Hos Mommer

28. marts 2012

Avispotter

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:42
Tags:

Det er ved at være på tide at plante de spæde torskemund over i priklepotter, så de kan få plads til at udvikle sig. Jeg fik sået dem alt, alt for tæt – det var på høje tid at gøre noget ved det, for der var vel godt 500 planter på 20×20 cm.

Meget inspireret af Susanne ville jeg fabrikere avispotter til de små planter, men sådan en fin ‘pottemager’, som susanne har, og som jeg så for første gang ovre hos hende forleden dag, har jeg jo slet ikke. 
Hvad så? Jeg googlede for at finde ud af, om der var skjulte hemmeligheder, og jeg fandt ud af, at kodeordet i virkeligheden blot var noget opadhvælvet, der kunne forme bunden.
P1010240P1010241

For eksempel sådan noget som en vinflaske med hul bund. Den slags udstyr går vi aldrig ned på her i huset, så jeg gik i gang med at klippe i aviser, rulle dem om flasken og trykke bunden op i bunden, så at sige.
Og vupti – på ingen tid havde jeg rigeligt med potter. Jeg skulle nok have lavet dem lidt tykkere, men jeg krydser fingre …
P1010246P1010243

Hvis dette forsøg lykkes, får jeg omkring 50 planter dybrød torskemund.P1010247
Det tror jeg faktisk er mere end rigeligt.
Tre af lerpotterne fik et ginkgo bilobafrø fra Vilvorde – spændende at se, om de bliver til noget …

I England er man spændt på, om man i dag får slået varmerekorden for marts; det er vist meget tæt på derovre.
Her er det 15 grader, men ret blæsende. Alt eksploderer nærmest nu – årets første ribes blev spottet i dag for mit vedkommende, men nu går vi desværre mod køligere tider igen, både her og hisset, lover sagkundskaben, så det hedder medbringelse af varmt tøj, både når vi skal se traner ved Pulken på lørdag og når vi tager til UK på tirsdag.

Det er også ligemeget – når bare vi ved det.

27 kommentarer

  1. Sådan nogle avispotter er super! Jeg har lavet dem mange gange, og jeg har heller ikke sådan et rigtigt potte fabrikations værktøj. Til forskellige størrelser har jeg blandt andet brugt runde og firkantede glasvaser med lige sider. Nemt og billigt, og så er det meget nænsomt for planterne, når de bare kan plantes ud med potte og det hele.
    Her blev varmerekorden slået i sidste uge. Vi havde 25.7 grader her hos os. På forskellige målingsstationer i Ontario blev den hidtidige rekord på den dato slået. I et tilfælde var den gamle rekord omkring 12 grader for ca. 35 år siden, med 25 nu. Den korte sommer, vi lige har haft, har været helt udenfor normen.

    Kommentar af Salix Lene — 28. marts 2012 @ 16:08

    • Det er meget smart fundet på af en eller anden :-)
      I har da godt nok sommer! Det er voldsomt høje temperaturer. Man må ikke håbe, at det var den sommer, I skal have i år – det har vi desværre oplevet før – dog nok ikke helt så tidligt, men jeg synes tit, at sommeren er faldet i april eller maj. Sådan er det naturligvis ikke i år …

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2012 @ 18:36

  2. Sikke da en god ide :) og sikke mange planter du får ud af det, for selvfølgelig skal det nok lykkes ;-)

    Ja de elektroniske vejrguder har jo lovet koldere vejr, hvad jeg godt kan mærke på bare to timer i dag, men som du siger så skal der bare varmere tøj med ;-)

    Kommentar af Tove — 28. marts 2012 @ 16:12

    • Det håber jeg da, men jeg er i høj grad novice.
      Ja, og det blæser meget! Jeg vil næsten hellere have kulde end blæst :-)

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2012 @ 18:38

  3. Det er da herligt. Jeg går og kigger dybt i de små potter. Der skal gerne komme tomater frem, men jeg kan ikke se noget endnu.

