Hos Mommer

24. oktober 2012

To rødbeder, tak

Arkiveret i: Uncategorized — Ellen @ 17:28
Tags: , ,

P1050443Hvorfor kan man kun købe enten et kilo økologiske rødbeder eller to kilo ikke-økologiske? HVorfor kan jeg ikke købe de to rødbeder, jeg skal bruge til aftenens rødbede-æblesalat?
Hvorfor tvinger man mig til at sylte rødbeder, hver gang jeg skal bruge nogle få af dem?
Så vilde er vi nemlig heller ikke med rødbeder – de kan være udmærkede en gang imellem, men vi orker simpelthen ikke at spise os igennem så mange, og det er trods alt også meget begrænset, hvad vi spiser af syltede rødbeder.

Lige netop i dag var det dog i orden; jeg har netop syltet et stort glas rødbeder, som skal med til Jylland, fordi ungerne elsker det meget, meget danske stykke smørrebrød: leverpostej med syltede rødbeder – de kan sagtens spise fire halve med det til frokost. De behøver såmænd ikke engang leverpostejen under …  
Ikke et ord om sund mad. De er her så få dage om året, at de bare skal forkæles i én uendelighed; have det, de kan lide, og som de forbinder med Danmark og mormor og morfar.
Nogle børn æder sig en pukkel og en tyk mave til i slik og kager. Det gør Anna og Aubrey ikke, de får leverpostejmadder. Jeg har slet ikke dårlig samvittighed.

P1050494Ikke desto mindre ville jeg stadig gerne kunne købe flere slags grønsager som vi gør det i Sverige: stykvis, hvorefter det bliver vejet ved kassen.
Vi betaler en helt acceptabel kilopris, som slet ikke kan sammenlignes med fx den, man i Brugsen giver for 1 pastinak, ¼ selleri, 2 små gulerødder, ½ porre og et skalotteløg. Det kalder de ‘pakke med suppeurter’ og tager 25 kroner for den. Lidt frækt, synes jeg.
Læg dog gulerødderne, løgene, rødbederne, tomaterne, porrerne, pastinakkerne og persillerødderne i store kasser og lad kunderne tage det antal, de har behov for. Når man kan i Sverige, må man også kunne i Danmark – de har da fundet ud af det med æbler og kartofler …
Det er muligt, at omsætningen falder en smule, men det mindsker madspildet, vil jeg tro.
Hvem var det, der sagde, at Rema1000 har fundet ud af det? Vi har bare langt til en Rema1000 …

P1050520

Indlægget er krydret med flere billeder fra turen til Gisselfeld i lørdags.

PS: Brugsen var ved at pynte op til jul!!! Præcis to måneder før går vi åbenbart i gang. For min skyld kunne det godt vente en måned endnu.

About these ads

48 kommentarer

  1. Jeg går også ind for, at man skal kunne købe så få eller så mange stykker frugt eller grøntsager, som man har lyst til. Jeg synes, det er helt fint, at man i frugtafdelingen kan købe fx 4 æbler, 3 pærer og 3 blommer, altså selv sammensætte sin 10 styks pose. Det burde man også kunne gøre med grøntsager.
    Uhm: Leverpostejmadder med hjemmesyltede rødbeder :-) !
    Og julen: Julen varer længe, koster….Det er klart, den varer længe, når den begynder i okt. ;-D!

    Kommentar af Nonna — 24. oktober 2012 @ 18:06

    • Det burde være muligt at finde ud af.
      Det smager faktisk udmærket :-)
      Ikke underligt, nej, når den varer 16 % af året ;-)

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2012 @ 20:41

  2. Jeg har aldrig købt en eneste rødbede, har enten selv i haven, eller bytter/aftager fra søster eller venner og så bliver de syltet og nogle få stykke opbevaret til andre formål. Det bliver der bare ikke noget af i år. Jeg har dog stadig et glas syltede rødbeder tilbage fra sidste år. Skal jeg bruge rødbeder i denne vinter må jeg ud og købe, og ja tak, gerne i løs vægt :-)
    Jeg vil også hellere have en leverpostejmad med rødbede, end slik og chokolade ;-)

    Kommentar af pigenfralandet — 24. oktober 2012 @ 18:53

    • Så gode forbindelser har jeg desværre ikke, så jeg er nødt til at købe mig til rødbederne.
      Du må i Rema1000 – og hvorfor er jeg slet ikke forbavset over din sidste bemærkning ? ;-)

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2012 @ 20:42

  3. Det var mig der sagde Rema1000 sælger porrer enkeltvis og forresten hvidkål efter vægt. Mon ikke der er en sammenhæng mellem bruges staveevner og rødbedeevner? Vi burde sige det til hver gang de ikke synes kundens behov er vigtige, men det orkes ikke. Vel?

