Hos Mommer

1. marts 2011

En regnefejl og et par forbrugertips

Arkiveret i: Uncategorized — Ellen @ 18:49
Tags: , ,

P1010450De kan heller ikke regne, dem henne i Brugsen.
Vi vidste jo godt, at de hverken er superstavere eller har styr på brugen af apostroffer, men nu har jeg yderligere fået bevis på, at de enten ikke ved, hvor mange gram der går på et kilo, eller hvad 4 X 8 er.

Der var 250 g i pakken, så jeg kan kun få kiloprisen til 31,80 kr. De 39,75 havde passet noget bedre, hvis man kun havde fået 200 g tomater.

Det er ikke alting, der bliver dyrere. I dag kan man ofte få de små dåser koncentreret tomatpure for 1,25 stykket (hvilket jeg slet ikke forstår, at man kan lave dem for…), men for omkring 20 år siden kostede de samme dåser 2,95. Det lagde jeg specielt mærke til, fordi der var tilbud på dem: “Tag 3 for en 10’er”. Jamen fint. Jeg tog tre og sagde, at jeg godt ville betale dem hver for sig. Da kassedamen sagde, at der var tilbud på dem, gjorde jeg hende opmærksom på, hvorfor jeg ikke slap billigere ved at købe dem på tilbud. Hun blev helt rød i hovedet, selv om hun velsagtens var aldeles uskyldig i sagen, kaldte omgående på en eller anden og gjorde ham forarget opmærksom på fejlen.
Hvis det var en fejl… Den samme ‘fejl’ har jeg været ude for en hel del gange.

Der er mange smarte salgstricks. Ved I hvordan man engang øgede salget af et bestemt mærke tandpasta med 20% sådan bare lige?
Man gjorde hullet i tuben 20% større. Folk trykker vanemæssigt en bestemt længde ud, men tænker ikke så meget over, at den er blevet lidt tykkere. Skidesmart, men man kan nok kun lave det nummer én gang.

Jeg har set det brugt, at for at ‘holde prisen’, har man sat indholdet ned i pakken fra f.eks. 500 til 400 gram. Selvfølgelig afslører kiloprisen det, men hvis man er vant til at give 39,95 for ½ kilo kaffe, tænker de færreste over, at de får 100 gram mindre, fordi prisen er den velkendte. Ikke fordi man kan gøre så meget ved det, udover at købe en anden vare, men jeg føler mig meget snydt som forbruger, når priserne hæves på en så lusket måde.

Man skal ikke være træt efter en lang arbejdsdag, når man køber ind, for man er nødt til hele tiden holde øje med priserne og huske at sammenligne kilopriser. Det er til gengæld godt, at man skal kunne det (jeg mener det er blevet et krav, at kiloprisen skal oplyses), for det kan være noget af en regneopgave, når både priser og mængder er forskellige.

Har I tænkt på, at det superbillige toiletpapir og køkkenruller godt kan være det dyreste? Her skal man virkelig regne, men hvis man sammenligner antallet af blade pr. rulle, kan det meget ofte betale sig at købe det, der umiddelbart virker dyrere, men hvor man faktisk får dobbelt så meget ved at betale 50% mere. Nogle papirruller kan man næsten trykke helt flade – der er ikke meget substans i dem. Så er de ikke længere billige.

Apropos kunder og butikker, så vil jeg afslutte med at genbruge følgende billede fra 2009. Vi skulle handle på vores vej på efterårsferie, men måtte finde en anden butik end denne:
PA100097

Vi fik aldrig en forklaring, men vi blev unægtelig lidt nysgerrige…

33 kommentarer

  1. Høhø.. du er ski da skarp også sidst på dagen, hvor jeg bare tonser rundt og hiver det jeg skal bruge ned i kurven.. efterhånden er det blevet Hasse der køber ind til daglig.. det er alt for dyrt at have mig med ud og handle.. siger han.. jeg siger tak og brokker mig slet ikke over at slippe for ulvetimen i butikkerne.. :-)

    Kommentar af Inge — 1. marts 2011 @ 19:10

    • Inge, jeg er skarp altid ;-) Men det er dig der er den smarte: Tænk at få husbonden til at fortage husets indkøb på den snedige måde :-)
      Jeg tror desværre bare ikke, den ville virke på John. Han ville hurtigt gennemskue mig, den bøf…

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2011 @ 19:22

  2. Dem i Brugsen er vist gennemsnitlig ikke de skarpeste knive i skuffen.
    I 2008 faldt vi over denne i vores Brugs…
    http://septemberliv.blogspot.com/2008/06/ugens-tilbud.html

    1 stk skinke 45,-, tag 3 stk for 135,-

    God aften Ellen!