    Kommentar af Susanne — 28. marts 2012 @ 16:36

    • Næh, så hurtigt går det heller ikke, men man er jo pokkers utålmodig :-)

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2012 @ 18:38

  4. Potter mig her og potter mig, der er vist gået frø i alle…;-D men bortset fra det så er det en smart måde at gå genbrugt aviser og flasker på…;-D

    Kommentar af Rejen — 28. marts 2012 @ 17:34

    • Ja, underligt ikke? Når foråret kommer, går vi mennesker i frø – planter gør det om efteråret ;-)

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2012 @ 18:39

  5. Altså… Det der avispapir.. Bliver det ikke vådt og slattent???
    Jeg MANGLER et havegen – også selvom jeg drømmer om have. Men det er mere sådan drys drys drys ud på jorden og så vokser det.. Virker det ikke sådan nogle gange? Skal man lave sådan nogle potter og forspire og hvad har vi??
    Skal man virkelig det?

    Kommentar af Kong Mor — 28. marts 2012 @ 17:56

    • Ikke endnu – det skulle efter sigende virke udmærket, men jeg må indrømme, at jeg er lidt spændt :-)
      Jeg har bestemt ikke verdens største havegen, og det med at forså/forspire er kun på andet forsøgsår – jeg kan godt lide at prøve noget nyt.
      Man kan da snildt så direkte ude i jorden, hvis man bare holder sig til vort eget klimas flora, men 1) har jeg en gårdhave med næsten ingen jord og 2) vil jeg gerne (også) have vækster fra varmere egne – min olieplante fx, som jeg startede op sidste år. Den kræver tid før sæsonen for at nå at få en rimelig størrelse.
      Chili er også på årets plan -en meget varmekrævende plante.

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2012 @ 18:45

      • Hvis jeg må blande mig, så er lettelsen ved potter det at man ikke risikerer at luge den ønskede plante væk. Jorden her har så mange frø af alt muligt, at det næsten er umuligt at få en kultiveret frøplante til at klare sig mod de vilde. Det er muligt at bremse de vilde lidt, ved at “håndpløje” nogle gange med en uges mellemrum – jeg er ikke expert i den teknik, og det er sjældent det beskrives ordentligt, men sådan gør man altså på friland, inden det lykkes med at strø lidt ud hist og her. Kvikgræs, skvalderkål og andre frugtbare planter kan også være svære at holde i skal hvis man sår nye planter.

        Der er dog nogle én-årige planter, som kan bruges til at kvæle ukrudt, og som man kan så dér, hvor man mener at det vil være en god idé at få “renset” jorden. Professionelle gartnere foretrækker at “lave ny jord” har jeg læst.

        Kommentar af Donald — 30. marts 2012 @ 11:43

  6. Jeg tror vist også, at vi havde varmerekord i går. I hvert fald var jeg ved at smide alt tøjet (nå ja, næsten…), da jeg var på Køge-bytur i går. Puha. Men jeg kommer så nok hurtigt over det, kan jeg se på vejrudsigten, der lover frostgrader og hvad ved jeg…

    Det lyder skønt med England om snart. Jeg er også begyndt at planlægge, for nu går det altså ikke længere. I dag har vi bestilt en ny bil, så vi rent faktisk kan blive godt kørende igen – og mon ikke det skal fejres med en tur i starten af maj. Eller noget i den stil… :-)

    Kommentar af Mia Folkmann — 28. marts 2012 @ 20:02

    • Ja, specielt i går var det meget lunt og dejligt, og så viste Køge sig sikkert fra sin bedste side – vejret er vist desværre allerede begyndt at vende igen …
      Tillykke med den kommende nye bil – den må da så absolut indvies med en tur til England :-)

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2012 @ 20:11

  7. Ja det kan man jo også bruge sine aviser til.. ;-)
    Vi er nødt til at køre en hurtig tur til Sverige i morgen aften, der er blevet installeret en ny varmvandsbeholder i badeværelset i dag, og med lovning på frost i flere nætter, tør vi ikke satse på at vandet ikke når at fryse og ødelægge rør, blandingsbatteri, og den nye beholder..
    Håber I får godt vejr til tranerne på lørdag..