    Kommentar af Jørgen — 24. oktober 2012 @ 19:40

    • Jeg mente nok, det var dig, men turde ikke skrive det, for jeg var ikke 100 % sikker.
      Det kan da godt være, der er en sammenhæng … staver de rigtigt i Rema1000? ;-)
      Jeg spurgte faktisk i dag, hvorfor de ikke kørte med det koncept, men den gang sludder for en sladder orker jeg ikke engang at gengive :-(

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2012 @ 20:45

  4. Jeg undrer mig også over, at vi ikke kan købe grøntsager i løskøb i supermarkederne her i DK, men alle de små grønthandlere kan fint håndtere den slags handler. Præcis som de svenske supermarkeder kan..

    Kommentar af Inge — 24. oktober 2012 @ 19:52

    • Jeg er sikker på, at de tror, de mister omsætning …

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2012 @ 20:45

  5. Skriv til dem og spar ikke på apostrofferne (man skal tale samme sprog). Måske skal du bare bede pænt?

    Kommentar af Eric — 24. oktober 2012 @ 19:56

    • Jamen så kan jeg ikke skrive uden en tolk! Jeg ville slet ikke kunne præstere den fornødne mængde apostroffer ;-)
      Jeg spurgte pænt i dag, men fik en værre gang sludder til svar … burde egentlig have vidst bedre, for jeg har prøvet det før.

      Kommentar af Ellen — 24. oktober 2012 @ 20:48

  6. Det virker unægteligt fjollet, at man ikke kan købe grøntsager stykvis, når man kan med frugt. Heldigvis har vi en stor grønthandel/delikatessebutik i nærheden, hvor man godt kan købe både rødbeder, pastinakker og andet godt i lige præcis den mængde, man har lyst til :-)

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. oktober 2012 @ 21:48

    • Heldige dig – det har vi også haft, men desværre ikke mere …

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 07:33

  7. Du rammer fuldstændig plet Ellen med dit eksempel om de to rødbeder. Jeg er kun mig i min husholdning og det irriterer mig til døde at man fx kun kan købe et helt kilo løg, for jeg får ved gud aldrig spist mig igennem et helt kilo løg. Jeg elsker rå rødbeder og spiser dem meget gerne, men jeg kommer heller aldrig igennem et helt kilo. Jeg smider meget mad ud på den konto, og det generer mig hver gang jeg gør det. Når de kan finder ud af det i Sverige, må vi også kunne finde ud af det i Danmark.

    Jeg må også i Rema 1000, for sådan en har vi faktisk i Hvidovre. Tak for tippet, jeg vidste ikke at de havde frugt og grønt i løs vægt.

    Kommentar af Stegemüller — 24. oktober 2012 @ 21:49

    • Det forstår jeg godt – sommetider er det svært nok at købe lidt nok til to, så det må i sagens natur være endnu sværere at være enlig.
      Du må prøve Rema1000!

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 07:35

  8. Rødbeder har ekstrem lang holdbarhed, bare de ligger køligt. Vi har vores i 2 store flamingotønder, som står ude til det bliver ca. 5 graders frost i længere tid. Dejlig grønsag.Nem at dyrke og at opbevare.

    Kommentar af Kirsten b r — 24. oktober 2012 @ 22:16

    • Det ville selvfølgelig hjælpe lidt på det … ku’ være man skulle gemme et par kasser fra Skagenfood …

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 07:37

  9. Vor brugs har mange ting i løs vægt, dog ikke økologiske: fordi “nogen” så kunne blande og pludseligt have et mersalg af øko-varer, mens andre måske kunne se deres snit til at liste øko-æbler gennem kassen til sprøjte-æblers pris.
    Men ellers er det nemlig smart med at få varen vejet ved kassen, når så mange jo alligevel glemmer at veje og sætte etiket på posen; måske er det derfor, din brugs ikke kører det system? Så skal kassedamen jo rende hele brugsen igennem, mens kasse-køen vokser. Det ses jævnligt her.
    Men når du nu har driv-eller udhus, så gør som Kirsten, der fåes gode tønder og kasser til opbevaring af rod-og andre frugter, bare de ikke står for varmt, eller koldt. Og der er jo også en helt vidunderlig spise, der hedder borsjt: russisk rødbedesuppe. Foruden den der æble-rødbedesalat, med hakkede grønlangkålsblade og pinjekerner, eller valnødde-ditto-do.