    Kommentar af Septemberliv — 1. marts 2011 @ 19:14

    • Septemberliv, haha, godt fanget – det er lige præcis sådan noget, jeg også forholdsvis tit. Det er jo ikke snyd, men bare lidt irriterende – også når der står ‘Spar 0,25 kr’. Jamen hurra, budgettet er reddet :-)
      God aften til dig også.

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2011 @ 19:26

  3. Dit indlæg får mig til at tænke på Køge kommune og deres opkrævning af ejendomsskatter.
    I rigtig mange år var sidste rettidige indbetalingsdag 10. marts. For et par år siden blev det 10. februar, og i november 2010 bekendtgjorde kommunen at nu var dagen 10. januar.
    Så nu kan de ikke rykke datoen mere.
    Suk…

    Kommentar af Kisser — 1. marts 2011 @ 19:26

    • Kisser, nårh, hvor er det synd for Køge kommune ;-)

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2011 @ 20:10

  4. UHa, det lyder altså virkelig som om der er store sager på spil i den butik.
    Mht priser, så tror jeg at jeg kunne lære meget af at handle sammen med dig, jeg er så dårlig til at læse skilte og priser. Jeg putter som regel bare i vognen, og så synker jeg engang, når kassedamen nævner prisen. Jeg har dog lært at de billigste varer ligger på nederste hylde.

    Kommentar af Marianne — 1. marts 2011 @ 20:37

    • Marianne, ja, gad vide, hvad de havde gang i?
      Der går helt sport i at sammenligne de forskellige varer og priser – det kan godt være, jeg kan få det meste billigere i Netto, men de mangler altid noget af det, jeg har på min liste, og jeg gider kun gå ét sted hen i min travle hverdag.
      Ja, det gælder om at få de dyre ting op i øjenhøjde…

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2011 @ 21:11

  5. Jeg er enig med Marianne, vi må på forbrugerkursus med dig :-)

    Kommentar af Lene — 1. marts 2011 @ 20:51

    • Lene, haha, du skal være hjertelig velkommen – det skal I begge to :-) – men du skulle også lære at sy, ikke? ;-)
      Så kan du slå to fluer med ét smæk…

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2011 @ 21:13

  6. Hihi, ja det gælder om at være vågen, men desværre falder man jo i nogen gange når det er sidst på dagen, der er mange mennesker og man vil bare gerne hjem…Tænkte dog lidt over denne her i Irma i sidste uge: tag to pakker hakket oksekød for 62,mmmm men en pakke kostede 32,50 så de 3 kr. jeg kunne spare ville jeg heller bruge på en frisk pakke kød næste gang…;-D

    Kommentar af Rejen — 1. marts 2011 @ 21:25

    • Annemarie, helt enig; jeg er også grundigt irriteret på disse alt for små rabatter, som bare skal lokke kunderne til at købe mere end de har brug for.

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2011 @ 21:43

  7. Ja, og så skal man lige huske at tjekke bonen for at se, om man nu også lige sparede de lovede 19,95 ved at tage to. Der er MEGET ofte fejl på strimlen!

    Kommentar af Eric — 1. marts 2011 @ 21:39

    • Eric, ja, rigtigt. Den glemte jeg i mit minimalistiske forbrugerprogram!

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2011 @ 21:45

  8. Ja, hold godt øje med toiletpapiret!
    Vi drikker nescafé, og der skal man også være opmærksom på, at de halvstore glas jævnligt er en del billigere pr kilo end de helt store elefantglas. Nogle gange betaler det sig at købe refill-poser, men det er heller ikke nogen selvfølge.

