Her kører man, klokken 06:15, fredeligt og lyttende til ‘Uendelige Verden’; på en lige landevej, med flere kilometers udsyn og uden svage trafikanter af nogen art, da der pludselig træder en uniformeret herre ud på vejen og vinker, så man må op og stå på bremsen for ikke at køre ham over.
Ned med vinduet – han kigger bistert på mig: “Det gik jo ALT for stærkt!”
Tjah, hvad kan man sige til det? Andet end: “Næh, men det gik måske nok en smule for stærkt.” (Shit. Jeg mener da ikke, jeg var over de fatale 30%)
”Du blev målt til 101 km i timen. Du ved formodentlig godt, at her max må køres 80?”
”Johh.” (Phew – under 104 så…)
Må jeg lige låne dit kørekort?”
Jeg havde garanteret bare fået mere ballade ud af det ved at sige nej, så jeg fandt det frem og rakte det til ham.
”Jeg vender tilbage med det lige om lidt.” (Tusind tak – men hvis du leder efter klip, så leder du forgæves. Ha!)
Det ‘lige om lidt’ varede en rum tid, for i mellemtiden snuppede de flere andre – jeg fulgte såmænd bare trafikken med mine 101, så vi holdt i kø og ventede på at blive betjent (!)
De havde travlt, de to betjente…
Da han kom tilbage, kunne han orientere mig om, at de trak 4 km/t fra for at lade måleusikkerheden komme mig til gode, så jeg ville blive straffet ud fra en overskridelse på 17 km/t, hvilket i menneskepenge betyder, at jeg må ryste op med 1000 kr.
“Kør du så bare videre, men kør nu forsigtigt!”
”Det gør jeg da altid – jeg kører nemlig efter forholdene!”
Det var billigt og barnligt, I know, men jeg fik det sidste ord, og det gjorde godt.
Jeg VED godt, at det er min egen skyld.
Jeg VED godt, at vi har generel maxhastighed på 80 km/t på landeveje.
I behøver IKKE at have ondt af mig – det har jeg selv i rigelige mængder.
Hvorfor pokker lægger de sig ikke på steder, hvor det kan blive kritisk, hvis folk kører for stærkt? I den næste by henne ved skolen, f.eks.? Jeg pudser lige min glorie og understreger, at jeg aldrig kører for stærkt gennem byer, for man ved aldrig, hvad der pludselig kan ske – cyklister, fodgængere og ikke mindst legende børn kan dukke uventet op. Det er fuldstændig rimeligt, at vi ikke må køre mere end 50 km/t sådanne steder.
Men ude på en lige landevej, hvor der aldrig sker en pind? Det er selvfølgelig en glimrende indtægtskilde…
Kunne man ikke forestille sig, at hastighedsgrænserne i stedet blev tilpasset de faktiske forhold? Det ville jeg, og sikkert mange andre trafikanter, have langt mere respekt for.
Politiet ligger også tit og tjener dagslønnen hjem og mere til, lige hvor jeg skal køre ind i mit kvarter. I gamle dage blev der opsat et byzoneskilt, men dengang gik vejen forbi private indkørsler – det var virkelig byzone.
Nu er det en omfartsvej – der er ingen udkørsler; der er ikke engang cykel- eller gangsti; kun en meget bred og overskuelig vej, men alligevel fastholder man stædigt grænsen på 50 km/t. Ingen har respekt for den slags, og alle kører for stærkt.
Ikke flere sprogblomster – vi runder af med en lidt kønnere blomst. En hunderose. Eller en klitrose. En rose af en art…
Du kan låne noen hos meg, har et rimelig bra utvalg av Nord-Norske gloser på lager til sånt bruk…
Alltid surt å bli stoppet for å ha kjørt etter forholdene, men du slapp da heldigvis billig fra det: Her på bjerget hadde det blitt minst 3.600 kr + 3 prikker i sertifikatet (det ryker ved 8 prikker)
Kommentar af Kamelryttersken — 25. maj 2011 @ 18:11
Pyh, det var dyrt, men jeg har hørt, at det er dyrt at køre for stærkt i Norge. Så kan jeg godt forstå, at I har mange stærke gloser 😉
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 18:47
Yes, enig!!!!!
