Hos Mommer

6. september 2011

Blandet saft, bagt tomatsalat og en mærkelig hat

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:32
Tags: ,

P1050643Lene i Canada spurgte efter opskriften på bagt tomatsalat. Den giver jeg hjertens gerne, men jeg er ikke så god til den slags, for mine opskrifter er ofte mest Bedstemor And… I ved: Lidt af A og lidt mere af B; et skvæt C og et par håndfulde D… ikke helt let at arbejde efter, hvis man helst vil have eksakte tal at arbejde ud fra. John går nærmest i baglås, når han spørger mig hvor meget af et eller andet, og jeg svarer: “Sådan… bare en passende mængde…”

Jeg prøver, men bær venligst over med mig:
Jeg tog det antal danske blommetomater, som jeg regnede med, at John og jeg kunne spise. Selvfølgelig kan man bruge hvilke som helst tomater, man måtte have i huset.
Tomaterne halveres (undskyld – glemte lige det i første omgang… dette er en opdatering…), men det er ret vigtigt.
Drys med ønskede krydderier – jeg brugte salt, peber, timian og mit ‘Greek tomato spice’. Og spørg ikke hvad det er, men det er købt i Haslevs Blå Haller og smager smaddergodt til tomater.
I kan godt se, at det er halvvejs håbløst, dette her, ikke? Er I med endnu?
Herover smuldrede jeg 1/4 pakke Puck-ost (billede). Den ost har jeg næsten altid i huset – elsker den bare i både friske salater og bagt som her.
Dryp rundhåndet med olivenolie.
Dryp med en god, cremet balsamicoeddike. ‘Dryp’ var billedligt talt, for jeg har en, der næsten skal skæres ud af flasken med en kniv, men oh, den er lækker, er den.
Bag ved 200°, til osten er gylden og tomaterne ser færdige ud.
Enkelt, men godt.

P1050644Bag huset, ovre i vores dejlige, grønne område, er der masser af æbletræer med mindst tre forskellige slags æbler (altså ikke, at hvert træ har tre forskellige slags…), samt røde og gule mirabeller i tonsvis. Jeg er ikke den store mirabellefan, men da der tilsyneladende ikke er andre, der forsyner sig, plukkede jeg en spand med en blanding af alle tre dele i dag og satte det over for at koge det til saft.
Jeg har besluttet mig til ikke at lave noget videre marmelade eller syltetøj i år, som et led i min personlige ‘undgå sukker’-kampagne, men saft til ungerne vil jeg meget gerne lave – de kan godt lide mommers hjemmelavede frugtsaft, og selv om der er sukker i, bilder jeg mig ind, at det må være sundere end det købte.

Det vil blive medbragt i uge 43, hvor engelske børn holder efterårsferie, og hvor vi kan få billige feriehuse i Danmark, fordi de danske børn er tilbage på skolebænken.
Fire personer tager færgen Harwich/Esbjerg, og to tager … noget andet … og så mødes vi ved Følle Strand på Djursland i en uges tid. Det er muligt, John er som et barn juleaften, når han får nyt legetøj – jeg glæder mig allerede som et lille barn til den uge i en super bjælkehytte med græs på taget og alt til faget hørende.

Nå… det kan I tids nok høre om.

Dagens latterudbrud fra min side blev forårsaget af Lars Lippert, som læser ‘Södermalmsmordene’ op for mig i bilen.
Det er lidt svært, dette her, når der ikke er lyd på, men som med tomatsalaten vil jeg gøre et forsøg:

“Hun havde en pepiTAter nethat på…” – kan I forestille jer udtalen? Med effektivt tryk på ‘TA’?
Jeg vil tro, at der stod, hun havde en pepitaternet hat på. Måske ved Hr Lippert ikke, hvad pepitatern er, men hvordan pokker han har fået flyttet ‘-net’ over til at høre sammen med ‘hat’, er mig en gåde.

