Hos Mommer

23. oktober 2009

Kan man pudse en CO2-glorie?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:58
Tags: ,

Jeg prøver i hvert fald. “Because I deserve it”.

Jeg er nok blevet en anelse grebet af alt dette CO2-halløj. Som jeg på den anden side er ved at blive en anelse træt af. For lidt og for meget… Bare det ikke går for folk, som det gør for Mads Blærerøv: Jo mere han hører, han ‘skal’  eller ‘bør’ gøre, jo mere Rasmus Modsat bliver han. Tilsyneladende. Nogle af hans mest provokerende meninger tror jeg, han er blevet betalt for at have.

Jeg har i dag leget lidt rundt på nettet i kvoter og statistikker, og jeg tillader mig i meget høj grad at være Ellen Blærerøvsmiljøduks, fordi husstanden her er vildt CO2-økonomisk: 10.15 ton. For husstanden, folkens.
Dong Energy (sidespring: prøv at sige det højt; tænk så på, hvad der bliver brugt som brændsel mange steder i Afrika og tænk derefter på, hvad ‘Dung Energy’ betyder på engelsk. Hahaha). Nåmen altså, Dong Energy hævder, at hver dansker udleder 10 tons om året, men her er vi altså to om den mængde.  Pudse, pudse glorie.

Vi bruger 3100 kW om året. Vi bruger under halvdelen af det vand, vi ‘burde’ bruge. Vi har fjernvarme. Vi tørrer (det allerallermeste) tøj på tørresnor osv. osv.
Men vi har altså også begge to oplevet oliekrisen i 1973, og den har måske lært os lidt om at spare på energien.
Og hvis jeg skal være helt ærlig, så har min noget stramme økonomi i de år, jeg var alene med Charlotte, også lært mig en del, som rent faktisk ikke var baseret på samfundstjenlige tanker, men mest i Ellens privatøkonomiorienteret-tanker.
Vi kan egentlig ikke yde nogen indsats, vi ikke har ydet i over 30 år: Vi lader ikke vandet løbe under tandbørstning og barbering. Vi… nej – jeg skal skåne jer for de fleste af hellighederne.
Når vandet skal løbe lidt, fordi vi vil have koldt drikkevand, lader jeg det løbe ned i den kande, jeg bruger til blomstervanding. Og sådan er der så meget, meget mere.
Men vi har to biler. Vi holder CO2-meget-uvenlige ferier. Jeg flyver en del.
Desværre ikke selv, for det ville helt sikkert være mere CO2-venligt. Det var dog altsammen med i beregningerne i en CO2-udledningstest fra i dag (og jeg kan bare ikke huske, om det var Dong eller SEAS eller en tredje), hvor jeg synes, at jeg svarede aldeles ærligt på alle spørgsmålene. Alligevel påstod de, at jeg kunne spare op til i alt mellem 2400 og 3000 kW om året, hvis jeg liiiiige ydede den dér ekstra indsats. Det tror jeg jo så ikke helt på kan have sin rigtighed…
home-02[1]

John er lettere irriteret på mig sommetider, fordi jeg er så ‘nærig’, som han flabet kalder det. Men tallene i dag har – som Home gjorde forleden dag – fået ham til at acceptere lidt mere af Ellen Blærerøvsmiljøduks og lidt mindre af Mads Blærerøv, som hans form for erkendelse af verdenssituationen.

Og hvad tror I lige, glæder Mor her? Naturligvis det, at Charlotte er præcis lige så irriterende som mig, så Tim har haft det hårdt, men er efterhånden også ved at falde til patten 😀 Måske er det bare for husfredens skyld, men målet helliger sommetider midlet…

Reklamer

25 kommentarer

  1. Jeg sidder og jubler over Ellen blærerrøv. Og syntes hun er fantastisk…..
    Men det har intet med blærerøv at gøre, blot gode vaner. Vores er ligeså, og her vil jeg godt blærer mig, vi bruger kun 2200 kW om året, mindre end 1 person. Men det er ikke fordi vi render rundt og spare, eller vi har behov for det. Det er blot en vane, en af de gode slags. Lys slukkes når vi forlader rummet, vi tørre (ligesom jer) tøj ude,og har mange energisparepærer. Og hvor dejligt at du har givet dine vaner videre til Charlotte, for der findes mange børnefamilier der ikke aner hvad gode enerig vaner er. Desværre!!
    You go, Ellen!!
    Og hav en super fantastisk weekend.

