Hos Mommer

11. marts 2012

Just another Sunday…

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:25
Tags: , ,

Bare en ganske almindelig søndag med lidt af dit og lidt af dat.
Dit var f.eks. formiddagens oprydning i gårdhaven – herligt med så lidt plads, at det kun tager et par timer at gå det meste af det igennem.

Der var masser af tid til at studere et gåsetræk, der drog forbi … vejret var skønt, så længe det nu varede; senere blev det overskyet.

P1000962P1000966

Krukkerne er helt parat til næste plantning, selv om der er god tid til det endnu.
Vores smertensbarn, højbedet, har vi længe været trætte af, og havde egentlig gjort forberedelser til at ‘smide det ud’ i år, samtidig med at træterrassen bliver udskiftet og øget med bedets areal.
Det vil tage flere weekender, så vi kiggede lidt på hinanden og blev enige om at vente til næste forår/sommer, hvor vi forhåbentlig har al den tid, der skal til, uden at skulle tænke i weekendtanker.
Hvis nogen til den tid skulle være interesseret i stenene, kan de afhentes. Må faktisk meget gerne afhentes … vi ville blive rigtig, rigtig glade, hvis nogen kunne bruge dem. Vi er blevet 20 år ældre, siden vi anlagde bedet – vores rygge var bedre dengang end nu …

P1000975P1000972P1000971

Da det blev overskyet og vejret derfor ikke længere var så indbydende, gik jeg over til dat og trak op på syværelset for at sy videre på Chloe’s Backpack, som bliver til en sød og rummelig taske med rigelig plads til alle nødvendighederne.
Det er godt, man ikke er nybegynder udi syningens kunst – hvis dette var en af de første gange, jeg skulle sy en taske, ville jeg overhovedet ikke kunne bruge denne opskrift til noget – den er altså meget underligt skrevet, og der mangler at blive forklaret temmelig meget. Men klippemålene er angivet, og der er et fotografi, så jeg finder stort set ud af resten selv – plus et par forbedringer, fx en indvendig lomme … sådan en kan da ikke undværes.

Midt i dette hyggelige arbejde ringede Charlotte – middagen fredag aften var forløbet til perfektion, og Charlotte soler sig endnu i al den ros, hun fik for at have frembragt så ypperligt et måltid, men jeg har løjet for jer. Ikke bevidst, naturligvis, men jeg fik at vide, at hun havde haft hjælp til at bære tallerkener ud og ind. Susanne, som er ansat i den børnehave, børnene gik i, bruger de sommetider som barnepige, og hun var hyret fredag aften til at bade børn og lægge dem i seng.
Gæsterne var inviteret til  kl. 20:30, så det passede med, at børnene sov, da det hele skulle til at løbe af stabelen. Susanne blev og hjalp til i køkkenet.

Nille, jeg skulle hilse dig fra C og sige, at du bare er rigtig god: Du kommenterede i det forrige indlæg, at du fik bestikket til at passe indtil osten.
Det var fuldstændig rigtigt set … da de havde indtaget første ret, blev tallerkener og bestik herfra vasket op, så det kunne bruges igen til osten!

Da middagen var overstået godt 23:30, blev mændene i spisestuen for at drikke portvin og ryge cigarer, mens kvinderne fortrak til stuen. Tidsånden blev gennemført til det sidste!
Ingen af mændene ryger til hverdag, men de sad alle seks og mandehørmede med hver deres store cigar og havde det vældig hyggeligt.

30 kommentarer

  1. Takker! Det passede jo det hele med skift af kun ske eller kniv og gaffel…. lige indtil osten 🙂 Men tænkte jo nok, at der var en årsag – men hvad ved jeg om, hvordan man spiste ost på Titanic?

    Pyha… så kan jeg da stadig tillade mig at gå ud at spise fint uden at blive til grin!

    Fortsat god søndag med dit og dat…

    Kommentar af Nille — 11. marts 2012 @ 18:19

    • Ja, du vil bestemt ikke falde i vandet på selv de mest fancy steder 🙂
      Tak og i lige måde til dig – nu er der vist kun dut tilbage 😉

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 18:25

  2. Det lyder til at have været en rigtig hyggelig dag med dit og dat 🙂

    Din taske ser rigtig fin ud, og hvis jeg sammenligner den med “Cloe vejledningen” kan jeg meget bedre lide din. Den ser mere færdig ud, og langt mere rolig i farvetemaet.
    Jeg er utrolig facineret af patchwork, og jeg beundrer dem, som kan lave det rigtig godt. Jeg er lige blevet færdig med mit første rigtige patchwork, og det er bestemt ikke sidste gang, jeg laver noget 🙂

    Apropos vejledning – uanset om det er til syning eller andet – kalder jeg som regel for VILDledning. De er ikke altid logiske og nogen gange direkte vildledende 😉

    Kommentar af Tove — 11. marts 2012 @ 19:06

    • Dit og dat-dage er som regel udmærkede 🙂
      Er du nybegynder? Det fornemmede jeg slet ikke, da jeg så dine arbejder. God fornøjelse med dit videre og flotte arbejde. Men pas på … det er stærkt vanedannende. Hvis du vil have virkelig gode syvejledninger og nogle meget flotte tasker, kan jeg anbefale Lise Szymanskis bøger – foreløbig har hun begået tre af slagsen.