37 kommentarer

  1. uhmmm den tomatsalat lyder lækker.. Puck osten er også en fast ingrediens i vores køleskab.. Skal helt sikkert prøves af, så tak for inspiration.. 🙂
    Hahahaaaaa jeg måtte lige læse højt for mig selv.. jeg havde ski nok aldrig gættet hvad det var for en underlig nethat.. 😀

    Kommentar af Inge — 6. september 2011 @ 19:51

    • Den salat er glimrende, så I må bare prøve – du har jo før vist dig at kunne lide tomater á la Ellen, så mon ikke… ,-)
      Der gik lige et par sekunder, inden det gik op for mig, hvad pokker det var, han sagde 😀

      Kommentar af Ellen — 6. september 2011 @ 21:10

  2. Et forslag til løsning af nethatmysteriet:
    Hvis man lægger trykket på ta, bliver det til en pepi-tater – ganske vist en variant af tater, som jeg ikke er stødt på før – og da net stod der på tryk, kunne han ikke så godt tillade sig at smide det væk, så det blev til en af de der gammeldags hatte med net ned foran (noget af) ansigtet. Det kunne nu være interessant at få at vide, hvad slags tater han tror, en pepi-tater er – en tater med pep i? ;-).

    Kommentar af Rasmine — 6. september 2011 @ 19:55

    • Et glimrende forslag, Rasmine 🙂 Han kan simpelthen ikke have spurgt sig selv, hvad pokker han lige læste op her… gad vide, om han nogen sinde har fået sagens sammenhæng at vide? 😉

      Kommentar af Ellen — 6. september 2011 @ 21:12

  3. Skønt med ‘kreative’ oplæsere ;oD
    Den der PUK-ost er jeg ikke stødt på – ligner den rigtig græsk feta (altså ikke den kedelige hårde salatost)? Jeg må vist prøve at opstøve den; I er åbenbart flere der sværger til PUK.

    Kommentar af Ditte Fiberfryd — 6. september 2011 @ 20:38

  4. Jaja Ellen – jeg har opdaget fejlen. Det staves jo PUCK. Undskyld (og jeg har ikke engang drukket rødvin i aften 😉

    Kommentar af Ditte Fiberfryd — 6. september 2011 @ 20:42

    • Puck (og pyt med det ‘c’ – du skal altså ikke undskylde noget; jeg ved alligevel ikke, om ordet betyder noget 😉 ) køber jeg – tadaaaa – i Brugsen! Er du ikke overrasket? Rigtig græsk feta hører ikke med til mine kernekompetencer, så jeg bliver dig svar skyldig, men Puck ligner i hvert fald ikke de støvede og grynede ‘salattern’, som fremstilles af flere forskellige; den minder mere i konsistensen om en lidt fastere Philadelphia smøreost. Eller Fetina, som man kunne købe engang, men som jeg ikke har set længe.

      Kommentar af Ellen — 6. september 2011 @ 21:20

  5. Sådan en nethat er uden tvivl rigtig fin!
    Jeg elsker også den ost. Jeg har konstateret, at den smuldrer rigtig fint, når den har været en tur i fryseren. Man må bare passe på. Den kan ikke lyntøes i mikroovnen. I hvertfald ikke i den originale emballage. Jeg har konstateret, at der er metal mellem lagene i kartonen. Jeg husker stadig oplevelsen af brændende ost (læs flammer) i mikroovnen. Det kan ikke anbefales.

    Kommentar af Susanne — 6. september 2011 @ 21:33

    • Meget sjældent set hat i hvert fald 😀
      Vi er vist mange, der har en forkærlighed for Puck. Jeg har ikke tænkt på at fryse den, men kan godt se, at det nok kan hjælpe – man har lige så meget ost på fingrene som i fadet, når man kæmper med at smuldre den 😉 Jeg skal nok lade være med at tø den op i mikroovnen…

      Kommentar af Ellen — 6. september 2011 @ 21:42

  6. Uhm, det skal jeg prøve, altså tomaterne, ikke lydbogen 😉

    Kommentar af Lene — 6. september 2011 @ 21:44

    • Jeg kan nu ellers godt anbefale begge dele… Lars Lippert er normalt en glimrende oplæser, men denne smutter slipper han altså ikke for at høre for fra min side 😀

      Kommentar af Ellen — 6. september 2011 @ 21:53

  7. Må prøve de bakte tomatene etterhvert

    Tusen takk for din hyllest til den norske natur. Reiseskildringer passer utmerket i et Karavanserai 🙂

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, med dansk hyllest til norsk natur

    Kommentar af Kamelryttersken — 6. september 2011 @ 22:46

    • Velbekomme – det glæder mig, at du synes om mit ‘skriv’ 🙂
      Spændt på, om du også synes om tomatsalaten…