Kommentar af Lavendel — 25. maj 2011 @ 18:38
Jatak, forståelige og fornuftige grænser 🙂
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 18:48
Jeg har overhovedet ikke ondt af dig.
Så kan du lære det!!
Undskyld – fartbøller, fy!
Kommentar af Kisser — 25. maj 2011 @ 18:43
Haha, Kisser, der måtte jo komme en eller flere, der synes, jeg har fået som fortjent 🙂
Men… jeg er altså ikke fartbølle! Jeg kører aldrig råddent eller uansvarligt – jeg synes bare, at for lave fartgrænser på steder, hvor der ikke færdes svage trafikanter, er urimelige og uforståelige.
Og så er der jo dem, der kører 60, hvor man må køre 80 – de er efter min mening mere farlige, fordi de provokerer til nogle overhalinger, der kunne have været unødvendige.
Men alt dette kan vi jo diskutere under hyggelige former ved et blogtræf engang 😀
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 18:53
Fartgrænserne er mange steder tåbelige, og der stiller man sig selvfølgelig for at måle, for der er 100 pct. gevinst.
Nå. Betal og se glad ud, velvidende at du kørte fornuftigt. Dette land er reserveret kontrolfreaks.
Jeg mener iøvrigt, at det er en klitrose. Hunderosen har et lyserødt skær og en anden kronbladsform (sådan som lige ser det på billedet.)
Men det er én med torne i dagens anledning.
Kommentar af Farmer — 25. maj 2011 @ 18:54
Du er altid så god til at se min symbolik 🙂 Og vi siger klitrose…
Jeg betaler, men det er lidt svært at se glad ud 😉
Apropos kontrolfreaks: Jeg glemte at nævne, at min far engang (som repræsentant for byrådet) klagede til politimesteren, fordi de for 117. gang udførte fartkontrol på et lignende sted som mit i dag, mens visse bilister uden risiko kunne køre alt for stærkt henne ved skolen, hvor de aldrig checkede. Fordi de trods alt ikke ville kunne ‘fange’ særlig mange? Der blev faktisk lyttet – og handlet derefter! Det synes jeg var fint.
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 19:03
Det er let at følge trafikken, men det er ikke let for trafikken at følge reglerne. Det illustreres meget godt ved motorvejsarbejdet ved Roskilde i øjeblikket – og der sker rigeligt med uheld, formentlig af den grund. Jeg synes det er trafikanterne der har at rette sig efter beslutningerne og jeg tror slet ikke på at en indretning af hastighedsgrænser efter forholdene ville føre til mere respekt. I øvrigt er gevinsten ved at køre hurtigere meget lille. PS. Jeg har en enkelt gang modtaget et portræt af mig med krav om betaling af kr. 500 for at have kørt 56 km i Greve hvor jeg måtte køre 50. Verden har aldrig været retfærdig!
Kommentar af Jørgen — 25. maj 2011 @ 19:35
Hmmm, dér er vi så ikke enige 🙂 Hvis en beslutning er tåbelig, må man da opponere! At det så ikke hjælper, er en anden sag, men bare være passiv ligger mig fjernt.
I øvrigt er vi da helt enige om, at ved motorvejsarbejdet skal man overholde de fastsatte grænser – det er jo et temmelig uoverskueligt område i øjeblikket.
Haha, næh, verden er uretfærdig indimellem – og det var garanteret også et elendigt billede til så dyr en pris 😉
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 20:29
Der kan siges så meget om hastighedskontrol – taxafinn har også skrevet meget om det:
http://www.taxafinn.dk/hastighedskontrol.html
I `gamle dage´skulle der køres efter forholdene. I dag er der næsten for meget kontrol de forkerte steder – jeg synes også kontrollen skal ligge ved skoler. Hvis du kører en tur op ad kystvejen mod Helsingør er der mange gange kontrol på en strækning, hvor det efter min mening er helt unødvendigt. – Men hvad søren – betal og se glad ud 😀
Kommentar af Søren — 25. maj 2011 @ 19:49
Hvor er jeg dog enig – bortset fra det med at se glad ud 😉
Taxafinn og jeg er helt på linje, kan jeg se: han mener også, at politiet går efter gevinst og ikke efter, hvor de virkelig burde være efter fartsynderne. Politiet påstår selv, at de ligger ved skolerne, men det gør de altså ikke i mit område.