    Kommentar af Havehyrden — 23. oktober 2009 @ 21:20

    • hvad er Enerig vaner dog for en størrelse?? Hmm, mente jeg ikke energi? Jeg tror det!!
      Og kære Ellen. Jeg har heller ikke fået set “Pigen der legede med ilden”, det bliver nok på video. Men skriv lige om det er en must at se de i biffen.

      Kommentar af Havehyrden — 24. oktober 2009 @ 9:53

      • Ok, nu er det lige før jeg bliver lidt små sur….
        Jeg prøver igen for sidste gang “skriv lige om det er et “must” at se den i biffen”…
        Nu skal jeg vist ikke skrive flere blogindlæg i dag, det ender jo helt galt.

        Kommentar af Havehyrden — 24. oktober 2009 @ 9:56

        • Nu må du ikke blive sur – det er da ret underholdende 😆
          Jeg kan nok ikke dy mig for at komme med en minianmeldelse af filmen i aften eller i morgen, men jeg vil nu tro, at det er en fordel at se den i en biograf.

          Kommentar af Ellen — 24. oktober 2009 @ 10:22

      • Det er ikke sådan, når man bliver lidt ivrig 😀 Jeg kunne jo nok gætte, at du mente ‘energivaner’…

        …og nu går der også kuk i svarrækkefølgen – det kører bare for os, ikke?

        Kommentar af Ellen — 24. oktober 2009 @ 10:20

  2. Havehyrde – Hold da op… 2200 kW! Godt gået. Kan nogen lige slå den, så hører vi gerne om det – vi laver hermed dette om til en konkurrence. Havehyrden fører indtil videre. Come on, bloggere!
    Det er jo et soleklart bevis på, hvor meget de gode vaner betyder.
    Og tak for hyldesten 😀 Jeg rødmer. Det er forhåbentlig ikke CO2-udledende, selv om det føles varmt…
    God weekend til dig også – vi skal, langt om længe, se ‘Pigen, der legede med ilden’ i morgen.

    Kommentar af Ellen — 23. oktober 2009 @ 21:36

  3. Huslig økonomisk sans og CO2-bevidsthed kan da heldigvis sagtens følges ad. Min mand var vant til et langt mere “liberalt” forbrug af vand, el og benzin end jeg. Da det gik op for ham, hvad de ting koster her, blev der ordentlig skruet ned for forbruget, det i den grad, at han i dag er mere nærig end jeg. Man er vel ikke af skotsk afstamning for ingenting!

    Kommentar af Henny — 23. oktober 2009 @ 22:39

    • Henny – haha, nej, der er jo forskellige tilgange til det – i dag kan man så næsten ikke blive for ‘nærig’.
      Jeg troede, din mand var fra Canada… men derfor kan han selvfølgelig godt have skotske rødder. Hans familie hed måske oprindelig Stuart? 😉

      Kommentar af Ellen — 23. oktober 2009 @ 23:00

      • Næh, de hed skam Stewart, ligesom kongerne. Den der Stuart er bare en misforståelse. Bonnie Prince Charlie – en ægte skotte kan ikke sige det uden at spytte på jorden.

        Kommentar af Henny — 24. oktober 2009 @ 0:10

        • Jo, og så er han da fra Canada. Der er masser af skotter derovre. Det er lidt ligesom København, der jo som bekendt bebos af jyder. 😆

          Kommentar af Henny — 24. oktober 2009 @ 0:15

          • Hehe – tak for uddybelse 🙂
            Ja, der er vist mange jyder i København.
            Er det nu, jeg skal lufte min forundring over, at alle øst for Storebælt anses for at være københavnere af jer jyder? 😉

            Kommentar af Ellen — 24. oktober 2009 @ 9:42

            • Hmmn. Måske. Vi har jo iaggtaget, hvordan København efterhånden er vokset til at fylde det meste af Ønskeøen. 🙂

              Kommentar af Henny — 24. oktober 2009 @ 11:34

              • Arhh Henny… den var ikke helt fair…
                Men det må jo så være jyderne, der fylder mere og mere herovre 😉

                Kommentar af Ellen — 24. oktober 2009 @ 13:59

  4. Jeg kan se på det hele, at jeg også må finde ud af, hvad vi bruger, Ellen. jeg aner det nemlig ikke, men vi har kun én bil, ingen vaskemaskine eller tørretumbler – har ikke elektriske apparater på standby og har ikke været ude at rejse i flere år. Det må da nærme sig et meget lille tal?