      Kommentar af Ellen — 7. september 2011 @ 08:16

  8. Bedstemor And, nej da, det lyder helt som de fleste af mine opskrifter! Tak.
    Jeg tror ikke, at jeg kan få Puck herovre, selv om der er ret mange oste fra Arla, som forhandles her. Jeg kiggede på Arlas hjemmeside, og det stod ligesom mellem linierne, at Puck er en cremet feta, så jeg vil prøve med feta – skifte til noget andet, hvis jeg ikke synes det bliver rigtigt.
    Jeg har linket til dit indlæg i dag i et indlæg om mine tomater.
    Lene

    Kommentar af Lene — 7. september 2011 @ 03:36

    • Hehe, det var godt… så får du ikke besvær med at tyde den 😉
      Puck er en meget cremet feta, så hvis du kan få fat i det, er det helt sikkert fint nok.
      Det var sødt af dig at linke – kigger lige over 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. september 2011 @ 08:22

  9. Jeg ved, hvordan pepitaternet stof ser ud, men hvad med INternet??

    Kommentar af Rimkogeren — 7. september 2011 @ 08:32

    • Det er meget trendy i sit udtryk… IN, du ved 😉

      Kommentar af Ellen — 7. september 2011 @ 08:35

  10. Åh Ellen, jeg elsker at læse dine indlæg, de får mig for det meste i et rigtig godt humør ☺☺☺.
    Den version af tomatsalat skal vi prøve, den ser umanerlig god ud. Tror du ikke Puck ost er noget lignende det, der engang i Danmark måtte sælges under navnet Feta ost, men hvor Grækenland vandt hævd over navnet, så vidt jeg husker endda via en dom fra EU-domstolen? Det får mig i øvrigt til at tænke på, at hernede hedder det stadig Feta, men mon det er produceret i Grækenland? Det må jeg huske at se efter.

    Jeg har altid haft samme holdning til saft og sukker som du. Da min datter var barn, var FUN sodavand/saft på sit højeste. Jeg nægtede at have det i huset og købte derfor sammen med min nabokone en saftkoger. Hold da op hvor har jeg lavet meget saft og jeg havde en rigtig god samvittighed, når jeg satte det på bordet. Ok, der var måske sukker i, men til gengæld var der ikke et svulmende antal E “et eller andet deri”.

    Også lige en bemærkning til. Din pepitaternede hat får mig til at tænke på, at der er mange ord, der er næsten ens på dansk og hollandsk, bare trykket ligger på et helt andet sted på de 2 sprog. Så sent som i går aftes, da jeg var ved at finde cykelrute til Oisterwijk (hvis jeg nu skulle finde på at cykle) og skulle over Academielaan, hernede hedder det AcaDEmielaan…..
    En skøn dag til dig.

    Kommentar af Annette ud i Holland — 7. september 2011 @ 09:04

    • Herligt, hvis jeg kan gøre dig glad 🙂
      Nej, Puck er ikke helt som det, vi kender som fetaost, som er mere tørt og smuldrende i konsistensen, men en ‘cremet feta’ dækker meget godt. Jeg er dog sikker på, at almindelig fetaost også vil være rigtig god.

      Jeg kan godt huske FUN-saften, men det kom heller ikke inden for vores døre – det havde vist ikke meget med frugt at gøre 🙂

      Ved du hvad, det er da det, der er forklaringen på, at jeg næsten har nemmere ved at læse hollandsk end tysk! Jeg har ikke de store problemer med jeres aviser, og hvis der er tekster på tv, kan jeg sagtens få mening i det. Men når jeg hører det talte hollandske, forstår jeg ikke en pind…
      En herlig dag til dig også – god cykeltur, hvis det bliver beslutningen.

