Hos Mommer

14. december 2011

Man skulle være blevet advokat

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:42
Tags: ,

Nu ved jeg ikke, hvor meget arbejde, vores advokat reelt lægger i at bestyre boet efter far, men det er ikke mit umiddelbare indtryk, at advokater generelt er altruister.
Han får, på trods af, at han gav os det både bedste og billigste tilbud, et ganske pænt gebyr for sit arbejde, så jeg tror ikke, jeg behøver at have medlidenhed med ham.
Møllen maler m e g e t langsomt, men det skal advokaten nu ikke have skylden for – jeg kan blot undre mig over, at skifteretten kan være godt seks uger om officielt at udnævne ham som vores bobestyrer. Det drejer sig trods alt om en person, der stort set ikke beskæftiger sig med andet og derfor givetvis er et kendt navn i skifteretten.

Hvorom alting er, skal vi mødes igen her i eftermiddag hos advokaten, sammen med en revisor, så nu sker der lidt igen.
Med streg under lidt. Fordi en skattesag, vi har fået revisoren til at hjælpe os med, vil der ifølge samme revisor erfaringsmæssigt gå mindst fire måneder med at få svar på, og inden det svar er givet, kan sagen ikke begynde at blive afsluttet… Suk.

Vi tre søstre spiser sammen i aften – der er måske nogle tråde, der lige skal udredes, eller nogle ender, der skal lukkes.

Jeg ville bare ønske, det hele snart kunne blive overstået … dette er et underligt limbo at befinde sig i.

P1050354

21 kommentarer

  1. Nu vi lige har underholdt os om Pilcher, må jeg lige henvise til en i Tyskland meget populær historie om “Das Drei-Mädel-Haus”, findes også som film, hæhæ! ;-)
    Hvilken lim i dette bo får die 3 Mädels til at hænge sammen? Hvorfor tænker jeg på Chubby Checker? Limbo-Rock?

    Kommentar af AagePK — 14. december 2011 @ 16:15

    • Kommer i tanke om, at “Dreimäderlhaus” måske er den operette, der på dansk kom til at hedde Jomfruburet. I USA blev det til Blossom Time, i London Lilac Time.

      Kommentar af AagePK — 14. december 2011 @ 16:24

    • ??? Jeg må indrømme, at jeg overhovedet ikke er med her … men jeg er også elendig til tysk… ;-)
      Lim?

      Kommentar af Ellen — 14. december 2011 @ 23:08

  2. Ak ja, de historier om boafslutninger. Da min svoger var død på plejehjemmet for nogle år siden, regnede vi med at lejligheden hurtigt kunne tømmes – men nej, ikke før skifteretten gav lov. Vi syntes det var fint at få til at gå lidt hurtigt så pladsen kunne udnyttes. Men, som det formuleredes, sker det at det offentlige spænder ben for det offentlige. Nå, men vi ansøgte allernådigst om tilladelse til – af hensyn til de efterladtes psykiske situation – at måtte tømme lejligheden hurtigt, hvilket bevilgedes. Heldigt. Og heldigt at vi ikke skulle have advokat på.
    Håber I får klaret et par ender!
    Skal lige se Dk-Angola før jeg læser de senere indlæg.

    Kommentar af Jørgen — 14. december 2011 @ 17:20

    • Danmark vandt jo uden de store problemer :-)
      Man kan altid vælge ikke at have en advokat og selv klare alt det formelle – det kunne vi også have gjort, men når boet som her er lidt kompliceret, og man selv er interessent, er det en rigtig god beslutning at vælge en ekstern, neutral bobestyrer.
      Det var godt, at I hurtigt kom frem til en løsning.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2011 @ 23:13

  3. Da min moster døde var man 3 måneder om opgørelse af bo mv. Alle hendes konti blev lukket, så min mor og far måtte lægge ud for begravelse mv. Det tager åbenbart sin tid sådan noget.

    Kommentar af havehyrden — 14. december 2011 @ 18:03

    • Det tager laang tid – jeg synes nu, at tre måneder er vildt hurtigt! For os er der gået fire, og vi er ikke engang startet endnu…
      Det kommer ofte bag på den/de efterladte, at alle konti bliver lukkede, og det sætter sommetider folk i en meget uheldig situation, hvis de ikke har nogen, der kan klare de økonomiske forpligtelser i mellemtiden.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2011 @ 23:16

  4. Du, eller I, bliver vist nød til at væbne jer med lidt ekstra tålmodighed. Da Allans mor døde gik der næsten 2 år inden boet blev afsluttet. Der var ikke noget kompliceret bo, men de blev anbefalet advokat, fordi Allan er særbarn. Advokaten var spild af penge, men det var Allan og hans søsters fælles valg, og jeg holdt mig helt udenfor. Vi fik dog også lov til at tømme hus, men det har I jo til dels også gjort ;-) Jeg håber I får en afgørelse hurtigere end “vores” historie fortæller, men det vil jeg altså se før jeg tror det :-) og jeg ved også godt at I ikke kan undvære advokaten, desværre.

