Hos Mommer

30. juli 2010

På afrikansk vandration

Gemt under: Uncategorized — Ellen @ 15:58
Tags: ,

Jeg læste i dag på Røde Kors’ hjemmeside, at en dansk familie på fem (9, 12, 19, 44 og 48 år) frivilligt i to dage har sat sig selv på afrikansk vandration – 20 liter i døgnet i alt – og de skal selv hente vandet 3½ km væk. Til fods, selvfølgelig. Artiklen kan læses her.

Det er såmænd ret interessant, og jeg har respekt for, at de overhovedet tør give sig i kast med det. De to dage var vist lidt slemme at komme igennem…

Når det er sagt, spørger jeg mig selv, hvad det eksperiment kan bruges til. De fleste af os ved vel godt, at man rigtig mange steder på det afrikanske kontinent har ganske anderledes og barskere forhold end her. Jeg kan sagtens forestille mig, hvor hårdt et liv de har.
Men ingen vinder noget ved, at overliggeren flyttes til laveste niveau. Det var nok heller ikke hensigten med det, men hvad er så meningen?
Flytter det nogle folk hen til at få lyst til at give [større] bidrag til Røde Kors, UNICEF, SOS Børnebyerne og hvad der ellers måtte være af lignende orgaisationer?

Hvis det er tilfældet, er det o.k. Så er jeg til gengæld forbavset over, at det er sådan noget, der skal til. Jeg bliver bedre motiveret ved at se eller læse om den barske virkelighed, de er udsat for rundt omkring i verden. Ikke kun i Afrika.

I støtter vel et eller andet, ikke?

Ikke kun Kattens Værn, vel?

Det tænkte jeg nok… (jeg står i midten)
God weekend alle sammen. Og hvis ikke I har vand nok, så er det bare at bevæge sig udendørs – dér er rigeligt…

13 kommentarer

  1. Jeg kan godt blive lidt træt af de demonstrative “do-gooder’e”. Hvis ikke folk kan hjælpe, uden at det ses, så må vi vel tage det med, men ellers synes jeg faktisk, at det er noget, man med fordel kan gå stille med.

    Kommentar af Henny — 30. juli 2010 @ 18:47

    • Henny – jamen det er da så smart at skilte med sin godgørenhed. Er der vist mange der synes.
      Jeg er enig med dig :-)

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2010 @ 18:47

  2. Tror heller ikke ens vandbehov er da heller ikke det samme i Danmark (selv om I har det varmt) som i varme Afrika.

    Kommentar af Lene — 30. juli 2010 @ 19:47

    • Lene – næh, grundbetingelserne er mildt sagt forskellige.

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2010 @ 18:48

  3. Vi er jo nogle, der stikker næsen uden for landet og på egen krop har oplevet, hvad det vil sige at spare på vandet. For vort eget vedkommende blev det Bolivia, og det undrer os ikke spor, at FN nu på bl.a. Bolivias initiativ har indføjet retten til rent vand til menneskerettighederne.
    Og som øbo er jeg så ret bevidst om, at det rager flertallet, der tror, de får rent vand: det er efterhånden så inficeret med round-up, så det skal renses gennem aktivt kul.
    Så jeg har kæmpet en lang kamp med kommunen, som ikke kan se det urimelige i først at svine renset drikkevand til med fækalier, for dernæst at hælde det delvist rensede vand i havet.
    “When will they ever learn, when will……………………”
    Bortset fra, at alle tomme flasker går til nødhjælp via brugsens automat, har vi SOS og MS som faste modtagere, og da det kan trækkes fra i skatten, bliver der også råd til vort eget “sygekasse-projekt” i Bolivia.

    Kommentar af AagePK — 30. juli 2010 @ 20:14

    • Hovsa, der mangler en pointe i forhold til din beskrivelse: det er da lidt af en øjenåbner at pålægge sig selv et forsøg, hvor man kan opleve, hvad det vil sige at leve på afrikanske betingelser. Vi havde besøg af unge piger fra Zimbabwe og Kenya, der var næsten fortvivlede over, hvor sorgløst vi brugte vand; vi synes selv, vi er meget sparsommelige, med et forbrug på 57 m2, til 3 mennesker og en hest. Normalforbruget i DK ligger på over 160 m2 pr familie.

