Hos Mommer

29. maj 2012

En lille overraskelse af den pinlige slags

Arkiveret i: Uncategorized — Ellen @ 16:50
Tags: ,

Vidste I, at der er et firma, der kalder sig Retskrivningspolitiet?
Det er der – deres webside hedder naturligvis det samme; med .dk til efternavn.
Det er meningen, at man skal betale for deres ydelser, men de har en lille, gratis test, som det står enhver frit for at tage.

Det gjorde jeg naturligvis – og havde naturligvis på ingen måde forestillet mig, at jeg ikke ville kunne klare den til topkarakter.

Men. Dette har man naturligvis gættet med ovenstående formulering: Det gjorde jeg ikke. 

Jeg fandt ikke alle de fejl, der var – vil (og kan) ikke kopiere ‘eksamens’teksten, men jeg tog et screendump af svaret, selv om det er at hjælpe jer alt for meget, hvis I selv forsøger jer med at finde fejlene i teksten.

Retskrivningspolitiet 2

Jeg havde fundet 44 fejl og klikkede derfor på 42, idet jeg tænkte, at nu havde jeg åbenbart været en tand for krakilsk.
Men nej! Der var 51 fejl! Surprise. Ikke engang, når jeg kender svaret, kan jeg finde alle 51.
Det er altså pinligt.

Deres argumentation for ikke at levere en facitliste, kunne jeg ikke lade være med at smile over – men jeg ville nu gerne se deres bud på alle 51 fejl.
Jeg er dog ret sikker på, at det er i kommateringen, det er gået galt. De øvrige formuleringsfejl og grammatiske fejl springer mig nærmest smertefuldt i øjnene, men jeg må nok erkende, at jeg anvender en (temmelig ureglementeret) blanding af enhedskomma og grammatisk komma.
Det er ikke helt i orden og slet ikke, hvis jeg skulle undervise i kommatering, men det skal jeg heldigvis ikke …

Glem, at jeg har givet jer svaret på forhånd – prøv selv at tage testen og fortæl mig så, hvor gode I er.

P1020914

Billedet er bare et pinseminde … taget, da jeg var ude og cykle.

About these ads

36 kommentarer

  1. Tror jeg står over. Har lest en del dansk faglitteratur i vinter, og er stadig i stuss over danske kommaregler. Heldigvis har det ikke gått utover forståelsen av teksten. Enda.

    Ellers er jeg er bare innom for å si at jeg puster og er sånn ca i rute.

    Kommentar af Kamelrytterske — 29. maj 2012 @ 17:07

    • Dejligt at høre fra dig igen – du har vist haft nok at se til …
      Heldigvis har vi ingen problemer med at forstå hinanden i skrift og tale, men retskrivning og grammatik ville straks blive noget vanskeligere på selv vores såkaldte brodersprog.
      (Sjovt … det hedder modersmål, men brodersprog. Hvorfor ikke søstersprog? Eller fadersmål?)

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2012 @ 17:35

      • Fordi man altid ved, hvem moderen er, og brødrene skal nok være parate, hvis/når man skejer ud!

        Kommentar af AagePK — 31. maj 2012 @ 21:00

        • … hva’ så med fædreland??? ;-)

          Kommentar af Ellen — 31. maj 2012 @ 21:11

          • Fordi det er ham, der vil have dig til at “slås for fædrelandet” lige meget, hvis unge du er. Og hvem vil ikke gerne gøre far glad?
            Mht søster-et-eller andet kan jeg kun komme i tanke om søstersolidaritet, og så siger jeg bare: Tak for kaffe!
            Det har forresten vist sig, at tonen i moders sprog allerede opfanges af barnet i fostertilstanden. Så derfor er det rimeligt nok med “Modersmålet”.

