Hos Mommer

28. september 2010

"Den der ikke laver fejl, laver for lidt!"

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:37
Tags:

Denne min chefs bemærkning citerede jeg i et kommentarsvar i går. Det er jo nok rigtigt, men det er ikke noget, han får lov til at sige ret tit til mig. Ét er at nok mener han det, men hvis det skulle siges for tit, tror jeg smilet ville stivne og forståelsen forsvinde. Det er da gudskelov også meget sjældent… ikke at jeg ikke begår fejl, men det er ikke så ofte, de når at blive synlige – jeg har gerne kvalt dem i fødslen.
Men alle begår fejl; vi er jo kun mennesker. Det er først dumt, når man begår den samme fejl to gange.

Jeg fik i dag et uigendriveligt bevis for, at jeg vist havde haft rigeligt at lave i den sidste tid, inden jeg gik på ferie…

Jeg booker fly, hoteller og biler til min chef, når han skal ud og rejse, hvilket han temmelig ofte skal. Den 21. september skulle han til Strasbourg med middagsflyet; spise middag om aftenen med dem, han også næste formiddag skulle holde møde med. Et vigtigt, besluttende møde i EU-regi. Hjem igen med et eftermiddagsfly til København. Jeg fandt et hotel nær mødestedet, alt blev konfirmeret og var i orden, så jeg forfattede min sædvanlige rejseplan og printede to eksemplarer: Et til ham selv og et til hans kone, så hun har helt styr på, hvor i verden han befinder sig.

Rejseplan

Alt var således i den skønneste orden.
Lige indtil han stod i lufthavnen d. 20. september og ikke havde nogen gyldig billet… Hvor og hvorfor det gik galt, er jeg ikke klar over – han havde bevisligt mødet og rejsen i sin kalender til d. 20.-21. september, og jeg havde lige så bevisligt bestilt det hele til et døgn for sent. Klaptorsk. Man kunne måske sige, at han kunne have checket sin rejseplan lidt bedre, men som han sagde: “Det vil jeg måske også gøre, i hvert fald de næste par rejser, høhø, men det har jo altid været i orden, og jeg havde bare de rigtige datoer inde i mit hoved.”

– Jamen, checker du ikke ind online hjemmefra dagen før? Så havde du da i det mindste opdaget det dér.
– Nej – det gør jeg altid, når jeg ankommer til lufthavnen. Jeg har jo guldkort, så jeg springer alle køer over.
– Aj for HÆVLED da osse, boss, hvad gjorde du så? Var det sådan noget helt agent-agtigt noget med at gå hen til billetlugen og nonchalant købe en flybillet til næste fly til Strasbourg?”
– Ja… på en måde… men det koster… og der var ikke flere pladser til Strasbourg, så jeg måtte købe en meget dyr billet til Frankfurt og derfra leje en bil og selv køre til Strasbourg.
(Shit, shit, shit – jeg havde vist temmelig røde ører – i hvert fald i overført betydning. Jeg HADER at lave sådanne kvajestreger.)
Han kunne godt fornemme de røde ører og sagde med et stort smil, at det ikke var for at give mig dårlig samvittighed, det var hvad der kunne ske – jeg havde vist haft lidt rigeligt at se til, og det hele var jo endt lykkeligt; han nåede både middagsaftale og møde; der var plads på flyet hjem, og hotellet havde ingen problemer med at ændre reservationen. Den eneste grund til, at han overhovedet nævnte det for mig nu, var, at jeg gerne måtte undersøge, om vi kan få refunderet den billet, der ikke blev brugt.
Og så kom bemærkningen i overskriften… Stadig med et smil, og han fik mig næsten til at føle mig godt tilpas igen. Næsten.

Jeg har booket rejser, ikke kun for ham, men for så mange andre også, i over 15 år, og det er første gang det er gået galt. Jeg håber så sandelig også, at det er sidste, og at jeg kan klare den resten af mit arbejdsliv uden gentagelser af denne art. Kan I ikke så levende forestille jer, hvor underligt/irriterende/frustrerende det må være at stå i lufthavnen og så er der bare ikke noget flysæde til én?

Plus, at den flybillet næsten sprængte rejsebudgettet… for ikke at tale om bilen, som blev lejet i Frankfurt og afleveret i Strasbourg. Det kostede for under 24 timer lige i omegnen af 4500 kr.! Jeg så hans kvittering i dag – det var da helt vildt med ekstragebyrer – de har vist givet den alt, hvad den overhovedet kunne trække. Jeg tror det kostede mere, end vi betalte for 2½ uges billeje i USA – og begge var gennem Hertz.