    Kommentar af Inge — 28. marts 2012 @ 20:33

    • Nej for pokker, det ville da være så ærgerligt, at der ikke findes ord for det.
      Vi lukker også stadig vandet af og vil gøre det i næste weekend for sidste gang – hellere én gang for meget end en for lidt; konsekvenserne er for store, ellers.
      God tur, så :-) I får da kørt nogle kilometer i den weekend …

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2012 @ 06:34

  8. Hvor er du flittig med alle de aviser og potter. Smart metode. Spændende at se den dybrøde torskemund.

    Kommentar af betty — 28. marts 2012 @ 20:53

    • Det lød nemlig rigtig smart, meget grønt og billigt, så det måtte absolut afprøves. Om få måneder ved jeg, om forsøget lykkedes :-)

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2012 @ 06:35

  9. Den idéen snupper jeg (avispotter) og så får vi se hvordan det går. Det blåser, så jeg har ikke gode fingre, men det ordner seg nok.
    ha en deilig kveld :-)

    Kommentar af mormor — 28. marts 2012 @ 21:08

    • Åh, stakkels dig. Gigt, får jeg ud fra. Øv. Jeg håber det ikke bliver så slemt – blæsen har lagt sig her hos os.
      God dag til dig :-)

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2012 @ 06:36

      • Det skal nok blåse igjen i dag. De kjennes slik ut. Leddgikt er ikke morsomt, men man dør ikke av det :-)
        Vakker torsdag. :-)

        Kommentar af mormor — 29. marts 2012 @ 08:37

        • Det er rigtigt – man dør med det og ikke af det – men det er ikke så spændende med alle de smerter.

          Kommentar af Ellen — 29. marts 2012 @ 11:04

  10. Det bliver lidt koldere henad næste uge, men mon ikke det bliver en god tur alligevel?

    Jeg er lidt bekymret for mine frø, jeg har opdaget at de fleste af dem er gamle og ikke vil spire, så nu må jeg ud og se om jeg kan få fat i nogle sommer-blomsterfrø. Jeg har større held med senere udplantning af spansk marguerite – de gror sig store og flotte i løbet af sommeren :)

    Jeg nød dine Farmer-kommentarer om Hedebo-egnen og viadukten – skriv den historie, når du får en ledig stund. Det var den slags mennesker, som hævede hele befolkningens bevidsthed om at man kan forbedre tingenes tilstand :)

    Kommentar af Donald — 29. marts 2012 @ 12:10

    • SelvFØLgelig bliver det en god tur alligevel – og hellere koldt vejr end varm regn ;-)

      Altså – du må hellere end gerne få nogle af alle mine torskemund. Og akelejer – de gror som ukrudt og sår sig selv hos mig, som var de betalt for det. Hvis du er ude at køre på min egn en dag, så smid en mail …

      Du er nu sød … tak for ordene, og nu har jeg to læsere til historien ;-) – så må jeg se at få taget mig sammen, men hvis den skal være korrekt, er jeg nødt til at studere kildematerialet. Det er smuk håndskrift, men man kan ikke lige skimme den igennen :-)

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2012 @ 12:56

      • Tusind tak! Det vil jeg da overveje – men jeg skal lige have bilen på værksted før jeg tør køre længere end 10 km :)

        Kommentar af Donald — 30. marts 2012 @ 11:44

        • Nå ok – der er jo lige lidt længere end som så ;-)

          Kommentar af Ellen — 30. marts 2012 @ 12:10

  11. Smart med de avispotter – spændende om jeg nu har fået den rette blog på …

    Kommentar af Jørgen — 29. marts 2012 @ 17:37

    • Jeps :-)
      Og det ser sådan ud …

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2012 @ 18:09


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

The Rubric Theme. Get a free blog at WordPress.com

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 55, der følger denne blog