Hos Mommer

25. september 2010

En lang dags rejse mod nat…

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:19
Tags: ,

…eller hvordan er det nu lige det er?
Vi er vel ankomne til det regngrå Danmark. Trætte – lige nu har vi været oppe i 26 timer, og der er laaange udsigter til dynerne, for vi er nødt til at kæmpe mod Ole Lukøje og hans væmmelige sand, som han har smidt i øjnene på os, og vente med at sove til i aften, så vi hurtigst muligt kan komme tilbage til dansk normaltid – vi skal jo på arbejde på mandag.
Downtown LA by night

Hjemrejsen gik aldeles glat og smertefrit. Det vil sige… der var to ting, der gjorde lidt ondt:
1) Vi skulle op kl. 02:00 for at have tid nok til at finde Hertz Car Return og derefter hen til LA Terminal 6. Sidstnævnte tog dog kun 10 minutter mod den time, vi havde fået at vide, det ville tage. Der holdt simpelthen en gul Hertz-bus og ventede på os; med en flink chauffør, der spurgte, hvilken terminal vi skulle til og af sted med os. Nemt for os og en kanongod service.  
2) Jeg havde 3 kg overvægt (= 26 kg), Det vidste jeg godt, for jeg vejede den til 28,5 kg, så jeg stoppede alt, hvad jeg kunne, i håndbagagen (heldigt de ikke insisterede på at veje den) – John fik også fuldt hus. Tænkte, at den nok gik – de er sikkert flinke her kl. 04:30 om morgenen.
Nix, det var de ikke – flinke og høflige nok, javist, men de insisterede at trække $50 fra mit MasterCard, hvis jeg gerne ville have min overvægtige kuffert med hjem, hvilket jeg da egentlig gerne ville. Hvorfor skal folk over 110 kg ikke betale mere for deres flybilletter? De er absolut ikke sjove at komme til at sidde ved siden af. Jeg har prøvet at være nærmeste nabo til en i 130-kg-klassen, og jeg kunne dårligt trække vejret. Det var heldigvis kun til London.

Når vi skal ud af USA, er der ingen formaliteter ud over det sædvanlige sikkerhedscheck – nu skal de jo af med os, og det er åbenbart utænkeligt, at terrorister terroriserer på vej ud af USA, så vi gik bare fra det ene fly til det andet. Jeg har aldrig helt forstået de forskellige sikkerhedspolitikker… Af med sko den ene og den tredje gang, men ikke den anden. Af med bælte – ikke af med bælte. Jeg tror, at nogle bippere bipper, hvis man har kviksølvplomber i tænderne… nogle af dem bipper i hvert fald bevisligt, hvis man har bøjle-BH på ("jamen jeg forsikrer jer – jeg har ikke engang mit ur på!"
Nu må man vist have neglefile med i håndbagagen igen – strikkepinde har sjovt nok aldrig været forbudt, på trods af, hvad de fleste tror, men min mini-minilommekniv med et blad på sølle 3 cm blev konfiskeret engang på trods af deres 5-centimeters regel. Man må ikke have så meget som en 1/4 liter papkarton juice med, men man kan købe vin/spiritus i den toldfrie. En knækket flaskehals er da et drabeligt våben, er det ikke?

Hold da op. Jeg kan godt høre mig selv… det må være fordi, jeg er så træt, at jeg er så negativ.
Det er jeg jo ellers slet ikke; det er der overhovedet ingen grund til – vi er kommet hjem efter en storslået og uhyre oplevelsesrig ferie – jeg har slet ikke noget at brokke mig over. Næsten ikke, åbenbart…

Min bryllupsdags’blomst’ overlevede den trange kuffert og er nu plantet.
Kaktus fra Monument Valley

Joshuatræfrøene og de tre andre slags frø, jeg koldblodigt har smuglet ind i landet, må ligge i dvale til sen vinter/tidligt forår.
Det ville jeg ønske, jeg også kunne.