            Kommentar af AagePK — 31. maj 2012 @ 23:06

            • Meget god pointe :-)

              Kommentar af Ellen — 1. juni 2012 @ 07:27

  2. Ellen – sjov test – jeg var god, rigtig god – ligeså god som du selv var – hvis du ikke er helt tilfreds med din cykel er der nogle forslag her:
    http://sigmund.tveito.com/akk_ja/storm_p/storm_p.html :D

    Kommentar af Søren — 29. maj 2012 @ 17:35

    • Godt gået, Søren :-)
      Ja … go’e gamle Storm P var ikke en mand uden evner :-) Den med sofacyklen kan jeg godt gå ind for – hvis jeg kan få lov til at ligge på sofaen ;-)

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2012 @ 18:27

  3. Ikke 10 vilde heste kunne få mig til at tage sådan en test.. den slags nederlag er helt unødvendige at opsøge.. :-)

    Kommentar af Inge — 29. maj 2012 @ 17:40

    • Hov – hvad er da det for en mangel på selvtillid, Inge? Hvem siger, du ville lide nederlag? ;-)

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2012 @ 18:29

  4. Ti hi, jeg kender ikke denne test, men jeg har prøvet nogle af dem, Dansk Sprognævn har haft ude. Og jeg bestod heller ikke – selv om jeg bilder mig ind, at jeg er ret OK til dansk. Ikke god nok, åbenbart… ;-)

    Kommentar af Mia Folkmann — 29. maj 2012 @ 17:48

    • Ja, vi tror, vi er så gode … der er sørget for, at træerne ikke vokser ind i himlen, så vi skal lige pilles ned ind imellem :-)

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2012 @ 18:30

  5. Jeg fandt 33 fejl og så er jeg åbenbart ikke særlig god til dansk. Jeg synes, det var en svær tekst. Det, der straks faldt mig i øjnene, var de mange ord der var delt i to, men burde have været sammenhængende. Det, har jeg lagt mærke til, er der mange mennesker, der tager fejl af. Jeg tror også det er kommaerne, der er gået galt for mig. Jeg prøver at sætte udelukkende grammatiske kommaer fordi kryds og bolle-systemet ligger på rygraden så at sige.

    Kommentar af Stegemüller — 29. maj 2012 @ 18:22

    • Ja, jeg syntes jo ikke den var svær – før jeg så mit resultat ;-)
      Det er rigtigt, at noget af det, der virkelig faldt i øjnene, var de mange splittede ord.
      Grammatiske kommaer er helt klart det letteste for os, men så kommer der bare virkelig mange kommaer i en tekst – og hurtigt så mange, at det virker lettere hysterisk :-)

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2012 @ 18:33

  6. Jeg tror bare jeg springer over. Jeg har ikke det store behov for at se hvor lidt jeg kan rent grammatisk. Jeg har dog den fordel, at jeg har en god hukommelse, så hvis “nogen” som i Ellen, har forklaret mig at man skriver tal med bogstaver til 10, så glemmer jeg det aldrig.

    Kommentar af Kong Mor — 29. maj 2012 @ 18:39

    • Okay, du bestemmer ;-)
      Det sidste glæder mig meget at høre – og en god hukommelse er absolut en god ting at være i besiddelse af :-)

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2012 @ 19:02

  7. Jo, jeg kender godt til Retskrivningspolitiet. Bagmandsbetjenten hedder Martin Lund og har også en revserblog, kommakommunikation.blogspot.com, som kan være ganske underholdende og lærerig.

    Martin er varm fortaler for det nye komma, og har sikkert et arsenal af gode grunde. Mit problem med det nye komma er bare, at det for mig er som kejserens nye klæder – jeg kan næsten aldrig få øje på det og bliver derfor forpustet af mangel på ophold, før teksten er omme. Mine øjne har ikke fordums kondition og kræver pauser. Kun et fåtal kan finde ud af reglerne, fordi de kræver en viden om sprogets syntaks, de færreste besidder. Søger man på nettet, kan man pudsigt nok finde, at professor Henrik G. Jacobsen (opfinderen) i dag fortryder:

    “Men i dag ville jeg personligt foretrække, at vi vendte tilbage til pausekomma og grammatisk komma. Eller alternativt stort set sløjfede kommateringen i dansk retskrivning” (http://politiken.dk/kultur/skrivkultur/ECE961032/var-det-nye-komma-en-fejl/).