    Kommentar af AagePK — 24. oktober 2012 @ 22:29

    • Der er masser af ting, kunderne selv skal/kan veje i vores brugs – bare ikke det, jeg nævner her i indlægget, så grunden er ikke, at teknikken mangler, men at viljen måske gør det.
      Jeg kan godt se, at svage sjæle kan blive fristet til at snyde, men det kan de vel også med så mange andre ting …
      Jeg er ikke kræsen (det siger man altid lige inden man skal til at sige, at der er noget, man ikke kan lide …), men rødbedesuppe har jeg det meget, meget svært med. Jeg fik den ægte vare i Leningrad (det hed det i 1971), og det var så afgjort ikke nogen god oplevelse – og som nævnt i indlægget, er rødbeder stadig ikke vores yndlingsgrønsag, men i salater med det du nævner, plus de store kapers, så går det an :-)
      Jeg må gøre som Kirsten.

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 07:47

      • Åhnej: du må for Lenins/Guds/ The FlyingSpaghettimonsters/Whoevers skyld IKKE sammenligne Leningrad 1971-borsjt med borsjt: Du skulle prøve John Prices ukrainske mormors (tror jeg nok, det var). Her skal du bruge en god suppehøne, et kilogram flæsk og do okskød. Og så ellers diværste rodfrugter og hvidkål, foruden friske og syltede rødbeder, især lagen fra de syltede rødbeder er vigtig. Og så selvfølgelig: Smetana! Ikke musikken, selv om den også passer hertil, men den der fede 38% creme fraiche double.
        Bon appetite!

        Kommentar af AagePK — 25. oktober 2012 @ 08:57

        • Du forsøger godt nok ihærdigt at sælge varen … men det lyder unægtelig heller ikke som noget der minder om det, vi fik dengang :-)

          Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 09:31

  10. Jeg foretrækker også at købe stykvist – for selv om man kan lave meget sund saft af resterne, så er det måske ikke lige det, man havde i tankerne. Nogle af de supermarkeder, jeg handler i, HAR set lyset, så forhåbentlig følger flere efter. (PS. Jeg skal så ikke nævne, at jeg netop har indrettet min julestue…?!) ;-)

    Kommentar af Mia Folkmann — 24. oktober 2012 @ 22:39

    • Nej, det er ikke nødvendigvis lige det … og da slet ikke rødbedesaft for mit vedkommende :-D
      PS. Nej, det behøver du ikke ;-) )

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 07:48

  11. Man må jo bare blive ved med at efterspørge det, man ønsker, i butikken – så ender det somme tider med, at man får det, som man vil ha’ det. Jeg har f.eks. plaget min SuperBrugs så længe med spørgsmål, kritik og brok, at de nu har oppet sig gevaldigt hvad angår økologisk frugt og grønt og især økologisk kød.

    De skulle hellere bruge deres krudt på at lytte til kundernes ønsker end på at “jule” alt, alt for tidligt :-)

    Kommentar af bedstesblog — 25. oktober 2012 @ 07:49

    • Du er mere vedholdende end jeg … og det hjælper, siger du? Jeg må til at tæppebombe dem :-)
      Ja, det juleri må godt vente lidt endnu.

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 08:47

  12. Det irreterer også mig at alt skal købes kilovis, vi er jo også kun to, så på den konto ryger der desværre også en pæn sjat ud. Rema 1000 har vi desværre heller ikke lige i nærheden, men måske Superbest sælger stykvis? Det må undersøges. ;-D

    Kommentar af rejen — 25. oktober 2012 @ 07:57

    • Det kræver i hvert fald en bedre organisator end mig, hvis jeg skal undgå at smide noget ud …
      Den Superbest, vi har tættest på os, sælger ikke andre rodfrugter end kartofler stykvis.