    Kommentar af Pia — 14. december 2011 @ 18:12

    • Jeg er efterhånden også ved at tro på det med et par år.
      Jeg vælger dog at tro, at vores advokatsalær ikke er helt spild af penge – denne eftermiddag har faktisk bekræftet dette, men ih, hvor er det altså irriterende, at man nærmest er i lommen på alle mulige instanser og myndigheder.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2011 @ 23:18

  5. Ak ja, vores historie har jeg vist belemret dig med tidligere. Det er åbenbart mere reglen end undtagelsen at det tager laaaaang tid, også ved relativt simple boopgørelser, så tålmodighed er påkrævet. Jeg håber nu I alligevel har en god aften :-)

    Kommentar af Ditte Fiberfryd — 14. december 2011 @ 18:56

    • Vi havde en god og hyggelig aften, tak :-) Det er jo heldigvis ikke et stridsspørgsmål os arvinger imellem, men ‘bare’ et valg om, hvilken beslutning vi træffer for at få det bedste ud af det.
      Men ja – tålmodighed er sandelig en dyd af proportioner.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2011 @ 23:20

  6. Heisann!

    Da er vi oppe i samme prosess, men angående arven, huset som jeg omsider fikk kjøpt resten av, er det ennå ikke satt endelig punktum for.
    Jeg håper det blir en sakelig og rettferdig avslutning. Ønsker deg lykke til.
    Og god jul og godt, fredelig, nytt år!
    Beste ønsker fra Bjørg Nina

    Kommentar af Bjørg Nina — 14. december 2011 @ 20:45

    • Hejsa, Bjørg Nina – hvor hyggeligt at høre fra dig :-)
      Arvesager kan åbenbart også være en langsommelig affære i Norge, kan jeg forstå på dig.
      Jeg håber også for dig, at det får en afslutning, alle kan være tilfredse med.

      En rigtig god jul og et godt nytår til dig også herfra :-)

      Kommentar af Ellen — 14. december 2011 @ 23:23

  7. Åhh ja – advokater lever det gode liv hvis den slags måles i penge.
    Jeg kan godt sætte mig ind i at det er et limbo. Man vil godt have det afsluttet. Håber snart der sker noget.
    Godt at I kan sætte jer og snakke sammen om det hele. Eller i hvert fald det som skal snakkes om.

    Kommentar af Kong Mor — 14. december 2011 @ 20:51

    • Det tror jeg også ;-)
      Der sker noget nu, men resultatet må vi vente på, fordi SKAT er inde over, og de er ikke superhurtige til at svare.
      Men vi er alle tre enige om, at vi ikke vil blive uenige – og jeg tror, den holder – vi er ude i noget, som bare er usikkert; bl.a. pga. hele krisen i Europa. Det er også derfor, vi er så frustrerede – vi ville egentlig bare gerne kende udsigterne for de næste fem år … er det så meget forlangt?

      Kommentar af Ellen — 14. december 2011 @ 23:28

  8. Kære Ellen, jeg tror desværre, at TÅLMOD bliver dit nye mellemnavn.. Ellen Tålmod Nielsen, og der er formentlig ikke en pind at gøre ved det.. :-) Jeg tænker det er lige som at køre med DSB når det er værst.. ventetid, aflysning, manglende information, mere ventetid.. og man kan INTET gøre ved det, andet end at væbne sig med tålmod. :-)

    Kommentar af Inge — 14. december 2011 @ 21:26

    • Kære Inge, jeg tror desværre, at du har ret … det er bare SÅ uforeneligt med hele min natur.
      Ganske som DSB er uforenelig med din … skal vi dele mellemnavn? ;-)

      Kommentar af Ellen — 14. december 2011 @ 23:29

      • Jep.. lad os slå os sammen i DTFF “De tålmodige furiers forening” :-) og når vi en dag får rigtig god tid, så gør vi oprør mod alle de hensigtserklæringer revisorer, skat, advokater, retssystemet og DSB udsteder.. ved ikke hvad de hedder hos de første grupper, men DSB kalder det også for en køreplan, det synes jeg er ret muntert.. nogle gange.. ;-)

        Kommentar af Inge — 15. december 2011 @ 09:22

        • Haha – jamen planer er jo også til for at ændres, ikke? ;-)
          God ide med den forening – og jeg skulle jo gerne få masser af tid om cirka 1½ år :-D

          Kommentar af Ellen — 15. december 2011 @ 10:47

  9. Det er en langsommelig proces. Vi var igennem ventetid, da min mor var død. Det hører åbenbart med……
    Det er godt, I er tre søstre til at støtte hinanden.

    Kommentar af betty — 14. december 2011 @ 23:50

    • Ja, det har vi snart fået bekræftet mange gange – både ved selvsyn og ved at høre om andres erfaringer :-)

      Kommentar af Ellen — 15. december 2011 @ 08:11


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

The Rubric Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 60, der følger denne blog