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 21:19

      • Altså jeg er nybegynder i patchwork 😉 – syning har jeg gjort i rigtig mange år, syede blandt andet min egen brudekjole og min søns dåbsdragt.

        Lise Szymanski vil jeg lige straks se på, for jeg vil gerne have noget mere inspiration og vejledning 🙂 tak

        Kommentar af Tove — 11. marts 2012 @ 21:54

        • Nårh – det forklarer det professionelle indtryk – jeg undrede mig godt nok også over, hvis en symaskine var et hidtil ukendt område for dig 🙂
          John grinede meget, da han så min første af Lises tre bøger: “Hun hedder SYMASKINE – altså, hvor komisk!” Sådan kom han lige til at læse hendes navn 🙂
          Hendes tre bøger indeholder (selvfølgelig) forskellige tasker, og smag kan man ikke vejlede om, men jeg vil alligevel tro, at du ikke skal starte med hendes sidste bog. Jeg synes, den første var den bedste, men igen…

          Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 22:01

          • 🙂 Symaskinen er bestemt ikke ukendt område for mig 🙂 jeg har tidligere syet meget og har altid elsket at blande tekstiler og mønstre, altså til tøjbeklædning 😉 men at lave patchwork har altid været et stort ønske for mig at lave, men jeg har tøvet lidt. Jeg tøver så ikke mere 😉 men inden jeg kaster mig ud i et stort projekt igen, vil jeg lige se på Lises bøger, især på den første bog.
            Jeg kan godt forstå John 🙂 for hvis man fjerner et Z I S og tilsætter et E står der symaskine 😉

            Kommentar af Tove — 11. marts 2012 @ 22:37

            • God fornøjelse 🙂

              Kommentar af Ellen — 12. marts 2012 @ 07:37

  3. Det ser da ellers ganske hyggeligt ud jeres højbed, men du kan vist bedre lide ting i krukker?
    Nærmer tilbagetrækningsreformen sig jeres område til næste år. Der hvor man ikke kun tæller tid i weekender og ferier 😉
    Det med at ryge til fester, og store cigarer, ja det praktiserer gemalen og de mandlige vennerne også. De nyder dem heldigvis udenfor, så vi andre ikke kvæles. Ok, cigarrøg lugter nu egentlig meget godt.

    Kommentar af havehyrden — 11. marts 2012 @ 19:16

    • Det er lidt en kombination af, at terrassebrædderne trænger til en udskiftning, at vi gerne vil have en lidt større terrasse, at vi trænger til forandring i vores lille gårdhave og … ja, at jeg holder meget af krukker 🙂
      Det er sjovt, du siger det – jeg er opvokset med cigarrøg og afskyr lugten/stanken. Charlotte hader tobaksrøg i al almindelighed, men siger lige som dig, at cigarrøg er meget hyggeligt (en gang om året) og ikke lugter så slemt som cigaretrøg.

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 21:24

  4. Sikke en sød lille taske! Som absolut ikke kan undvære en indvendig lomme.

    Og den slags hjælp er praktisk hjælp – det tæller altså ikke rigtigt! 😉

    Kommentar af Kong Mor — 11. marts 2012 @ 19:49

    • Du er altså bare sød 🙂 Men den slags praktiske hjælp satte C nu godt nok virkelig stor pris på i fredags – maden er måske mest et spørgsmål om organisationstalent, men alt det, der skal frem og tilbage næsten på én gang, tager den tid det tager, og ekstra hænder er guld værd.

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 21:26

  5. Kan vi ikke snart få et billede og en beskrivelse af en rigtig drive-den-af-dag? Bliver helt forpustet af aktivitetsniveauet trods kun dit og dat. God kommende uge.

    Kommentar af Jørgen — 11. marts 2012 @ 20:08

    • Altså Jørgen – det er jo lige præcis det, det har været: en rigtig drive-den-af-dag 😀 Jeg har jo kun lavet alt det, jeg har allermest lyst til: havenusse (John tog jo det grove med jorden i krukkerne), sy, lidt blogning og lidt strikning. Det er da at drive den af … hvad skulle jeg ellers lave? Bare sidde og glo ud i luften? Det kan jeg simpelthen ikke – og jeg gider ikke læse om dagen 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 21:31

      • Nåe, ja. Jo, at sidde og glo ud i luften kan være fint, det kan være en form for stilsomhed med mulighed for at et heureka dukker op (men det gør de vist alligevel).