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 08:49

  13. Heldigvis kan man kjøpe i stykk eller halve stykk, her. Det passer meg utmerket. Skal jeg lave mat til bare oss to og har behov for et halvt kålhode, så får jeg jo det. Og en eller to rødbeter? Ingen kunst. Men jeg ser at flere forretninger går inn for ferdigpakket i stedet for i løs vek. Det ergrer meg.
    Så jeg går freidig inn, griper en pose og henvender meg smilende og spør: “Kan du dele opp denne for meg?” Ikke sjelden får jeg et blidt “Ja” tilbake. Deilig.
    Ha en vakker dag :-)

    Kommentar af Mormor — 25. oktober 2012 @ 10:38

    • Ja, det har man ‘altid’ kunnet i Norge, men I er ved at gå bort fra det igen? Øv, hvor ærgerligt!
      Det er dog en utrolig fin service, at de vil dele en pose for dig – det kunne jeg jo forsøge mig med i Danmark :-)
      Og tak i lige måde :-)

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 10:54

  14. HØRT! Nu ville jeg så nok under alle omstændigheder undgå rødbeden, men så kunne det jo gælde for alle de andre :-)
    Jeg lader mig også irritere af, at jeg næsten ikke kan få gulerødder i poser, men kun i de der plastindpakninger, som i åben tilstand ikke passer godt nok på rødderne, synes jeg. Og så er det oftest 2 kg-poser og ikke kun 1 kg. Ikke godt for den lille husholdning.
    Til slut vil jeg nævne, at min Rema1000 ikke har den gode service med styksalg af grønsager.

    Kommentar af conny — 25. oktober 2012 @ 11:40

    • Det er nemlig 2-kilo-poser, og det er for meget til to personer! Selv om vi når at få det spist, er det sidste i posen ikke frisk nok.
      Det er så åbenbart ikke alle Rema1000, der er begyndt …
      Skal vi ikke begynde at spamme COOP med mails?

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 12:04

  15. Nu kender de forhåbentlig også pålægschokolade og lakrids? Og frikadeller? Og alt det man altid skulle have i store mængder når man endelig var hjemme på visit!
    Jeg undrer mig også tit over hvorfor man ikke kan købe det man vil have. En løsning er vist at finde et grøntsagstorv.. Det har dog lange udsigter hernede!

    Kommentar af Kong Mor — 25. oktober 2012 @ 14:07

    • Pålægschokolade kender de, men det er næsten faderen, der er mest vild med det … frikadeller laver deres mor i England, så det kender de (og det er en livret).
      Englændere kan generelt ikke lide lakrids. Det kan jeg heller ikke … det er derfor dobbelt nedarvet hos A&A – de kan med andre ord ikke lide lakrids ;-)
      Der er flere andre ting, der hører et danmarksbesøg til – og de får selvfølgelig det hele :-D

      Jeg skal også for langt til, at det kan betale sig for mig at købe ind på et grønsagstorv, men det var helt sikkert det, jeg helst ville!

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 14:35

      • Nårrh ja – det med lakrids kan jeg godt huske nu du siger det! :)

        Kommentar af Kong Mor — 26. oktober 2012 @ 08:52

        • :-)

          Kommentar af Ellen — 26. oktober 2012 @ 10:06

        • Herovre spiser “man” heller ikke lakrids. Det, som her kaldes lakrids, er gult eller rødt og meget sødt. Rigtigt lakrids kan man kun finde i specielle forretninger, som for eksempel en hollandsk delikatesse.

          Kommentar af Salix - Lene — 26. oktober 2012 @ 14:51

          • Jeg troede lakrids var meget dansk? Men også hollandsk? Jeg var ikke klar over, at det også var hollandsk.

            Kommentar af Ellen — 26. oktober 2012 @ 15:10

  16. Vi spiser masser af rødbeder! Små stykker kogt rødbede blandet med cox orange æbler i småbitte stykker, lidt citron olie over . . .

    Eller små kogte rødbeder med koldt smør og revet peberrod – skønt som tilbehør til næsten alt :-)
    Men uuuuh, nu savner jeg næsten leverpostejen!! Har fjernet den fra min kost for et par år siden, men det her river op i minderne gør det! :-)

    Kommentar af Elin — 25. oktober 2012 @ 15:07

    • Det smager helt sikkert også godt på de måder, du skriver her – jeg er bare ikke så begejstret for dem blandet med kartofler og andre rodfrugter – bryder mig ikke om, at ALT bliver farvet rødt :-)
      Leverpostej er bestemt ikke sundt, men det smager smaddergodt. Sådan er det desværre ofte ;-)