Gæt hvem der i fremtiden checker og dobbeltchecker mindst 24 gange, inden hun bekræfter en rejsebestilling?

Skal vi nu ikke bare se på lidt efterårsfarver? Jeg er i efterårshumør i dag og snuppede lige et billede af rødvinens hækkeløb…
P9280001

P9280002

Reklamer

34 kommentarer

  1. Åh åh, jeg kan næsten føle dine røde ører 😉
    Men når det så er sagt, så er det jo småting med een fejl på mere end 15 år og i virkeligheden gør det dig jo bare menneskelig.
    Og på den helt positive front skal du jo ikke af egen lomme dække ekstraudgifterne….det skal jeg hvis jeg laver fejl på jobbet 😉
    Rasende flotte efterårsfarver, iøvrigt 😀

    Kommentar af Annette's space — 28. september 2010 @ 17:46

    • Annette – oh, det var slemt, men hmmm… det var én rejsefejl… jeg har altså også lavet andre 😉
      Øv, hvorfor skal du selv betale? Er det for ikke at friste svagere sjæle end dig til at snyde lidt med varerne?
      Det havde godt nok gjort et pænt indhug i nettolønnen, hvis jeg selv skulle have betalt 😀

      Kommentar af Ellen — 28. september 2010 @ 18:23

  2. Øv da også… uhhh jeg kunne mærke min egen frustration boble, både på dine vegne, og på din chefs, mens jeg læste det her… Godt du ikke stod lige ved siden af, mens det stod på.. 🙂 Mig i dit sted: For fanden det kan ikke være rigtigt.. sådan en fejl begår jeg simpelthen ikke, det er jeg for rutineret til.. Mig i chefens sted: For fanden, hvad har konen tænkt på.. sådan en fejl er hun for rutineret til at begå.. Må man bruge et F… ord her.. så gør jeg det, og det tænker jeg du også har gjort.. 😉 Jeg vælger at sige som din chef.. den der ikke laver noget begår ingen fejl, og i samme åndedrag. Der var ingen der døde af det:-) Og nu til noget helt andet…Den der vin er fantastisk smuk, jeg elsker den måde, hvorpå vinen går fra grønt til rødt på et splitsekund

    Kommentar af Inge — 28. september 2010 @ 17:51

    • Inge – det var en ganske god beskrivelse af reaktionerne, og F-ord blev brugt i rigelige mængder 😉 Min chef stod garanteret heller ikke og storsmilede ude i lufthavnen…
      Ja, ikke? – Det er er naboens vin der løber ind til os, men jeg har forbudt John at pille den væk fra hækken, for den er kanonflot på denne årstid.

      Kommentar af Ellen — 28. september 2010 @ 18:26

  3. Morsomt! En typisk fejl hos mig har ved indkaldelse til psykologiske undersøgelser været uoverensstemmelse mellem ugedag og dato, men jeg husker også en klient, der kom en måned for tidligt. Han havde kun læst datoen og ikke måneden. Måske vil det være nok at dobbelttjekke 23 gange.
    Et spørgsmål (og en provokation): Hvorfor er den sprogbegejstrede Ellen gået over til at skrive “i omegnen af” når ca. kan gøre det? Jeg forstår det godt – sådan udvikler vi os. Her i huset taler vi om at indledning “jo, men altså” er i aftagen.
    Flot efterårsløv.

    Kommentar af Jørgen Carlsen — 28. september 2010 @ 18:10

    • Jørgen – det var aldeles ikke morsomt! 😉
      Du kan jo prøve at indkalde mig og se, hvornår jeg dukkker op… det kan vist blive nårsomhelst med mine evner for tiden… 😀
      Ellen tænkte faktisk over og brugte helt bevidst “i omegnen af” her – det passede bedst til mit humør, da jeg skrev. Så vidt jeg ved, er det da heller ikke forkert? Gammeldags, måske?
      Tak; ja det er flotte farver lige nu.