32 kommentarer

  1. Velkommen hjem og tak for en dejlig ferietur. Jeg kan godt forstå, at du er totalt udmattet nu oven på sådan en lang rejse. Jeg har aldrig prøvet det selv, men jeg kan tydeligt huske, hvor matte mine amerikanske gæster var, når de ankom med fly… :-)

    Det med sikkerheden er noget underligt noget. Jeg kom engang til at putte min mini-mini-lommekniv i lommen på en trøje, men da jeg havde en gummijakke på (det lyder underligt, men det var sådan en smart reklame-én), må den have virket isolerende, for maskinen bippede slet ikke. Enten det, eller også virkede maskinen ikke. Ret foruroligende egentlig…

    Kommentar af Mia Folkmann — 25. september 2010 @ 13:27

    • Mia – tak og velbekomme :-) Man føler sig godt nok en anelse brugt… heldigvis er det mindre slemt fra vest til øst end omvendt.
      Ja, det var ret foruroligende med den kniv – gummi må da ikke kunne gøre en forskel. Vi ved jo godt, at det er for vores egen skyld, alt det pjat man skal igennem. Jeg synes bare jeg har oplevet så meget inkonsekvens, at jeg har mistet respekten for effektiviteten.

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 13:36

  2. Velkommen hjem:) Vi kæmper også imod trætheden for, at undgå jetlag. Vi landede i Tirstrup igår kl. 13.10 efter 27,5 times rejse fra Phuket i Thailand og jo, jeg er også en lille smule negativ idag:) Jeg ser frem til en god nattesøvn og er sikker på, at det hele er anderledes imorgen!

    Kommentar af Olines — 25. september 2010 @ 13:44

    • Oline – velkommen hjem til dig også… vi må lave en jetlag-klub :-)
      Du har det nok værre end mig – du er rejst fra øst mod vest. Godt du har haft et døgn mere at komme dig i :-)

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 13:48

  3. Hej Ellen, velkommen hjem, godt at høre I er landet i vejrtriste Danmark…..Kan godt forstå du er lidt negativ, det kan man godt blive når man er lidt træt….det går over igen….ja mærkelig inkonsekvens, nu skal du ! nu skal du ikke ! nu skal du….håber du holder til i aften og får sovet godt….

    Kommentar af Annemarie (Rejen) — 25. september 2010 @ 15:00

    • Annemarie – tak :-) Ja tænk, at man nærmest kan blive som et utidigt barn :-)
      Jeg skal holde til i aften, og det gør jeg også. Oven i alt det andet er jeg også stædig ;-)

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 15:48

  4. Velkommen tilbage til dejlige Danmark! Vi har vist alle haft en god tur sammen med jer. Uh, jetlaggen lyder væmmelig. Vi skal lande kl. 07.15 – måske jeg kan nå at sove lidt på flyene undervejs….
    Held og lykke med de hjembragte vækster. Måske vi får lov at følge lidt med, senere.

    Kommentar af conny — 25. september 2010 @ 15:34

    • Conny – tak :-)
      Vi landede lige præcis kl. 07:15, men jeg havde ikke sovet et sekund. Jeg prøvede skam, men jeg kan simpelthen ikke sove i et fly. Det undrer mig, når jeg tænker på, at det kan tage helt ned til få minutter, inden jeg falder i søvn i en bil… Jeg håber, du er bedre til at flysove – det er godt at kunne.
      Vækstrapport kommer med tiden :-)

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 15:52

  5. Very, very welcome home, madam Svendsen!
    Orke ja, og orke nej, hvor jeg er holdt op med at gide hidse mig op over de der forskellige tolkninger af regler; det hjælper jo ikke. Jeg måtte f.eks godt have min forseglede flaske toldfrie Pisco med til Amsterdam; men jeg måtte ikke have den med i flyveren fra Amsterdam til København. Jeg fik ikke spurgt, om man kan købe sprut i flasker ombord på flyet til Kbh, men det kan man jo i andre fly.
    Når jeg hører vor søde vejrpige Cæcilie Hother fortælle om sine piercinger, tænker jeg også på:” Hvordan mon hun får dem igennem scanneren?” og får underlige billeder på min indre skærm. Dét giver mig det glatte jet-lag!

