Hos Mommer

5. september 2012

Vi var ikke grønne i vores grønne ungdom. Eller …?

Arkiveret i: Uncategorized — Ellen @ 15:12
Tags:

En af mine kolleger sendte mig nedenstående i morges.
Det kunne sagtens være en af den slags massemails, det halve af kloden når at se inden for en måneds tid, men jeg havde ikke set den før.
Nu får I den også.
Jeg er ganske klar over, at det kun er den halve sandhed, så I behøver ikke at gå i protestmarch … ikke desto mindre synes jeg, der er nogle ting, man  måske lige kunne tænke over en ekstra gang.
Jeg er så gammel, at i min barndom var tingene fuldstændig som beskrevet herunder. Alene det er tankevækkende. For mig …

Being Green
Checking out at the store, the young cashier suggested to the older woman that she should bring her own grocery bags because plastic bags weren’t good for the environment.
The woman apologised and explained, “We didn’t have this green thing back in my earlier days.”
The young clerk responded, “That’s our problem today. Your generation did not care enough to save our environment for future generations.”
She was right — our generation didn’t have the green thing in its day.
Back then, we returned milk bottles, soda bottles and beer bottles to the store. The store sent them back to the plant to be washed and sterilised and refilled, so it could use the same bottles over and over. So they really were recycled.
But we didn’t have the green thing back in our day.
Grocery stores bagged our groceries in brown paper bags that we reused for numerous things, most memorable besides household garbage bags, was the use of brown paper bags as book covers for our schoolbooks. This was to ensure that public property (the books provided for our use by the school) was not defaced by our scribblings. Then we were able to personalise our books on the brown paper bags.
But too bad we didn’t do the green thing back then.
We walked up stairs, because we didn’t have an escalator in every store and office building. We walked to the grocery store and didn’t climb into a 300-horsepower machine every time we had to go two blocks.
But she was right. We didn’t have the green thing in our day.
Back then, we washed the baby’s nappies because we didn’t have the throwaway kind. We dried clothes on a line, not in an energy-gobbling machine burning up 220 volts — wind and solar power really did dry our clothes back in our early days. Kids got hand-me-down clothes from their brothers or sisters, not always brand-new clothing.
But that young lady is right; we didn’t have the green thing back in our day.
Back then, we had one TV, or radio, in the house — not a TV in every room. And the TV had a small screen the size of a handkerchief (remember them?), not a screen the size of the state of Montana. In the kitchen, we blended and stirred by hand because we didn’t have electric machines to do everything for us. When we packaged a fragile item to send in the mail, we used wadded up old newspapers to cushion it, not Styrofoam or plastic bubble wrap. Back then, we didn’t fire up an engine and burn gasoline just to cut the lawn. We used a push mower that ran on human power. We exercised by working so we didn’t need to go to a health club to run on treadmills that operate on electricity.
But she’s right; we didn’t have the green thing back then.
We drank from a fountain when we were thirsty instead of using a cup or a plastic bottle every time we had a drink of water. We refilled writing pens with ink instead of buying a new pen, and we replaced the razor blades in a razor instead of throwing away the whole razor just because the blade got dull.
But we didn’t have the green thing back then.
Back then, people took the streetcar or a bus and kids rode their bikes to school or walked instead of turning their moms into a 24-hour taxi service. We had one electrical outlet in a room, not an entire bank of sockets to power a dozen appliances. And we didn’t need a computerised gadget to receive a signal beamed from satellites 23,000 miles out in space in order to find the nearest burger joint.
But isn’t it sad the current generation laments how wasteful we old folks were just because we didn’t have the green thing back then?
Please show this to another selfish old person who needs a lesson in conservation from a smart young person…
We don’t like being old in the first place, so it doesn’t take much to piss us off.

P1000500P1040840

For at kompensere lidt på min generations vegne, må jeg hellere blive mere grøn … hmmm … jeg har i hvert fald grønne fingre, så jeg kunne starte næste år med at plante en skov af olieplanter … det er da en begyndelse.
Ved bare ikke helt, hvordan jeg får olien ud af dem …

About these ads

21 kommentarer

  1. Jeg er endnu ældre end du, så ih, hvor det indlæg fryder mig!

    Kommentar af Rasmine — 5. september 2012 @ 15:22

    • Haha, ja, jeg kunne ikke lade være med at klappe i mine små hænder :-)

      Kommentar af Ellen — 5. september 2012 @ 16:05

  2. Så hvor gik det egentlig galt? I gamle dage var alle naturligt sparsommelige og energi-rigtige af den primære årsag, at de ikke kunne andet. Nu er vi sparsommelige og energi-rigtige ud fra grønne betragtninger – og også lidt fordi penge trods alt ikke hænger på træerne. Mangler vi ikke et mellemled, vi kan skyde skylden på? ;-)