      Kommentar af Ellen — 28. september 2010 @ 18:33

      • Jeg måtte lige se i ordbogen – og der står “i omegnen af” i betydningen omtrent. Jeg bøjer mig – jeg synes blot ikke at have lagt særligt mærke til vendingen tidligere…

        Kommentar af Jørgen Carlsen — 29. september 2010 @ 16:00

        • Kan det være dialekt? Egnsbetinget? Nu bor vi ganske vist ikke ret langt fra hinanden, så det er måske ikke lige forklaringen…
          Jeg har brugt og kendt udtrykket hele mit liv her i nabobyen, så det er lidt pudsigt, at du studsede sådan over det 🙂

          Kommentar af Ellen — 29. september 2010 @ 17:13

  4. Ja, jeg kan kun tilslutte mig Annette og Inge i deres kommentarer – de siger det begge to så godt.
    Men den billeje! Havde han lejet en Hummer-stretch-limosine?
    Lene

    Kommentar af salix — 28. september 2010 @ 18:12

    • Lene – 🙂
      Ja, det var rystende dyrt, og jeg agter at forsøge at forfølge det, når jeg er kommet mig over nederlaget. Jeg glemte godt nok at spørge boss om det var en Hummer-stretch-limosine, men jeg tror det dog næppe… En Ferrari, måske? Han har helt sikkert været i humør til at ræse af sted 😉

      Kommentar af Ellen — 28. september 2010 @ 18:36

      • Godt nok et helt andet emne, men…. Har du set, at der var varmerekord i Los Angeles i går? Da thermometeret nåede på 113 fahrenheit(45 celcius)holdt det op med at fungere. 113 er det højeste i LA siden man begyndte at notere temperaturerne i 1877!!
        http://www.chroniclejournal.com/stories_world.php?id=297746
        Lene

        Kommentar af salix — 28. september 2010 @ 19:15

        • Holddaheltop! Godt ikke vi var der – det var dog vildt. Selv i Palm Springs nåede vi ‘kun’ op på 110F. Og det var sandelig varmt nok, skulle jeg hilse og sige 🙂
          Tak for info. Det er sjovt at vide og det føles jo lidt mere nærværende, når det kun er fire dage siden, vi forlod staden.

          Kommentar af Ellen — 28. september 2010 @ 19:39

  5. puha Ellen, jeg kan næsten føle hvordan du har haft det…især når man hader at lave fejl….Godt at du har en god boss….Smuk vin, dejlige farver og dejligt billede….god aften til dig…trods fejl….;-D

    Kommentar af Annemarie (Rejen) — 28. september 2010 @ 19:54

    • Annemarie – ja, den var pinlig, var den 🙂 Man må være taknemmelig for gode bosser og gode efterårsfarver… god aften 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. september 2010 @ 21:05

  6. Er der ikke noget med, at man skal give kvajebajer, som det så malende hedder på håndværkersprog? ti hi… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 28. september 2010 @ 20:16

    • Mia – haha, næh, det har vi heldigvis ikke noget med… vi har forbud mod ‘alkoholiske drikke’ på arbejdspladsen ikke så meget som en cider – vi er små 600 medarbejdere her i The Headquarters… kan du forestille dig et drukgilde, hvis alle fejl skulle udløse kvajebajere? 😉 Eller ditto kage for den sags skyld…

      Kommentar af Ellen — 28. september 2010 @ 21:10

  7. Aie aie aie… jeg kan levende forestille mig din krummen tæer! Men det ER menneskeligt at fejle – selvom du sikkert aldrig gør det igen i denne sammenhæng 🙂

    Jeg har det vist som din chef. Jeg ved, hvilken dag jeg skal rejse – men jeg tjekker stort set først dagen inden, hvornår det er. Søndag er det Afrika – men jeg har slet ikke printet billetten endnu; det er der jo masser af tid til endnu. Jeg er dog endnu aldrig mødt op uden billet 🙂

    Håber, at du får lidt af ud din He(r)tz mod biludlejningen!

    Kommentar af Nille — 28. september 2010 @ 20:55

    • Nille – nej, det tror (håber?) jeg nu heller ikke, jeg gør 🙂
      Der er jo heller ingen grund til at printe billetten for tidligt, når den ligger lige parat elektronisk – men jeg checker den, når den ‘lander’ 🙂
      Nå, du synes også, det lød lidt dyrt med den bil?
      Rigtig god tur til Afrika 😀

      Kommentar af Ellen — 28. september 2010 @ 21:12

  8. Det er da godt nok en træls fejl. Kender det godt – sidder selv med nogle rejser, men har heldigvis en kollega, der synes bedre om det og er bedre til det, så jeg nøjes med mindre komplicerede rejser.
    Glæd dig over, at succeserne har været mange mange flere!
    Og du går vel og glæder dig over de flotte efterårsfarver derhjemme!

