Hos Mommer

26. september 2011

Mandagstema – træværk

Gemt under: Uncategorized — Ellen @ 17:11
Tags: ,

Træværk er, hvad Helene har valgt til dagens emne. Der er uendeligt mange smukke ting, der er forarbejdet af træ, så det er svært at vælge… bortset fra, at det ikke er så meget af det, jeg har billeder af…

Det har jeg heldigvis af dette skib, som jeg var ude at sejle med tidligere på året – det gode skib Halma.
Det er træværk – træarbejde – der godt kan være sig selv bekendt. Et velholdt træskib er en sand fornøjelse af se på.

P1030150

P1030163

Et andet træskib; det gode skib Mira set fra det gode skib Halmø…

P1030155

Træ er simpelthen et supergodt materiale – både til kunstværker og til mere praktiske ting. Og de to kan oven i købet snildt forenes.
At kunne lave pænt træværk er godt håndværk, selv om det måske kan give lidt ‘bagværk’, som ikke skal forveksles med noget, der kommer fra ovnen.
Øv, hvor er jeg tarvelig over for nordmændene og svenskerne nu… men at noget ‘værker’, betyder på gammeldansk, at noget gør ondt, og ‘bagværk’ er i dette tilfælde således ondt i ryggen Smiley, der blinker 

Flere træværker kan ses her.

38 kommentarer

  1. Mon man så for rygskader på et værksted ;-D og livsværk er ondt i livet ???
    Hvor er det et pragtfuldt billede – jeg hører næsten bølgerne og lugter havet – Jeg længes.

    Kommentar af Rimkogeren — 26. september 2011 @ 17:38

    • Haha – ja det kan man nok godt få… og jeg kan godt lide din nye definition af livsværk :-)
      Det er da også bare fedt at sejle rundt i sådan en skude – kan godt forstå, du længes…

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 17:57

  2. Imponerende flott trebåt!

    Kommentar af Melusine — 26. september 2011 @ 17:54

    • Ja de er imponerende flotte, de gamle både :-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 17:59

  3. Gamle seilskuter i tre er utrolig vakre. Flotte bilder.

    Kommentar af Anne Marie Meyer — 26. september 2011 @ 18:10

    • Ja, de er så smukke :-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 19:04

  4. Flotte bilder av nydelig skute. Likte spesielt godt det siste bilde ditt – det er vakkert! :)

    Kommentar af Sissel Irene kathrud — 26. september 2011 @ 18:34

    • Tak, Sissel – det billede er jeg også selv ret glad for :-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 19:05

  5. Jeg kan se, at vi begge har tænkt over ord med værk i :-) Og et træskib er det smukkeste skib, der findes. Bagværk som ondt i ryggen kender jeg heller ikke til ;-)

    Kommentar af Lene — 26. september 2011 @ 18:45

    • Træskibe er utrolig smukke – og hvor er det godt, at du ikke kender til bagværk ;-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 19:05

  6. Alltid noe fint å se hos deg. Så godt.
    Ha en fin kveld :-)

    Kommentar af mormor — 26. september 2011 @ 18:54

    • Tak, mormor – og god aften til dig også :-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 19:06

  7. Dejlige billeder – især det nederste kan jeg godt lide.

    Kommentar af Jørgen — 26. september 2011 @ 20:08

    • Tak, Jørgen… and me too ;-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 21:01

  8. Hvis du glemmer at komme værk mellem træet kan man godt få hovedværk, huvudverk på svensk, hvis jeg ikke husker feil?
    Og skvatter man, fordi en bolværksmatros har kvajlet tovværket elendigt, kan man let som ingen ting få bagværk.
    Husk, værket skal godt ned i nåderne, ellers Gud nåde og trøste dig, så laver skipper nihalede katte af tovværket! Og tamper dig igennem, til du får bagværk! ;-)

    Kommentar af AagePK — 26. september 2011 @ 20:16

    • Sikke du kan :-)
      Hvad er en nåde her? Har aldrig hørt ordet før i skibssammenhæng.

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 21:08

      • Nudansk Ordbog:en nåd, nådden, af tysk Naht, fuge mellem to skibsplanker (der stoppes med værk, optrævlet tovværk, også kaldet kalfatring).
        Skibsdæk bliver herefter forseglet med bej, det giver det karakteristiske stribede udseende på øverste billede.
        Det træværk, som jeg troede var træmateriale, er nok snarere træ-virke ligesom work, arbejde. Men i orgler har man brystværk, tralleværk, hovedværk. Hovedpine bliver så huvudvärk. Men det var godt nok dig, der begyndte med bagværk, ikk’? Så det skulle jeg da lige spinde en ende over, når man nu bor i Marstal.

        Kommentar af AagePK — 26. september 2011 @ 22:57

        • Nårh, så det hedder en nåd … så kan jeg bedre forstå, jeg ikke kunne finde det – det var godt nok et helt nyt ord til mit forråd :-) – og du er velkommen til at spinde ender ;-)

          Kommentar af Ellen — 27. september 2011 @ 07:31

  9. Det er utroligt smukt. Synd af folk generelt har så travlt med at male smukt, smukt træværk HVIDT og afskallet istedet for at værdsætte det smukke træ.

    Kommentar af Deborah — 26. september 2011 @ 20:21

    • Træ er smukt i sig selv, bestemt, men jeg synes nu heller ikke, det i masser af tilfælde gør noget, at man maler det. Det kommer meget an på brug og sammenhæng, synes jeg :-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 21:10

  10. Korrektion: huvudverk er noget for orgelspillere; det rigtige ord her er huvudvärk!
    For øvrigt må værk i træværk jo komme af samme ord som virke, som er svensk for træ som materiale, mon ikke?