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 20:32
Kan ikke lade være – du huskede selen Ellen 😉

Smil så da – nå!
Kommentar af Søren — 25. maj 2011 @ 21:43
Haha – okay, nu smilede jeg – med fare for, at vi to bliver anklaget for at nyde at pine dyr 😉
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 21:51
Hahhhaaaa pfffft – UNDSKYLD – men det er da for morsomt!! 😉
Det er sådan nogle ærgerlige penge at hoste op med.
Kommentar af Kong Mor — 25. maj 2011 @ 21:06
Jamen det er da godt, at der er nogen, der synes, at dette er sjovt 😉
Vel er det ærgerlige penge, men når man tænker på alle de dage, hvor jeg ikke er blevet snuppet, vælger jeg at betragte det som billigt sluppet…
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 21:21
Vær du glad for, at du ikke oveni bøden skal op til køreprøve for at have kørt for hurtigt et sådant ligegyldigt sted. Det kender jeg en der skal.
Kommentar af Kirsten b r — 25. maj 2011 @ 21:28
Ja for pokker – DET ville godt nok have været surt… men så meget for stærkt kørte jeg trods alt ikke 🙂
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 21:32
Øv, ja, men endnu mere ærgerligt hvis det var et klip du havde fået.
Pas på når I kommer til Lolland 😉 her ligger de også gemt alle mulige mærkelige steder, flere gange om ugen.
Kommentar af Pia — 25. maj 2011 @ 21:40
Enig – og på lørdag kører John, så der skulle ingen fare være. Han kører – på trods af sit erhverv – ikke så stærkt som mig 🙂
Kommentar af Ellen — 25. maj 2011 @ 21:54
Det var da godt nok en sur regning at få :-(. Principielt mener jeg, at man skal lade være med at køre (meget) for stærkt (et evigt tilbagevendende diskussionsemne i vores bil (som jeg jo ikke kører :-))), men jeg bøjer mig for dit argument om, at man skal køre efter forholdene. Måske er det, fordi min kære mand også har ‘hjernevasket’ mig med det ;-).
Kommentar af Bente — 25. maj 2011 @ 22:13
Nu går jeg normalt ikke ind for hjernevask, men i dette tilfælde er jeg villig til at gøre en undtagelse 😉
Principielt har du selvfølgelig også ret, og det er også kun min anden fartbøde på 40 år! Den første fik jeg på et nærmest øde sted som dette i dag, og jeg synes ikke, det er helt fair 🙂
Kommentar af Ellen — 26. maj 2011 @ 7:46
Ærgerlig måde at komme af med penge på. Jeg blev engang fotograferet uden at opdage noget, før jeg modtog billedet med posten. Jeg havde i egne tanker kørt 59 km. igennem en formiddagsforladt lillebitte landsby.
Men jeg er enig med dig: hastighedsgrænserne skal holdes gennem byer. Ude på landet kører jeg efter forholdene.
Sikke en dejlig arbejdsdag, du havde i går. 😉
Kommentar af betty — 25. maj 2011 @ 22:52
Uf da… sådan en gang ufrivillig fotografering kan ikke være rar – jeg har ikke prøvet det, men John siger, at man opdager det på blitzen 😉
Har I aldrig fartkontrol i Jylland? Jeg skal da ellers lige love for, at der køres til på de jyske landeveje…
Ja, det var en god dag 🙂
Kommentar af Ellen — 26. maj 2011 @ 7:49
Øv… Da osse 😉 de burde stille sig steder hvor det er farligt at køre for stærkt, hurra for det sidste ord 😀 Du må bare betale ved kasse 1 og komme afsted igen …
Kommentar af Inge — 26. maj 2011 @ 7:06
Ja, de burde så, men dér tjener de selvfølgelig ikke lige så mange penge ind!
Jeg betaler bare – det hjælper alligevel nok ikke at klage 😉
Kommentar af Ellen — 26. maj 2011 @ 7:51
Her i området checker de ikke de lange lige stræk, men går efter skoler og byområder, som du siger. Jeg tror vi er mange, der har ærgret os over bøder. Min eneste undren over din beskrivelse er flg.: Du siger at det var langt og lige med gode oversigtsforhold, kan man så ikke forvente, at man kan se betjenten i forvejen? Jeg har et par gange været så opmærksom at jeg så politiet og derefter satte farten ned. Jeg blev standset alligevel, men de sagde at jeg skulle blive ved med den lavere hastighed (de havde vel målt et par gange).