        Kommentar af Jørgen — 12. marts 2012 @ 08:00

        • At glo ud i luften er ren terapi for John – jeg kan slet ikke holde det ud, men sådan er vi så forskellige.
          Når vi fx befinder os midt i et vidunderligt landskab et eller andet sted i verden, kan vi begge to sidde i timevis og bare nyde det – bare jeg har et strikketøj med 😉

          Kommentar af Ellen — 12. marts 2012 @ 08:29

  6. Sådanne dit og dat dage er nu meget hyggelige….C’s middag lød virkelig imponerende, men det var godt nok sent de starter med at spise, forhåbentlig er det vel kun når der er gæster og ikke til hverdag.. Fortsat god søndag aften…

    Kommentar af Rejen — 11. marts 2012 @ 20:16

    • Det er meget almindeligt at starte så sent – så kan alle nå at lægge børn i seng, og barnepigen skal bare være der uden at være nødt til andet end at sidde ‘brandvagt’.
      Tit spiser C sammen med børnene klokken 17, og så holder hun Tim med selskab senere, fordi han ofte først er hjemme kl. 20 eller endog 21. Dagen i UK er parallelforskudt i forhold til den, vi kender i DK.

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 21:35

  7. Dejligt med havearbejde…det savner jeg rigtig meget. Nu må foråret kommer i næste uge, så jeg kan komme i gang 😉

    Kommentar af RAV & KRAT — 11. marts 2012 @ 20:44

    • Det kommer i næste uge, har jeg lige hørt, så du kan roligt glæde dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 21:41

  8. Cigarerne må de godt beholde; godt nok har jeg altid et par store og små cubanere liggende til specielle gæster, men jeg vil da hellere have et glas portvin ekstra, med lidt nøddeknas til; og så et par gode jokes fra samlingen “Pass the port”:
    The Colonial Secretary, being asked by a lady admirer:” Mr Secretary, where are the Virgin Islands?”
    Replied after some thought:” Madam, as far away from the Isle of Man as we could put them.”

    Kommentar af AagePK — 11. marts 2012 @ 20:51

    • HAHAhaha – den skal jeg huske – oh, den er pragtfuld – tak! 😆

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 21:37

      • Så må du hellere også få denne, fra Brigadier Simon Heathcote, C.B.E.,Chieff of Staff, Middle East Command, hvor min farbror gjorde tjeneste i ’47:
        The beautiful countess returned from the ball and rang for her footman. When he entered her bedroom, she said:
        ” Edward, take off my shoes,” and he did.
        Then she said:” Edward, take off my coat,” and he did.
        Next she asked him to take off her dress and then she said:
        ” And now, Edward, take off all my remaining clothes.”
        When he had done this, the countess said:
        “And now, Edward, if are to remain in my service, you are never to wear my clothes again.”

        For øvrigt har både Bruun-rasmussen og Lauritz. com dækketallerkener i sølv under hammeren, selv om de godt nok er blevet noget dyre her på det sidste. I 2009 fik jeg nogle for det halve. Men HVIS man jævnligt skal bruge, så har Lauritz nogle pletsølv til rimelig pris, ellers koster de 100kr fra nye af hos Fredborg i Farsø.

        Kommentar af AagePK — 12. marts 2012 @ 08:57

        • Haha – aldrig miste fatningen 😀
          Dækketallerkener er vist en god gaveide til dem derovre …

          Kommentar af Ellen — 12. marts 2012 @ 09:39

  9. Det lyder som en god søndag, med dit, dat og dut.. 🙂

    Kommentar af Inge — 11. marts 2012 @ 21:12

    • Ingen klager herfra 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2012 @ 21:38

  10. Jeg gad godt have sådan en energi som dig til driverdage, jeg elsker at stirre ud i luften uden noget i hænderne, det er derfor, jeg aldrig får strikket noget 🙂

    Kommentar af Lene — 12. marts 2012 @ 08:30

    • Vi har jo bare hver vores måde at lade op på, og man skal gøre det, der er det rigtige for én. Men jeg kan da godt se, at min måde måske er en anelse mere produktiv 😉

      Kommentar af Ellen — 12. marts 2012 @ 09:41

  11. Sådan en lille gårdhave er tit i mine tanker, når jeg konstant kæmper med ukrudtet her. Og ukrudtet vinder altid! Din lille taske ser dejlig ud, og ja en indvendig lomme er da nødvendig.

    Kommentar af Salix Lene — 13. marts 2012 @ 21:49

    • Det har ukrudt det desværre med at gøre 😦
      ingen tasker uden lommer, tak! Ellers roder det jo bare 😉

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2012 @ 22:12


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.