Hos Mommer

27. juli 2012

De rene småtterier

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:37
Tags: , , , ,

Charles tante til de to unge damer, da han blev bedt om at ‘sige noget til dem’: “Pyha, den er vel nok møglummer i dag, hva’?”

P1040580Nu har vi set de høje fjelde, det dybe hav, den store elg, de store brusende elve, de mange musvåger og den høje himmel.
Sidstnævnte i dag … i Norge var den godt nok ikke specielt høj – nogle gange hang skyerne så lavt, at vi kørte inde midt i dem. Det har nu alligevel været stort altsammen, så nu synes jeg det må være passende at gå en tur i småtingsafdelingen.

I dag var himlen så høj som den kan blive, og jeg gik på makrojagt.
Vi kender nok alle en stormhat (blomsten til højre), men jeg har altid kaldt den karetblomsten.
Da jeg var en lille pige, plukkede min mor dem i staudebedet og viste mig, hvad der afsløres, når man tager ‘hatten’ af. “Se, min pige – her har du den flotteste prinsessekaret med et par meget elegante eventyrheste spændt for”.
Af en eller anden grund gik den lige ind, og jeg elskede den blomst fra den dag – og ødelagde en masse stormhatblomster for at se, om de nu også alle indeholdt hestene og den flotte karet …

Prinsessens karet

Prinsessens karet

De store kålsommerfugle var næsten umulige at indfange med kameraet, selv om de sværmede lystigt rundt i hobetal ned ved nogle gule blomster.
Lige så snart jeg nærmede mig, fløj de væk, de små bæster, så jeg måtte zoome, hvilket mildt sagt ikke gik særlig godt.

P1040536

Citronsommerfuglene, som primært holdt sig til latyrussen, var en anelse mindre sky. Sommerfuglen til højre, er det en hvid admiral?
Det er lidt ærgerligt, at de for det meste folder vingerne sammen, når de sidder og samler nektar. Man skal være enormt heldig for at fange dem i fuld udfoldelse, så at sige.

P1040601P1040567

Bierne var noget mere samarbejdsvillige. Bortset fra, at den til venstre ikke er en bi, men en bille – en Trichius fasciatus, fandt jeg ud af … den har ikke noget dansk navn, men er en af pragtbillerne, stod der i bogen, og den “opholder sig på varme, solbeskinnede steder på blomster”. Så har vi vist fat i den rigtige.

Trichius fasciatusP1040657

Græshoppen sad på vores trappe. Det var en bette én; ikke mere end 1 cm lang – og alligevel har den været ude og gøre sine hoser grønne.

P1040547

18 kommentarer

  1. Sikke en smuk fortælling om stormhatten – og hvor er den dog smuk. Ja, småkravlet bliver også ofte fotograferet her. Det er de underligste former og farver man finder sommetider. Ha en god week-end medens I reflekterer over feriens mange dejlige oplevelser.

    Kommentar af Salix-Lene — 27. juli 2012 @ 19:16

    • Ja, ikke? – Jeg har erfaret, at der ikke er mange, der kender udgaven med en hestetrukken karet 🙂
      Jeg elsker simpelthen at gå rundt med ‘småtingsøjnene’ på, for man ser ganske rigtigt det hele på en anden måde.
      En rigtig god weekend til dig også.

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2012 @ 19:26

  2. Så flotte bilder. Du har fanget mange fine øyeblikk her. Sjelden å se så fine bilder av sommerfugl. Selv malte jeg en i går: en sommerfugl i vinternatt. Jeg tar nok flere turer innom denne bloggen.ja.

    Kommentar af marit elisebet totland — 27. juli 2012 @ 19:37

    • Tak, Marit og velkommen hertil 🙂
      Det er en meget smuk sommerfugl, du har malet – og som maler har du jo den frihed selv at kunne bestemme, at vi også har sommerfugle om vinteren 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2012 @ 21:23

  3. Det var så den ferie, snart kalder arbejdet. Det er fine skildringer af storslået natur, som jeg sagtens forstår I værdsætter. Men det ser dog ud til at vejrliget ikke har været det bedste, hvilket man dog er tilbøjelig til at glemme. Jeg håber John får det bedre efter det dramatiske fald og de efterfølgende vanskeligheder. Vi er lidt sårbare i nogle situationer og der kan let ske noget uforudset. Forhåbentlig er han snart frisk igen.
    Jeg tror også det er en hvid admiral, du har fanget med makroen.

    Kommentar af Jørgen — 28. juli 2012 @ 09:31

    • Ja, det kalder med dyster stemme mandag morgen 😦
      Men det har været en dejlig ferie, trods både dårligt vejr og uheld. Det går den rigtige vej med John – selv om han stadig ser lidt sjov ud, når han går 😉
      Hvis du også tror, det er en hvid admiral, så er det nok sådan en.