    Kommentar af AagePK — 26. september 2011 @ 20:22

    • Jeg vil helst ikke gøre mig klog på det svenske sprog, så dine gætterier kan godt være rigtige :-) Eller forkerte… den holder i givet fald ikke rigtig med andre ord med -værk (håndværk, kunstværk, makværk) – er det ikke også lidt for meget en tautologi, da træværk så skulle betyde trætræ? ;-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 21:21

  11. Et smukt valg, der er ikke noget som træskibe de er bare så flotte…;D

    Kommentar af rejen — 26. september 2011 @ 20:47

    • Ja, de er så :-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2011 @ 21:21

  12. Vakkert treskip! Skulle gjerne vært med en tur:o)

    Kommentar af Helene - Alt som er Vakkert — 26. september 2011 @ 22:52

    • Det kunne da også have været hyggeligt, Helene :-)

      Kommentar af Ellen — 27. september 2011 @ 07:32

  13. Hvor er det smukke skibe. Og dygtige håndværkere, der har været igang engang.
    Hvis jeg husker ret, så var I også til sort sol sidste år? Måske er det afhængighedsskabende? Det lyder som en skøn weekend

    Kommentar af betty — 26. september 2011 @ 22:58

    • Ja, de kunne deres kram :-)
      Det var i 2009, vi var i Sønderjylland for at se sort sol – og dengang gik det jo ikke så godt… Det er absolut vanedannende, men jeg tror nu nok, at vi vil springe hvert andet år over. Måske… ;-)

      Kommentar af Ellen — 27. september 2011 @ 07:34

  14. Fine billeder af træ i massevis både ude og inde ;-) Dit forrige indlæg hvor solens stråler bryder gennem trækronen, er også meget flot :-)

    Kommentar af Pia — 26. september 2011 @ 23:12

    • Tak for roserne, Pia :-)

      Kommentar af Ellen — 27. september 2011 @ 07:34

  15. Meget smukke, man bliver helt nostalgisk! Hvert år er der en festival i vores naboby (hvor kanalen mellem Erie og Ontario søerne begynder) Port Colborne, som kaldes Canal Days. Da er der som regel også nogle Tall Ships, som man kan få en tur på.
    Dengang, man kun havde sejskibene til fragten, var det sikkert ikke altid så smukt at arbejde på et.
    Lene

    Kommentar af Lene — 27. september 2011 @ 01:51

    • Du har helt ret i, at skønheden nok mest ligger i nostalgien ved at se de smukke skibe. Engang var der jo ikke andet, så da var det bare hverdagen for alle. En barsk hverdag, sikkert…
      Det må være et utroligt smukt syn, når I har jeres Canal Days :-)

      Kommentar af Ellen — 27. september 2011 @ 07:36

  16. Det er træværk når det er smukkest.. Hvor bliver man klog i denne verden, her gik jeg og troede, at bagværk var noget man kunne spise.. ;-)

    Kommentar af Inge — 27. september 2011 @ 06:07

    • Dér talte vist en gammel sejlsportspige :-) – og der er rigtig mange ord, der har en helt anden betydning end den oprindelige ;-)

      Kommentar af Ellen — 27. september 2011 @ 07:38

  17. Åh Ellen, du kan bare det der!
    Nysgerrig som jeg jo er, måtte jeg lige igennem dine indlæg fra de sidste par uger og for søren hvor har jeg dog grinet (og hostet i en uendelighed) bl.a. over dit indlæg om netdating og googlesøgninger.
    Huha, for et smukt skib, jeg er fuldstændig vild med gamle træskibe. Selv om jeg har en ide om, at jeg bestemt ikke kan svømme, hvis ikke jeg kan bunde (du behøver ikke at spørge om logikken i det ☺), så tror jeg, at jeg ville være i stand til at gå på vandet, hvis vi var i besiddelse af sådan en skønhed ☺.

    Kommentar af Annette (Holland) — 27. september 2011 @ 18:48

    • Jamen tusind tak, Annette :-) – og velkommen til de hostendes klub. Irriterende, ikke?
      Jeg spørger ikke om logik – kvinder er notorisk kendt for den helt specielle form for kvindelogik, og den skal ingen tage fra os ;-)
      Træbåde er smukke, og det kunne være sjovt at … have lov til at sejle i sådan et. Jeg vil meget gerne slippe for alt vedligeholdelsesarbejdet :-)

      Kommentar af Ellen — 27. september 2011 @ 19:03

  18. Du godeste hvor er det flot .. :D Du har ret træ er så smukt at bruge – ja til næsten hvad som helst :) og sikke nogle flotte billeder errrhh jeg mener motiver hehe… Jeg elsker at se træbåde, det er ligesom om de bliver levende når de får sejl på :D

    Flotte flotte billeder, Ellen *lille internetknus* :P

    http://thatphoto.wordpress.com/monday/39-2/ (mit træværk)

    Kommentar af Mariane (TheMarianeC) — 30. september 2011 @ 01:10

    • Træbåde er skam levende – man kan høre dem tale og fortælle ;-)
      … du har for mange blogge, Mariane – jeg kan jo ikke finde rundt i, hvor du ‘gemmer dig’ :-P

      Kommentar af Ellen — 30. september 2011 @ 08:42


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

The Rubric Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 54, der følger denne blog