    Kommentar af Fruen i Midten — 5. september 2012 @ 15:47

    • Ja, hvor? Der må mangle nogen eller noget – det var i hvert fald ikke os, der startede det hele ;-)

      Kommentar af Ellen — 5. september 2012 @ 16:09

  3. Høhø.. Nej vi var ikke grønne dengang, men jeg giver Fruen ret, vi mangler nogen at give skylden.. Hvad med at om vi bare siger det er samfundets skyld.. og de andres.. :-)

    Kommentar af Inge — 5. september 2012 @ 16:29

    • Ja, lad os det … det er jo nu bevist, at det ikke er vores skyld ;-)

      Kommentar af Ellen — 5. september 2012 @ 16:35

  4. Mon ikke at det er denne her generation der forbruger mest uden at genbruge (ved godt at der er mange der tænker på miljøet) men tænk hvis vi skulle undvære alle de elektriske maskiner og dimser vi har i dag, og alle de gadgets vi er blevet vant til ? Det tror jeg ikke de unge vil være med til, miljø eller ej! Og jeg har så “grønne” indkøbsnet, har faktisk haft dem en del år, men det sker da at jeg glemmer at tage dem med ind i supermarkedet og så må jeg jo ty til plastposer…;-D

    Kommentar af rejen — 5. september 2012 @ 17:29

    • Der er bestemt også masser, masser af ting, jeg helst ikke ville undvære i dag, men det er nu også mit indtryk, at generationen under mig/os smider virkelig meget væk. Når jeg taler med eller bare lytter til yngre kollegers snak, er jeg somme tider meget forbavset over, hvad de bare smider ud af alle mulige ting. Måske er vi halvgamle lige så slemme, når det kommer til stykket …
      Jeg har også stoftasker med på indkøb, men ja, det sker da, at man glemmer at tage dem med om morgenen :-)

      Kommentar af Ellen — 5. september 2012 @ 17:48

  5. Det er et indlæg, der sætter rigtig mange tanker i gang hos mig. Jeg ville ikke et sekund undvære alle de moderne bekvemmeligheder vi har i dag, men det er tankevækkende, at vi er grønne, fordi vi er nødt til at være det, fordi vi netop sviner så meget selv. Jeg gør mit bedste for at leve grønt, men alligevel holder jeg af de moderne bekvemmeligheder. Jeg ville for så vidt gerne skrue tiden tilbage til fx 50′erne og så tage det bedste fra dengang med til nutiden. Det ville være et interessant eksperiment.

    Når jeg køber ind foregår det altid i min rygsæk, så jeg bruger aldrig plastikposer. Jeg har et skilt på min postkasse, så jeg ikke får reklamer og ugeaviser. Jeg samler batterierne sammen og afleverer dem i en stor boks hos farvehandleren. Jeg køber så vidt muligt kun økologisk mad, og i det hele taget prøver jeg at leve grønt. Samtidig ved jeg godt at mine små tiltag ikke batter ret meget – men lidt har også ret.

    Kommentar af Stegemüller — 5. september 2012 @ 18:33

    • Det er da rigtigt; vi er hvor vi er, og det er fedt at have køkkenmaskiner af enhver art.
      Du gør det, du kan, og du må ikke sige, at det ikke batter ret meget. Det batter altsammen, gør det, og tilsammen kan vi gøre en forskel, for nu at bruge en af tidens floskler.

      Kommentar af Ellen — 5. september 2012 @ 20:39

  6. Jamen, sådan var det jo dengang. Og det var ikke spor besværligt, for der var ikke andre muligheder: Jeg synes, det skulle skrives ind i historiebøgerne eller samfundsfagbøgerne på en måde, så det blev mere levende for den yngre generation.

    Kommentar af betty — 5. september 2012 @ 20:38

    • Ja, det var bare sådan, og vi tænkt ikke over det, for vi vidste jo ikke bedre.
      Det kan sagtens være, at vores børnebørns børnebørn vil skrige af grin eller bare smile uforstående af den håbløse gammeldags tilværelse, man første i starten af det 21. århundrede :-)
      Mine børnebørn elsker at høre historier om deres mors barndom, for den kan de forholde sig til; når de bliver lidt ældre, kan de forholde sig til min, og så får de også historierne derfra.
      Vi må selv fortælle vores historier, Betty :-)

      Kommentar af Ellen — 5. september 2012 @ 20:43

  7. De morsomste undervisningstimer var temaugerne “Da Mormor var ung”, “Besættelsen” og lignende: så kom tidligere tiders tricks og sparetips frem fra skufferne, og jeg serverede ægte kaffeerstatning, som man stadig kunne købe i Brugsen (de havde for øvrigt Rise øl her fra øen på tilbud: 20,95, rabat: 8,30kr, pris 12,45kr. Eller 3 for 49,90). Eleverne og bedsteforældrene kom meget tættere på hinanden.
    Min kone grinede også godt af indlægget, og vi kom begge til at huske diskussionerne omkring middagsbordet, dengang vi havde oliekrise og bilfrie søndage. Om forbrugersamfundet, og om, hvordan vore forældre klarede sig under besættelsen.
    Oliemølle: Kirsten Iversen startede for mange år siden Dansk Hjemmeproduktion, med ting og sager til selvforsyning. Jeg købte grej til skolens køkken, så eleverne bl.m.a. kunne lave egen ost. De har meget i shop’pen, gå til http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/manuel-oliepresse-1088.html
    Hjemmesiden er i det hele taget inspirerende til aktive folk som os, der samtidigt vil spare lidt på pensionistkronerne, og derudover lege med børnebørnene.