      Kommentar af Ellen — 28. juli 2012 @ 09:56

  4. Hej Ellen – også jeg har nydt turen og de flotte billeder. Håber også at det snart bliver bedre med Johns ryg, men ved af erfaring at den slags ting tager tid, Min mand væltede med cyklen en sommer og slog sin hofte slemt. Det tog det meste af den sommer. Mht stormhatten, så kendte jeg historien i en lidt anden version. Hos os blev den kaldt “Bedstefar og Bedstemor kører i karet” Nu har jeg ikke en stormhat i nærheden, men jeg husker det som om at der, hvis man lukkede blomsten lidt mere op, var noget der med lidt god vilje kunne ligne to personer inde i kareten. Vi legede også med dem. Siden har jeg lært at det er en af de mest giftige planter i DK – og jeg bed negle som barn!!
    Venlig hilsen og god bedring med John Else Marie

    Kommentar af else marie — 28. juli 2012 @ 10:12

    • En hel sommer! Det håber (og tror) jeg ikke, det gør med John, han er i god fremgang, men hoften er nok også værre at slå end ryggen.
      Sjovt, at du har en anden historie om stormhat – og jeg måtte da lige hen og kigge: jo, med lidt god vilje sidder der en i kareten. En langhåret 😉
      Du har da heldigvis overlevet at lege med den 🙂
      Tak for hilsnen – og hav det godt, Else Marie – det var hyggeligt at høre fra dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. juli 2012 @ 10:31

  5. Sød historie om stormhatten. Nu er jeg kommet hjem og har læst et pænt stykke tilbage på din blog. Det blev lidt for mystisk at læse baglæns, for jeg måtte jo finde ud af, hvad der var sket med din John. Sikke en forskrækkelse! Men nu har jeg jo kunnet læse mig til, at det heldigvis bliver langsomt bedre. Er han gul og blå på hele ryggen, eller er det hele indvortes? Fortsat god bedring til ham 🙂

    PS: Hvor ville jeg gerne have set mågerne og fiskestimen. Det er vist en helt unik oplevelse, I der har haft.

    Kommentar af Fruen i Midten — 28. juli 2012 @ 10:42

    • Hehe, det var simpelthen et nummer han lavede for at få jer til at læse det hele … 😉
      Nej, det var noget værre noget, var det; det hele er indvendigt, og man kan intet se på ham – bortset fra altså, at han minder mig om Klokkeren fra Notre Dame, når han går …
      Ja, det var et meget specielt syn – vi kørte så langsomt, vi kunne tillade os, men kunne som sagt desværre ikke tillade os at standse helt op på den smalle bjergvej.

      Kommentar af Ellen — 28. juli 2012 @ 11:22

  6. Jo, det må være en hvid admiral; på lepidoptera.dk, lepidoptera. se, fugleognatur.dk eller http://www.leps.it/index.htm er der mange utroligt flotte billeder af sommerfugle, sidste har også links til de tre første.
    Altså: seneskader tager MEGET længere tid end brækkede lemmer, så opøv TÅLMODIGHED! Visse smerter kan fjernes ved at gnubbe på tværs af musklens og ledbåndenes retning, men en god massør eller fysioterapeut giver jo velvære samtidigt, så…
    Græshopper er jo født med grønne hoser, efterhånden som det ydre “skelet”, kitinet, tørrer, bliver de brune. Så må den have nyt tøj, fordi den er vokset sig større end dets korset, så den kravler ud af det i nyt, grønt tøj, og farveskiftet begynder forfra.

    Kommentar af AagePK — 28. juli 2012 @ 13:00

    • Vi holder fast i den hvide admiral.
      Det er bare svært, det med den tålmodighed – han vil jo også gerne på arbejde igen snarest muligt.
      Nå, så de er født med dem? Så har det ikke nødvendigvis noget med græshoppeteenagealder at gøre? 😉

      Kommentar af Ellen — 28. juli 2012 @ 13:04

      • På sin vis: jo, alligevel. De er jo helt grønne, også bag ørerne, ved hamskiftet, og så bliver de brune pø om pø, hoserne sidst.
        Hvis John gerne vil igang igen, så få dog en fysioterapeut, gerne en sports-en til at kigge på ham. Hvis de undskylder sig med, at de har travlt med at se OL (som hedder OS på svensk, Olympiska Spelen), så bild dem ind, at Johns skader stammer fra vægtløftningstræningen til legene. 😉

        Kommentar af AagePK — 28. juli 2012 @ 15:50

        • Haha – den tror de helt sikkert også på 😉

          Kommentar af Ellen — 28. juli 2012 @ 17:11

  7. Det er en sød historie, din mor prakkede dig på. Det er den slags, man husker og det er den måde vi lærer at kende tingene. Mærkeligt, egentlig, at vi så godt kan lide sammenligninger 🙂

    Kommentar af Donald — 28. juli 2012 @ 13:10

    • Så har man jo noget at forholde sig til 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. juli 2012 @ 13:21

  8. Ja macro-jagt er en skøn fornøjelse, og i denne tid er insekterne mere samarbejdsvillige end normalt 😉
    Herlige billeder 🙂

    Kommentar af Per — 29. juli 2012 @ 20:34

    • Taak, Per – både bien og billen var jeg en smule stolt af – de blev fint skarpe, mit lille kamera taget i betragtning 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2012 @ 20:41


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.