Vi er selvfølgelig i fuld sving med at brodere videre på campingvogntanken.
I overmorgen kører vi ned til Pia og Allan, hvor vi om lørdagen skal være turister med de to som de perfekteste lollandsguider og om søndagen på en guidet svampetur – med en professionel svampeguide altså, ikke de to førnævnte personer … hvor meget jeg end holder af dem, vil jeg nok helst ikke svampeundervises af dem – og jeg tror heller ikke, de bliver fornærmede over denne erklæring fra min side.
Det bliver godt altsammen. Det ved vi bare.
Prikken over i’et vil være, hvis der også er kommet svampe på banen – det har det sandelig knebet med til dato i visse dele af landet. Der har været lidt svampe i Sverige, men sæsonen er startet meget sent her, fordi vi har fået alt for lidt vand på Sjælland og Lolland-Falster. Den der våde sommer, som så mange klager over, har vi ikke set specielt meget til. Ikke at vi klagede over det i sommer, men nu har det en ret irriterende konsekvens.
Svampe er nemlig rigtig godt at kunne finde, når er man er på svampetur. Skovturen er såmænd da hyggelig nok i sig selv, men det behøver man jo ikke at engagere sig med en rigtig levende svampeguide for.
Vi har lagt billet ind på også at få tid til at runde Maribo om lørdagen for at se på en af de mange campingvogne, der er til salg i det ganske danske land.
Det var Danmark dejligst. Uden spørgsmålstegnet bagefter.
Forklaring på spørgsmålstegnet kommer her:
John har (selvfølgelig) kørekort til almindelig bil.
Han har kørt med store trailere altid. Eller næsten altid. Nu kører han kun med trailere under 750 kg tilladt totalvægt.
Han har kørt med campingvogn i 10 år.
Han har kørekort til taxa (= erhvervskørekort).
Han har kørekort til bus, inkl. ledbus; dvs. at han må tage ansvaret for at transportere op til 102 personer.
Men han må ikke køre med campingvogn efter de nye regler. Han skal tage et trailerkort.
Suk. Jeg kan da godt forstå, at man skal have lidt ekstraundervisning, hvis man er totalt uerfaren med det at have noget på slæb, men at skulle spendere flere tusind kroner på noget, man har 45-50 års rutine i … ja, så er det jeg mener, at nogen har gang i pengemaskinen her.
Det burde ikke være umuligt at få dispensation for denne regel, skulle jeg mene.
Men det er det ikke desto mindre.
Opdatering: Jeg tror nu alligevel, efter en grundig studering af dette alvorlige emne, at det er okay ikke at tage trailerkort.
Hvis vi holder os til en campingvogn med en max. tilladt totalvægt på 1450 kg, skulle det være i orden.
Det viser sig, at John havde fået en forkert besked af en, han ellers anser for meget pålidelig – men jeg er da glad for, at det var det … og glad for, at vi var tilstrækkelig sure til at bore lidt mere i det …


Der er basis for en dejlig weekend for jer alle 4..
Nogle rgler er simpelthen for åndsvage.. I har ramt en af dem. Håber sørme der er dispensationsmuligheder.
Kommentar af Inge — 20. september 2012 @ 17:47
Jeg har udtrykt mig forkert – man kan ikke få dispensation. Det retter jeg lige.
Men jeg synes stadig, det er tåbeligt, at man ikke kan.
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 17:53
Det er da det mest tåbelige, jeg har hørt!! Hvem sidder og laver den slags regler?
Kommentar af betty — 20. september 2012 @ 18:12
Regeringen, såmænd. Den forrige, desværre
For mig at se, drejer det sig udelukkende om at få nogle flere penge i kassen.
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 18:41
Tåbelig regel. Men hvad med dig, skal du ikke også kunne køre med campingvogn?? Sådan bare fordi, hvis nu hvis, ikk’ …
Kommentar af Fruen i Midten — 20. september 2012 @ 19:19
Det her må du ikke sige til nogen, men skulle der opstå en nødsituation, vil jeg være ophøjet ligeglad med trailerkort og sætte mig bag rattet. Jeg kan nemlig godt køre med campingvogn
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 19:30
Ha ha, det er (sgu) i orden. Jeg skal nok lade være med at sladre. Herligt iøvrigt, at din John alligevel slap for at belemre statskassen med penge til trailerkort
Så i virkeligheden har jeg så heller ikke noget at sladre om vel – eller hvad- er det kun Johns kørekort, der er ok eller gælder det for jer begge? Nu er jeg forvirret på et højere plan end lige før
Kommentar af Fruen i Midten — 20. september 2012 @ 20:57
DET har vi også været. Forvirrede. Man kan nemlig ikke finde alle oplysninger på ét site – man skal rende fra Herodes til Pilatus og selv stykke det sammen.