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 15:22

      • Jeg har lige (gen)linket dig på min blogroll.
        Alle mine links røg sig en tur, da jeg ændrede layout sidste år – og da jeg ikke bloggede så meget dengang fik jeg ikke taget mig sammen til at finde ale de ‘gamle’ blogs, men nu: done!
        Skrev også lige et svar på dit drivhus spørgsmål :-)

        Kommentar af Elin — 25. oktober 2012 @ 15:28

        • Tak :-) – det er lige præcis sådan noget, der gør, at jeg ikke tør skifte layout!
          Jeg har været ovre og se dit svar … basilikum er selvfølgelig et must; sammen med de behagelige møbler :-)

          Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 17:08

  17. Jeg er vældig glad for, jeg har mulighed for at handle på 2 forskellige markeder, hvor man netop kan købe stykvis :)

    Faktisk har jeg nogen gange også lavet råstegte rødbeder sammen med søde kartofler, pastinak og gulerødder … det smager vældig godt – synes jeg selv ;-)

    Og mht til julepyntning … så vær du glad for du ikke er/var fotograf … de går nemlig i gang allerede i sommer perioden ;-) Og for 10 år siden hvor alle billeder (næsten) blev taget på film, var det som regel før sommerferien, man startede … Jinglebell er så sjov at synge i juni/juli måned ;-)

    Kommentar af Tove — 25. oktober 2012 @ 18:12

    • Åh, jeg er misundelig på, at du kan gå på ikke bare et enkelt marked, men hele to …
      Det smager godt, men det får nemt for rødt et udtryk, synes jeg :-)
      Jeg ved det godt, Tove – har hørt det før, men det er noget andet, fordi det er et arbejde. Vil jeg vove at påstå :-)

      Kommentar af Ellen — 25. oktober 2012 @ 21:15

      • Jeg vil så sige at jule fotografering – altså da jeg var i det – altid fortsatte lige op til de (butikker og strøget mv) begyndte at pynte op … og om så det er arbejdsrelateret eller ej … så hænger julen ud af halsen, for så han man nemlig gået rundt i kunstig sne, gran og julemænd i rigtig lang tid ;-)

        Kommentar af Tove — 25. oktober 2012 @ 22:37

        • Ja okay – det kan jeg godt forstå :-)

          Kommentar af Ellen — 26. oktober 2012 @ 08:01

  18. Har rødbeder i haven hvert år – de bruges mest til syltning, da vi ikke kan købe anstændige syltede rødebder her, og jeg må indrømme,at jeg ikke er god til at bruge dem friske i salater eller f. eks. bagte. Bortset fa det, så kan men skam købe dem i løs vægt her i de fleste supermarkeder.
    Leverpostej (måske også med rødbeder) er vel for danske børn, hvad peanutbutter and jam er for nordamerikanske børn (engelsek også?)

    Kommentar af Salix - Lene — 26. oktober 2012 @ 05:00

    • C har det på samme måde – UKs syltede rødbeder smager absolut ikke som de danske, så hun dyrker den selv, lige som du gør – også på trods af, at hun kan købe dem …. sig mig, har I talt sammen? ;-)
      Jeg ved ikke engang, om man kan købe peanutbutter i UK – det har aldrig været inden for dørene hos C&T :-)
      Jeg har smagt det én gang, da jeg var i USA i 1976 – har traume endnu over, så slemt det smagte …

      Kommentar af Ellen — 26. oktober 2012 @ 08:04

      • Det kunne jo lyde, som om vi har talt sammen om det; men nogle ting kommer vel naturligt? Du ved: “Nød lærer nøgen kvinde at spinde”
        Trauma, ha-ha…
        Jordnøddesmør er noget, som man kan vænne sig til. Da jeg første gang smagte det, kunne jeg bestemt heller ikke lide det. Jeg vænnede mig langsomt til konsistensen (hvilket jeg tror, var det, som jeg ikke kunne lide. Det kan føles klistret) og nu elsker jeg det. Spiser det ofte på et stykke rugbrød – uden syltetøj ovenpå.

        Kommentar af Salix - Lene — 26. oktober 2012 @ 14:58

        • Så det kan man vænne sig til? Hvor mange år er det lige, du har boet i Canada? ;-)
          Jeg har på fornemmelsen, at jeg ville skulle bruge det meste af et liv … men det kan selvfølgelig lade sig gøre at ændre smag.

          Kommentar af Ellen — 26. oktober 2012 @ 15:09


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

Theme: Rubric. Blog på WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.