      Kommentar af AagePK — 30. juli 2010 @ 20:19

    • AagePK – du har også lært det på naturmetoden, så at sige :-)
      Jeg så DRK’s udsendelse forleden aften om de danskes øer – her i det sydfynske øhav. Én af dem (med otte faste beboere) havde slet ikke ferskvand. Jeg havde ikke tænkt over, at det kan være et problem i DK, men jeg er da blevet klogere.
      I støtter meget, ser jeg – dejligt – gad vide om folk ikke er klar over, at alt over 500 kr er fradragsberettiget?

      Jeg forstår ikke helt, hvor de 160 m3 kommer fra, hvis det skulle være et gennemsnit – der må være nogen, der bruger ENORMT meget vand… vi ligger også langt, langt under denne mængde.

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2010 @ 18:59

      • Et par teenage-piger, der skal i bad 3 gange om dagen, bilen der skal vaskes med højtryksrenser, en græsplæne, der skal ligne en golf-green: det løber hurtigt op. Det er DONG’s tal, 43 m2 per dansker årligt.
        Vor datter læste medicin i Sucre, Bolivia, og blev godt modtaget, derfor synes vi, det er rimeligt at give dem en hånd; danske og lokale læger prøver at få en sygekasse efter dansk mønster op at stå, de lokale skal selv spytte lidt i kassen af deres dagsløn på 1-2 $, og vort bidrag rækker utroligt lang.

        Kommentar af AagePK — 1. august 2010 @ 13:58

        • Ja, jeg så nogle af CO2-spareudsendelserne, og kors, hvor jeg tabte underkæbe flere gange, når jeg så folks overforbrug af næsten alt.
          Det hjælper selvfølgelig ikke de vandfattige lande, at vi sparer på vandet, men din pointe er god med, at meget få af vores penge rækker utroligt langt i visse lande.
          Det må have været en meget spændende tid for din datter.

          Kommentar af Ellen — 1. august 2010 @ 15:24

  4. Hvis det sparede vand så endda kunne komme dem til gavn, der har så hårdt brug for det, men sådan forholder det sig jo desværre ikke, så jeg kan heller ikke se, hvad det skulle nytte.

    Du har ret: Jeg har valgt netop de tre, du viser :-)

    Kommentar af Rasmine — 30. juli 2010 @ 21:06

    • Rasmine – god pointe.
      Du støtter alle tre! Flot :-)

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2010 @ 19:03

  5. Ja, hvad er det der virker? I bevidstheden om at der er adgang til vand lige ved siden af, så ville sådan et forsøg nok ikke flytte noget hos mig. Men forsøget sætter fokus på et problem – og mange læser om det. Men rykker det at læse om det? For mig var det en øjenåbner at bo hos familien i den rige forstad Constantia i Cape Town og at besøge et township. Netop i Cape Town er der et hav af muligheder for at deltage i velgørenhed med forskellig humanitær og religiøs baggrund.
    Jeg har været “fraværende”, men har lige moret mig over at læse tilbage i dine indlæg. ;-)
    Al ære og respekt for jeres projekt i Sverige!! Rigtig god arbejdslyst… må I have stærke hestekræfter, og må I få god hjælp af andre….så skal det nok gå. It runs in the family….. Jeg forstår godt, at din datter og svigersøn trænger til andre input. Og Østrig er pragtfuld om sommeren. Jeg har prøvet familieferie i telt der. Heldigvis regnede det kun tilsidst. Så forhåbentlig får de godt vejr.
    Tak for Wordle, som jeg ikke kender. Har tit undret mig over, hvor de ordkombinationer kommer fra.
    Og ja, chili kan fryses. Jeg skærer dem i passende stykker og fryser dem løst, så det er let at tage det antal stykker frem, som jeg skal bruge. Afhængig af om det kun er til mig selv, eller om jeg laver mad til flere.

    Kommentar af betty schou — 31. juli 2010 @ 14:00

    • Betty – ja du har været pænt tilbage i tiden, kan jeg se :-)
      Vi så også et township i Cape Town – det der imponerede mig mest var, at alt og alle var så fantasktisk rene, selv om de kun havde en vandhane på torvet til deling mellem mange hundrede mennesker.
      Jeg tror nu nok, at resten af sverigesprojektet må vi selv stå for; med undtagelse af det, tømreren skal udføre, selvfølgelig.
      Englænderne kommer lige om lidt, og de har haft rimeligt vejr.

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2010 @ 19:08


RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

The Rubric Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 54, der følger denne blog