    Testen orkede jeg ikke – at se mailboksen efter to ugers ferie var rigelig prøvelse for én dag.

    Kommentar af Eric — 29. maj 2012 @ 19:28

    • Tak for links; dem skal jeg lige have studeret nærmere.
      Jeg synes også det er svært at sætte det nye komma rigtigt – som det også fremgik af testen – men som jeg skrev til Hanne, kan det rent grammatiske komma næsten blive for meget af det gode, fordi der er så mange af dem. I teorien kan jeg godt reglerne for nyt komma, men jeg skal tænke mig grundigt om, hvorimod det grammatiske er meget indgroet.
      Der er jo dog nok ingen, der vil tage ansvaret for at ændre reglerne atter en gang så hurtigt efter den anden beslutning blev truffet – så må vi bare leve med, at stort set ingen kan finde ud af at sætte korrekte kommaer ;-)

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2012 @ 20:41

  8. Hm. Jeg er i fuld gang med at læse korrektur på min datters speciale, som skal afleveres om et par dage, så mon ikke det er test nok for denne gang?
    Og netop fordi jeg skal undervise i engelske kommaer, blander jeg mig sjældent i dansk tegnsætning.

    Kommentar af DJ´s krimiblog — 29. maj 2012 @ 21:25

    • Hehe, det kan også nemt ende med, at man kommer galt afsted i begge lande ;-)
      Pøjpøj til din datter.

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2012 @ 21:53

  9. Jeg fandt 39 af fejlene.. Det betyder desværre ikke, at jeg selv har styr på reglerne når jeg skriver (og kommenterer) men blot at det er meget nemmere at læse korrektur på tekster, man ikke selv har skrevet.

    Kommentar af overleveren — 30. maj 2012 @ 05:52

    • Det er desværre en eviggyldig sandhed, Overlever – men også en forklaring på, hvorfor det er så nødvendigt med korrekturlæsning, når det er officielle skrivelser.

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2012 @ 07:38

  10. Jeg prøvede selvsamme (i et ord) test da jeg læste lidt om sammensatte ord, sam- og særskrivere for nogen tid siden, hvilket jeg ville have skrevet et indlæg om, men jeg kom fra det. Nu kom jeg i tanker om det igen. Jeg løste testen med at finde – vist nok – 34 fejl og det gik lidt hurtigt. Måske havde jeg fundet et par mere ved at give mig tid. Jeg opfatter mig ikke som en der arbejder prof. med sproget, så det er vel hæderligt.

    Kommentar af Jørgen — 30. maj 2012 @ 07:51

    • Det er absolut ‘hæderligt’, som du udtrykker det – og jeg tror virkelig, han bevidst har drillet os med de kommaer :-)

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2012 @ 09:08

  11. Ham Martin Lund har godt nok gjort det nemt for sig selv for at sælge varen: jeg fandt 46 fjel; men hvem siger, at det er de rigtige, når der ikke er nogen facitliste? Og hvilken årgang retskrivningsordbog går han efter?
    I officielle tekster er det kun det grammatiske komma, der kan bruges: reglerne er faste, hvilket minimerer fortolkningsmuligheder, og derved kan en tekst holde i såvel by- som landsretten og i højesteret. Så det må være udgangspunktet. Hvor mange kommaer, det så kan blive til, afhænger af, hvordan man konstruerer sine sætninger: alt for mange indskudte sætninger, fordi man vil have det hele med, koster mange kommaer, og gør forståelsen mindre for de mindre boglærde. (Hovsa, Martin Lund regner sikkert også en apostrof i ordet komma’er for fejl, og det er vel de første, der stikker Ellen i øjnene)
    Så det er den væsentligste grund til, at jeg har afskyet “det nye komma” fra Dag 1, og aldrig har beskæftiget mig med pausekommaet. Ungerne skulle bare koncentrere sig om kryds og bolle og trekant og firkant og synes, at det var da vældigt interessant.
    Men at finde stavefejl på en skærm er så absolut ikke nemt for mine øjne, der åbenbart kører i en anden Hertz, så jeg printede ud; måske derfor fandt jeg lidt flere.