      Kommentar af Ellen — 7. september 2011 @ 10:56

  11. Mmmm. Jeg vil helt sikkert prøve den bagte tomatsalat 🙂

    Kommentar af imangelafbedre — 7. september 2011 @ 10:28

    • God fornøjelse – den er nu også lækker 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. september 2011 @ 10:57

  12. Hjemmelavet saft er ALTID bedst og sundest og alt muligt. Tomat-opremsningen lød skøn, den vil jeg også prøve!
    Sikke en tosset fejl – jeg hørte som sagt Jordens Søjler som lydbog – og jeg krummede tæer HVER gang et fransk navn blev læst op – det var jammerligt – man burde måske spørge hvis man er i tvivl om en nethat.. Sådan et fjols.. 😉

    Kommentar af Kong Mor — 7. september 2011 @ 21:57

    • Ja, lidt et fjols, for man må kunne redigere senere i en lydbogsindspilning.
      For nu at spille en anelse hellig, vil jeg vove at påstå, at hvis jeg skulle læse en bog op, så ville jeg inden da undersøge, om der var noget jeg skulle sætte mig ind i mht. udtale på fremmede sprog. Jordens Søjler har jeg ikke hørt oplæst, men jeg har hørt så mange andre, hvor jeg tænkte, at det kunne han/hun godt lige have haft sat sig lidt ind i, inden man kaster sig ud i en højtlæsning.

      Håber, at tomatsalaten falder i god jord 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. september 2011 @ 22:57

  13. ummm, den tomatsalat lyder godt – den må jeg prøve, tak

    Kommentar af Marianne — 7. september 2011 @ 22:19

    • Velbekomme – i dobbelt forstand 😉

      Kommentar af Ellen — 7. september 2011 @ 22:59

  14. Når du en dag får god tid ville det være fint hvis alle de kulinariske indlæg bliver samlet i en pdf-fil – jeg tror mange ville sætte pris på en sådan samling!

    Kommentar af Jørgen — 8. september 2011 @ 08:30

    • Tror du virkelig? Jeg havde ikke skænket det en tanke, at det kunne være tilfældet, men din ide er taget til efterretning.
      Hvordan det så gøres rent praktisk, er jeg ikke helt med på, men jeg skal nok bare tænke mig lidt om 😉

      Kommentar af Ellen — 8. september 2011 @ 12:36

      • Du skal bare bruge tekstbeh. i Open Office – og klikke på PDF, når dokumentet er færdigt.

        Kommentar af Jørgen — 8. september 2011 @ 18:38

        • Jeg var måske lidt hurtigt med forslaget – det forudsætter vel at PDF-filen kan uploades, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre på wp.com.

          Kommentar af Jørgen — 8. september 2011 @ 19:29

        • Jeg kan sagtens finde ud af at gemme som pdf – det var netop mere at få den offentliggjort, så at sige 🙂
          Men jeg undersøger…

          Kommentar af Ellen — 8. september 2011 @ 20:38

  15. Lars Lippert er på Facebook, hvad med at sende ham en besked?

    Kommentar af kirsten b r — 8. september 2011 @ 10:58

    • Hehe, ja det kunne jeg jo gøre 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2011 @ 12:53

  16. Nå vet jeg ikke om du kommer til å mislike mine intensjoner,
    Jeg har tenkt å ta dine oppskrifter og kopiere dem, slik at jeg kan putte dem i oppskriftsmappen min.
    Det er så lekkert og det er alltid godt å få innspill i matveien.

    Ha en vakker dag (tørr håper jeg) 🙂

    Kommentar af mormor — 8. september 2011 @ 13:15

    • Jamen det har jeg da intet som helst imod 🙂
      Tværtimod føler jeg mig smigret over, at du synes de er værd at gemme.
      Dagen holder sig tør indtil videre – håber den også gør det hos dig…

      Kommentar af Ellen — 8. september 2011 @ 14:24

  17. Jeg har aldrig set den Puck-ost – men den ser da sjov ud med de arabiske (?) bogstaver, og så blomsten fra de danske mælkekartoner! Det må være et Arla-produkt!!! Og salaten lyder skøn!

    Din sprogkultur er altså ved at indvirke på mit arbejde 🙂 Flere gange har jeg taget mig selv midt i en korrekturlæsning at tænke… det her, det ved Ellen. Kan du ikke oprette en online chat-line 24/24? Nå, nej… det kan jeg godt se. Så må jeg bare nyde dine små pudsigheder rapporteret fra den virkelige verden, og lære af dem.

    Kommentar af Nille — 8. september 2011 @ 19:03

    • Ja, det er nok et Arla-produkt, så hvorfor de fine bogstaver? Det kan undre…
      Online 24/7 er måske lige i overkanten, men min mailboks er altid åben 😉

      Kommentar af Ellen — 8. september 2011 @ 20:45


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.