    Rigtig god weekend til dig – ja, nu er du sikkert i Sverige 🙂

    Kommentar af Madame — 24. oktober 2009 @ 10:04

    • Madame – jeg tror bestemt også, at I kommer et godt stykke under 10 ton i jeres husstand.
      Men… hvordan kan man dog klare sig uden vaskemaskine?

      Tak i lige måde, og jeg er først i Sverige i næste weekend 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2009 @ 10:27

  5. Godt gået Ellen, men vi kan også godt være med hernede (2.540kW el og 1.168m3 gas), det med gassen kommer fra Hollands store undergrunds gasreserver og bruges hovedsagelig til madlavning og varmeforsyning.
    Men CO2 problemerne fylder også en del her hos os, da det meste af Holland ligger under havniveau og vi undrer os ofte over anlæg af afsindigt dyre jernbanelinier osv. hvorimod yderligere digebygning ikke er nået længere end til samtaleniveau.
    Jeg tror også det med at spare på el, vand m.v. hænger sammen med hvad man nu blev opdraget til hjemmefra.
    Fortsat rigtig god weekend.

    Kommentar af Annette — 24. oktober 2009 @ 17:49

    • Annette – også godt gået dernede i Holland 🙂
      Næh… man forstår ikke altid den højere mening med de højere magters beslutninger…
      Det sidste tror jeg, du har meget ret i. Jeg forstår bare ikke, at det er så pokkers svært at skabe sine egne gode, nye vaner. Jeg selv blev opdraget til at spare – bare ikke på energien; det var ikke et issue dengang.

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2009 @ 21:11

  6. Hey, Dukse-Ellen, det ser jo rigtigt godt ud 😉 .
    Men jeg måtte altså lige en tur forbi Dongs hjemmeside og tjekke, hvordan CO2-situationen ser ud her. Og jeg er ‘ked af’ at sige, at resultatet er 12,97 ton for tre personer + et bonusbarn (selv med en tur til United Bluff) 🙂 .
    Men det hører så også med til historien her, at vi begge har været ‘røde’ og miljøbevidste i årevis (og kun har én bil), og at jeg helt kan genkende din enligmor-sparelogik. Og jo, vi har også givet sparerådene videre til vores børn 😀 .

    Kommentar af Bente — 24. oktober 2009 @ 22:17

    • Bente – hvor er vi dog herligt mange, der kan pudse glorier 🙂 Og I er en del, der er meget bedre end os; hvor er det godt. (Måske ikke, at I er bedre end os 😉 men at der er så mange, der er meget miljøbevidste.)

      Jeg er så ikke rød, men grøn. Eller blågrøn måske. Min yndlingsfarve… Men det kan nu godt hænge sammen alligevel, selv om vores to biler trækker ned i regnskabet. Jeg har dog en ‘grøn’ bil, og jeg vil ikke undvære den, for jeg gider simpelthen ikke bruge mellem fire og fem timer dagligt i den offentlige transport, når jeg kan nøjes med 2×45 minutter i bil.

      Men så kan vi jo gøre så meget andet, og det gør vi så – rigtig mange af os, og det er jeg så glad for 😀

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2009 @ 23:28

  7. Nu blev jeg jo så nysgerrig, at jeg måtte finde den seneste årsopgørelse – 1.113 kW – men jeg er selvfølgelig også alene, så der er færre varme bade; desuden varmer jeg absolut ikke meget. Aldrig andre steder end i stuen og kun de par timer om aftenen, hvor det absolut er nødvendigt. Jeg har ingen tørretumbler fordi jeg synes, at det er en absolut latterlig opfindelse… det kræver blot planlægning ikke at stå uden tøj vel?

    Jeg har jo ikke kørekort – men til gengæld flyver jeg jo; det vælger jeg så at sige, at sådan må det være! Det vil jeg ikke undvære – og til gengæld lægger jeg jo så penge i lande, hvor de ikke har meget. Men hvis man ikke kører i bil til daglig må det vel opveje lidt.

    Og – det skal altså heller ikke blive for helligt, synes jeg 😉 Så længe man bruger sin sunde fornuft…

    Kommentar af Nille — 25. oktober 2009 @ 17:39

    • Nille – jeg har langt endnu på hjemmefronten, kan jeg godt se… det er da rigtigt, at man ikke bruger så meget, når man er alene, men John og jeg bruger jo næsten det tredobbelte i forhold til dig 😦

      Alt andet lige er det nu dejligt at konstatere, at det måske trods alt er de færreste ‘almindelige’ danskere, der ikke har en specielt grøn tankegang.