    Kommentar af conny — 28. september 2010 @ 22:00

    • Conny – du har selvfølgelig ret i, at jeg skal tænke på 15 års succes og ikke på denne åndssvage fejl, men det er altså nemmere sagt end gjort 😉
      Ja, jeg nyder farverne. Men jeg ved også, at der snart vil blive helt andre farver for jer, som I skal til at nyde 😀

      Kommentar af Ellen — 28. september 2010 @ 22:41

  9. Jeg er godt klar over, at chefen mener det positivt med den der sætning om fejl og ikke lave noget; jeg kan bare privat ikke bruge den, for hos mig laver den fejl, der ikke er professionel nok. Og jeg vil altså ikke have at vide af en fejlbefængt amatør, at jeg ikke bestiller nok, bare fordi han ikke kan finde nogen fejl i mit arbejde. Ikke at mit liv er fejlfrit: når man har med mennesker at gøre, laver man 1000 små fejl hver dag; man skal så lære at vende dem til noget positivt for alle involverede, og lære af det. Heri ligger det menneskelige aspekt.
    Jeg kan også se det positive i hans tanke om ikke at ville tjekke en betroet medarbejders arbejde; men uanset hvem der har bestilt billetter her i huset, så tjekker og dobbelttjekker jeg nu alligevel, for selv computere kan tage fejl, uanset hvad de kloge hoveder så siger.
    Derfor kan det så svipse alligevel, men så kan begge parter nu alligevel bedre acceptere, at:”Shit happens!”
    Ja, det er vildt smukt med vinens farver. Mit barndomshjem var dækket med vildvin, så om efteråret var det simpelthen “Det røde palæ”.

    Kommentar af AagePK — 29. september 2010 @ 10:27

    • AagePK – jeg synes du modsiger dig selv, men jeg kan jo have misforstået dig… jeg er dog ret uenig med dig her: Jeg er dybt professionel i mit arbejde, hvilket ikke gør min chef til en fejlbefængt amatør – han er lige så professionel inden for sit felt. Men han begår fejl, og det gør jeg også. Den nævnte var bare en af de mere irriterende… og ja, shit happens 🙂
      Dit røde barndomspalæ må have været smukt at se på.

      Kommentar af Ellen — 29. september 2010 @ 11:16

      • Nej, Ellen, jeg er jo netop ikke ude efter din chef: som jeg skriver, mener han det jo i begge tilfælde positivt.
        Det var bare min egen personlige liv, og den floskelagtige måde, man rundt omkring ser den første bemærkning brugt på. Jeg har oplevet luddovne, men fejlbefængte politikere, chefer, mellemledere og kolleger, der gemte sig bag ved den sætning, og samtidig spinne den over i andre hårdtarbejdende menneskers halvdel af banen: når I ikke laver fejl, må det være, fordi I ikke laver noget, når vi laver fejl, er det, fordi vi er så flittige!
        Nu fortæller de nyt om Lene Espersen i radioavisen, sikke dog et sammentræf. Gad vide, hvornår vi hører nyt om Peter Brixtoftes gamle bonkammerat, Lars Løkke.

        Kommentar af AagePK — 29. september 2010 @ 12:25

        • AagePK – o.k. – du er tilgivet 😉
          Det er desværre nok rigtigt, at det, der starter som gode og kloge ord, ofte bliver (mis)brugt så meget, at de både bliver til floskler og mister effekten. Det er synd, men der kommer jo hurtigt nye på banen…

          Kommentar af Ellen — 29. september 2010 @ 13:35

  10. Sjovt nok, jeg havde en ide om, at du er i dit arbejdsliv præcis som jeg, checke, checke og atter checke og hvis man undervejs i alle checkene opdager en fejl, så vil tankerne ikke slippe netop den fejl, hvor ubetydelig den så end måtte være.
    Lykkeligvis endte alt godt med rejsen, men jeg kan fint sætte mig ind i hvordan du har haft det, da chefen kom og fortalte dig om oplevelsen. Meeeeen 1 gang i løbet af 15 år, den fejlprocent er jo næsten overhovedet ikke-eksisterende.
    En god dag til dig.

