Hos Mommer

15. april 2010

Titanic sank i går for 98 år siden

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:40
Tags: , , ,

Det er der muligvis enkelte af jer, der ved i forvejen, mens de fleste er nok helt ligeglade med den oplysning.
Billede 'lånt' fra Amazon Min svigersøn har været dybt fascineret af Titanic siden han lærte at læse. Fra dengang til nu har han læst vist nok alt, hvad der er skrevet om Titanic (hvilket er meget). Han har været i Irland for at at se de oprindelige tegninger; han samler på originale Titanic-postkort, han har et rum, hvor væggene er fyldt med større eller mindre indrammede fotos af skibet, han har selv malet det i olie (et maleri altså…) Jeg tror simpelthen ikke, der er noget, Tim ikke ved om Titanic.

I går blev han interviewet af 13 radiostationer og fem aviser (her klip fra Daily Mail, The Daily Telegraph og Daily Mirror), fordi han nu selv har udgivet en bog: 101 Things You Thought You Knew About The Titanic…But Didn’t!
Han har brugt to år på research; bl.a. i form af at støve samtlige britiske og amerikanske arkiver igennem, således at han har gennemtrawlet samtlige de nærmest uendelige søforhør, der fandt sted efter katastrofen for at finde frem til sandhederne bag de mange myter, der er opstået i tiden efter forliset.

Her kan de første 16 ting, I ikke vidste om Titanic, ses:

The Ship
1. Titanic was the largest ship in the world in 1912.
2. Titanic was the fastest ship in the world in 1912.
3. Titanic had four funnels.
4. Titanic was originally to have been named Gigantic.
5. The Titanic was genuinely believed to be unsinkable before the accident.

Bad Omens.
6. The Titanic disaster was predicted 14 years before it happened by writer Morgan Robertson.
7. A worker was accidentally sealed into Titanic’s hull when she was under construction in Belfast.
8. Titanic’s construction, launch and sailing were plagued by bad luck.
9. Catholic workers at Harland & Wolff sabotaged the ship because her hull number was ‘anti-Catholic’.
10. Titanic was sunk by a Mummy’s curse.

Construction.
11. White Star Line was trying to save money in the building of Titanic, causing them to cut corners on quality and safety.
12. If the bulkheads of Titanic’s watertight compartments had been higher she wouldn’t have sunk.
13. If Titanic had had longitudinal bulkheads, these would have contained the water and stopped the ship from sinking.
14. Titanic’s safety was unduly compromised by the exceptionally luxurious features of her design.
15. Regulations stated that there should be enough lifeboats for everyone on board, but White Star Line didn’t think there was any need to have so many.
16. Ismay opposed the addition of more lifeboats in order to make the ship look more spacious and to give First Class passengers more room on the promenade decks.

Og så videre. 101 af slagsen. De fleste af dem nok mest interessante for folk, der i forvejen er mere eller mindre Titanic-nørder, men dem er der skam også en hel del af. (De har en klub. Som Tim er medlem af. Surprise? Næh.)
Han indleder hvert enkelt svar med et klart ‘Yes’ eller ‘No’ og uddyber det derefter med fakta.

Nok ikke en bog, jeg behøver at bede om et signeret eksemplar af til ret mange af jer, men jeg synes det er morsomt og dejligt for ham, at det endelig er lykkes ham at få et ord indført blandt de mange Titanic-eksperter rundt omkring i Storbritannien og USA, og det går simpelthen ud over mine bloglæsere.

Reklamer

12 kommentarer

  1. Jeg beundrer folk, der i den grad sætter sig ind i en ting, måske fordi jeg selv aldrig ville gide det.

    Hatten af for din svigersøn 🙂

    Kommentar af Lene — 15. april 2010 @ 20:59

    • Lene – når interessen er til stede, er viljen og motivationen stor 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. april 2010 @ 21:16

  2. Selvfølgelig er det flot og dejligt for ham at få udgivet en bog. Det er da også en imponerende bunke viden, han har samlet sammen.

    Jeg læste i øvrigt i går i en bog denne her, som du sikkert kender:

    “En amerikansk kvinde blev interviewet af New York Times i anledning af sin 100 års fødselsdag, og hun fik stillet følgende spørgsmål: Ved De selv, hvorfor De har opnået denne høje alder? Man ventede, at hun ville sige, at hun dyrkede motion og den slags, men i stedet svarede hun: Jeg tror, en vigtig omstændighed var, at jeg afbestilte min billet til Titanic i 1912.”

    Kommentar af Mia Folkmann — 15. april 2010 @ 21:02

    • Mia – haha, næh den kendte jeg ikke 😀

      Tim har en meget stor viden, ikke blot om Titanic. Plus at han kører egen virksomhed, har sin familie og sit gamle, nye hus, så han er god nok 😉
      Meen som Charlotte sommetider sukker: “Jeg har indimellem tre børn og ikke to” – han kan være en smule distræt, men det har hun vidst hele tiden, og hun har givet ham plads til at bruge en masse tid på sin bog. Der er en til undervejs…

      Kommentar af Ellen — 15. april 2010 @ 21:29

  3. Tillykke med Tims bogudgivelse, Ellen – det er flot, at han er ekspert på området! Det er nok ikke lige en bog, jeg ville sluge, men der skal nok være mange, der har samme interesse.

