnskovsvenlig), sorteret og hullet. Jeg ville ikke printe ét sæt og kopiere det, for af en eller anden grund er printet langt pænere end kopierne, selv om det hele er fra samme maskine.

Papirstop! Dammit. Jeg gjorde som foreskrevet – der kommer en fin instruktion op på skærmen med, hvad man skal gøre og i hvilken rækkefølge – der er godt nok mange steder, et papir kan finde på at sætte sig fast i sådan et dyr!
Da jeg havde fået hevet alt ud, blev den stædigt ved med at påstå, at der var papirstop, men det var der altså ikke. Nej! Så hør dog efter!
Det var bare ret svært at argumentere med den, så efter et kvarters indædt og mere og mere frustreret mine opgav jeg og havde mest lyst til at sparke til skidtet. Nøjedes dog med at skrive en seddel om, at “Jeg er den skyldige, men åbenbart ikke kvik nok til at løse problemet – kom endelig og hent mig, så jeg kan lære at gøre det rigtigt. Hilsen Ellen”. (Jeg bliver selv stiktosset, når folk bare sniger sig ud af printerrummet ud og lader andre rede papirstoptrådene ud for dem).

Okay. 10 kopier i orden. Fem mangler. Tilbage på pinden og sende printet af sted igen. Op på 2. sal, hvor der også står en Follow-you.
Papirstop!! I andet sæt! Hvad hulen sker der her? Er det duplex, der er problemet? Det plejer da ikke at volde vanskeligheder – jeg printer stort set altid duplex for at spare papir.
Denne gang var jeg i stand til at løse problemet selv; til gengæld havde den slettet resten af printet, hvad den ellers ikke plejer – den skal bare fortsætte med sit arbejde, skal den.
Pyt – den maskine havde alligevel vist sig at være dræbende langsom, så jeg går ned på min førstesal og sender til print igen. Fire sæt. Vi nærmer os da målet …
Denne gang går jeg i stueetagen, hvor min bygnings tredje og sidste Follow-you befinder sig.
I kan vel næsten gætte, hvad der skete? Jeps – papirstop. Nu kunne det snart være nok!
Har printerne da fået hedeslag alle sammen? Jeg var i hvert fald ved at få et slagtilfælde. Ikke at det ville hjælpe spor, for de sæt skulle bare ligge på kollegaens bord inden jeg forlod etablissementet.
Denne gang tog det kun 10 minutter at få printeren til at fungere, så de sidste fire sæt kom i hus, men da havde det også taget 1½ time at få mine 15 sæt á 13 dobbeltsider.

Da jeg kom tilbage til mit kontor, lå der fem sæt på mit bord med en seddel; “Er det dine? Hilsen Helene”.
Jeg fløj ned til Helene og sagde tak og ja det var mine og jeg var ked af, at hun havde haft ulejlighed fordi jeg var et fjols … fortalte, hvad jeg havde gjort og at jeg havde haft lyst til at blive en anelse voldelig.
Det skulle jeg bare have haft holdt fast i, for en af dimserne indeni skal have et ekstra kraftigt smæk for at lukke ordentligt. Den ser lukket ud, men er det ikke.
Dybt suk.
Det vidste hun af bitter erfaring. Det havde kun taget hende et minut at få maskinen i gang, og hun var ikke sur på mig – sagde, at det kunne hun heller ikke drømme om at være, alene fordi jeg havde valgt ikke at være anonym – og papirstopproblemet havde jeg jo selv klaret …

Så er det, man er glad for, at det er fredag. Selv om det viste sig at være fredag den trættende.

24 kommentarer

  1. Godt klaret🙂

    Kommentar af Kamelrytterske — 3. august 2012 @ 17:05

    • Hehe🙂 Det var i hvert fald godt klaret at undgå at få hjertestop😉

      Kommentar af Ellen — 3. august 2012 @ 17:09

  2. Stakkels dig, jeg hader når kopimaskinen laver numre, for jeg synes jo at jeg har god forstand på det😉 og det er så træls (det ord passer her) når jeg skal forstyrre vores sekretær, fordi skidtet ikke vil gøre som det er bedt om !

    Kommentar af Lene — 3. august 2012 @ 20:36

    • Træls er et rigtig godt ord i mange sammenhænge🙂
      Det er sgu da underligt, at de maskiner ikke bare kan lære at lystre! Kan vi ikke låne din mand? Han er så god til at træne😉

      Kommentar af Ellen — 3. august 2012 @ 20:47

  3. Hvad er det da også for et rum at lave kaffe i, så skal det da gå galt.

    Kommentar af AagePK — 3. august 2012 @ 20:58

    • Øhhh??? Jeg skrev jo, at kaffen brygges i pauserummet over for printerrummet, så jeg forstår ikke?

