Hos Mommer

Los Angeles

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 2:39
Tags: ,

P9230055Nu synger ferien virkelig på sidste vers – i dag gik turen til Los Angeles, hvor den sidste en og en tredjedel nat skal tilbringes. En tredjedel, fordi vores fly afgår kl. 7, vi skal være der to timer før, det tager iflg. Googlemaps ½ time at køre til Hertz fra hotellet, vi skal aflevere bilen og vi skal regne med 1 time fra Hertz til terminal 6. Resultat: Vi forlader hotellet kl. 3 om natten! Det bliver en meget, meget lang tur hjem…

Los Angeles er USAs næststørste by, kun overgået af New York. Den består i virkeligheden af mange mindre byer, der efterhånden er flydt sammen, ganske som vi kender det fra København. I lidt mindre målestok, ganske vist. Det er sådan lidt et definitionsspørgsmål, hvor mange indbyggere her er, men med forstæder er vi oppe på 17 millioner fordelt på et areal på størrelse med Fyn.
P9220051 Vi havde god tid, så vi fandt frem til Long Beach og gik en tur der. Ikke ligefrem overrendt på denne årstid, men der var da en del kondiløbere og tre mænd, der stod og fiskede.
PelikanPludselig så vi en relativt stor fugl nærme sig… svæve… stå helt stille i luften og… wruummmm, lodret styrtdyk, stort, flot plask og op igen med en fisk i næbposen… sluge fisken… vi havde set en pelikan fiske 50 meter fra os. Det var stort – normalt kun noget, man ser fotograferet af professionelle, der sikkert har ventet flere timer på forestillingen. Det gik så hurtigt, at vi selvfølgelig ikke nåede at forevige det, men John fik knipset pelikanen, da den lige lå nogle sekunder på vandet, inden jagten fortsatte.

P9230058Vi fortsatte over til Queen Mary, som ligger fast forankret her på Long Beach og er hotel i dag. Vi spiste vores frokost her – ikke i Queen Marys restaurant, men på en bænk ved vandet ikke så langt derfra. Vi kunne have fået – ved erlæggelse af $24 pr. næse – ‘a self-guided tour’ på QM, men det gad vi ikke. I det hele taget kiggede vi bare lidt på hinanden og var helt enige om, at sløvheden vist har indfundet sig.

Videre til ‘The Historic Mayfair Hotel’ i downtown LA og gudskelov igen for GPS. Vi havde aldrig fundet det uden. Min fantastisk gode chauffør af en mand skal også have et par rosende ord med på vejen. Det var mildt sagt en heftig trafik, og vi skulle krydse og skære og dreje og holde til venstre og så til højre for at komme ind på 110 og så ligeud lidt og så holde til venstre og så dreje af og så videre og så videre… pyha og puh, men han klarede det helt eminent.

Check in – op på 14. etage af 15 – låse os ind og… øv altså… det var godt nok ikke lige en ferieafslutning, vi overhovedet havde overvejet som en mulighed: værelset var så lille, at det ville være vanskeligt bare at skifte mening. Og kun én seng! En smal en oven i købet. Et mikrobadeværelse og ikke så meget som et bord. Helt ærligt… Ned til receptionen igen og spørge, om vi kunne få et større værelse, hvilket vi heldigvis kunne. Formedelst $60 for de to nætter fik fik vi et acceptabelt værelse på 15. etage med to queens, et skrivebord og et badeværelse, man ikke behøver at gå baglæns ind i for at kunne være sikker på at komme ud af igen.
Udsigten var fin nok over downtown LA.

Beklager – dette var uden tvivl feriens kedeligste indlæg, men det handler jo også om nedtrapning, dette her… I morgen skal vi have slået en dag ihjel, hvilket vi agter at gøre ved at køre en tur sydpå langs Stillehavet ned til San Diego. Eller måske lige ned og krydse grænsen til Mexico – time will show… Vi gider bare ikke 12-sporede motorveje i fire etager og storbyer lige nu efter alle disse pragtfulde naturoplevelser, så vi skal bare væk fra LA. Sorry, LA… Vi havde godt nok talt om Universal Studios, men gider alligevel ikke.
(Kender I det? Nu føler vi, at vi er på vej hjem, og når vi er det, kan det simpelthen kun gå for langsomt.)