    Kommentar af AagePK — 30. maj 2012 @ 10:01

    • Jeg ville også meget gerne se den facitliste :-)
      Vi kan godt blive enige i, at kommateringsregler, der kan fortolkes, ikke er helt godt, men som jeg har skrevet i tidligere kommentarer, kan der hurtigt komme lidt for mange kommaer, hvis man holder sig strengt til det grammatiske – men det er selvfølglig også en smagssag – og legaliserer ikke, at jeg har min egen, private fortolkning :-)
      Selvfølgelig er en apostrof i ‘kommaer’ en fejl – jeg kan slet ikke se nogen grund til at proppe sådan en ind der – man skriver da heller ikke støvle’r, vel? Okay, mit gæt er, at det er fordi ordet ender på en vokal, men det berettiger ikke til aprostrof i flertal – det hedder agendaer, pandaer, temaer, kameraer, osv.

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2012 @ 10:51

      • Jeg gætter på, at apostrof’en , hæhæ, er et lån fra det franske: visuelt at fremhæve ordet for på den måde at antyde skribentens vinkling. Lis’som accenter. ;-) Da vore tabulaturer ikke har så mange muligheder, som nogen måske kunne ønske sig, bruger man det forhåndenværende søm.
        Mht kommaer: det er jo sætningskonstruktionen, der koster kommaer; derfor blev mine unger jo også underholdt på det fornøjeligste om enkle sætningers velsignelse med henblik på tegnsætning. Dernæst med, at adressaten også havde betydning: jo mere officiel, jo mere kancellisprog, jo mere nøjeregnende tegnsætning. Man skal jo ikke give en opponent mulighed for at fange én i fortolkningsmuligheder, på samme måde som man ikke skal trætte tante Ellen i et fødselsdagskort. Medmindre hun vil glæde sig ved at sætte røde streger. :-)
        Jeg har været længere inde på Martin Lunds hjemmeside: han underviser åbenbart stadig i Det nye komma, selv om det er afskaffet og dermed ulovligt at anvende i det offentlige. Desuden lyder hans argumentation mere religiøst end videnskabeligt funderet. Han glemmer vist, at vi har en stor tysk arv, som vi bærer/slæber rundt på, alt efter temperament. Jeg bliver, med gru og gysen, mindet om fortids feltanalyse på seminariet. Det var s’gu noget bavl!

        Kommentar af AagePK — 30. maj 2012 @ 12:53

        • Det er mig – og måske også andre – der roder grundigt rundt i begreberne: det hedder i dag ‘grammatisk enhedskomma’, og det er faktisk det jeg mener, når jeg skriver ‘nyt komma’. Nemt, ikke?
          Det nye komma blev gammelt og det gamle kom igen – med et par modificeringer. Faktisk tror jeg, at selv Martin Lund taler om de senest gældende kommaregler, når han taler om ‘nyt komma’.
          Forvirret? Det er vi vist mange, der er :-)
          Det er helt i orden at bruge apostroffer, når de skal symbolisere manglende bogstaver, som i la’ nu vær’, eller som du gør i li’som, men det er ikke i orden, når det er fordi man ikke ved, hvad der er korrekt, som det er tilfældet i komma’er – det har ikke en skid med skribentvinkling at gøre; kun med uvidenhed …

          Kommentar af Ellen — 30. maj 2012 @ 14:12

  12. Jeg kan simpelthen ikke komme op på 51. Hvis jeg tæller det der ligner dobbelte mellemrum med, kommer jeg op på 50, ellers nåede jeg 48. Uh, en facitliste havde været dejligt at kunne tjekke. Har jeg ret i at man skal bruge det grammatiske komma i teksten for at komme op på de 51 fejl?
    Jeg kender Martin Lund sporadisk, fordi han var med til min korrekturlæsereksamen og holdt et indlæg om hvordan man kan strukturere sin korrekturlæsning. Han er en virkelig varm fortaler for det ny komma (eller kommatering uden startkomma som det vist også kaldes) – så varm en fortaler at det grænser til det arrogante når det gælder nedgørelsen af kommatering med startkomma. Men ganske underholdende. Han har selvfølgelig også noget at have det i idet han skrev (et meget langt) speciale netop om dette komma.
    Og jeg er enig med Eric i at Martins kommakommunikationsblog er god underholdning.