    Kommentar af AagePK — 25. september 2010 @ 15:55

    • AagePK – thanks :-)
      Jeg kan desværre ikke lade være med at hidse mig op. Indeni. Og bagefter. Udenpå og undervejs er jeg skam ét stort, naivt dum-blondine-smil – man vil jo nødig arresteres, så sarkasmen brænder inde…
      Alt toldfrit (i væskeform) må kun gå med håndbagagen fra stedet, hvor det er købt, til næste destination; det skal pakkes i indchecket bagage, inden man skal videre. Det skal jo gå galt de steder, hvor kufferten selv rejser videre, så at sige.
      Nu er jeg ikke helt med mht. Fr Hothers piercinger, men det lyder som noget, der giver mænd visse film hen over nethinden 8)

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 16:05

      • Ja, det var så også det, jeg lærte: lad være med at købe sprut, din kuffert blev jo tjekket ind hele vejen til Kastrup.
        At den så først kom et par dage senere, er så en anden historie.
        Og der er mærkværdigvis ikke lyd på den film!

        Kommentar af AagePK — 25. september 2010 @ 17:21

        • Skal jeg nu også tro på det? Men de er sikkert ikke helt stuerene, de dér ikke-tilstedeværende lyde ;-)

          Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 17:32

  6. Velkommen hjem, det har været en stor fornøjelse at rejse sammen med dig her på bloggen. Jeg elsker selv USA, men har aldrig været i den del du har besøgt. Tak for turen :-)

    Kommentar af intetnytundersolen — 25. september 2010 @ 17:25

    • Marianne – tak for ordene :-) Jeg kan – ikke overraskende – kun anbefale, at du tager en tilsvarende tur; især hvis du i forvejen er glad for USA.

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 17:33

  7. Velkommen hjem Ellen, sikke en tur og oplevelse I har haft.
    God weekend!

    Kommentar af Lene — 25. september 2010 @ 18:27

    • Lene – tak og ja, bestemt og i lige måde :-D

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 18:32

  8. Velkommen hjem!!! Jeg havde totalt misforstået det – jeg troede, at I var hjemme allerede! Men du har været flittig blogger undervejs kan jeg regne ud. Jeg er imponeret!
    Lufthavnsregler er ganske enkelt uforståelige – i Bruxelles bipper jeg altid men ikke i København? Og man må intet have med men kan købe en Schweizerkniv i transithallen? Du har helt ret – der er ingen logik overhovedet :-)

    Men de er strikse med vægten nu; jeg kom hjem fra DK med en enorm håndbagage – uvejet – men kufferten var på 19,9 kg! Jeg havde vejet den flere gange, så der var blevet ballade, hvis deres vægt vejede forkert!

    Sov godt… men det bedste er jo at holde ud og hurtigt komme tilbage i normal rytme!

    Kommentar af Nille — 25. september 2010 @ 18:37

    • Nille – hehe, du var lige ovre hos mig, mens jeg lige var ovre hos dig.
      Tak… ja, jeg var godt nok flittig undervejs, men jeg ser det også som en dagbog, jeg senere vil vende tilbage til mange gange, så du behøver såmænd ikke at være så imponeret – det er simpelthen en understøttelse af min hukommelse :-D

      Nej, ingen logik, så hvordan forestiller de sig, at vi skal kunne respektere disse tåbelige foranstaltninger? Bortset fra, at vi jo er nødt til at adlyde… den med knivene har jeg også lagt mærke til, men glemte det lige i indlægget. Tåbeligt (det med knivene, altså ;-) )
      Ja, det er lige præcis det bedste middel, og vi kæmper lige nu en kamp mod søvnen.