    Kommentar af Annette/Holland — 29. september 2010 @ 10:37

    • Annette – nogle fejl er bare mere pinlige end andre; dette var et lysende eksempel 🙂
      Og jo, jeg checker da, men i det daglige er der nu ikke tid til så meget checkeri – jeg er nødt til at satse på, at jeg har gjort det ordentligt første gang – men lige præcis rejserne bliver nok gået efter en ekstra gang fra nu 😉

      Jeg hylder min mors kloge ord: “Der er aldrig tid til at gøre tingene godt nok, men der er altid tid til at lave dem om.”
      Det synes jeg er så godt sagt, at jeg ikke kun prøver at ‘gøre tingene godt nok første gang’, men citerer hende i tide og utide overfor travle kolleger, hvor jeg må sende f.eks. et dokument retur, fordi det desværre var en ommer. De lytter faktisk og kan sagtens forstå budskabet 😀

      Kommentar af Ellen — 29. september 2010 @ 11:22

      • Din mor skulle have været hærfører: en af dem sagde en gang:” Slaget er tabt! Men der er tid til at vinde et nyt!”
        Nu må jeg finde ud af, hvem det var.

        Kommentar af AagePK — 29. september 2010 @ 12:27

        • Sjovt, du siger lige præcis det, for jeg har lidt svært ved at se min mor som hærfører 🙂 Hun var en klog kvinde, men med et konfliktfyldt og -sky sind, som, uden jeg vil gå i detaljer, nok er en del af forklaringen på, at jeg i en ung alder blev en ‘rapkæftet møgkælling’ 😉

          Kommentar af Ellen — 29. september 2010 @ 13:45

          • Jamen, så var det jo godt på flere måder, at hun ikke blev hærfører. Ophavsmanden til sætningen var general Desaix de Veugoux, der kom Napoleon til undsætning , da sidstnævnte var ved at opgive i slaget ved Marengo,( der hvor kylling a la Marengo blev opfundet ved samme lejlighed).
            Slaget blev genoptaget, Napoleon vandt, mens Desaix faldt. Han blev begravet i St Bernhardt-passet for, som Napoleon sagde:” Hans grav skal have Alperne som fundament!”

            Kommentar af AagePK — 29. september 2010 @ 15:42

            • Tak for dagens historielektion – altid rart at lære noget nyt 😀

              Kommentar af Ellen — 29. september 2010 @ 17:08

  11. En pinlig fejl, ja, og jeg kan følge både dig og chefen.

    Det minder mig om, at jeg kun lige var startet på mit nye job, for 21 år siden, og chefen sagde til mig: “Jeg kan lige så godt lade være med at sige til dig, at du ikke behøver at tjekke dette, for jeg ved du gør det alligevel.” DET syntes jeg var pinligt. Ja jeg tjekker, hvis jeg er i tvivl, eller alarmklokkerne ringer. Desværre er jeg ikke fejlfri, selvom chefen stadig mener det. Jeg er trods alt realistisk. ☺

    Kommentar af Pia — 29. september 2010 @ 20:27

    • Pia – han var godt nok hurtig til at gennemskue dig 😀
      Det må da være fedt at have en chef, der tror, man er fejlfri.
      Selvfølgelig checker jeg, hvis der er alarmklokker eller jeg er i tvivl… problemet er bare, at jeg ikke checker, hvis ikke det er sådan. Og så er det, der måske lige var noget, man ikke opdagede 😉

      Kommentar af Ellen — 29. september 2010 @ 20:48

  12. Vel kan det ske, men træls er det.

    Har selv prøvet at stå i lufthavnen som din chef, hvor damen ved skranken stift smilende beklagede, at der ikke var nogen reservation.

    Det kostede en senere og dyrere forbindelse samt en taxi til mere end 1000 norske kroner (19 kr./km for to år siden!) fra lufthavnen, fordi vi ankom for sent til at blive hentet af arrangørerne.

    I mit tilfælde havde man overset en ny procedure om, at en reservation skulle bekræftes inden 24 timer, og derfor blev reservationen automatisk annulleret af en computer.

    Sådan kan det gå.

    Kommentar af Eric — 30. september 2010 @ 20:22

    • Eric – ja det er så… træls…
      Lige præcis det, du fortæller her, var også et problem hos os, da vi skiftede rejsebureau i januar. Da var der op til flere (fra andre afdelinger, naturligvis…), der oplevede det samme, fordi vi før skulle huske at afbestille – nu skulle vi pludselig til at huske at bekræfte.
      Men dér faldt jeg ikke i vandet, næhæ, det havde jeg skam gennemskuet – men Murphy har ikke levet forgæves 😀

      Kommentar af Ellen — 30. september 2010 @ 20:44


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.