Hos Mommer

12. august 2010

Jeg græder over at gå glip af St. Laurentii tårer…

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:24
Tags:

PerseiderneØvøvøv. Dette er årets største stjerneskudsaften/nat med over 100 skud i timen, og så står regnen ned i stænger.

Det er simpelthen møgtarveligt, er det, og det er godt jeg ikke er troende, for min tro ville hurtigt vakle alvorligt ved en sådan himmelråbende uretfærdighed. 
Jeg har meget svært ved at forestille mig en hvilkensomhelst gud i sin himmel, der med god samvittighed ville forhindre os stakkels dødelige i at se det spektakulære show, der vises i nat.

Og hvad siger tv-vejret lige nu? At det bliver værre, sgu. At der her, hvor jeg bor, plus en hel del andre steder på Sjælland, er risiko for både skybrud og tordenvejr.
Hrmpf.

Nå. Til og med lørdag er der stadig 25% af tårerne tilbage hos den ulykkelige Laurentius, så der er håb om at se måske 25-30 stykker i timen de næste par aftener, hvor vi er i Sverige, og hvor der er så vidunderligt, totalt mørkt, når det er blevet mørkt.
Faktisk dør tårestrømmen først helt ud sidst i august, så der er håb endnu.

Tak, Rimkoger, for inspiration til dagens indlæg. Jeg havde ikke tænkt længere, end at jeg skulle op og se stjerneskud i Sverige i weekenden :-)

image

19 kommentarer

  1. Orjjj er det nu, så sku da osse.. jeg er elsker stjerneskud.
    Vi tar’ til Langeland i weekenden, måske er vi mere heldige med vejret der..
    Ellers melder jeg mig ind i tudekoret.. ;-)

    Kommentar af Inge — 12. august 2010 @ 21:32

    • Inge – JA det er nu, eller rettere om 4-5 timer, men det kan vi vist glemme alt om i vores region.
      Vi må bare tude i kor og håbe på bedre vejr i weekenden, hvor vi end befinder os :-)

      Kommentar af Ellen — 12. august 2010 @ 21:39

  2. Hejsa! Jamen så kommer du da bare her til Israel. Det skulle være et af de bedste steder at se det fra – der er oprettet flere campingsteder i ørkenen og opsat teleskoper så man kan nyde skuet. Håber at regner snart stilner lidt af. KNUS♥

    Kommentar af Tina Liel — 12. august 2010 @ 21:59

    • Tina – det kunne du da godt have fortalt mig lidt før… jeg kan desværre på ingen måde nå at komme til Israel og være på et af de omtalte steder om fire timer ;-)
      Regnen – og skyerne – når ikke at forsvinde herfra, men jeg håber, du får skuet at se og tager nogle gode billeder til at kunne vise os andre i morgen :-D

      Kommentar af Ellen — 12. august 2010 @ 22:05

  3. Øv ja, det ville jeg også gerne have set. Men jeg kan HØRE, at det pøser ned derude, så jeg tror, at jeg bliver indendøre… ;-)

    Kommentar af Mia Folkmann — 12. august 2010 @ 22:53

    • Mia – ja, meget øv :-(
      Vejret er også særdeles hørbart her hos os, så jeg nøjes med at have havedøren åben. Man må se på de lyse sider, og lyden af regn er faktisk meget hyggelig :-)

      Kommentar af Ellen — 12. august 2010 @ 23:20

  4. Min mand var nærmest grædefærdigt over det dårlige vejr i går. Vi skulle jo have set de mange stjerneskud. Men der er vist flere chancer og så har vi faktisk set rigtig mange for nogle år tilbage. Da vi boede i lejlighed i Valby og om natten drog ned på damhusengen med vores klapstole. Vi sad lige så stille og observerede de mest fantastiske stjerneskud. Lige ind til Politiet kom kørene ( på cykelstien) med søgelyset på taget tændt. De så og ikke, men vi regnede med at de ledte efter nogle slemme forbrydere, så derefter blev det lidt uhyggeligt at sidde der i mørket.
    Hav en god weekend :-)

    Kommentar af havehyrden — 13. august 2010 @ 07:04

    • Havehyrde – det var da en ubehagelig afslutning på en ellers romantisk stjerneskudsaften ;-)
      Vi udgør efterhånden et helt pænt tudekor, men ja, der er heldigvis flere chancer, så vi har ikke opgivet håbet…
      Rigtig god weekend til dig også.