– så nej, du har slet ikke noget at sladre om … håber vi …
Det gælder også mig. Ehh, reglerne, altså … De gælder, hvis kørekortet er erhvervet inden 1. maj 2009 – og det er både Johns og mit
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 21:06
De sidder på “Kontoret for ubegavede idéer” og siger til hinanden: ” … og hvad skal vi så hitte på i dag!” Det er samme sted, de fandt ud af, at det nye tilskud til håndværkerudgifter ikke skal gælde for matriklen, men være fast beløb per person. Det vil sige, man mener, at en renovering af mit køkken kun koster
halvt så meget som der, hvor de bor to i huset.
Deres hittepåsomhed er uden ende …….
Kommentar af Elsebeth — 20. september 2012 @ 19:44
Du godeste … ja, det er da helt grotesk! Når man er ene om det, må det alt andet lige være vanskeligere at få det til at hænge sammen økonomisk.
Hvad, hvis man har et kollektiv? Ender det så med at blive helt gratis?
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 19:52
Jeg har aldrig forstået de regler. Jeg har bare spurgt Allan, og efter der igen er kommet nye regler er han også stået af. De nye regler gælder vist først fra 2013, og nogen steder, altså hos nogle kørelærere, er der noget at hente ved at tage trailerkortet her i 2012, men jeg vil ikke hænges op på noget, jeg fatter ikke en dyt
Indtil 1. januar må jeg godt køre med vores campingvogn, men så er det også slut, så meget har jeg forstået, og det passer mig ganske udmærket
Kommentar af Pia — 20. september 2012 @ 19:51
AJ! Så er det måske alligevel ikke rigtigt, det vi lige har fundet ud af? Goddammit, det er sgu ikke til at finde ud af, som du også selv skriver
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 19:54
Jeg fandt lige noget fra justitsministeriet – reglerne bliver lempede pga. EU-tilpasning, tror jeg, at jeg læste, så du må gerne blive ved med at køre vogntoget
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 20:01
Jeg holder mig til at jeg ikke må køre med vogntoget overhovedet, som hidtil
Kommentar af Pia — 21. september 2012 @ 19:10
Go’ taktik
Kommentar af Ellen — 21. september 2012 @ 19:21
Hold da op der sker noget = en del, hvis man forlader blogland en stund
Men jeg glæder mig til at høre (når nærmere læser
) mere om eventyr i campingvogn … og hvilken campingvogn I finder.
Godt I fandt “smuthullet”, så John ikke skal ud og bruge penge, som i bund og grund er spildt … dog mener statskassen nok noget andet;-)
Kommentar af Tove — 20. september 2012 @ 20:13
Ja, man skal ikke være væk ret længe, før man føler, man er håbløst bagud
Det var nemlig godt … vi kunne heller ikke forstå, at man kunne lave SÅ tåbelig en lov
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 20:33
Det lyder helt vildt spændende med jeres campingvognsplaner, og hvor er det godt at John ikke behøver at tage trailerkørekort. Der ville ikke være logik i det, hvis man måtte køre bus med 102 personer men ikke en campingvogn. Nu har jeg ikke forstand på campingvogne, men er en vogn med max. tilladt totalvægt på 1450 kg, stor nok til jeres behov? Jeg mener, hvis I gerne vil pakke det meste af livet sammen og være på farten i lang tid?
Kommentar af Stegemüller — 20. september 2012 @ 21:23
Ja, det var dæleme godt – nu håber vi bare, at vi har læst og forstået det rigtigt
Den er rigelig stor, Hanne – kan være helt op til 5,20 meter, med stue, bad, soveværelse og køkken = masser af plads til os i flere måneder, hvis det skulle være – og det skal det ikke; vi har jo også Sverige og et drivhus at passe.
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 21:38
Den slags regler kan gøre mig så gal. Nu nåede jeg så at blive gal uden grund – det var helt forfriskende!!
Det ville være meget dejligt hvis han kunne slippe for den ekstraudgift!!
Kommentar af Kong Mor — 20. september 2012 @ 21:50
Ja, jeg beklager det noget kiksede indlæg, men jeg synes heller ikke, jeg bare ville slette det igen – der var allerede temmelig mange, der havde læst det
Kommentar af Ellen — 20. september 2012 @ 21:54
Jeg tror jeg er en smule forvirret, men håber så sandelig at I finder ud af reglerne, ingen grund til at smide penge ud på trailerkort hvis det ikke er nødvendigt…Håber I finder nogle svampe i weekenden..;-D
Kommentar af rejen — 21. september 2012 @ 05:14
“Confused? You won’t be after the next episode of …” Kan du huske denne parodi på en sæbeopera? Den var ret sjov. Dengang i hvert fald …
Jeg håber alt ender med at gå op i en højere enhed – også weekenden mht. svampefangst
Kommentar af Ellen — 21. september 2012 @ 07:27
Når man oplever, hvad “normaltbegavede danskere” af alle køn tror, de kan slippe afsted med og på trods af naturlovene, så skal der jo sidde nogen og lave regler: det er så også “normaltbegavede danskere”, som desuden har “normaltbegavede danske politikere” til at indsætte nogle undtagelser, hvis det tilfældigvis skulle ramme én af deres egne vælgere. Indtil næste ulykke, hvor en kat er kommet galt afsted:”så må vi have gjort noget ved det!” Ja, og så tørrer vi det af på den til enhver tid siddende regering! (Jeg har bidt mærke i din henvisning, Ellen, så du er fritaget!