26 kommentarer

1. Ja LA. er ikke saa spaendende at vaere i som turist, men San Diego kan jeg i aller hoejeste grad anbefale. Ole og jeg holder utrolig meget af San Diego, vi har vaeret der flere gange. Luften er ren og klar, kysten utrolig dejlig og selve San Diego er ikke stoerre end man kan naa at se meget paa en dag. Inden I taenker paa at koere over graensen til Mexico maa I lige undersoege om jeres bilforsikring daekker. De fleste udlejnings selskaber tillader ikke at man tager deres biler til Mexico. Vaer ogsaa sikker paa at jeres syge forsikring daekker der.
    Ann
    i Vancouver

Kommentar af Ann — 23. september 2010 @ 4:03

• Ann – tusind tak for dine gode råd – San Diego lyder som et godt valg, så vi smutter en tur derned og holder os fra Mexico 🙂

Kommentar af Ellen — 23. september 2010 @ 5:06

2. Hej Ellen, det lyder lidt kedeligt i LA, så godt at I kører videre…kender godt det med at man er på vej hjem og egentlig har fået indtryk og oplevelser nok, og man så vælger fra….god fornøjelse i San Diego…;-))

Kommentar af Annemarie (Rejen) — 23. september 2010 @ 5:29

• Annemarie – ja, vi er i hvert fald ikke imponerede, men det er meget subjektivt, netop fordi vi er mætte af indtryk, som du siger – håber at San Diego er lidt mere indbydende 🙂

Kommentar af Ellen — 23. september 2010 @ 6:30

3. Kender godt det med at man, de sidste par dage af ferien, er ved at indstille sig på “at nu skal vi snart hjem”. Jeg tror nu også at når man har oplevet så meget, som I har her, så kan hjernen ikke rumme mere. Og så er det på tide at komme hjem. Vores ferier er også fyldt med oplevelser og tilsidst kan vi bare ikke mere, så vil vi hjem. Og sove, for man har jo behov for hvile efter alle de mange indtryk. De skal jo lige rodfæstes!
    Jeg håber at I har ferie tilbage når I kommer hjem, så I lige kan lande igen, sådan rent mentalt 😉

Kommentar af havehyrden — 23. september 2010 @ 7:23

• Havehyrde – vi lander lørdag morgen og skal på arbejde mandag 🙂
      Og nej, vores små hjerner kan ikke rumme mere… vi må håbe, rodfæstningen kan ske på de to dage…

Kommentar af Ellen — 23. september 2010 @ 16:28

4. Må jeg ønske Jer en godtur hjem og tak for denne fortrinlige deling af ferieoplevelser, herunder den fine psykologiske skildring af omstillingsnødvendighedens indgriben i feriens afslutning. Sådan synes jeg altid det er – uanset om ferien er 16 dage eller 3…

Kommentar af Jørgen Carlsen — 23. september 2010 @ 8:17

• Jørgen – tak 🙂 Og ja, ferielængden er underordnet for det, der sker inde inde i hovederne på os…

Kommentar af Ellen — 23. september 2010 @ 16:29

5. Ja, jeg kender godt det med nedtrapning, og det er jo ikke til at komme udenom. Men nyd jeres sidste dag med endnu en spændende oplevelse. Ja, JEG ville nok have snuppet Universal Studios, men jeg er også et “legebarn”… 😉

Kommentar af Mia Folkmann — 23. september 2010 @ 8:31

• Mia – vi er ikke helt så store legebørn, men havde dette ligget i starten af ferien, havde vi nok taget Universal… lige nu orker vi nok bare ikke rigtig mere, og så bliver det bare spild af de $180, vi skulle have punget ud med for at komme ind, og det er vi altså for nærige til 🙂

Kommentar af Ellen — 23. september 2010 @ 16:31

6. Hvor kan jeg godt forstå “sløvheden”! I har fyldt jer med indtryk fra Dag 1, så er der ikke noget at sige til, at I er ved at være mætte.
    Jeg må indrømme, at din beretning fra LA ikke har gjort mig ked af, at vi har fravalgt den by. – selvom udsigten fra hotelværelset bestemt er flot.
    Og indlægget er bestemt ikke kedeligt, som du frygter. Det fortæller tværtimod meget levende om, hvad man også kan opleve som amerikafarer.
    God tur hjemover!

Kommentar af conny — 23. september 2010 @ 8:53

• Conny – tak 🙂
      Jeg er glad for, at jeg vist har fået givet jer en god fornemmelse af turen, som vi har oplevet den. Jeg håber, at jeres bliver mindst lige så god.

Kommentar af Ellen — 23. september 2010 @ 16:33

7. LA er bestemt ikke et kedeligt sted, lyder som om I er ramt af “nu skal vi snart hjem igen”… feberen. Hvis I orker så er SeaWorld i San Diego et virkeligt dejlgt sted, også bare at gå en tur i, eller bare en gåtur langs Venice Beach.. 🙂
    God tur hjem

Kommentar af Inge — 23. september 2010 @ 8:53

• Inge – tak… det tror jeg, vi er i middelsvær grad 😉 Tak for tips om San Diego 🙂

Kommentar af Ellen — 23. september 2010 @ 16:35

8. Kedeligt indlæg? Tjahh, nu har I mødt Pelle og set det gode skiv Mary, så mangler I da bare Pingo, ikk’?
    Jeg tror nu nok, jeg kunne nære mig for at tage på flere svinkeærinder sådan lige før min flyver letter; jeg hader at komme til afgangsstedet i sidste minut. Men sådan er vi jo forskellige.
    Men et vineyardbesøg kunne jeg måske knibe ind, der er jo også danske af slagsen derovre.

