Hos Mommer

8. juli 2012

Stille flyder … bamse

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:41
Tags: , ,

De svenske småbyer er ofte ret kreative, når det gælder udsmykning.
I fredags lagde vi mærke til bamse, der lå lige så stille og flød på ryggen på Helgeåen midt i Broby. I dag måtte jeg lige have nogle billeder af ham …

P1030882P1030886

Til midsommer var der bål midt ude på åen … det er altid spændende at se, hvad der ligger, næste gang vi kommer forbi.

Ellers er der vist ikke megen tvivl om, hvilket tegn denne weekend har stået i. Det har været SÅ dejligt at skvadre løs med de to damer, som jeg har kendt i hhv. 34 og 25 år. De kørte hjem ved 14:30-tiden, hvorefter jeg havde ambitiøse planer om at få fjernet alle skvalderkålblomsterne rundt omkring – de er nærmest ved at overtage haven.
Godt nok skal det være en naturgrund og ikke en prydhave, men der er dog en grænse, og når jeg ikke længere kan se studenternellikerne for skvalderkål, er den nået for mit vedkommende. Noget fik jeg da også fjernet, men det var for varmt, så jeg gav hurtigt op igen – men studenternellikerne blev dog frigjort.

Før og efter:

P1030785P1030880

Vi har set mange arter af natsværmere denne gang. På bord og væg sad noget, der mest af alt lignede en lille, afbrækket birkekvist; vi har set en natpåfugleøje og nogle hvide, halvlodne fætre, som jeg ikke kender, men de er flotte allesammen, når man kommer tæt på dem – eller hvis man klikker på billederne for at se dem i stort format.

P1030828Scopula floslactataP1030830

Billederne over og under her til venstre viser ‘birkekvistene’ – naturlig længde var vel mellem 1½ og 2 cm.
Opdatering kl. 11: I midten en Scopula floslactata, har jeg lige fundet ud af. Det hedder den altså – også på dansk …
Fyren herunder til højre hedder aftenpåfugleøje, hvilket en af de to andre Mädchen (Karen) gjorde mig opmærksom på. Jeg var overbevist om, at den hed natpåfugleøje, men det gør den ikke.
Nu mangler jeg bare at finde ud af, hvad birkekvisten hedder.

HA! Opdatering igen 11:15: Den hedder da Måneplet, den birkekvist. Stædighed betaler sig.

P1030825P1030831

Jeg fik også indfanget en enkelt storplettet perlemorsommerfugl. De er godt nok svære at ramme, sådan nogle. Meget, meget flyvske er de …

P1030838

18 kommentarer

  1. Sikke en masse flotte natsværmere/sommerfugle du har fanget…Sjovt påfund med bamsen i åen..;-D

    Kommentar af rejen — 8. juli 2012 @ 20:15

    • Jamen de er jo så smukke, når man får kigget lidt på dem.
      Broby er altid god for en alternativ udsmykning 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2012 @ 20:45

  2. Sommerfuglejagt uden net og nåle 😉 Det er jeg sikker på at sommerfugle og natsværmere syntes om.

    Kommentar af Lene — 8. juli 2012 @ 21:07

    • Det tror jeg også – min søster skal have dem ind i en kasse – jeg vil bare have dem i kamerakassen 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2012 @ 21:17

  3. Ajjj ligger Bamse og flyder i Broby.. Hvor var kylling..?? 😉

    Kommentar af Inge — 8. juli 2012 @ 21:29

    • Måske spist under midsommerfesten? Jeg kiggede efter Kylling, men kunne ikke finde ham 😉

      Kommentar af Ellen — 9. juli 2012 @ 07:34

  4. Sikke en dejlig weekend, I har haft.
    Det ser afslappet ud, som bamse ligger der og flyder.
    Jeg synes nu, skvalderkålblomsterne er så fine. Især på en naturgrund, men det kan sikkert også blive for meget. I min lille have bliver de første små grønne skud fjernet med det samme om foråret, men der er heller ikke meget plads.
    Det er fantastisk flotte billeder, du har taget af sommerfugle.
    Ved du, hvad Thug står for? På en t-shirt – i den sammenhæng jeg har skrevet om?

    Kommentar af betty — 8. juli 2012 @ 21:40

    • Det her var i hvert fald for meget, Betty – jeg elsker studenternelliker, og de hvide kunne man slet ikke se 🙂 – og tak … 🙂
      Thug betyder simpelthen ‘rod’, ‘bølle’, ‘bisse’ og lignende ord til den slags personager – jeg kigger lige over til dig om lidt …

      Kommentar af Ellen — 9. juli 2012 @ 07:38

  5. Her har vi vist eksperten i flyvende insekter. Meget forsigtig udtalelse 😉 Flotte billeder kan tilføjes uden forbehold 🙂

    Kommentar af Per Teilmann — 8. juli 2012 @ 22:46

    • Tak, men det var godt, du var forsigtig … jeg er så langt fra at være ekspert, som man vel næsten kan være, men jeg bliver så nysgerrig, når jeg ser nogen jeg ikke kender og forsøger at finde dem i min bog eller på nettet – hvilket desværre ikke altid lykkes 😉

      Kommentar af Ellen — 9. juli 2012 @ 07:40

  6. Nydelige nattsvermere. De er forunderlig vakre og ofte svart anderledes en dagsommerfuglene.
    Ha en fortsatt fin ferie (om det er det det kalles 😆 )

    Kommentar af Mormor — 9. juli 2012 @ 08:54

    • Jo tak – ferien starter i dag efter arbejdstids ophør 😀

      Kommentar af Ellen — 9. juli 2012 @ 10:24

  7. Man kan sige meget om skvalderkål, men det er da et effektivt bunddække… ti hi. Hos mig prøver de kære planter også ihærdigt at overtage bedene, så jeg gør med mellemrum som du – frigør de planter, der er ved at drukne. Men Hollymounts have vil altid være “naturlig” hos mig, for jeg har et ret afslappet forhold til ukrudt – i passende mængder i hvert fald. 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 9. juli 2012 @ 09:19

    • Lidt for effektivt, må jeg sige, og du siger det meget rigtigt: jeg har også et yderst afslappet forhold til ukrudt, men der er altså grænser 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. juli 2012 @ 10:25

  8. Sikke da et sted at lægge en bamse. Jeg håber, at det ikke giver anledning til redningsforsøg af unge bamse-elskere! Skvalderkål – suk. Virkeligt mærkeligt udseende birkekvist-natsværmerne har, men det er sikkert super-effektivt som camouflage, hvis altså de sidder på et træ og ikke på dit rødmalede hus …

    Kommentar af Fruen i Midten — 9. juli 2012 @ 10:46

    • Haha, det snakkede vi også om – det var et virkelig dårligt sted at slå lejr, når man er camoufleret som noget, der ligner træ 😀

      Kommentar af Ellen — 9. juli 2012 @ 11:04

  9. Tro det eller ej – herovre sælges skvalderkål (både den almindelige grønne og en broget) som bunddække i planteskolerne.

    Kommentar af Salix-Lene — 14. juli 2012 @ 01:29

    • Du GOdeste ! Jeg melder mig frivilligt som en-gros-leverandør. Der skal jo ikke mere en 1 cm rod til for at starte en ny plante 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. juli 2012 @ 19:33


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.