      Og – jeg giver dig helt ret – vi skal ikke blive alt for hellige 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2009 @ 17:51

  8. Ja, det er jo alt sammen meget godt, at man sparer på energien.. Men det eneste, det hjælper på, er elregningen.
    At tro at man kan sænke klodens temperatur ved at tage kolde bade, spise rå kartofler og holde lyset slukket, medens man banker hovedet ind i dørkarme i nattens mulm og mørke, alene af den grund, at nogle såkaldte eksperter har bildt folk ind, at CO2 er årsagen til klimaforandringerne, er ren idioti.
    Læs Henrik Svensmarks konklusioner og studier. Så vil I få et andet syn på klimaet og årsagerne til klimaændringerne.
    Øget CO2 i atmosfæren er ikke årsagen men konsekvensen af det varmere klima..
    http://da.wikipedia.org/wiki/Henrik_Svensmark

    Kommentar af Pinstripe — 28. oktober 2009 @ 19:43

    • Pinstripe – du må være stor fan af Mads Blærerøv, men det var meget forfriskende med en meningstilkendegivelse fra den modsatte fløj 🙂
      Jeg er ganske klar over, at vi har haft temperaturudsving på kloden i mange omgange – tropisk klima i Grønland, diverse istider m.m. Vi kan sagtens være på vej mod højere global gennensnitstempemperatur ad ren naturlig vej – det tror jeg såmænd er rigtigt nok. Jeg tror til gengæld også, at vi er i færd med at speede processen temmelig meget op, hvilket jeg ikke bryder mig om.

      Du sætter tingene en anelse på spidsen – det er o.k. – overdrivelse fremmer forståelsen – og det hjælper ganske rigtigt ikke, at jeg skruer ned for hverken det ene eller det andet; heller ikke, at du gør det. Men hvis vi allesammen gør det, så har det en effekt.

      Så du filmen Home, eller sprang du fra på forhånd? Du kunne da i det mindste nyde naturoptagelserne…
      Angående dine ‘såkaldte eksperter’: Det samme kan man lige så godt kalde Henrik Svensmark. Man sætter vel kun ‘såkaldt’ foran, når man er uenig i vedkommendes holdning?

      Kommentar af Ellen — 28. oktober 2009 @ 21:31

      • Fan og fan.. det er nu så meget sagt.. Men jeg synes han har en livsstil, der er ok, og han kan stå inde for den.
        Han er vel også kritisk, som så mange andre. Og han får masser af opbakning. Det så vi jo også i det afsnit, hvor de to; Christina Felthausen Og Mads Blærerøv tog på tur til Kina.
        “Home” aner jeg ikke hvad er. Jeg kan kun se DDR’s monopol-kanal, når ellers deres online-TV virker.
        Henrik Svensmark har heller ikke arbejdet alene. Han har blandt andet arbejdet sammen med en israelsk forsker; Nir Shaviv.
        Jeg har indtil nu ikke set bare 10 sek. forsøg på at forklare CO2-teorien fra nogen som helst. Det er altid politikere og NGO’er, der proklamerer, at sådan er det bare, og snebamserne drukner, hvis ikke vi tager cyklen til Mallorca og Australien istedet for flyveren.
        Har du et link til en forsker, der modbevise Henrik Svensmarks teori? Kom glad..
        Og nej, det hjælper ikke på klodens temperatur, om så vi alle lukkede for alt.
        Menneskets andel af den samlede udledning af drivhusgasser kommer ikke højt op. Så menneskets bidrag til den samlede CO2 har ikke større betydning, end det ville rykke ved temperaturen på atlanterhavet, om du stillede dig ved Englands vestkyst og tissede i vandet.
        Desuden er det ikke påvist, at CO2 er årsagen til den øgede temperatur.

        Kommentar af Pinstripe — 28. oktober 2009 @ 23:20

        • “Home” er en fantastisk film af Yann Arthus-Bertrand, som er værd at se, uanset hvilken holdning man har.
          Kan ses på YouTube her: http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU
          Sæt 1½ time af og sæt dig ned og nyd det.
          Links? Her er et (også fra Wikipedia): http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change
          Her finder du bl.a.: “There is international scientific consensus that most of the warming observed over the last 50 years is attributable to human activities”.

          Skal vi ikke bare blive enige om, at vi er uenige? Hvis du googler “global warming scientific evidence”, tror jeg ikke, at bevisbyrden viser sig mindre fra min side af lejren end fra din.

          Kommentar af Ellen — 29. oktober 2009 @ 22:47


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.