Kommentar af Donald — 26. maj 2011 @ 12:15
De steder jeg har spottet politiet var hhv. Rågelejevejen her fra byen, den nu ombyggede A6 mellem Risø og Gundsømagle (langt lige stræk om aftenen) og “Kildevejen”, vores 9m amtsvej gennem Aagerup, og ved Kagerup (der var en bilist, som vinkede og dermed var jeg opmærksom!) Måske er der flere, jeg kan ikke huske det.
Kommentar af Donald — 26. maj 2011 @ 12:19
Fint, at de hovedsagelig laver fartkontrol ved skoler og i byområder – I må have en fornuftigere politimester end vi har.
Betjentene gemte sig bag buske, men det var ligemeget, for de målte med laser, og så er man alligevel målt, længe inden man kan se dem, der stopper én.
Jeg har i øvrigt fået at vide, at de har stoppet rigtig mange i Nordsjælland i dag – John sendte mig en besked om at tage den med ro hjem. Jeg kørte lige det, man måtte og så aldrig en betjent eller politivogn 😉
Kommentar af Ellen — 26. maj 2011 @ 23:54
So sorry, men jeg synes der burde være meget mere af den slags. Selv om det var på en lang, lige landevej, så har de forhåbentlig også snuppet nogen af alle dem som kører for stærkt inde i byerne.
Derudover kan jeg selvfølgelig godt forstå, at det er surt at komme af med pengene……
Kommentar af jensdrejer — 26. maj 2011 @ 16:57
Der taler vist en ikke-bilist 🙂 Men okay – der er da sikkert mange, der både kører for stærkt i by og på land.
Kunne du ikke slå et slag for, at cyklisterne lærte færdselsreglerne? Så kunne vi måske mødes på midten? 😉
Kommentar af Ellen — 26. maj 2011 @ 23:56
Tiltredes Ellen
Kommentar af Kamelryttersken — 26. maj 2011 @ 23:57
Hehe, tak til dig 😉
Kommentar af Ellen — 27. maj 2011 @ 0:00
jamen, du har fuldstændig ret. Mange cyklister kører ganske forfærdeligt. Jeg undrer mig mest over dem som drøner over for rødt i stærkt traffikerede vejkryds. Joh, det er der skam nogen der gør. Det lyder så sindssygt at man næsten ikke skulle tro det, men jeg har efterhånden set det nogle gange…..
Kommentar af jensdrejer — 27. maj 2011 @ 16:37
Enig… og dem, man pænt holder tilbage for, fordi man selv skal til højre og ikke er interesseret i at få den cyklists liv på samvittigheden. Og så skal cyklisten selv til højre, men orkede ikke lige at række armen ud. Jeg bliver noget så …
Men vi er såmænd nok alle lige gode – eller dårlige, når det kommer til stykket 🙂
Kommentar af Ellen — 27. maj 2011 @ 17:34
IH, hvor er vi bare enige! Jeg blev snuppet, lige før klippene blev indført, for ellers ville jeg have fået et. Men det mest provokerende var, at den virkelig hovne betjent påstod, at jeg sikkert ville have kørt meget stærkere, hvis jeg havde haft mulighed for det – og han havde ligget lige i r….. på mig (i min mands Peugeot) adskillige kilometer på en relativt bar hovedvej!!!! Det eneste jeg har fortrudt, er at jeg ikke spurgte ham, hvem hans overordnede var. Men han var heller ikke fra Thy. Betjentene fra Thisted er altid høflige og venlige, og de er ikke så hidsige med bødeblokken, hvis man ikke har været til fare for andre.
Kommentar af Dorte H — 26. maj 2011 @ 20:09
Jeg tror også, man til en vis grad kan snakke eller charmere sig ud af det, hvis man bliver snuppet sådan lidt tilfældigt, men i en decideret fartkontrol som den, jeg røg ind i i går, er der bare intet forhandlingsgrundlag, desværre.
Kommentar af Ellen — 26. maj 2011 @ 23:59