    Kommentar af Madame — 16. april 2010 @ 9:50

    • Madame – tak – næh, det er noget nørdet… jeg har læst den, men det var ærlig talt mest af almindelig høflighed 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. april 2010 @ 11:57

  4. Spændende at læse.
    Jeg omtalte selv Titanic på dagen for forliset.
    Her er en hilsen til dig og forfatteren:

    En gang kom min oldefar ikke til tiden
    og det har familien været taknemmelig for lige siden.
    Forstår du min oldefar, som hed Nick,
    kom fem minutter for sent til Titanic!

    Kommentar af Rimkogeren - DK — 16. april 2010 @ 21:29

    • Rimkoger – haha – typisk mand, ikke? Han kom for sent… damen, som Mia omtalte, aflyste da i det mindste sin billet 😆
      Nå, nu er jeg vist ond…
      Du skal have tak for hilsenen – jeg vil give den videre til Tim 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. april 2010 @ 18:54

  5. Det er da det ultimative nørderi, at få en bog udgivet om ens hovedinteresse. Tillykke til din svigersøn!

    Kommentar af Henny — 17. april 2010 @ 12:38

    • Henny – tak – ja det vist siges at være ultimativt nørderi 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. april 2010 @ 18:55

  6. Ja, al magt til nørderne! De er som regel ildsjæle, og den slags kan være så tiltrækkende i sig selv, at det fuldstændig kompenserer for andre mangler – sagt uden speciel adresse til din svigersøn.
    Jeg er gift med et eksempar af den (ret udbredte) nørdeart, som synes at 2. verdenskrig er et ufatteligt spændende emne, som man bliver nødt til at eje et hav af bøger om. Jeg lader ham stable dem fra gulv til loft i arbejdsværelset – for så længe jeg gør det, bærer han formentlig over med mine endnu større mængder af stof, garn, maling, lærreder, dimser, limpistoler og alt det andet. Men vi forstår altså ikke hinandens interesser.

    Nå, men tillykke til – og med – Tim. Det kalder på respekt at han ligefrem udgiver bøger om sin lidenskab.
    …Og hvad er det så lige for noget med Titanic og en mumies forbandelse?!

    Kommentar af Anne — 18. april 2010 @ 14:53

    • Anne – det er rigtigt; ildsjæle smitter af på andre. Du aner ikke, hvad John og jeg har lagt øre til, mens der blev researchet på den bog – men han fik fanget os, gjorde han.
      Man behøver vel heller ikke at forstå hinandens interesser? At respektere dem er langt vigtigere, men det er vi sikkert ikke uenige om.
      Hvis du vil vide svaret på den med mumien, er det her:
      “No, and there is no evidence that any Mummy was ever put on board the Titanic. The Mummy tale, in a slightly different form, was originally invented by W.T. Stead, a well-known liberal, journalist and paranormal investigator, and his friend Douglas Murray. Stead, a lifelong campaigner for peace, was travelling to New York at the request of US President Howard Taft to speak at a peace congress at Carnegie Hall; he lost his life when the Titanic went down.
      The pair invented a tale about a mummy recently brought back to England by a friend of theirs, claiming that it brought havoc and destruction wherever it went. The story goes that the mummy had been dug up at the end of the 19th century in Luxor and offered for sale to four Englishmen, who drew lots for its purchase. All four men suffered accidents and misfortunes, some fatal, and the mummy continued to cause death and destruction wherever it went. After visiting the British Museum and seeing the anguished expression of the priestess of Amun-Ra’s painted face on her sarcophagus lid, they came up with another story about her evil spirit being loose in the world. Stead and Murray told both these stories to the press and they were conflated. Some years later, Stead related them with much relish to his dinner companions on the night of April 12th 1912, allegedly drawing out his narrative till just after midnight on the 13th. At this point it seems that the Amun-Ra story was only about the sarcophagus lid, rather than the mummy itself.
      When the Titanic sunk, Frederic Seward, the only surviving dinner companion who had heard Stead’s tales, recounted the story of the dinner for a book about the stories of survivors. The tale, already reported and embroidered, became associated with the Titanic through the Stead connection and a new version was invented which claimed that the mummy had in fact been on board and had sunk the ship. In this version, the British Museum sold it to an American who didn’t believe tales of the curse and arranged to have it shipped back to America in April 1912 on White Star Line’s brand new ship Titanic. The rest, as they say, is history, although, in an added detail, the mummy was apparently rescued in a lifeboat and smuggled aboard the Carpathia (no explanation is offered as to how this might have been done). When its new owner became convinced, due to a series of accidents, that it really was cursed, he arranged to have it transferred to Canada and shipped back to Britain on the Empress of Ireland, which duly sank.”

      Kommentar af Ellen — 18. april 2010 @ 19:02


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.