    Men for nu lige at huske plussiden, så har vi en superdejlig superspar lige om hjørnet (æh altså halvanden km væk, men det her er jo Thy). Købmandsparret og deres personale er dygtige, hjælpsomme og altid lynhurtige til at rette op på det, når noget ikke er i orden. En rigtig dejlig butik – så det tager selvfølgelig alt for lang tid at købe ind, for man skal jo lige snakke sig hele vejen igennem de lange gange og helt hen til kassen. Når man kommer hjem fra Spar hedder det altid, jeg skulle lige hilse fra x, y og z :D

    Kommentar af Dorte H — 1. marts 2011 @ 21:55

    • Dorte, du er også meget prisopmærksom, kan jeg se :-) Den med, at refill kan koste det samme som med fuld emballage, har også undret mig… Selvfølgelig er det fint at spare emballage, men det skal altså også give mening.
      Sikke en god butik, I har… jeg kan godt se, at man skal have god tid, når man skal hen og købe ind, men det er da superhyggeligt, at det stadig kan være sådan nogle steder i landet.

      PS: Jeg kan vældig godt lide dine ultrakorte, finurlige noveller i Dajm Stories

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2011 @ 22:18

      • Åh, tusind tak! (jeg har ikke helt vænnet mig til at være ´udgivet forfatter´ endnu, men det behøver jo heller ikke være hverdage det hele ;D)

        Kommentar af Dorte H — 2. marts 2011 @ 21:14

  9. Den der med 1 for 3 kr. og 3 for 10 kr. har min nu afdøde svigerfar angiveligt også brugt i sin Matas-butik – familiekrøniken kan ikke helt blive enig med sig selv om, om det var bevidst eller ej ;-).

    Politiken Tjek havde i øvrigt for nylig fokus på det med samme pris og mindre indhold – hvis du skulle være interesseret ;-).

    Kommentar af Bente — 1. marts 2011 @ 22:22

    • Bente, jeg har lige læst artiklen via dit link. Tak for det :-) … Pudsigt nok, at Politiken og jeg har tænkt de samme tanker, men artiklen understøtter mine påstande. Jeg faldt over deres eksempel med det økologiske kød, som der altid kun er 400 gram af hos os, mens der er 500 gram ikke-økologisk kød.
      Hvis svigerfar var en rigtig forretningsmand, var det sikkert helt bevidst :-)

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2011 @ 22:34

  10. Hvor er det godt, Ellen – sådan noget sker bare for tit – vi bliver snydt så vandet driver ;0)

    Kommentar af Margrethe — 2. marts 2011 @ 08:31

    • Margrethe, ja vi gør så… medmindre vi er meget bevidste :-)

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2011 @ 09:43

  11. ja nu bliver jeg da også nysgerrig;-)
    Men den med toiletpapiret kender jeg så udmærket, men nu er jeg så blevet uddannet toiletpapirekspert. Den uddannelse kende du måske ikke, men når man har været på SU i mange år, så er der mange ting man bliver nød til at få op i. Et af mine projekter var toiletpapir. Jeg havde ikke mange penge, så hver en 5-øre blev vendt. Dvs ALLE varedeklarationer blev læst, minutiøst. Og resultatet var at Aldis Solo toiletpapir er både det bedste og billigste (i længden).
    Så ved du det;-)

    Kommentar af havehyrden — 2. marts 2011 @ 09:40

    • Havehyrde, det kan næsten ikke undgås ;-)
      Jeg er normalt ikke vild med alle disse ekspertudtalelser, der er så trendy i øjeblikket, men du udgør så absolut en undtagelse :-D Jeg takker for oplysningen… holder den stadig, eller har det ændret sig, siden du studerede?

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2011 @ 09:46

      • Jeg er nu heller ikke lige til disse såkaldt eksperter…………men ok, min ekspert viden er bygget på erfaring og “learning by doing”. Jeg tror jeg prøvede samtlige toiletpapirs mærker i DK. ;-)
        Der var dog en serie fra FDB der kunne matche Aldi rullerne, men den droppede de??? Og måske er der kommet nye super ruller på markedet siden mine eksperimenter. Jeg holder mig dog til Solo rullerne :-)

        Kommentar af havehyrden — 2. marts 2011 @ 11:42

        • Jeg må prøve en Aldi – vi har bare ikke sådan en forretning i nærheden, men kommer jeg forbi en, får deres toiletpapir en chance :-)

          Kommentar af Ellen — 2. marts 2011 @ 12:36

  12. Ja det er virkelig utroligt – vi har samme problem hernede – og skal tjekke kiloprisen HVER gang for ikke at betale dyrere for samme vare.