    Kommentar af conny — 30. maj 2012 @ 10:19

    • Det kan jeg heller ikke, Conny, og jeg kan ikke forestille mig, at Martin Lund ville bruge grammatisk komma i denne tekst, når han er så varm en fortaler for det nye komma.
      Sjovt, at du har hørt ham IRL.
      Hehe ja – den blog brugte jeg en times tid på i aftes :-)

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2012 @ 10:55

  13. Æv, jeg kan ikke en gang komme op på fyrre. Jeg printede endda teksten ud, selv om der stod, at man ikke kunne. (Jeg bliver nødt til at prøve en gang til, når jeg har rigtig god tid). Så jeg synes faktisk, at du er ret meget en haj til dansk retskrivning ;-) Og jeg ville også føle mig helt tryg, hvis Pigebarnet havde dig til dansk. Du skulle se det, som hendes dansklærer en gang i mellem får sprøjtet ud på forældre-intra. Uha uha.

    Kommentar af Fruen i Midten — 30. maj 2012 @ 10:29

    • Du må prøve igen – det er faktisk lidt irriterende at kende svaret – uden alligevel egentlig at kende det, ikke?
      Jeg er lidt af en haj, og det piner mig en smule, at jeg kom til kort her!
      Det får mig helt op i det røde felt, at en DANSKlærer ikke kan korrekt dansk. Jeg har set det alt for mange gange, og vi havde da også en af slagsen på min datters skole – hvem tror du råbte meget højt og larmende, indtil det blev hørt af skoleledelsen? Øvehæftet til 8. klasse (eller var det 9.? Det er mange år siden … datteren er nu 35), som var udgivet af Dansklærerforeningen, kunne fremvise tre deciderede stavefejl, hvilket jeg naturligvis heller ikke undlod at bemærke. Det er ganske enkelt uacceptabelt, og jeg synes bestemt, du skal påpege det med datterens lærer på skolen. Hvordan skal de arme unger kunne lære sproget, når lærerne ikke engang kan det? Jeg kan til nød – men også kun lige akkurat til nød – se gennem fingre med det, hvis det er gymnastiklæreren, der klokker i sproget i en eller anden meddelelse.

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2012 @ 11:04

      • Ellen: alle danske folkeskolelærere er per definition dansklærere, på samme måde som de er eksaminerede i matematik, skrivning og religion. Faglæreren, der kom ind fra højre, såsom håndarbejdslæreren, sløjd- og gymnastiklæreren er en saga, desværre: de havde ofte et meget højt fagligt niveau. Men lærerforeningen havde en tyrkertro på, at havde man en generalisteksamen, kunne man jo bare læse sig til resten.
        Derfor har man kunne tryne læreren på løn o.lign., og derfor har man i dag mange husmødre eller pladesmede med en nødtørftig merituddannelse ansat i væsnet.

        Kommentar af AagePK — 30. maj 2012 @ 13:04

        • Uanset hvem eller hvad der bliver ansat som lærer, er det efter min mening totalt uacceptabelt, at en person, der er ansat til at undervise i dansk, ikke selv behersker korrekt dansk, hvilket var min pointe :-)

          Kommentar af Ellen — 30. maj 2012 @ 14:19

  14. Den kunne jeg godt finde på at kigge på. Bare ikke lige nu :-) Der vil sikkert være en del, som jeg overser. Men det er jo også tal og ikke bogstaver, der er min levevej…

    Kommentar af Susanne — 30. maj 2012 @ 16:54

    • Det er da bare i orden – vi hverken kan eller skal være gode til det hele … men jeg holder som sprogarbejder også meget af matematisk-orienterede opgaver – man har jo lov til at forsøge at være alsidig, så god fornøjelse ;-)

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2012 @ 19:46


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

Theme: Rubric. Blog på WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.