Kommentar af AagePK — 23. september 2010 @ 12:37

• AagePK – haha, det har vi da… det kan være vi møder Pingo i dag – Rasmus Klumper har vi set på hele turen 😉
      Svinkeærinder?? vi har hele dagen, aftenen og lidt af natten – det er først i morgen tidlig kl 05, vi skal være i lufthavnen. Men elles har du ret, og vi vil også hellere komme for tidligt end i sidste øjeblik til flyet.

Kommentar af Ellen — 23. september 2010 @ 16:38

9. Her på sidste vers: Tusind tak for en vidunderlig tur derude i det sydvestlige. Jeg har aldrig været i Californien (endnu, min datter bor nu i San Francisco), men min mand siger, at LA ikke er en by, som han gerne ville se igen. Jeg er selvfølgelig klar over, at I nok ikke har noget valg, idet I skal flyve derfra.
    Ligesom AagePK ville jeg nok også have besøgt en vinproducent eller to, selv om I ikke er i Napa Valley.
    Ha´en god dag i San Diego og en god tur hjem.
    Lene

Kommentar af salix — 23. september 2010 @ 13:57

• Lene – tak 🙂
      Med en datter i San Fransisco kan det vel kun være et spørgsmål om tid, inden I er turister/gæster i Californien.
      Der er ret delte meninger om LA, kan jeg se 🙂
      Vi har valgt vinproducenter fra, fordi vi hverken kan købe eller smage (ikke mere plads i kufferterne; John er chauffør), og selve princippet i brygningen er nok det samme som i både Tyskland, Italien, Frankrig og Sydafrika, hvor vi har set vinerier.

Kommentar af Ellen — 23. september 2010 @ 16:48

10. På vejen til San Diego kunne jeg da finde på at tage forbi Temecula, det lyder, som om de har nogle spændende vine der. Nord for Los Anderledes ligger Solvang, på kanten af meget roste Santa Ynez Valley, med gode Pinot Noir. Længere nordpå i Paso Robles holder danskeren Niels Udsen til på Castoro Cellars.

Kommentar af AagePK — 23. september 2010 @ 17:13

• AagePK – desværre så jeg din kommentar for sent – nu er vi på hotellet igen og skal bare have noget at spise, inden vi går tidligt i seng. Solvang lå lige nord for Santa Barbara, hvor vi startede ferien, men det valgte vi bevidst fra, for vi havde ikke lyst til at se et lettere misforstået Danmark – vi kom jo lige fra den ægte vare 😀
      …Men vi har haft en dejlig dag langs Stillehavet.

Kommentar af Ellen — 24. september 2010 @ 1:06

11. Der sker et ellet andet, når man godt ved, at ferien er ved at være slut – så vil man bare hjem, og det skal være NU! Sådan har jeg det i hvert fald :-)I må da også være helt overvældede af alle de indtryk. Hvor har det været spændende at følge jeres tur her fra sidelinien!

Kommentar af Randi — 23. september 2010 @ 17:26

• Randi – den følelse er vi tilsyneladende mange om at dele 🙂
      Vi er totalt indtryksmætte, og det er dejligt, at du gad følge med på vores tur 🙂

Kommentar af Ellen — 24. september 2010 @ 1:08

12. Må I komme godt hjem, og den med at nu er ferien slut kender jeg fra motorcykelferierne. Vi har nu to gange præsteret at starte langt nede i Tyskland/Østrig og været enige om at tage en overnatning i nordtyskland. Begge gange er vi kørt videre og havnet i egne senge midt nat,trætte og forfrosne, men hvor var det skønt at vågne næste morgen 🙂

Kommentar af Lene — 23. september 2010 @ 19:06

• Lene – haha, det nummer har vi også lavet flere gange 😀 Både fra Pyrenæerne, England og Venedig. Det er langt og sejt, men godt bagefter, som du siger. Desværre kan vi ikke gøre det samme herfra 😉

Kommentar af Ellen — 24. september 2010 @ 1:10

13. Hvor kan jeg godt forstå, hvis jeres batterier er ved at være i bund. I har været på farten længe og oplevet fantastiske ting.
    Du har været en rigtig god fortæller. Det har været spændende at følge med. God tur hjem

Kommentar af betty schou — 23. september 2010 @ 20:57

• Betty – tak for de pæne ord; det er så dejligt, at du og andre har gidet følge med på vores tur 🙂
      Nu har vi spist hele feriekontoen og glæder os til at komme hjem og fordøje oplevelserne 😉

Kommentar af Ellen — 24. september 2010 @ 1:12

RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.