      Kommentar af Ellen — 3. august 2012 @ 21:02

      • På min skærm står der pausesrummet, så… og på tysk brugte man tidligere ordet”pausen” for at kopiere, man brugte paus-papir. Men det gør I jo nok ikke.🙂

        Kommentar af AagePK — 4. august 2012 @ 00:15

        • Århh. Den havde jeg slet ikke set, og det beviser bare med al ønskelig tydelighed hvor næsten umuligt det er at læse korrektur på sig selv … jeg ved jo godt, hvad der skal stå …
          Det er præcis derfor, jeg tager forbehold for tyrkfjel og beder om overbærenhed i den henseende. Stave- og grammatikfejl må man derimod gerne hænge mig ud for.

          Kommentar af Ellen — 4. august 2012 @ 08:34

  4. Huff, for et mareritt!😕
    Ønsker deg en mye bedre lørdag Ellen.🙂

    Kommentar af mirapisani — 4. august 2012 @ 05:58

    • Tak i lige måde – den kan kun blive bedre🙂

      Kommentar af Ellen — 4. august 2012 @ 08:30

  5. Det er sgu trættende når div. maskiner får nykker og ikke forstår at nu har man gjort som der står i deres “fejlmeldinger”. Nogle tror jeg også bare at man skal give dem et spark så de kan komme i gang med det de nu skal udføre…God lørdag til dig..;-D

    Kommentar af rejen — 4. august 2012 @ 06:35

    • Du har så ganske ret🙂
      God lørdag og nyd det gode vejr😀

      Kommentar af Ellen — 4. august 2012 @ 08:29

  6. Fanden har skabt multifunktionsmaskiner, der går i drillemode, når man er allermest tidspresset..🙂

    Kommentar af Inge — 4. august 2012 @ 07:45

    • Ja, og han har stadig ikke fået armene ned😉

      Kommentar af Ellen — 4. august 2012 @ 08:28

  7. Åh, jeg husker lige pludselig alle mine bryderier med de store kopimaskiner, da jeg var ansat. Men det lyder ellers smart, at man kan printe sine ting hvor man end er. Så avancerede var vi ikke dengang…😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 4. august 2012 @ 09:42

    • Nej, men jo ‘finere’ teknologi, jo flere måder kan der ske fejl på … hurtigere😉

      Kommentar af Ellen — 4. august 2012 @ 22:37

  8. Lyder som om jeres kopimaskiner og vores er i familie med hinanden. Vi har døbt vores Bob Marley – naturligvis pga dens jamming-evner.

    Men det er da godt nok svært uheldigt at de alle sammen er enige om ikke at ville samarbejde med dig. Håber du bliver bedre venner med dem fremover.

    Kommentar af overleveren — 4. august 2012 @ 11:30

    • Godt navn – det tror jeg også vores skal hedde fremover – fredag holdt de så den helt store ‘jam session’🙂

      Kommentar af Ellen — 4. august 2012 @ 22:38

  9. Sikke en omgang. Heldigvis er det weekend nu, og printerne kan bare stå der og passe sig selv. Jeg håber, at din weekend bliver helt anderledes end din drillefredag🙂

    Kommentar af Susanne — 4. august 2012 @ 15:03

    • Ja, nu kan de få lov til at stå og samle kræfter i weekenden – jeg har ikke tænkt mig at gå i clinch med dem på mandag🙂
      Min weekend kan kun blive bedre – den er det allerede …

      Kommentar af Ellen — 4. august 2012 @ 22:40

  10. Underligt at instruksen ikke siger noget om at der skal lægges kræfter i. Det er lige til at få for højt blodtryk af! God søndag.

    Kommentar af Jørgen — 4. august 2012 @ 20:49

    • Det skal man normalt heller ikke – det var derfor, jeg kunne klare papirstoppet på de to andre maskiner – det var bare denne, der var blevet sær.
      Tak i lige måde🙂

      Kommentar af Ellen — 4. august 2012 @ 22:41

  11. Jeg kender godt det med de multifunktionsmaskiner, der bare ikke vil gøre det, man beder dem om; det er dybt frustrerende når man har fulgt alle anvisningerne på displayet og den så stadig melder om at der er papirstop. Godt at Helene reddede dig ud af suppedasen.

    Jeg ønsker jer en god søndag.

    Kommentar af Stegemüller — 4. august 2012 @ 22:27

    • Det er bare SÅ irriterende, men ja, godt der er andre, der har fundet fiduserne🙂
      Tak i lige måde til dig.

      Kommentar af Ellen — 4. august 2012 @ 22:42


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.