    Så lige den med Tà brød med.. He he – det er bare SÅ flot!! ;-)

    Kommentar af Kong Mor — 2. marts 2011 @ 10:02

    • Kong Mor, jeg kunne godt forestille mig, at dette fænomen er globalt.
      … Ja, ikke? :-D

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2011 @ 10:13

  13. Tænk at få sig sådan et grin fra formiddagsstunden – det er da en gave :)

    Den med Nescafé’en er ny for mig, men de andre ting kender jeg til.

    At priserne på fx. tomatpure er helt uden sammenhæng med den virkelige verden må skyldes at producenten er underbetalt og markedet er overfyldt, der er desværre mange ting, der har fået helt forkerte priser, men det er kun når man har en boligpris-boble, der brister, at folk rigtig får øjnene op for hvor mange problemer der er med prisdannelserne.

    Kommentar af Donald — 2. marts 2011 @ 10:41

    • Donald, gode grin er godt døgnet rundt :-)
      Jeg er alvorlig bange for, at du har ret mht. underbetalte producenter, desværre…

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2011 @ 12:34

  14. Du er skrap og faktisk holder jeg alti øje med kilopriser og her en anden dag, da sønnike var med ude og handle, lagde jeg mærke til at han også gik efter kilo prisen, Dejligt der er fulgt lidt med hjemme fra. :)

    Kommentar af Catarina — 2. marts 2011 @ 16:49

    • Catarina, man præger sine børn på godt og ondt. Forhåbentlig mest godt, hvilket du lige har givet et fint eksempel på :-)

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2011 @ 17:23

  15. Tak for en herlig post! Det tog mig et stykke tid at få øje på kiloprisen på tomaterne, så jeg sad lidt og overvejede hvor pokker du fik de 39,75 kr. fra.

    Det er irriterende, at man som forbruger hele tiden skal holde øje med alt muligt. Der hvor jeg handler er det datoerne, der irriterer. Hvorfor i alverden skal man altid stå med halvdelen af overkroppen inde i kølemontren for at få den liter mælk, der er frisk? Endsige hver evig eneste gang bede medarbejderne gå ud bagved og hente en frisk vare. Det må koste dem formuer at hente én vare ad gangen til hver kunde, der beder om friske varer, for jeg kan ikke være den eneste, der gerne vil have friske varer?

    Jeg har lagt mærke til, at noget kaffe nu er i 400 grams poser og hvis prisen er den samme, må det jo sådan ved lidt hurtig hovedregning (jeg skal ikke tages i regnefejl her :-) ) være en prisstigning på 20 pct. Det er jo faktisk fuldstændig uhørt. Til gengæld har jeg aldrig lagt mærke til, at der er 100 gram mindre i pakkerne med det økologiske kød. Alt sammen smarte salgstricks som vi som forbrugere skal gå rundt med en lommeregner for at afkode. Jeg vil dog afholde mig fra at regne prise pr. blad eller pr. kilometer toiletpapir ud.

    Kommentar af Stegemüller — 5. marts 2011 @ 13:39

    • Hanne, mig en fornøjelse :-)
      Det er da irriterende, at du ikke bare får friske varer, hvor du handler. Jeg kigger selvfølgelig også på datoerne, men det er nu aldrig noget problem i ‘min’ Brugs… den ros skal de have. Hvis sidste salgsdato er tæt på, bliver varen sat meget ned, hvilket jo er fint, hvis man kan nå at bruge den.
      Som forbrugere er vi nødt til at være gode til hovedregning eller gå rundt med lommeregnere, desværre, men der kan være rigtig mange penge at hente, hvis man orker.

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2011 @ 14:18


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

The Rubric Theme Blog på WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 49, der følger denne blog