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 18:50

  9. Så meget velkommen hjem, og tak for en dejlig tur rundt Over there.. det har været en fornøjelse at følge jeres flotte tur.
    Uha.. jetlag er modbydeligt, den er sjovere at håndtere når man er ude, end når man kommer hjem. Mit bedste middel er at holde sig i gang så længe som muligt.. og helst uden at kamme over. Pludselig når man til et punkt hvor man ikke kan sove, selv om man er døden nær af træthed. :-)
    Reglerne og bippe-maskinerne i de forskellige lufthavne lever deres helt eget liv, jeg har forlængst opgivet at forstå det, flyder bare med og gør hvad de siger.. ;-)
    Ha’ en god aften og sov godt i nat.

    Kommentar af Inge — 25. september 2010 @ 18:59

    • Inge- så meget tak og velbekomme :-)
      Jeg kan se, at vores principper er helt ens… jeg er bare bange for, at jeg når den med at kamme over, inden jeg skal på arbejde igen, ikke mindst fordi mod jetlagsrepareringen kommer det faktum, at jeg aldrig kan sove ordentligt den sidste nat, inden arbejdet truer efter en lang og dejlig ferie :-)

      Jeg flyder skam også med og finder den nemmeste udvej. Lige som flydende lava – rygende varm indeni, men meget troskyldig at se på :-D

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 19:06

  10. Ellen, det har været spændende at få lov at følge med jer “Over There”. Jeg har ikke været så flittig i blogland i samme periode, men du skal vide, at jeg har læst alle dine indlæg!

    Velkommen hjem.

    Kommentar af Henny — 25. september 2010 @ 19:43

    • Kære Henny – tak :-)
      Jeg har kigget over til dig en gang imellem og har selvfølgelig observeret, at du har været mere blogflittig, end du er lige nu. Sådan er det bare ind imellem – vi kan ikke altid have overskud til det hele, men alligevel gør det mig – uforskammet egoistisk – næsten endnu mere glad over, at du har gidet at følge med os rundt i det vestlige USA.

      Kommentar af Ellen — 25. september 2010 @ 20:00

  11. Hjerteligt velkommen hjem. Det har været sjovt og spændende at følge jeres tur for sådan een som mig der aldrig har været på de breddegrader :-)

    Jeg kan faktisk godt forstå din surhed over det med vægten. Det er ikke rimeligt at 3 kg skal gøre forskellen, men netop svært overvægtige mennesker in mente :-)

    Husk nu at slappe godt af imorgen søndag :-)

    Kommentar af Annette's space — 26. september 2010 @ 02:44

    • Annette – tak for ordene – det var dejligt du gad være med :-)
      Ja, det virker lidt uretfærdigt – grænsen er måske sat for at skåne ryggene på dem, der håndterer bagagen manuelt ud og ind fra flyene. En overvægtig ‘løfter’ sig selv. Men alligevel…
      Vi slapper helt af i dag :-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2010 @ 08:46

  12. Velkommen hjem. Måtte natten have givet god søvn, dagens afslapning virke og arbejdet genoptages i et passende tempo, så hele den fantastiske ferie kan fordøjes på bedste vis. Skulle man ikke have lov at brokke sig, når der er noget at brokke sig over. Selvfølgelig, og det gælder selvsagt også ellers positive mennesker. Man kan have stor fornøjelse af at være “lyst-brokker”, eller som Jens Hansen (idrætspsykolog) i sin tid benævnte sådanne: lyst-øv-bøvere. Brokkeriet kan vel i øvrigt blot være udtryk for undren eller forundring i nogle af de situationer man havner i. Jeg håber Brugsen er leveringsdygtig når behovet for brok opstår igen!