Folk, altså de normaltbegavede danskere, tænker jo ikke på kugletryk og styreevne, løse genstande, der flytter tyngdepunkt ved opbremsninger, vindtryk ved passage af bropiller, eller overhalinger af lastvognstog, osv, osv. Ellers ville vi ikke hvert år læse de mange meter lister over ulykker med campingvogne herhjemme, og især i udlandet, hvor man har bjerge og hårnålesving og virkeligt hurtigtkørende mercedeser.Derfor burde alle, der vil køre campingvogn med store vindfølsomme flader, jo tage de par ekstra timer, som som et trailerkørekort koster: der er ingen ekstra køreprøve!
Vi er så en del, der har taget kørekort betids, så vi får lov til at fortsætte som hidtil, vi skal bare have papir og blyant frem, eller lommeregneren, og så overholde nogle vægtgrænser. FDM har så gjort det let: gå ind på http://www.fdm.dk/trailer-og-campingvogn/saa-meget-maa-du-koere-med , så udfylder du rubrikken, og så ved du, hvad du må. Jeg må køre med 1100 kg, med min lille bil. Det har været nok til at flytte vore heste.
Kommentar af AagePK — 21. september 2012 @ 09:51
Jamen du har da ret … jeg blev bare så gal, da jeg lod mig fortælle, at det også gjaldt John med de mange, mange års erfaring.
Det gjorde det så ikke alligevel, så jeg er faldet ned igen, som du sikkert også har opdaget
Den FDM-side fandt vi også i går aftes, men vi skulle da ind på en eller anden justitsministerie-side for at finde ud af, hvad der gælder for 2013, hovr det jo først for alvor bliver aktuelt for vores vedkommende.
Som jeg læser det flere steder, kræver det også en praktisk prøve, hvor man bl.a. skal bakke om hjørner vha. spejlene, så vi er oppe på omkring 4000 kroner. Eller var … vi skal så ikke alligevel, jo
Kommentar af Ellen — 21. september 2012 @ 10:39
Jamen, synes du, at det er et urimeligt forlangende, at man skal kunne bakke ud fra et tilfældigt sted? Folk kører jo ind, hvor der ikke er plads til at vende, eller spænde campingvognen fra?
Men selvfølgeligt bør der være merit fra relevante kørekort og erfaringer. Jeg ville være rimeligt tryg ved mine evner, og ellers jævnligt træne inden en tur: man vil jo nødigt blamere sig! Men konen har slet ikke lyst til at prøve, og så må hun jo ofre de par kroner, til hun får erfaring og selvtillid. Eller lade være.
Kommentar af AagePK — 21. september 2012 @ 11:05
Nej, det er ikke spor urimeligt
Men så er der jo også en praktisk prøve, som jeg sagde …
Jeg vil hverken køre med vognen eller tage det kørekort (behøver heller ikke iflg. reglerne), og i en eventuel nødsituation ville jeg få en anden til at bakke for mig (det ville med største sandsynlighed blive ud fra en campingplads), og det at få kørt en campingvogn hjem ad landevejene har jeg ingen problemer med. Generelt har jeg det som din kone: overlader med glæde rattet til min mand
Kommentar af Ellen — 21. september 2012 @ 13:25
Nu da du har støvler og også snart campingvogn, giver jeg en øl til dig og John ved Clarahütte, hvis vores vej falder forbi samtidig.
http://nyhedsblog.com/clara-htte-sommerferie-2012-afsnit-7/
Kommentar af Jørgen — 21. september 2012 @ 15:20
Det er da bare en aftale
Det er et herligt sted at mødes. Men jeg vil altså hellere bede om et glas vin
Kommentar af Ellen — 21. september 2012 @ 16:04
Vin har de nok ikke, men ½ liter koncentreret æblesaft er glimrende at gå tilbage på. I øvrigt har Habererhof, hvor vi holder til, en fin campingplads.
Kommentar af Jørgen — 21. september 2012 @ 17:53
Det er hermed sat på listen
Kommentar af Ellen — 21. september 2012 @ 19:05
Man må undre sig og sætte spørgsmålstegn! Godt (ifølge din opdatering) at det nok ikke bliver aktuelt med den nye trailerkort.
Kommentar af Salix-Lene — 26. september 2012 @ 03:54
Ja … jeg var lige hurtig nok ved havelågen … lidt ærgerligt, men sådan er det en gang imellem.
Kommentar af Ellen — 26. september 2012 @ 09:31