      Kommentar af Ellen — 13. august 2010 @ 07:44

  5. Jeg ville også gerne have været ud og kigge på stjerneskud, men ellers må jeg sige, at jeg er ualmindelig glad for regnen, for vi har haft en knastør sommer her i Holme-Olstrup.

    Kommentar af Randi — 13. august 2010 @ 07:56

    • Randi – enig i, at vi trænger til regnen, men det kunne godt have været timet en anelse bedre ;-)

      Kommentar af Ellen — 13. august 2010 @ 07:57

  6. Jamen, jeg tror da, jeg følger dit råd, og tager nordpå for at se stjerneskud. Men bare roligt: det bliver ikke Skåne, men Finland, nord for polarcirkelen. Der har de en klippeknold, der hedder Pyhätunturi, hvor man kan sidde 570 meter over det flade land og kigge Laurentii og andres tårer, og måske også Nordlys.
    Og bjørne, men det må du ikke fortælle min kone!

    Kommentar af AagePK — 13. august 2010 @ 09:47

    • AagePK – rigtig god tur til jer – jeg håber I ser meget til de himmelske fænomener, men ikke noget til det sidstnævnte og betydeligt mere jordnære ditto :-)
      I ser dog sikkert spor efter bjørne, men jeg tror fornøjelsen er helt på bjørnens side, hvis I skulle støde ind i sådan en fyr ;-)

      Kommentar af Ellen — 13. august 2010 @ 11:01

  7. Se, hvis nu jeg ikke havde læst med her hos dig, havde jeg levet i lykkelig uvidenhed om, hvad jeg gik glip af under aftenens regnvejr ;-). Til gengæld overvejer jeg da at tilbringe noget tid på terrassen efter mørkets frembrud her i aften – så jeg måske kan se et stjerneskud eller to, inden næste regnvejr sætter ind i morgen (suk!).

    Apropos stjerneskud … jeg kunne altså ikke lade være med at linke til den :D.

    Ha’ en dejlig weekend i Sverige!

    Kommentar af Bente — 13. august 2010 @ 15:12

    • Bente – vi satser, gør vi… og jeg tør slet ikke vise John den ret så morsomme tegning, så låser han mig inde i nat :lol:
      Der er altid stjerneskud i august – hyppigheden er bare ikke så voldsom som lige nu.
      God weekend til dig også.

      Kommentar af Ellen — 13. august 2010 @ 16:05

  8. Her på Lolland væltede regnen også ned, så der var heller ingen stjerneskud at se. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke stod op og så efter, om der VAR noget at skimte. Måske er vi heldige i nat, når vi går hjem fra fest ☺

    Kommentar af Pia — 13. august 2010 @ 15:20

    • Pia – så må I hellere lade være med at drikke så meget, at I dratter om, hvis I lægger nakken bagover ;-)
      Jeg håber I får et par skud at se.

      Kommentar af Ellen — 13. august 2010 @ 16:07

  9. Jeg håber, vi får chancen inden, det er for sent i slutningen af august. Jeg tror aldrig, jeg har set et stjerneskud, men det må være en fantastisk oplevelse :-)

    Kommentar af Madame — 13. august 2010 @ 15:59

    • Jamen kære Madame dog – du som elser naturen, bor ude hvor der er mørkt (tror jeg da) og som har glastag! :-)
      Det må være, fordi du er A-menneske, men nu, hvor dit arbejdsliv er forbi, må du prøve at holde dig vågen (eller stå ekstra tidligt op…), for der kommer en helt speciel stemning over én, når man oplever stjerneskud. Nogle af dem er så store, at jeg bilder mig selv ind, at jeg kan høre suset. Hvilket naturligvis er noget vrøvl, men du må love mig at se et stjerneskud, inden vi ses næste søndag ;-)

      Kommentar af Ellen — 13. august 2010 @ 16:10

  10. [...] går aftes sad jeg ude ved denne tid og spejdede efter de stjerneskud, Ellen havde berettet om – okay, indrømmet, på et tidspunkt blev det indersiden af øjenlågene, jeg [...]

    Pingback af Aftenbeskæftigelser « Bentes blog — 15. august 2010 @ 00:00


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

The Rubric Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 57, der følger denne blog