    Kommentar af AagePK — 6. september 2012 @ 14:38

    • Nå, de kunne ikke levere et direkte link: du er så nødt til at gå til undermeny Nyheder, bladre lidt ned på siden, finde oliepressen og klikke på billedet.

      Kommentar af AagePK — 6. september 2012 @ 14:41

      • Jamen er det ikke sjovt? De fleste kan lide at høre om, da både mor og mormor var unge, mon ikke? Ungerne kan forholde sig til det, fordi de kender personerne, og alligevel er det laaangt tilbage i tiden; i en verden, man næsten ikke kan forstå.
        Da C var 7 år, spurgte hun: “Dengang i middelalderen, da du var barn, mor, havde I så fjernsyn?”
        Det spørgsmål er aldrig blevet glemt i familien :-D

        Og tak for link – jeg vil kigge og lade mig inspirere :-)

        Kommentar af Ellen — 6. september 2012 @ 19:39

  8. Det er så rigtigt så rigtigt. Jeg er – som udgangspunkt – helt enig i at det er bedst at købe økologisk. Men jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare kan købe rent. Uden så meget skrammel – men uden at det bliver livsstil og moderne osv.

    Kommentar af Kong Mor — 6. september 2012 @ 14:47

    • Ganske god pointe.
      Og hvorfor skal ALT være pakket ind i plastic? Flere lag, sommetider …

      Kommentar af Ellen — 6. september 2012 @ 19:34

  9. Det er faktisk en pointe, jeg tit har studset over i hele denne øko-debat; vi må ikke købe grøntsager, der ikke kommer fra lokalmiljøet – men da min mor var barn anede hun knap hvad en appelsin var? Der VAR kun frugt og grønt fra Danmark at få. Jeg ville måske savne ikke at kunne spise ananas eller mangoer – men jeg forsøger så til gengæld at gøre det med måde, og tænke over, hvor de kommer fra.

    Der er helt bestemt en god lektion at lære i overnstående, og hvornår mon så det gik “så galt”? I 1980′erne, da man bare forbrugte og forbrugte? Eller da internettet kom og alle pludselig kunne købe ligegyldige ting fra den anden ende af verden, der skal transporteres – og som opfordrer til merforbrug?

    Det, der undrer mig mest er, at det er nu, der skal handles – og der er en hel generation af børn og unge, som kunne lære af de historier. Men jeg har ikke indtryk af, at de lærer meget om det i skolen?

    Kommentar af Nille — 9. september 2012 @ 09:31

    • Mellem dine linjer aner jeg ordet ‘dobbeltmoral’, hvilket jeg synes er meget betegnende for rigtig meget af det, der vedrører tidens diskussioner om CO2, miljø, bæredygtighed og hvad ved jeg. Vi må ikke tage bilen hen til grønthandleren, der sælger os alverdens eksotiske frugter, der er blevet fløjet hertil fra hele kloden …
      Så ja – hvor gik det galt? Det har vel eskaleret langsomt og nu er det ved at gå helt galt nogle steder.
      Jeg har ingen føling med dagens folkeskole i DK – faktisk mere med den i England, så jeg ved ikke hvor meget man gør ved emnet i skolerne. Det er dog også forældre (og ikke mindst bedsteforældre), der skal fortælle kommende generationer om egen historie.
      Det vil dog aldrig være muligt at skrue tiden tilbage – forhåbentlig heller ikke nødvendigt – men vi skal lære at tænke os bedre om, for vi er nogle grise ind imellem.

      Kommentar af Ellen — 9. september 2012 @ 09:40

  10. I dag er det jo desværre sådan, at langt de fleste ting kommer fra Kina eller lignende steder. Ikke kun de eksotiske frugter. Mon ikke det store udbud af “billige” varer har været med til at udvikle nogle usunde forbrugervaner?

    Kommentar af Salix-Lene — 10. september 2012 @ 04:52

    • Det er ganske givet en del af det – verden er blevet mindre – hvilket jeg ikke ser som negativt i sig selv, men det har åbenbart visse negative konsekvenser.

      Kommentar af Ellen — 10. september 2012 @ 08:09


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

Theme: Rubric. Blog på WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 25, der følger denne blog