    Kommentar af Jørgen Carlsen — 26. september 2010 @ 09:48

    • Jørgen – tak :-) ‘Lyst-brokker’, haha, den skal jeg huske… tak for brok-opbakning, og jeg er ret sikker på, at Brugsen nok skal være der igen på et tidspunkt ;-)
      Vi har sovet godt og slapper helt af i dag, men det med at genoptage arbejdet i et passende tempo holder desværre overhovedet ikke. Det er ulempen ved at holde ferie, når alle andre arbejder, og næste uge bliver både derfor og af et par andre årsager helt vildt travl, men det overlever jeg forhåbentlig. Jeg er jo forberedt, og det hele er kun en overgang.

      Kommentar af Ellen — 26. september 2010 @ 10:43

  13. Velkommen hjem, jeg er spændt på om du møder uden søvn i morgen ;-) det håber jeg ikke!
    Det har været så spændende at følge jer undervejs, og man får oplevelsen, som I oplever den her og nu. Tak for turen :-)

    Kommentar af Lene — 26. september 2010 @ 11:01

    • Åh Lene – det er jeg også spændt på… du har det vist på samme måde med at sove elendigt den sidste ferienat? Heldigvis sov jeg 10 timer i nat, så lige nu føler jeg mig godt og grundigt udhvilet og bilder mig selv ind, at jeg slet ikke har jetlag.
      Velbekomme og tak fordi du gad læse med :-)

      Kommentar af Ellen — 26. september 2010 @ 11:13

  14. Betaling for overvægt i kufferten er simpelthen bare en måde for lufthavnene at indkassere ekstra gebyrer. Det oplevede vi engang i Københanvs lufthavn – og vi havde endda ikke overvægt ifølge den tilladte vægt for oversøiske forbindelser. Vi skulle mellemlande i London, så man mente i lufthavnen, at vi kun måtte have 20 kg med.
    De overvægtige passagerer er noget helt andet. Om de skulle betale ekstra? det mener den canadiske højesteret ikke – flyselskaberne er blevet dømt til, at tilbyde to sæder for een sædes pris: http://www.canada.com/health/Disabled+obese+allowed+free+extra+plane+seat/977633/story.html
    Hva´ siger du så?
    Lene

    Kommentar af salix — 27. september 2010 @ 15:57

    • Lene – hva’ jeg siger?! Jeg mangler ord. Næsten… ;-)
      Har lige læst hele artiklen og siger stakkels flyselskaber – det er simpelthen ikke fair. Og som artiklen er inde på, hvor går grænsen mellem fedme og ikke-fedme? Hvornår har man ‘ret’ til et gratis ekstra flysæde? Som luftfartsselskab ville jeg forsøge at sætte den grænse så højt som muligt, og så er vi ikke nået et skridt videre. Et par af argumenterne er måske i orden, men disse tilfælde vil være så uendelig få i forhold til dem, der ‘bare’ er fede, så man burde kunne håndtere disse få tilfælde uden at gøre fedme til noget, der er en fordel, når man skal ud og rejse.

      Det var da også en uretfærdig behandling, I fik i CPH – kan man ikke klage over sådan noget? Der står jo ingen steder, at man ikke må have 23 kg med, hvis man skal mellemlande i en europæisk lufthavn. Men man orker alligevel nok ikke at klage, selv om de ellers tager sig godt betalt for overvægt.

      Kommentar af Ellen — 27. september 2010 @ 17:26

      • Jeg ville jo ikke skrive en hel roman…….for retfærdighedens skyld skal det nævnes, at jeg sendte en klage ind (det var hele kr. 800)og et par måneder senere modtog beløbet retur.
        Lene

        Kommentar af salix — 27. september 2010 @ 17:58

        • Romaner ingen hindring – heller ikke i kommentarer – jeg holder lige så meget af at læse som at skrive :-D
          …Det var da godt, at der findes en smule retfærdighed – trods alt – 800 kr er da også en slags penge. Men måske var der noget lufthavnspersonale, der ikke var helt godt nok oplyst om reglerne :-)

          Kommentar af Ellen — 27. september 2010 @ 18:06


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

The Rubric Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 59, der følger denne blog